Tahraa auton alla ei tulisi ikinä sivuuttaa. Se kertoo aina jonkin asteen vuodosta. Tämä on joskus täysin harmitonta, tai jopa teknillinen vaatimus. Kuitenkin useimmat vuodot ovat vian syy, jolla voi olla ärsyttäviä tai jopa vakavia seurauksia. Lue tästä artikkelista kaikki, jota sinun tarvitsee tietää tahroja auton alla.
Nesteet autossasi

Useat nesteet kiertävät autossa, joista jokaisella on erityiset erityispiirteet ja selkeä tehtävä. Vain muutama niistä saa karata. Kaikkien käyttönesteiden summa tuottaa seuraavan listan:
– polttoaineet: bensiini tai diesel – voiteluaineet: moottoriöljy, vaihteistoöljy, vaihdeöljy – jarruneste – jäähdytysneste – kondensaatio ilmastointilaitteessa – nestemäinen jäähdytysaine ilmastointilaitetta varten – akkuhappo |
Vaihe 1: Tahrat auton diagnoosin alla
Ensimmäinen vian tunnistamisen vaihe on käsiteltävän nesteen määritelmä. Tämän yksinkertaistaa tietyt käyttönesteiden erityispiirteet:
![]()
|
|
![]()
|
|
![]()
|
|
![]()
|
|
![]()
|
|
![]()
|
|
![]()
|
Vaihe 2: Vuotokohdan löytäminen
Kun olet varmistunut nesteestä, jonka kanssa työskentelet, voit alkaa etsimään vuotokohtaa. Tämän voi tehdä kolmella tavalla:
– etsiminen likaisesta moottorista – etsiminen puhtaasta moottorista – etsiminen fluoresoivalla kontrastinesteellä |
Jos tiedät valmiiksi autosi sen tyypillisillä heikoilla kohdilla, voit aloittaa tarkistamalla likaisen moottorin. Kokenut silmä huomaa heti vuotavan öljyn ja muut nesteet. Tietyn saastemäärän jälkeen tästä voi tulla vaikeampaa. Vanhempi auto voi menettää nesteitä useista eri kohdista. Likaisella moottorilla otat riskin siitä, että korjaat yhden vuotokohdan ja et huomaa toista.

Täten on järkevää puhdistaa moottori huolellisesti ennen vuotokohdan etsimistä. On erittäin suositeltavaa tehdä työtä manuaalisesti ja ammattimaisesti: jarrujen puhdistusaine, tiskiharja, rievut, paineilma ovat parhaat työkalut tässä. Painepesurin käyttö ei ole suositeltavaa. Vahva vesisuihku voi aiheuttaa veden läpäisemistä ohjausyksikössä ja sytytyksen elektroniikassa, joista molemmat aiheuttavat vikoja.
Mullistava metodi moottorin puhdistukseen on hiilihappojääpuhallusa. Nesteen sijasta moottori puhdistetaan jäätyneellä hiilidioksidilla. Noin 60 EUR hinnalla, tämä metodi on melko kallis, vaikka tulos on fantastinen: moottori näyttää siltä, kuin se olisi tullut suoraan tehtaalta. Tämä toimenpide on optimaalinen vuotokohtien löytämiseen. Ota huomioon, että 20 minuuttia aikaa vievänä toimenpiteenä tämä on nopein tapa puhdistaa moottori jättämättä yhtään jäämiä.
Puhdistuksen jälkeen anna moottorin käydä tyhjäkäynnillä. Nyt sinulla ei pitäisi olla ongelmia löytää vuotokohtaa.

Turvallisin tapa vuotavan öljyn tai jäähdytysnesteen syyn löytämiseen on käyttää fluoresoivaa kontrastiainetta. Tämä tapa on erittäin järkevä, mutta myös hyvin käytännöllinen sen ollessa hyvin edullista. Etsimistä varten kontrastiaineen kanssa tarvitset:
– kontrastiaine öljylle (ca. 7.50 Euro) tai jäähdytysaine (6,00 Euro) – UV lampun (ca. 8 Euro) – pimeyden (yö, maanalainen autoparkki tai autotalli) |

Kontrastiaine yksinkertaisesti kaadetaan öljyn täyttöaukosta tai jäähdytysjärjestelmän paisuntasäiliöön. Sitten moottorin tulee antaa käydä muutaman minuutin. Nyt, valaise moottoritila UV lampulla, aiheuttaen vuotavan kontrastiaineen valaisun. Vuoto löydetään näin nopeasti ja ongelmitta.

VINKKI: jos etsit vuotoja jäähdytysjärjestelmästä JA voitelujärjestelmästä, älä käytä molempia kontrastiaineita samanaikaisesti. Vaihe vaiheelta toimiminen yksinkertaistaa vuotokohtien tunnistamisen.
Vaihe 3: Vahinkojen oikeanlainen korjaaminen
On olemassa vain yksi hyvä tapa vuodon korjaamiseen autossa: sen oikeanlainen korjaaminen. Vuotavat letkut tulee poistaa ja vaihtaa uusiin, eikä pelkästään teipata teipillä. Vuotavat jarruletkut tulee myös poistaa ja vaihtaa.
![]() Jarruletkut edessä ja takanasaatavana hintaan 1,07 €kauppaan ⇒ |
Viallinen tiiviste kahden komponentin välissä vaatii vaihtoa poistamalla, puhdistamalla ja oikealla asennuksella. Tämä ei salli nopeita ratkaisuja tai turhaa puuhastelua. Päätimme painottaa tätä, sillä tällä alalla ihmekorjausten markkinat ovat valtavat. Täten toteamme erittäin selkeästi:

Pysy kaukana “Radiator Stop Leak” tai “Oil Stop Leak”. Nämä aineet ovat väliaikaisia ratkaisuja parhaassa tapauksessa. Yleensä ne aiheuttavat vain lisää vahinkoa. Radiator Stop Leak voi estää termostaatin toiminnan tai heikentää jäähdyttimen suorituskykyä. Oil Stop Leak voi toimia ulkonäköä parantavaan tarkoitukseen, mutta ei voi korvata viallista tiivistettä.
Jarrut ja polttoaineletkut eivät anna tilaa tilapäisratkaisuille ollenkaan. Vuoto voi olla ärsyttävä asia, mutta se nyt vain on mitä on: osoitus siitä, että autosi tarvitsee huoltoa nopeasti.
Vaihe 4: Toimi järkevästi

Vuotoja tapahtuu pääasiassa vanhoissa autoissa, joita ei ole tutkittu pitkään aikaan. Tässä tapauksessa on vain yksi ratkaisu: auton kokonaisvaltainen huolellinen tarkistaminen ja kaiken tarvittavan korjaamisen listaaminen.
Jos jarrujärjestelmä vuotaa, jarruneste vaatii vaihtamista. Tässä tapauksessa paisuntasäiliö, jarrulevyt, jarrusylinterit ja päällysteet tulisi tarkistaa myös. Koska auto puretaan silti, tämä on täydellinen tilaisuus niiden osien vaihtamiselle.
Sama pätee jäähdyttimeen: jos auto on vanha, ja sen jäähdyttimen letkut ovat huokoisia, jäähdyttimen ei voida olettaa olevan hyvässä kunnossa. Ole viisas ja sijoita ylimääräiset 50 EUR koko jäähdytysjärjestelmän korjaamiseen palauttaen tilan tässä yksikössä taaten pitkäaikaisen turvallisuuden.
Foto: Kzenon, iurii, Soonthorn Wongsaita, Love the wind, TigerStock’s, Differr, Romaset, MoonAngelEyes, Charles Knowles, buffaloboy2513, 7th Son Studio, Dmitry Kalinovsky / shutterstock.com