Jarruneste autoosi
Kytkinneste Top auto merkit
- BMW 3-sarja Kytkinneste
- Kytkinneste VW GOLF
- Jarruneste BMW 5-sarja
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja Kytkinneste
- Kytkinneste AUDI A4
- Jarruneste VOLVO V70
- VW PASSAT
- SKODA OCTAVIA Kytkinneste
- Kytkinneste TOYOTA AVENSIS
- Jarruneste TOYOTA COROLLA
- AUDI A6
- VW TRANSPORTER Kytkinneste
- Kytkinneste FORD FOCUS
- Jarruneste OPEL ASTRA
- FORD MONDEO
- FIAT DUCATO Kytkinneste
- Kytkinneste NISSAN QASHQAI
- Jarruneste HONDA CR-V
- FORD TRANSIT
Muut varaosat Jarrut
Jarruneste viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Voimansiirto jarrulevyyn
Jarruneste on osa ajoneuvon hydraulista jarrujärjestelmää. Toimintaperiaate on yksinkertainen: Toisin kuin kaasut, nesteitä ei voida kompressoida. Täten, jos suljettu nestetäytteinen putkijärjestelmä on paineistettu, paine siirtyy lähes kokonaan. Tällöin polkimeen kohdistettu paine siirtyy jarrupolkimeen ja jarrulevyyn jarrunesteen välityksellä.
Jarruvoiman kulku
Jarruvoima alkaa polkimesta. Jo tässä tilanteessa vipujärjestelmä vahvistaa voimaa. Lisäksi jarrupoljin avaa imuventtiilin, joka käyttää luontaista ilmanpainetta jarruvoiman kasvattamiseksi. Tämä on moottoritilasta löytyvä jarrutehostin, joka on usein mustan värinen purkki. Jarrutehostin vaikuttaa sitten jarrujen pääsylinteriin. Täällä järjestelmän täyttyminen jarrunesteestä alkaa. Voima siirtyy jarrujen pääsylinteristä neljän renkaan sylintereihin jarrulinjoja pitkin. Täältä voima siirretään jarrusatuloille tai jarrupaloille rumpujarruissa tai levyjarruissa pienillä hydraulisilla sylintereillä.
Jarrujärjestelmän viat
Luonnollisesti jarruneste on todella tärkeä osa voimansiirtojärjestelmää. Jos se ei toimi oikein, ajoneuvon ajamisen turvallisuuteen liittyvät vaikutukset ovat vakavia. Jarruvoima voi kadota kahdella tapaa: jarrujärjestelmän vahingoittumisen tai jarrunesteen ikääntymisen myötä.
Jarrujärjestelmän komponenttien, kuten jarrulinjojen ja tiivisteiden viat voivat olla varsinkin ikääntyneissä ajoneuvoissa ilmeneviä vikoja. Jarrulinjat on valmistettu kuparista ja ne ovat alttiita läpi ruostumiselle, jos niitä ei suojata oikein. Tässä tapauksessa jarruneste vuotaa, eikä enää siirrä voimaa jarrujärjestelmään. Jarrujen ja renkaiden pääsylinterien tiivisteet voivat myös vioittua. Jarruöljy on hieman hapanta, minkä vuoksi se vaikuttaa männän kumitiivisteisiin. Jarrujärjestelmässä jarrupalat ja -levyt tai -rummut ovat kuitenkin yleisimmät kuluvat ja hajoavat osat. Myös jarruneste itsessään voi muuttua käyttökelvottomaksi ajan myötä. Jarrunesteen täytyy siirtää voima luotettavasti, jopa korkeissa lämpötiloissa, jotka syntyvät renkaan jarrusylintereissä jarrutuksen aikana. Tästä syystä vettä ei voida käyttää jarrujärjestelmissä. Jarruneste on valitettavasti hygroskooppista. Tämä tarkoittaa sitä, että se vetää puoleensa vettä samalla tapaa kuin suola tai sokeri. Jos veden pitoisuus kasvaa ajan myötä, voivat vaikutukset jarrutettaessa olla kohtalokkaat: jarrutuksessa syntyvät korkeat lämpötilat saavat veden kiehumaan. Se muuttuu tällöin nestemäisestä muodosta kaasumaiseen muotoon. Toisin kuin nesteet, kaasut voivat kompressoitua. Tuloksena voi olla äkillinen jarrutusvoiman katoaminen. Tärkeitä huomautuksia jarrunesteestä Täten jarrunesteen vesipitoisuus on tärkeä seikka sen laadun kannalta. Jos neste on liian vanhaa, se muuttuu kirkkaan ruskeasta samean vihreäksi. Tämä kuitenkin merkitsee sitä, että se sisältää jo runsaasti vettä. Jopa virheettömältä näyttävä jarruneste saattaa olla jo käyttökelvotonta vesipitoisuutensa takia. Jarrunesteen puhtauden voi tarkistaa vain testillä. Tähän tarkoitettuja laitteita on markkinoilla myynnissä 10-50 euron hintaan. Paras aika jarrunesteen tarkastamiseen ovat talvikauden alku ja loppu. Se voidaan helposti tarkistaa renkaiden vaihdon yhteydessä. Jarrunesteen vesipitoisuuden lisäksi kannattaa tarkistaa myös täyttöaste. Virheettömässä järjestelmässä jarrunesteen täyttötaso ei muutu. Jos huomataan, että nestettä on kadonnut, tulee koko jarrujärjestelmä välittömästi tarkistaa. Vuoto tulee löytää ja korjata ennen kuin autolla ajetaan taas liikenteessä. Tässä tapauksessa pelkkä täyttö ei ole riittävä toimenpide. Jarrunestettä vaihdettaessa täytyy koko jarrujärjestelmä valuttaa tyhjäksi. Tässä ei saa tehdä virheitä. Jos sinulla ei ole tarvittavaa tietämystä ja työkaluja, on tarpeen antaa asiantuntevan huoltamon tehdä tämä toimenpide. Tarkistettu ja kunnostettu jarrujärjestelmä tekee ajamisesta turvallista.
Jarrujärjestelmän komponenttien, kuten jarrulinjojen ja tiivisteiden viat voivat olla varsinkin ikääntyneissä ajoneuvoissa ilmeneviä vikoja. Jarrulinjat on valmistettu kuparista ja ne ovat alttiita läpi ruostumiselle, jos niitä ei suojata oikein. Tässä tapauksessa jarruneste vuotaa, eikä enää siirrä voimaa jarrujärjestelmään. Jarrujen ja renkaiden pääsylinterien tiivisteet voivat myös vioittua. Jarruöljy on hieman hapanta, minkä vuoksi se vaikuttaa männän kumitiivisteisiin. Jarrujärjestelmässä jarrupalat ja -levyt tai -rummut ovat kuitenkin yleisimmät kuluvat ja hajoavat osat. Myös jarruneste itsessään voi muuttua käyttökelvottomaksi ajan myötä. Jarrunesteen täytyy siirtää voima luotettavasti, jopa korkeissa lämpötiloissa, jotka syntyvät renkaan jarrusylintereissä jarrutuksen aikana. Tästä syystä vettä ei voida käyttää jarrujärjestelmissä. Jarruneste on valitettavasti hygroskooppista. Tämä tarkoittaa sitä, että se vetää puoleensa vettä samalla tapaa kuin suola tai sokeri. Jos veden pitoisuus kasvaa ajan myötä, voivat vaikutukset jarrutettaessa olla kohtalokkaat: jarrutuksessa syntyvät korkeat lämpötilat saavat veden kiehumaan. Se muuttuu tällöin nestemäisestä muodosta kaasumaiseen muotoon. Toisin kuin nesteet, kaasut voivat kompressoitua. Tuloksena voi olla äkillinen jarrutusvoiman katoaminen. Tärkeitä huomautuksia jarrunesteestä Täten jarrunesteen vesipitoisuus on tärkeä seikka sen laadun kannalta. Jos neste on liian vanhaa, se muuttuu kirkkaan ruskeasta samean vihreäksi. Tämä kuitenkin merkitsee sitä, että se sisältää jo runsaasti vettä. Jopa virheettömältä näyttävä jarruneste saattaa olla jo käyttökelvotonta vesipitoisuutensa takia. Jarrunesteen puhtauden voi tarkistaa vain testillä. Tähän tarkoitettuja laitteita on markkinoilla myynnissä 10-50 euron hintaan. Paras aika jarrunesteen tarkastamiseen ovat talvikauden alku ja loppu. Se voidaan helposti tarkistaa renkaiden vaihdon yhteydessä. Jarrunesteen vesipitoisuuden lisäksi kannattaa tarkistaa myös täyttöaste. Virheettömässä järjestelmässä jarrunesteen täyttötaso ei muutu. Jos huomataan, että nestettä on kadonnut, tulee koko jarrujärjestelmä välittömästi tarkistaa. Vuoto tulee löytää ja korjata ennen kuin autolla ajetaan taas liikenteessä. Tässä tapauksessa pelkkä täyttö ei ole riittävä toimenpide. Jarrunestettä vaihdettaessa täytyy koko jarrujärjestelmä valuttaa tyhjäksi. Tässä ei saa tehdä virheitä. Jos sinulla ei ole tarvittavaa tietämystä ja työkaluja, on tarpeen antaa asiantuntevan huoltamon tehdä tämä toimenpide. Tarkistettu ja kunnostettu jarrujärjestelmä tekee ajamisesta turvallista.
Tuote-ehdotuksia: