Jarruletku autoosi

Jarruletku Top auto merkit
- BMW 3-sarja Jarruletku
- VW GOLF Jarruletku
- BMW 5-sarja Jarruletku
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja Jarruletku
- AUDI A4 Jarruletku
- VOLVO V70 Jarruletku
- VW PASSAT
- SKODA OCTAVIA Jarruletku
- TOYOTA AVENSIS Jarruletku
- TOYOTA COROLLA Jarruletku
- AUDI A6
- VW TRANSPORTER Jarruletku
- FORD FOCUS Jarruletku
- OPEL ASTRA Jarruletku
- FORD MONDEO
- FIAT DUCATO Jarruletku
- NISSAN QASHQAI Jarruletku
- HONDA CR-V Jarruletku
- FORD TRANSIT
Jarruletku viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Painetta jarruletkuista
Jarruletku on pieni, mutta tärkeä osa, joka kiinnittyy jarrusatulaan. Se yhdistää jarrusatulan jarrujärjestelmään. Lue kaikki tästä artikkelista kaikki mitä pitää tietää jarruletkuista.
Jarrupainetta optimaaliseen suoritukseen
Auton jarrujärjestelmä on hydraulinen. Jarrunesteellä täytetty suljettu piiri siirtää paineen läpi koko jarrujärjestelmän, hyödyntäen sitä, etteivät nesteet puristu. Suhteellisen vähäinen jarrupolkimen painamisesta syntyvä paine vahvistetaan vivun, jarrutehostimen ja hydraulisen suhteen avulla jarrujen pääsylinterin ja jarrusatulan välillä. Siksi jarrujärjestelmän tiiviys on äärimmäisen tärkeää.
Liikkeen kompensointi
Jarrujärjestelmän tiiviys tekee jäykkien putkien käytöstä erityisen tehokasta. Vaatii hyvin suuren voiman, että kupariputki räjähtäisi. Jarrupaine ei ole lähellekään sitä tasoa. Jarrupaine on kuitenkin siirrettävä jarrusatulalle tavalla tai toisella. Jarrusatulat sijaitsevat pyörän vieressä. Takapyörät ja jarrusatulat liikkuvat kiinteästi ylös ja alas. Etupyörissä on lisäksi ohjaukseen vaadittava liike. Jarruletkut mahdollistavat luotettavan ja joustavan liitoksen jarrujärjestelmän ja jarrusatulan välillä.
Jarruletkun rakenne
Jarruletku muodostuu sisäpuolen kestävästä kankaasta, jota ympäröi paksu kuminen vaippa. Kumikerros takaa ihanteellisesti jarrupaineen vaatiman joustavuuden. Lisäksi tehtaalla asennetut jarruletkut ovat suhteellisen halpoja. Kumilla on materiaalina kuitenkin useita haittoja.
Kumiletkut ovat herkkiä
Kumiset jarruletkut kestävät yleensä auton ensimmäiset käyttövuodet. Jarruletkut on kuitenkin syytä tarkistaa ensimmäisen renkaiden vaihdon yhteydessä. Letkuun osuneet kivet tai muut voivat aiheuttaa siihen murtumia, ja vaarantaa letkun tiiveyden. Lisäksi letkun sisäinen kangasverkko voi revetä. Tämän huomaa nopeasti kun jarrutusteho heikkenee huomattavasti. Usein jarru toimii vain toisella puolella autoa. Auto vetää sille puolelle, jossa jarru on ehjä. Paksuuntunut jarruletku kertoo rakenteen sisäisestä vauriosta.
Jos kumiset jarruletkut ovat hauraita tai vahingoittuneet, ne on vaihdettava välittömästi. Vaihtaminen ei ole kovin vaikeaa, mutta se vaatii hieman asiantuntemusta.
Kun aloitat työt...
Ei ole mitään sitä vastaan, että vaihdat kuluneet jarruletkut uusiin kumisiin osiin. Kuitenkin varaosa markkinoilla on nyt vaihtoehto joka tarjoaa parempaa luotettavuutta: teräksiset joustavat letkut. Näissä laadukkaissa jarruletkuissa on ylimääräinen ruostumattomasta teräksestä punottu kerros, joka paitsi pitää sisäisen kumikerroksen kasassa, myös suojaa tehokkaasti koko letkua iskuilta. Kaiken kaikkiaan, teräksisten flex letkujen asentaminen on yksinkertainen, nopea ja tehokas ratkaisu auton turvallisuuden parantamiseksi, joka samalla nostaa sen arvoa.
Kun letkut on vaihdettava
Kun jarruletkuja vaihdetaan pitää samalla vähintään tarkistaa jarrunesteen määrä. Sen vaihtaminen on suositeltavaa, jos sitä ei ole tehty lähiaikoina. Jarrunesteen testaajalla voi tarkistaa jarrunesteen sisältämän veden prosenttiosuuden. Vaihdon jälkeen koko jarrujärjestelmän letkut on ilmattava.
Valitse turvallisuuden kannalta tärkeisiin osiin merkkituotteita
Jarruletkut riippumatta siitä ovatko ne kumia tai teräs-flexiä, ovat turvallisuuden kannalta tärkeitä osia. Halvan tuotteen valitseminen on siksi siis tabu. Uusi merkki valmistajan kumiletku on riittävän halpa, joten kyseenalaisten tuotteiden valinta ei ole kannattavaa. Päivitys teräs-flex letkuihin on toisaalta todellinen investointi. Näiden laadukkaiden osien, hinta on todennäköisesti 20-40 euroa per letku. Lisäkustannukset kuitenkin maksavat itsensä takaisin selvällä turvallisuuden lisääntymisellä.