Käynnistysmoottori on keskuselementti jokaisessa moottoroidussa ajoneuvossa. Bensiini tai dieselauto ei voi kumpikaan käynnistyä seisovasta asennosta. Moottorin polttoaineen mukana toimitetaan happea imulla, ja sitten kompressoinnilla ennen sytyttämistä, josta käynnistysmoottori aloittaa koko prosessin. Viallinen käynnistysmoottori aiheuttaa vakavan ongelman.
Näin käynnistysmoottori toimii
Käynnistysmoottori mahdollistaa moottorin toiminnan. Polttomoottori tarvitsee apua, jotta se pystyy ylittämään massan inertian, sekä kitkan ja puristuskestävyyden. Tämä on käynnistysmoottorin tehtävä. Se on olennaisesti sähkömoottori, joka toimii akulla.
Käynnistysmoottori vuorollaan ajaa vauhtipyörää. Käynnistyksen aikana käynnistysmoottori sen hammasrattaallaan laittaa vauhtipyörän liikkeelle 300 rpm, joka on tarpeeksi moottorin käynnistykseen ja prosessin toimimiseen automaattisesti. Heti kun käynnistys on valmis ja moottori toimii itsenäisesti, käynnistysmoottori sammutetaan.
Käynnistysmoottori on yksi luotettavimmista komponenteista autossa, eikä tarvitse huoltoa. Kuitenkin vikoja voi syntyä.
Viallisen käynnistysmoottorin merkit
Useat oireet viittaavat vialliseen käynnistysmoottoriin. On tärkeää ottaa nämä oireet huomioon, jotta voit reagoida ajoissa. Jos käynnistysmoottori ei toimi, autoa ei voida enää käynnistää.
Käynnistin 30% alennuksellaalk. 27,99 € premium-valmistajiltaOsta nyt ⇒ |
Tärkeimmät oireet ovat kolme seuraavaa:
– kovaääninen kitinä moottorin käynnistyksen jälkeen – vauhtipyörän hammasratas ei toimi niin nopeasti, kuin normaalisti – käynnistys pettää, vaikka akku olisi ladattu |
- Ensiksi tulee tarkistaa käynnistysongelmien tapauksessa akku, joka voi olla käynnistysvian syy myös. Akun vaihtaminen on helpompaa ja edullisempaa ja täten on tärkeää, ettet ohita tätä vaihetta.
- Jos autoa ei voida käynnistää riippumatta uudesta akusta, ongelmien aiheuttaja on kaikista todennäköisimmin käynnistysmoottori. Se tulee nyt vaihtaa niin noepasti, kuin mahdollista, jotta autoa voi käyttää. Ennen tätä vaihetta tulee varmistaa, että vika ei voi johtua mistään muusta.
Muut vikalähteet käynnistysmoottorin lisäksi
- Akun lisäksi virtalähteellä on iso rooli. Yksi viallinen kaapeli voi heikentää käynnistysmoottoria ja aiheuttaa ongelmia. Testaa kaikki tarvikekaapelit sulkeaksesi pois viat tai kaapelin repeämän.
- Vauhtipyörän hammasratas voi myös kulua. Tämä komponentti mahdollistaa käynnistysmoottorin tarvittavan kääntövoiman. Kun hammasrattaat eivät enää pidä, käynnistysmoottori käy tyhjäkäynnillä ilman, että se käynnistäisi moottoria. Jos näin on, vain vauhtipyörän hammasratas tarvitsee vaihtamista koko käynnistysmoottorin sijasta. Tämä on huomattavasti edullisempaa, vaikka se vaatii enemmän työtä. Ainakin kulut uuteen käynnistysmoottoriin ovat vältettyjä.
Käynnistysmoottorin vaihtaminen:
huoltoasema vai Tee-Se-Itse?
- Pääasiassa moottorin huollon yhteydessä suositellaan huoltoasemalle menemistä.
- Käynnistysmoottorin vaihtoon liittyen tämä riippuu suuresti auton mallista ja valmistajasta.
Etenkin moderneissa autoissa käynnistysmoottoria on vaikeaa löytää ja päästä siihen käsiksi. Monien suojaavien kansien ja suojien alle pääseminen ei ole helppo tehtävä Tee-Se-Itse ihmiselle.
Vanhemmissa autoissa vaihto on yleisesti yksinkertainen. Tässä käynnistysmoottori vaihdetaan moottoritilan ylemmässä osassa.
Jos haluat olla erittäin perusteellinen, paikanna käynnistysmoottorin paikka ensin päättääksesi voitko tehdä sen itse.
Seuraavat työkalut tarvitaan
Käynnistysmoottorin vaihtamista varten vaaditaan useita työkaluja. Ne voivat vaihdella riippuen auton tyypistä, mutta tällä listalla olet turvallisella puolella. Tarvitset:
– avainsarjan – ruuvimeisselisarjan – allen-avainsarjan – yleismittarin |
Nämä työkalut mahdollistavat vaihtamisen.
Vaihe vaiheelta käynnistysmoottorin vaihtaminen
Vaihtaaksesi käynnistysmoottorin, noudata näitä vaiheita:
– paikanna käynnistysmoottori moottoritilasta – jos tarvittavaa, tunkkaa auto ylös päästäksesi käynnistysmoottoriin – irrota negatiivinen akun napa ja aseta se sivuun – tallenna tarkkaan, mikä kaapeli on yhdistetty mihinkin käynnistysmoottorissa – ruuvaa irti laitteen asennusruuvit. Aloita ruuvilla, johon on vaikein päästä – irrota erilliset kaapelit. Tee taas merkinnät väreistä ja liitoksista – irrota käynnistysmoottori. Muutamissa automalleissa muiden komponenttien, kuten vetoakselin tai pakoputkiston komponenttien irrottaminen on vaadittua – vertaa purettua käynnistysmoottoria varaosan kanssa – tarkista vauhtipyörä & hammasrattaat – asenna uusi käynnistysmoottori – kiinnitä ruuvit – yhdistä kaapelit käynnistysmoottoriin – yhdistä akku – testaa uutta käynnistysmoottoria |
Varmista, että vältät seuraavia virheitä
Käynnistysmoottorin kokoaminen ja vaihtaminen näyttää mutkattomalta. Älä silti ajattele sitä liian helpoksi.
On tärkeää välttää tiettyjä virheitä, kuten jättää pois akun irrottaminen.
Erillisten kaapelien vaihtaminen on toinen yleinen virhe, joka voi vahingoittaa uutta käynnistysmoottoria.
Täten varmista, että tarkistat kahteen kertaan mikä kaapeli kuuluu mihinkin liitäntään.
Ota huomioon kaikki nämä vaiheet, ja käynnistysmoottorin vaihtamisen ei tulisi olla ongelma eikä mikään. Riippuen auton tyypistä ja mallista voit tehdä tämän huollon 30 minuutissa tai maksimissaan kahdessa tunnissa. Varmista, että työskentelet varovaisesti ja vakaasti.
Sitten sen tulisi olla pala kakkua myös Tee-Se-Itse ihmisille.
Foto: udaix, Aleksandr Kondratov, Supit Choosavang, Ivan Krawchuk, Chonlawut, PAKULA PIOTR, Sergey Ryzhov, Patcharapa, Eblis, Andriy Smalchuk, kurhan, Alraun / shutterstock.com