Rumpujarru on auton jarruteknologian jäänne. Pitkälle 70-luvulle se oli standardi kaikkiin autoihin. Siltikin suuri määrä vakavia onnettomuuksia näiden sylinterikapasiteettijättien aiheuttamana voidaan jäljittää takaisin alamittaisiin ja rakenteellisesti epäsopiviin rumpujarruihin. Tämä muuttui onneksi pian.
Vanhentunut ja alamittainen
Jopa raskaan hevosvoiman 60-luvun lopun amerikkalaiset muscle autot sisälsivät usein tämänlaisen jarrun – usein tappavilla seurauksilla.
Siihen aikaan turvateknologia matkustajille oli vielä varhaisvaiheessaan.
Rumpujarrun haitta
Niin kuin nimi kertoo, rumpujarru koostuu pyörivästä rummusta. Sen sisusta sisältää kaksi kiinteästi sulautettua jarrukenkää. Jarrutettaessa jarrukengät painautuvat jarrurummun sisustaa vasten. Kehittyvä kitka aiheuttaa halutun jarruvaikutuksen – teoreettisesti.
Suurin rumpujarrun ongelma on kykenemättömyys riittävään kehittyvän kitkan aiheuttaman lämmön siirtämiseen. Pitkät jarrutukset tai hätäjarrutukset korkeista nopeuksista voivat aiheuttaa jarrukengän sisustan ylikuumenemisen. Lämmön kerääntyminen heikentää kitkan tehoa jarrukengän ja rummun sisustan välissä aiheuttaen 50 – 100% jarrutehon vähenemisen.
Lisäksi kapseloitu järjestelmä on vaikea tarkistaa. Jarrurummun sisustan kuntoa ei voida määrittää ulkopuolelta.
- Onko jarrusylinteri elinkaarensa päässä?
- Onko jarrurumpu heikentymässä?
- Onko palautusjousi rikki?
- Tukehtuuko jarrurumpu omaan hiomapölyynsä?
Jotta tämän voi määrittää, pyörä tulee poistaa ja jarrurumpu avata. Vasta sitten on mahdollista nähdä, mikä on pielessä jarrussa.
Jarrukengät – säästä jopa 30%pysyvästi halpa alkaen 8,88 €tilata netistä! ⇒ |
Levyjarrut: avoimet, turvalliset ja helppopääsyiset
Täten alusta alkaen levyjarrulla on ollut etu sen rumpuvastineeseen nähden. Levy kykenee imemään itseensä vahvempia jarruvoimia ilman ylikuumenemisen riskiä.
- Täten se on itsepuhdistuva ja itsejäähdyttyvä.
- Jos kulumaa tai virheitä tapahtuu, kuski voi nähdä mikä on pielessä jarrussa jopa pyörän ollessa paikallaan.
- Lisäksi levyjarrun rakenne on monimutkainen ja sen komponentit painavempia kuin rumpujarrun, joka tekee siitä kalliimman.
- Siitä syystä muutos rumpujarruista levyjarruihin tapahtui vain vähitellen.
- 25 vuoden ajan yhdistelmä levyjarruja edessä ja rumpujarruja takana pysyi standardina. Vasta 90-luvun puoliväliin mennessä perheautot ja jopa kompaktit autot alkoivat vähitellen saamaan levyjarrut kaikille pyörille.
- Pitkän aikaa jopa urheilulliset mallit, kuten BMW, roikkuivat kiinni rumpujarrussa. Etenkin alle 100 hevosvoiman versioissa taloudellisuus jäi voitolle, jota nykyään käyttää hyödyksi kokeneet mekaanikot.
Muutos rummusta levyyn – viisasta ja käytännöllistä?
Ollaksemme täysin rehellisiä: rumpujarrujen vaihtaminen levyjarruihin on järkevää vain harvinaisissa olosuhteissa.
Jarrujärjestelmä on erityisesti suunniteltu autoon sen rakennuspaikassa. Perinteikäs yhdistelmä levyjarruja edessä ja rumpujarruja takana on yleensä enemmän, kuin riittävää.
Siltikin rumpujarru on mitä on: palanen vanhentunutta teknologiaa.
Rumpujarrulla ei ole mitään yhteistä urheilullisuuden, dynamiikan tai progressiivisen ulkonäön kanssa. Iskevät yksityiskohdat, kuten maalatut jarrusatulat ja vastaavat hiilikuituiset tai alumiiniset vanteen keskiöt päivittävät auton progressiivista ulkonäköä huomattavasti. Muutos ei ole kuitenkaan niin yksinkertaista.
Tietoa ennen asentamista
Tämän operaation suurin ongelma on massiivinen väliintulo järjestelmän tehdasasetuksiin. Autotarkastajat eivät pidä siitä.
Täten suosittelemme vahvasti etsimään apua luotettavasta tarkastusasemasta. Käyttämällä paljon rahaa ja aikaa vain saadaksesi tielle epäsopivan auton on kova ja kallis oppitunti, vaikkakin kikalla katsastajan hyväksynnän voi varmasti ja turvallisesti voittaa itselleen.
Hienon sijasta alkuperäinen
Ensin muutos levyjarruihin kaikille neljälle pyörälle perheautossa säästettiin korkean suorituskyvyn moottoreiden malleille. Yli 150 hevosvoiman autot saivat tämän ominaisuuden 90-luvun alusta lähtien.
Levy/rumpu yhdistelmän omistajalle tämä tarkoittaa: saman sarjan mallin taka-akseli, joka on valmiiksi varustettu levyjarruilla, on optimaalinen muutokselle.
Kaikki hyväksytyt komponentit on saatavilla oikealla koolla. Lisänä tehdas-tyypin jarrulevyjen muutokseen korkean suorituskyvyn autoissa, kaikki katalogista löydettävä tavara näitä malleja varten on sopivaa niihin.
Riski itsepintaisia varten
Päätämme tämän siihen, että muutos rumpujarruista levyjarruihin on tapaus autojensa kovaksi-keitettyjä faneja varten.
Kaikkia muita suosittelemme jättämään auton alkuperäiseen kuntoon, myymään sen tai ostamaan sellaisen, joka on varustettu neljällä jarrulevyllä. Kaikki muu tarkoittaa suuren aika-, ja rahamäärän investointia projektiin, joka voidaan lopulta joutua palauttamaan entiselleen.
Foto: aSuruwataRi, udaix, etraveler, anucha maneechote, Oleksandr Kostiuchenko, BELL KA PANG, Nixx Photography, Golubovy, Dmitry Kalinovsky, gyn9037 / shutterstock.com