EGR-venttiilillä on ajoneuvossa tärkeä tehtävä. Kerromme sinulle, mistä tunnistat viallisen EGR-venttiilin, kuinka vaihdat venttiilin ja millaisiin kustannuksiin sinun tulisi varautua.
Jos siinä on kuitenkin vika, se ei voi täyttää tehtäväänsä kunnolla. Tämä voi vaikuttaa moottorin suorituskykyyn ja sen käyttöikään. Tästä syystä EGR-venttiilin viat tulisi aina korjata nopeasti.
Nämä ovat EGR-venttiilin tehtävät
Diesel- ja ottomoottoreiden polttolämpötilat ovat jopa 2 500 celsiusastetta.
Tässä syntyy ympäristölle haitallisia typen oksideja, jotka on ohjattava ulos moottorista. Jotta ympäristöön päätyvien typen oksidien määrä laskisi, kierrätetään osa pakokaasuista pakokaasun takaisinkierrätysjärjestelmän (EGR) avulla takaisin imusarjaan.
Tämä prosessi laskee polttolämpötilaa selvästi ja prosessin tuloksena syntyy vähemmän typen oksideja.
EGR-venttiili säännöstelee tässä toimenpiteessä moottoriin takaisin kierrätettävien pakokaasujen määrää. Jos EGR-venttiili ei enää täytä tehtäväänsä vian vuoksi, tämä voi johtaa sylinterinpään tai turboahtimen voimakkaaseen nokeentumiseen, mikä voi lyhentää niiden käyttöikää huomattavasti.
Nämä merkit viittaavat vikaan
Kuten monien muidenkin ajoneuvon tärkeiden osien, myös EGR-venttiilin vioittumiseen voivat viitata monenlaiset oireet.
Jotkut mainituista oireista voivat kuitenkin olla merkkejä myös muista vioista. Jos havaitset tällaisia oireita, sinun tuli kiinnittää huomiota myös muihin oireisiin, jotta viat on helpompi rajata.
![]() EGR-venttiili autoosisaatavilla alkaen 16,61 €Osta verkossa ⇒ |
Viallisen EGR-venttiilin oireisiin kuuluvat muun muassa:
– Ajoneuvon nykiminen ajon aikana. – Moottorin tehon heikkeneminen. – Täydellä kaasulla tehoa ei saada juuri lainkaan. – Moottori siirtyy kuormittuessaan hätäkäytölle. – Moottorin merkkivalot syttyvät käynnistettäessä tai ajon aikana aina vain lyhyesti. – Pakokaasu savuaa voimakkaan tummana. – Polttoaineenkulutus kasvaa selvästi. – Pakokaasupäästötestissä mitataan lisääntyneitä typenoksidipäästöjä. |
Jos havaitset joitakin näistä oireista, sinun tulee korjata tai vaihtaa EGR-venttiilin mahdollisimman pian. Näin autat paitsi ympäristöä, myös autoasi.
Onko EGR-venttiili kulutusosa?
Tähän kysymykseen ei ole yksiselitteistä vastausta. Oikeastaan vastauksen pitäisi olla ”ei”, koska venttiili ei yleensä ylikuormitu. Pakokaasuihin kertyy kuitenkin ajan mittaan nokihiukkasia, jotka voivat vähitellen alkaa haitata EGR-venttiilin toimintaa.
Tältä osin voidaan sanoa, että EGR-venttiili kuuluu ehdottomasti kulutusosiin, ja se on ajotyylistä ja ajokilometreistä riippuen vaihdettava tai puhdistettava kerran tai useita kertoja auton elinkaaren aikana.
Pitäisikö EGR-venttiili vaihtaa itse vai teettää vaihto?
Yleensä EGR-venttiilin vaihto itse ei ole ongelma. Tämä on yleensä täysin mahdollista ilman erikoistyökaluja tai sen kummempaa kokemusta. Tämä kuitenkin pätee vain vaihtoon.
Venttiilin puhdistus ja puhdistetun venttiilin jälleenasentaminen tulisi antaa ammattikorjaamon tehtäviksi. Vääränlainen puhdistus voi nopeasti aiheuttaa lisävahinkoja, jotka vaikuttavat haitallisesti EGR-venttiilin toimintaan.
Korjaamolla komponentin toimivuus voidaan testata vaadittavilla apuvälineillä. Tässä amatöörit eivät yleensä onnistu itse. Yksinkertainen vaihto varaosaan ei sen sijaan ole haastavaa useimmille ihmisille. Tähän pätee kuitenkin poikkeus.
Joissakin ajoneuvomalleissa on purettava puolet moottorista vaihdon suorittamiseksi. Lisäksi joissakin ajoneuvoissa voi olla välttämätöntä opettaa EGR-venttiili diagnostiikkalaitteen avulla. Näissä tapauksissa korjaamolle käyminen on yleensä oikea valinta, koska sieltä löytyvät kaikki tarvittavat apuvälineet ja työkalut.
EGR-venttiilin vaihto: Vaihe vaiheelta
![]() – Löysää moottorikoppa, jos sellainen löytyy. – Kun pääsy venttiiliin on vapaa, se on nopea irrottaa. – Löysää kaikki EGR-venttiilin putket. – Varmista tällöin, että irrotat myös tiivisteet. – Irrota 2–8 ruuvia, jotka pitävät EGR-venttiilin paikallaan. – Aseta varaosa paikalleen ja kiinnitä se ruuveilla. – Kiinnitä jälleen putket ja tiivisteet. – Asenna kaikki muut komponentit jälleen takaisin ja käynnistä moottori. – Sen tulisi nyt käydä huomattavasti sulavammin. |
Tämä sinun tulisi ottaa huomioon EGR-venttiilin vaihdon aikana
![]() – Ota ennen purkamista kuva EGR-venttiilistä, jossa kaikki putket ovat kiinni. Näin osaat myöhemmin koota ne oikein takaisin. – Jos EGR-venttiili on vaikeasti tavoitettavissa ja irrottaminen ja asentaminen on hankalaa, anna ammattikorjaamon suorittaa työ. Näin voit joka tapauksessa välttää kalliit asennusvirheet. |
Näihin kustannuksiin on hyvä varautua
Ajoneuvon valmistajasta ja tietystä mallista riippuen EGR-venttiilin hinta vaihtelee 80 ja 400 euron välillä. Jos viereiset putket tai liitetyt tiivisteet on myös vaihdettava, sinun tulee varautua 50–150 euroon enemmän. Jos annat ammattikorjaamon suorittaa tämän työn, hinnaksi tulee työskentelyajasta riippuen 200–900 euroa, sisältäen korjauksen ja varaosan. Ammattikorjaamolla kestää irrottamisessa ja asentamisessa sekä EGR-venttiilin tarkastamisessa 1–3 työtuntia. Voit vähentää hintaa hieman tuomalla itse uuden EGR-venttiilin. Useimmat korjaamot laskuttavat varaosista korkeampaa hintaa kuin normaalit liikkeet. |
Foto: Maksim Vivtsaruk, BLKstudio, Elena Verkhoturova, Minerva Studio, Kwangmoozaa, Standret, YAKOBCHUK VIACHESLAV, Marco Foresti, ilmarinfoto, Mai_justrace, Alraun, Aigars Reinholds / shutterstock.com