Jarrukengät autoosi

Käsijarrukengätя Top auto merkit
- BMW 3-sarja Jarrukengät
- VW GOLF Jarrukengät
- BMW 5-sarja Jarrukenkäsarja
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja Jarrukengät
- AUDI A4 Jarrukengät
- VOLVO V70 Jarrukenkäsarja
- VW PASSAT
- SKODA OCTAVIA Jarrukengät
- TOYOTA AVENSIS Jarrukengät
- TOYOTA COROLLA Jarrukenkäsarja
- AUDI A6
- VW TRANSPORTER Jarrukengät
- FORD FOCUS Jarrukengät
- OPEL ASTRA Jarrukenkäsarja
- FORD MONDEO
- FIAT DUCATO Jarrukengät
- NISSAN QASHQAI Jarrukengät
- HONDA CR-V Jarrukenkäsarja
- FORD TRANSIT
Jarrukengät viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Turvallista jarruttamista rumpujarruilla: jarrukengät
Jarrukengät tukevat jarrupaloja kitkapinnoillaan rumpujarruissa. Niitä löytyy usein kompaktien ja keskisuurten autojen taka-akselilta ja ne ovat edelleen erittäin merkittävät seisontajarruina.
Suuri etu vanhoihin autoihin
Pitkään kuusikymmentäluvulle asti rumpujarrut olivat autojen vakio, koska ne olivat teknisesti yksinkertaiset ja erittäin luotettavat. Lisäksi koteloitu rakenne piti ne puhtaina liasta ja kosteudesta. Kun moottorin tehot kasvoivat, rumpujarrut saavuttivat nopeasti niiden teknisen rajan: sen kitkapintojen rakenne, jotka olivat suljetussa laatikossa tekivät rumpujarruista erittäin alttiita tietylle oireelle: ylikuumenemiselle.
Kitkalämpö ei haihdu suljetusta jarrurummusta toisin kuin avoimista levyjarruista. Se voi aiheuttaa rumpujarrujen äkillisen pettämisen. Kuusikymmentäluvulla alamäkeen ajaminen täydellä kuormalla oli riski. Tästä syystä halvat rumpujarrut kiellettiin muutoin kuin taka-akselilla. Koska takapyörän jarrut tuottavat vain 30% koko jarrutustehosta, toimintahäiriöt eivät olleet kriittisiä eivätkä todennäköisiä.
Jarrukengät - rumpujarrujen komponentti
Jarrukengät ovat puoliympyrän muotoisia messingistä valettuja osia. Toiselle puolen niihin asennetaan jarrupalat. Ne yleensä niitataan, liimataan tai ruuvataan, minkä ansiosta jarrukenkiä voisi teoreettisesti käyttää uudelleen uuden palan vaihtamalla. Tämä kannattaa vain autoissa, joihin on hankala saada varaosia. Keskimääräisiin ison tuotantomäärän autoihin saa jarrukenkiä erittäin halvalla varaosakaupoista.
Jarrukenkien kuluminen
Kuluneen jarrukengän tunnistaa karheasta äänestä. Sitä ei saa koskaan jättää huomiotta, koska muutoin on riski, että myös jarrurumpu vahingoittuu. Lisäksi auton jarrujen teho on noin 20-30% heikompi.
Jarrukenkien vaihtaminen
Jarrukenkiä vaihdettaessa irrotetaan takapyörä, avataan jarrurumpu ja puretaan sen sisäinen mekanismi. Jarrukengät myydään aina korjaussarjana. Sokka ja jousi vaihdetaan myös. Tämä on aina erinomainen tilaisuus koko rumpujarrun perusteelliseen puhdistukseen ja tarkastukseen. Tämä koskee erityisesti auton jarrusylinteriä. Jos se vuotaa öljyä tai sen kumikaulustiivisteissä on halkeamia, komponentti pitää myös vaihtaa. Jarrujärjestelmä ilmataan jarrusylinterin vaihtamisen jälkeen. Ennen sen tekemistä, voit tarkistaa jarrunesteen laadun testipaperilla. Periaatteessa sinun ei koskaan pitäisi säästää jarruhuollossa ja korjaukset tulisi aina tehdä kokonaan.
Seisontajarrun jarrukengät
Yhä useammissa autoissa on jarrulevyt myös taka-akselilla ja siksi monet valmistajat asentavat kaksinkertaisen järjestelmän: taka-akselin jarrut on usein rakennettu hybridi järjestelminä. Ajaessa käytetään ulkopuolella olevia levyjarruja. Ylimääräinen rumpujarru toimii seisontajarruna. Tilanpuutteen ja kustannusten vuoksi rumpujarru on integroitu levyjarruun, mikä on mahdollista tehdä. Kuitenkin jarrulevyjen vaihtaminen vaatii automaattisesti jarrurummun vaihtamisen.
Jarrukengät kuitenkin kuluvat huomattavasti vähemmän. Niitä käytetään nyt yksinomaan seisontajarruna. Tavanomaista hiovaa kulumista ei tapahdu, joten ne kestävät kauemmin kuin rumpujarrut aikaisemmin. Integroidun jarrurummun sisältäviä jarrulevyjä vaihdettaessa pitäisi kuitenkin rummun mekanismi ainakin tarkistaa ja puhdistaa. Erityisesti sokka ja palautusjousi ovat alttiita korroosiolle ja niiden pitää siksi aina olla puhtaat ja ehjät.
Seisontajarrun jarrukenkien vaihtamisen yhteydessä pitää vaihtaa turvallisuussyistä myös vaijeri. Jarrujärjestelmä kuluu aina tasaisesti. Siksi turvallisuuden varmistaminen maksaa vain 15 euroa ja sillä ehkäiseen riskejä.
Jarrukenkäsarjan kustannukset
Merkkivalmistajan laadukkaan jarrukenkäsarjan hinnat alkavat n. 30 eurosta per pari.