Auton maalaus on taiteilua itsessään. Yleensä tämä työ maksaa useampia tuhansia euroja. Riippuen siitä, millainen auto on maalattava ja mikä on maalaamisen tarkoitus, voit suorittaa työn myös itse. Uutta autoa ei yleensä voi maalata itse täydellisesti. Vaikka haluaisitkin ammattimaalauksen, voit kuitenkin säästää paljon rahaa tekemällä esivalmistelut kotona. Lue näistä ohjeista kaikki, mikä sinun on tulee tietää auton maalauksesta itse.
Auton maalaus itse – tunne rajasi
Ennen kuin maalaat auton, sinun on tiedettävä, millaista lopputulosta voit odottaa. Uuden auton maalaus tai ammattilaistasoinen korjausmaalaus onnistuu vain asiaankuuluvilla välineillä ja soveltuvalla koulutuksella. On täysin harhakuvitelma uskoa, että muutamilla kotikonsteilla voisi saavuttaa samanlaista laatua kuin automaalari työpajallaan. Älä siis maalaa itse, jos:
– haluat vielä myydä auton – kyseessä ei ole oma ajoneuvosi – autoa käytetään edustustarkoituksiin – kyseessä on arvokas ajoneuvo |
Itse tehdyn maalauksen huomaa AINA ja useimmiten se alentaa auton arvoa merkittävästi. Pelkät hyötyajoneuvot ovat tässä poikkeus. Jos haluat kunnostaa ja maalata auton itse, käsittele pelkästään traktoreita, kaivinkoneita, kuorma-autoja sekä jakeluajoneuvoja. Voimakkaasti ruostunut Sprinter, Transit tai Ducato voi myös olla erinomainen harjoituskohde omien maalaustaitojen kehittämiseen.
Auton varaosat & korjausosathalpa ja nopea toimituskauppaan ⇒ |
Mitä maalataan?
Voit valita kolmen toimenpiteen välillä, kun haluat muuttaa tai piristää auton väriä. Nämä kolme toimenpidettä ovat:
– Spraymaalaus – Telamaalaus – Teippaus (kalvotus) |
Parasta sanoa se jo alussa: Huolellisesti telamaalattu auto ei välttämättä näytä huonommalta kuin vain puoliammattimaisilla työkaluilla spraymaalattu auto. Telamaalaus on kuitenkin huomattavasti helpompaa ja se vaatii vähemmän esivalmisteluja.
Auton maalaus itse – esivalmistelu on jo 90 % työstä
Esivalmistelu on maalauksessa kaikista tärkeintä. Kaikenlainen huolimattomuus johtaa väistämättä huomattavasti huonompiin tuloksiin, joita on hyvin vaikea korjata. Siksi sinun kannattaa varata vähintään yhdeksänkymmentä prosenttia maalausprojektiin käyttämästäsi ajasta valmisteluun. Yleensä kannattaa varautua siihen, että normaalin henkilöauton maalaus kestää kaksi päivää.
1. vaihe: Pese auto Kun auto aiotaan maalata, sen ei ole oltava vain puhdas – sen tulee hohtaa puhtautta. Parasta on pestä se käsin tai viedä se autopesuun. Kun ajat pesukadun läpi, varmista, että kuumavahaa ei käytetä. |
2. vaihe: Pura kaikki, mikä lähtee irti Säästät runsaasti vaivaa, kun poistat kaikki purettavat komponentit: valot, vilkut, antennin, listat, pesusuuttimet, pölykapselit, tuulilasinpyyhkijät, mahdollisesti myös ovenkahvat – et voi vahingossa maalata mitään, jonka olet irrottanut. Samalla voit tunnistaa ja mahdollisesti vaihtaa vioittuneet komponentit. Sinun ei tarvitse kuitenkaan irrottaa ikkunalaseja. |
3. vaihe: Teippaa, teippaa ja teippaa Teippaa nyt auto. Tähän sopii laadukas maalarinteippi, sillä se on hyvin helppo jälleen irrottaa. Teippaa ikkunalasit ja niiden tiivisteet. Jos olet irrottanut ajovalot ja takavalot, teippaa niiden kolot. Tämä säästää maalia. Jos autossa on kattokisko etkä pysty irrottamaan sitä, kiinnitä tähän erityistä huomiota. |
4. vaihe: Lommojen suoristaminen ja paikkaus Maalaus korostaa jokaista lommoa selvästi. Jos käytät hieman aikaa ja vaivaa korjataksesi tai täyttääksesi kaikki lommot, saat kauniimman lopputuloksen. Suorista lommoja mahdollisimman paljon ja paikkaa niitä mahdollisimman vähän. Näin saavutat parhaat tulokset. |
5. vaihe: Hionta Jotta tuore maali pysyisi hyvin vanhalla maalipinnalla, tämä on hiottava. Käytä tähän 400- ja 600-hiontapaperia sekä hiomapalaa. Hio ainoastaan käsin. Tehtaalla levitetty maalikerros on ohuempi kulmissa ja reunoissa, joten näissä kohdissa pelti tulee nopeasti vastaan. Tätä sinun pitää ehdottomasti välttää. |
6. vaihe: Rasvaton pesu silikonipuhdistusaineella Silikonipuhdistusaineella et pelkästään poista hiomisen ja täyttämisen aiheuttamaa pölyä, vaan poistat myös rasvan auton pinnalta luotettavasti. Kaikki rasva on poistettava, jotta auto voidaan maalata. Käytä siis runsaasti silikonipuhdistusainetta. Tämä on nyt se hetki, jolloin tulee tehdä päätös maalaustöiden jatkamisesta. Nyt auto on valmis maalattavaksi. Kun viet auton maalaamoon niin, että se on teipattu, hiottu ja puhdistettu ja lommot on täytetty, voit odottaa säästäväsi 50–70% hinnassa. 2.000 euron arvoisen maalauksen hinta laskee siis lähemmäs 500–700 euroa. Jos haluat myydä autosi ja tavoitteenasi on nostaa auton hintaa huomattavasti, kannattaa loput töistä jättää asiantuntijan tehtäväksi. Jos kyseessä on hyöty- tai huviajoneuvo, voit jatkaa työstämistä itse. |
7. vaihe: Työtilan valmistelu Tarvitset maalaamiseen ainakin katon pääsi päälle. Suljettu tila on ihanteellinen, mutta myös autokatos tai puutarhapaviljonki ovat vaihtoehtoja. Sulje tätä varten sivuseinät pressulla. Maali tarvitsee aina jonkin aikaa kovettuakseen. Tänä aikana hyönteisten, lehtien tai pölyn ei tulisi päästä auton kanssa kosketuksiin. Spraymaalatessa syntyy runsaasti maalisumua, jota voi levitä kaikkialle. Jos siis et työskentele ulkona, eristä tila hyvin pressuilla. Näin sinulla on tila, joka on tarpeeksi puhdas maalaamiseen. Eristämistä ei tarvitse tehdä, jos telamaalaat tai teippaat auton. |
8.1 Auton telamaalaus Telamaalattavia maaleja on saatavilla monissa väreissä. Niitä voi myös sekoittaa halutessaan ongelmitta. Pienille pakettiautoille tai jakeluautoille riittää halpa, valkoinen kuumakestomaali. Tarvitset: – kumisen maalitelan tasaisille ulkopinnoille Telamaalatessasi et tarvitse hengityssuojainta. Aseta sanomalehtipaperia auton ympärille, jotta et likaa lattiaa. Aloita katosta ja siirry sitten alemmaksi. Levitä maalia ristikkäin saavuttaaksesi täyden peittävyyden. 8.2 Auton spraymaalaus Jos kyseessä on vain pienten vaurioiden korjaaminen, voit maalata spraypurkeilla. Tärkeää on aina käsitellä koko komponentit. Työskentele aina saumasta saumaan ja teippaa muut osat huolellisesti. Pitele purkkia noin 30 cm etäisyydellä, sillä muuten maali voi valua. Täydelliseen maalaukseen tarvitset kompressorin, ruiskupistoolin sekä sekoitusämpärin, jossa maali sekoitetaan ohenteeseen ja kovetteeseen. Käytä maalatessasi kokovartalosuojapukua ja hengityssuojainta. Työskentele nytkin ylhäältä alaspäin ja maalaa ristikkäin. 8.3 Auton teippaus Auton teippaus on siistein ja tehokkain tapa parantaa auton ulkoasua kotikeinoin. Teipin asettaminen niin, että sen alle ei jää kuplia, vaatii kuitenkin paljon harjoittelua. Tämäkään ratkaisu ei ole ihan halpa, mutta sopivalla osaamisella saavutat tällä menetelmällä visuaalisesti täydellisen lopputuloksen. |
9. Viimeistele auto Hienolla hiomapaperilla ja hyvällä kiillotusaineella voit hieman parantaa maalausta, vaikka se ei olisi täysin onnistunut. Mattamaaleihin tämä ei tietysti sovellu. Mattamaalit ovat yleensä ratkaisu vain autoille, joiden elinkaari on lähellä loppuaan. |
Auton maalaus itse – yleiskatsaus faktoista
Milloin tehdä auton maalaus itse? – Kun autoa ei enää aiota myydä eteenpäin – Kun kyseessä on vanhempi hyötyajoneuvo |
Millaisia menetelmiä on olemassa? – Telamaalaus – Spraymaalaus – Teippaus |
Missä voi maalata? Paikassa, jossa sinulla on vähintään katto pääsi päällä. |
Mitä tarvitsen maalaukseen? Paljon aikaa, perusteellista valmistelua, hyviä materiaaleja ja työkaluja |
Paljonko maalaus itse maksaa? 50–500 euroa, ja se vie kaksi päivää |
Auton itse maalaamisen edut – Halpaa – Nopeaa – Luovaa |
Auton itse maalaamisen haittapuolet – Auton arvon aleneminen – Lopputulokset eivät ole ihanteelliset – Aikaa vievää |
Mikä on paras tapa toimia, kun haluan maalata autoni itse? Valmistella auto maalattavaksi itse, mutta teettää maalaus ammattilaisilla. |
Foto: PongMoji, samnao, ignatius 63, TZIDO SUN, -Taurus-, KG Design, MongPro, sima, ipuwadol, Igorsky, feelphoto2521, Dmitry Kalinovsky, Ikonoklast Fotografie, Nattzkamol / shutterstock.com