Valppaana pysyminen: tahroja autosi alla

Valppaana pysyminen: tahroja autosi alla

Tahraa auton alla ei tulisi ikinä sivuuttaa. Se kertoo aina jonkin asteen vuodosta. Tämä on joskus täysin harmitonta, tai jopa teknillinen vaatimus. Kuitenkin useimmat vuodot ovat vian syy, jolla voi olla ärsyttäviä tai jopa vakavia seurauksia. Lue tästä artikkelista kaikki, jota sinun tarvitsee tietää tahroja auton alla.

Nesteet autossasi

Nesteet autossasi

Useat nesteet kiertävät autossa, joista jokaisella on erityiset erityispiirteet ja selkeä tehtävä. Vain muutama niistä saa karata. Kaikkien käyttönesteiden summa tuottaa seuraavan listan:

polttoaineet: bensiini tai diesel
voiteluaineet: moottoriöljy, vaihteistoöljy, vaihdeöljy
jarruneste
– jäähdytysneste
– kondensaatio ilmastointilaitteessa
– nestemäinen jäähdytysaine ilmastointilaitetta varten
– akkuhappo

Vaihe 1: Tahrat auton diagnoosin alla

Ensimmäinen vian tunnistamisen vaihe on käsiteltävän nesteen määritelmä. Tämän yksinkertaistaa tietyt käyttönesteiden erityispiirteet:

Diesel- tai bensiinitahrat auton alla
  • Dieselillä ja bensiinillä on oma hajunsa. Diesel on kevyesti öljyinen, ruskeahko aine. Bensiinillä on terävä tuoksu, ja aiheuttaa erityisen sateenkaaren värisen hohteen kelluessaan vedessä, esimerkiksi lammikossa.
Voiteluaine tahroittuu auton alle
  • Voiteluaineet ovat ruskeahkoja tai mustia ja erittäin rasvaisia. Öljyn vuotaminen on täten erittäin helppoa huomata. Yritä hieroa sitä etusormen ja peukalon välissä määrittääksesi sen voitelulaadun, mielellään käyttäen hävitettäviä hanskoja ensiapupakkauksesta. Älä unohda vaihtaa niitä jälkeenpäin, sillä niiden poissaolo voi aiheuttaa ongelmia tarkistuksen yhteydessä. Lisäksi hävitettävät hanskat ovat korvaamattomia annettaessa ensiapua onnettomuuden uhrille infektioiden välttämiseksi.
Moottoriöljy erikoishintaan

Moottoriöljy erikoishintaan

alkaen vain 6,33 €

tilata netistä

Jarruöljy tahrat auton alla
  • Jarruneste on öljyinen aine läpäisevällä hajulla. Sillä on kirkas ruskea väri, joka muuttuu vihreäksi sen vanhentuessa. Se voidaan helposti tunnistaa vuotopaikan perusteella: tahra heti yhden renkaan vieressä on selkeä merkki vuotavasta jarrujärjestelmästä.
Jäähdytysneste tahrat auton alle
  • Kylmäaineilla on makea tuoksu, sillä lisätty jäähdytysaine sisältää glykolia. Tällä vetisellä aineella on marginaalinen voiteluefekti. Jäähdytysaineilla on usein vihreähkö sävy, usean tyypin sinisen tapaisia tai punaisen tapaisia sävyjä riippuen lisätystä jäähdytysaineesta.
Kondensaatio ilmastointilaitteessa auton alla
  • Kondensaatio ilmastointilaitteessa on pelkkää vettä, eikä mitään muuta. Se on ainoa neste, joka saa päästä karkuun. Sitä tuottuu normaalin ilmastointitoiminnon seurauksena, ja sen muodostuminen on teknisesti oikeutettua, eikä anna syytä huolestumiseen.
Nestemäinen kylmäaine ilmastointilaitteessa
  • Nestemäinen kylmäaine ilmastointilaitteessa on nestettä niin kauan, kun se pysyy paineen alla. Vuotava ilmastointilaite aiheuttaa kylmäaineen pakenemisen kaasumaisessa olomuodossa. Nestejäämiä ei ole. Lammikko tai tahra auton alla ei voi täten ikinä johtua viallisesta ilmastointilaitteesta.
Akkuhappo vuotaa
  • Akkuhappo ei melkein ikinä vuoda. Yleensä akun pitimet kestävät pidempään, kuin akun käyttöikä, tarkoittaen, että akusta tulee viallinen ja se vaihdetaan, ennen kuin pidin näyttää yhtään vuotoa. Teoreettisesti kuitenkin vuotava akku on mahdollinen. Koska se on happoa, se voidaan tunnistaa sen erityispiirteestään, terävästä ja läpäisevästä hajusta. Seuraavat merkit ovat erittäin ilmeisiä: syövyttävä akku tulee jättämään jälkensä akun pitimeen sen matkalla maahan. Useimmissa tapauksissa akun pidin on täysin syöpynyt.

Vaihe 2: Vuotokohdan löytäminen

Kun olet varmistunut nesteestä, jonka kanssa työskentelet, voit alkaa etsimään vuotokohtaa. Tämän voi tehdä kolmella tavalla:

– etsiminen likaisesta moottorista
– etsiminen puhtaasta moottorista
– etsiminen fluoresoivalla kontrastinesteellä

Jos tiedät valmiiksi autosi sen tyypillisillä heikoilla kohdilla, voit aloittaa tarkistamalla likaisen moottorin. Kokenut silmä huomaa heti vuotavan öljyn ja muut nesteet. Tietyn saastemäärän jälkeen tästä voi tulla vaikeampaa. Vanhempi auto voi menettää nesteitä useista eri kohdista. Likaisella moottorilla otat riskin siitä, että korjaat yhden vuotokohdan ja et huomaa toista.

Puhdista moottori ennen vuotojen etsimistä

Täten on järkevää puhdistaa moottori huolellisesti ennen vuotokohdan etsimistä. On erittäin suositeltavaa tehdä työtä manuaalisesti ja ammattimaisesti: jarrujen puhdistusaine, tiskiharja, rievut, paineilma ovat parhaat työkalut tässä. Painepesurin käyttö ei ole suositeltavaa. Vahva vesisuihku voi aiheuttaa veden läpäisemistä ohjausyksikössä ja sytytyksen elektroniikassa, joista molemmat aiheuttavat vikoja.

Mullistava metodi moottorin puhdistukseen on hiilihappojääpuhallusa. Nesteen sijasta moottori puhdistetaan jäätyneellä hiilidioksidilla. Noin 60 EUR hinnalla, tämä metodi on melko kallis, vaikka tulos on fantastinen: moottori näyttää siltä, kuin se olisi tullut suoraan tehtaalta. Tämä toimenpide on optimaalinen vuotokohtien löytämiseen. Ota huomioon, että 20 minuuttia aikaa vievänä toimenpiteenä tämä on nopein tapa puhdistaa moottori jättämättä yhtään jäämiä.
Puhdistuksen jälkeen anna moottorin käydä tyhjäkäynnillä. Nyt sinulla ei pitäisi olla ongelmia löytää vuotokohtaa.

Varjoaineiden käyttö

Turvallisin tapa vuotavan öljyn tai jäähdytysnesteen syyn löytämiseen on käyttää fluoresoivaa kontrastiainetta. Tämä tapa on erittäin järkevä, mutta myös hyvin käytännöllinen sen ollessa hyvin edullista. Etsimistä varten kontrastiaineen kanssa tarvitset:

– kontrastiaine öljylle (ca. 7.50 Euro) tai jäähdytysaine (6,00 Euro)
– UV lampun (ca. 8 Euro)
– pimeyden (yö, maanalainen autoparkki tai autotalli)
varjoaine auton alla

Kontrastiaine yksinkertaisesti kaadetaan öljyn täyttöaukosta tai jäähdytysjärjestelmän paisuntasäiliöön. Sitten moottorin tulee antaa käydä muutaman minuutin. Nyt, valaise moottoritila UV lampulla, aiheuttaen vuotavan kontrastiaineen valaisun. Vuoto löydetään näin nopeasti ja ongelmitta.

tahroja auton alla

VINKKI: jos etsit vuotoja jäähdytysjärjestelmästä JA voitelujärjestelmästä, älä käytä molempia kontrastiaineita samanaikaisesti. Vaihe vaiheelta toimiminen yksinkertaistaa vuotokohtien tunnistamisen.

Vaihe 3: Vahinkojen oikeanlainen korjaaminen

On olemassa vain yksi hyvä tapa vuodon korjaamiseen autossa: sen oikeanlainen korjaaminen. Vuotavat letkut tulee poistaa ja vaihtaa uusiin, eikä pelkästään teipata teipillä. Vuotavat jarruletkut tulee myös poistaa ja vaihtaa.

Jarruletkut edessä ja takana

Jarruletkut edessä ja takana

saatavana hintaan 1,07 €

kauppaan

Viallinen tiiviste kahden komponentin välissä vaatii vaihtoa poistamalla, puhdistamalla ja oikealla asennuksella. Tämä ei salli nopeita ratkaisuja tai turhaa puuhastelua. Päätimme painottaa tätä, sillä tällä alalla ihmekorjausten markkinat ovat valtavat. Täten toteamme erittäin selkeästi:

Korjaa kaikki tahrat auton alla

Pysy kaukana “Radiator Stop Leak” tai “Oil Stop Leak”. Nämä aineet ovat väliaikaisia ratkaisuja parhaassa tapauksessa. Yleensä ne aiheuttavat vain lisää vahinkoa. Radiator Stop Leak voi estää termostaatin toiminnan tai heikentää jäähdyttimen suorituskykyä. Oil Stop Leak voi toimia ulkonäköä parantavaan tarkoitukseen, mutta ei voi korvata viallista tiivistettä.

Jarrut ja polttoaineletkut eivät anna tilaa tilapäisratkaisuille ollenkaan. Vuoto voi olla ärsyttävä asia, mutta se nyt vain on mitä on: osoitus siitä, että autosi tarvitsee huoltoa nopeasti.

Vaihe 4: Toimi järkevästi

Vuodot tahroittuvat auton alle

Vuotoja tapahtuu pääasiassa vanhoissa autoissa, joita ei ole tutkittu pitkään aikaan. Tässä tapauksessa on vain yksi ratkaisu: auton kokonaisvaltainen huolellinen tarkistaminen ja kaiken tarvittavan korjaamisen listaaminen.

Jos jarrujärjestelmä vuotaa, jarruneste vaatii vaihtamista. Tässä tapauksessa paisuntasäiliö, jarrulevyt, jarrusylinterit ja päällysteet tulisi tarkistaa myös. Koska auto puretaan silti, tämä on täydellinen tilaisuus niiden osien vaihtamiselle.

Sama pätee jäähdyttimeen: jos auto on vanha, ja sen jäähdyttimen letkut ovat huokoisia, jäähdyttimen ei voida olettaa olevan hyvässä kunnossa. Ole viisas ja sijoita ylimääräiset 50 EUR koko jäähdytysjärjestelmän korjaamiseen palauttaen tilan tässä yksikössä taaten pitkäaikaisen turvallisuuden.

Jopa -50% jäähdyttimen letkuissa
Foto: Kzenon, iurii, Soonthorn Wongsaita, Love the wind, TigerStock’s, Differr, Romaset, MoonAngelEyes, Charles Knowles, buffaloboy2513, 7th Son Studio, Dmitry Kalinovsky / shutterstock.com