00#
75-4855

Jarrukengät autoosi

Valitse ajoneuvo
Haku
Jarrukengät - kunkin yksittäisen tuotteen paras mahdollinen laatu

Jarrukenkä markkinoiden johtavilta valmistajilta

  • BOSCH Jarrukengät kokemuksia
  • FEBI BILSTEIN Jarrukengät kokemuksia
  • A.B.S. Jarrukengät kokemuksia
  • MAPCO Jarrukengät kokemuksia
  • VAICO Jarrukengät kokemuksia
  • BREMBO Jarrukengät kokemuksia
  • ATE Jarrukengät kokemuksia
  • TRW Jarrukengät kokemuksia
  • Osta parhaalla hinnalla täältä VALEO Jarrukenkä
  • Osta parhaalla hinnalla täältä TOPRAN Jarrukenkä
  • Osta parhaalla hinnalla täältä SWAG Jarrukenkä
  • Osta parhaalla hinnalla täältä METZGER Jarrukenkä
  • Osta parhaalla hinnalla täältä JP GROUP Jarrukenkä
  • Osta parhaalla hinnalla täältä HELLA Jarrukenkä
  • Osta parhaalla hinnalla täältä JAPANPARTS Jarrukenkä
  • Osta parhaalla hinnalla täältä DELPHI Jarrukenkä
  • LEMFÖRDER
  • OPTIMAL
  • CHAMPION
  • BLUE PRINT

Jarrukengät viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje

Turvallista jarruttamista rumpujarruilla: jarrukengät

Jarrukengät tukevat jarrupaloja kitkapinnoillaan rumpujarruissa. Niitä löytyy usein kompaktien ja keskisuurten autojen taka-akselilta ja ne ovat edelleen erittäin merkittävät seisontajarruina.

Suuri etu vanhoihin autoihin

Pitkään kuusikymmentäluvulle asti rumpujarrut olivat autojen vakio, koska ne olivat teknisesti yksinkertaiset ja erittäin luotettavat. Lisäksi koteloitu rakenne piti ne puhtaina liasta ja kosteudesta. Kun moottorin tehot kasvoivat, rumpujarrut saavuttivat nopeasti niiden teknisen rajan: sen kitkapintojen rakenne, jotka olivat suljetussa laatikossa tekivät rumpujarruista erittäin alttiita tietylle oireelle: ylikuumenemiselle.
Kitkalämpö ei haihdu suljetusta jarrurummusta toisin kuin avoimista levyjarruista. Se voi aiheuttaa rumpujarrujen äkillisen pettämisen. Kuusikymmentäluvulla alamäkeen ajaminen täydellä kuormalla oli riski. Tästä syystä halvat rumpujarrut kiellettiin muutoin kuin taka-akselilla. Koska takapyörän jarrut tuottavat vain 30% koko jarrutustehosta, toimintahäiriöt eivät olleet kriittisiä eivätkä todennäköisiä.

Jarrukengät - rumpujarrujen komponentti

Jarrukengät ovat puoliympyrän muotoisia messingistä valettuja osia. Toiselle puolen niihin asennetaan jarrupalat. Ne yleensä niitataan, liimataan tai ruuvataan, minkä ansiosta jarrukenkiä voisi teoreettisesti käyttää uudelleen uuden palan vaihtamalla. Tämä kannattaa vain autoissa, joihin on hankala saada varaosia. Keskimääräisiin ison tuotantomäärän autoihin saa jarrukenkiä erittäin halvalla varaosakaupoista.

Jarrukenkien kuluminen

Kuluneen jarrukengän tunnistaa karheasta äänestä. Sitä ei saa koskaan jättää huomiotta, koska muutoin on riski, että myös jarrurumpu vahingoittuu. Lisäksi auton jarrujen teho on noin 20-30% heikompi.

Jarrukenkien vaihtaminen

Jarrukenkiä vaihdettaessa irrotetaan takapyörä, avataan jarrurumpu ja puretaan sen sisäinen mekanismi. Jarrukengät myydään aina korjaussarjana. Sokka ja jousi vaihdetaan myös. Tämä on aina erinomainen tilaisuus koko rumpujarrun perusteelliseen puhdistukseen ja tarkastukseen. Tämä koskee erityisesti auton jarrusylinteriä. Jos se vuotaa öljyä tai sen kumikaulustiivisteissä on halkeamia, komponentti pitää myös vaihtaa. Jarrujärjestelmä ilmataan jarrusylinterin vaihtamisen jälkeen. Ennen sen tekemistä, voit tarkistaa jarrunesteen laadun testipaperilla. Periaatteessa sinun ei koskaan pitäisi säästää jarruhuollossa ja korjaukset tulisi aina tehdä kokonaan.

Seisontajarrun jarrukengät

Yhä useammissa autoissa on jarrulevyt myös taka-akselilla ja siksi monet valmistajat asentavat kaksinkertaisen järjestelmän: taka-akselin jarrut on usein rakennettu hybridi järjestelminä. Ajaessa käytetään ulkopuolella olevia levyjarruja. Ylimääräinen rumpujarru toimii seisontajarruna. Tilanpuutteen ja kustannusten vuoksi rumpujarru on integroitu levyjarruun, mikä on mahdollista tehdä. Kuitenkin jarrulevyjen vaihtaminen vaatii automaattisesti jarrurummun vaihtamisen.
Jarrukengät kuitenkin kuluvat huomattavasti vähemmän. Niitä käytetään nyt yksinomaan seisontajarruna. Tavanomaista hiovaa kulumista ei tapahdu, joten ne kestävät kauemmin kuin rumpujarrut aikaisemmin. Integroidun jarrurummun sisältäviä jarrulevyjä vaihdettaessa pitäisi kuitenkin rummun mekanismi ainakin tarkistaa ja puhdistaa. Erityisesti sokka ja palautusjousi ovat alttiita korroosiolle ja niiden pitää siksi aina olla puhtaat ja ehjät.
Seisontajarrun jarrukenkien vaihtamisen yhteydessä pitää vaihtaa turvallisuussyistä myös vaijeri. Jarrujärjestelmä kuluu aina tasaisesti. Siksi turvallisuuden varmistaminen maksaa vain 15 euroa ja sillä ehkäiseen riskejä.

Jarrukenkäsarjan kustannukset

Merkkivalmistajan laadukkaan jarrukenkäsarjan hinnat alkavat n. 30 eurosta per pari.


Tuote-ehdotuksia:
Jarrukenkäsarja
Jarrukenkä FEBI BILSTEIN 170867
  • Asennuspuoli: Taka-akseli
  • Läpimitta [mm]: 172
  • Leveys (mm): 42
  • Paino [kg]: 1,63
  • Tarkistuskilpi: ECE R90 Approved
  • Paksuus 1 [mm]: 3,5
  • Tila:  Täysin
170867 FEBI BILSTEIN Jarrukenkä auton hinta
FEBI BILSTEIN | 170867
31,25 €
Tila:  Täysin
Jarrukenkäsarja
Käsijarrukengätя BREMBO S 85 511
  • Leveys (mm): 40
  • Jarrujärjestelmä: VAG
  • Jarrurummun halkaisija, sisäpuoli [mm]: 200
  • Korvaava tuote / korvaava tiedote 2: Seisontajarrukahvalla
  • Tila:  Täysin
S 85 511 BREMBO Käsijarrukengätя auton hinta
BREMBO | S 85 511
18,86 €
Tila:  Täysin
Jarrukenkäsarja
Jarrukenkäsarja RIDEX 70B0016
  • Asennuspuoli: Taka-akseli
  • Läpimitta [mm]: 160,5
  • Leveys (mm): 20
  • Lisätarvike / lisätieto: Vivulla
  • Tila:  Täysin
70B0016 RIDEX Jarrukenkäsarja auton hinta
RIDEX | 70B0016
16,53 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Jarrukenkäsarja
Jarrukengät RIDEX 70B0079
  • Asennuspuoli: Taka-akseli
  • Leveys (mm): 20
  • Jarrurummun halkaisija, sisäpuoli [mm]: 164
  • Tila:  Täysin
70B0079 RIDEX Jarrukengät auton hinta
RIDEX | 70B0079
13,52 €
Tila:  Täysin
Jarrukenkäsarja
Jarrukenkä RIDEX 70B0061
  • Asennuspuoli: Taka-akseli
  • Läpimitta [mm]: 180
  • Leveys (mm): 31
  • Lisätarvike / lisätieto: Vivulla
  • Paino [kg]: 1,094
  • Tila:  Täysin
70B0061 RIDEX Jarrukenkä auton hinta
RIDEX | 70B0061
9,63 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Jarrukenkäsarja
Käsijarrukengätя BREMBO S 23 530
  • Leveys (mm): 38
  • Jarrujärjestelmä: AP Lockheed
  • Jarrurummun halkaisija, sisäpuoli [mm]: 203
  • Korvaava tuote / korvaava tiedote 2: Seisontajarrukahvalla
  • Tila:  Täysin
S 23 530 BREMBO Käsijarrukengätя auton hinta
BREMBO | S 23 530
25,47 €
Tila:  Täysin
Jarrukenkäsarja
Jarrukenkäsarja RIDEX 70B0002
  • Asennuspuoli: Taka-akseli
  • Leveys (mm): 40
  • Jarrurummun halkaisija, sisäpuoli [mm]: 200
  • Korvaava tuote / korvaava tiedote 2: Seisontajarrukahvalla
  • Tila:  Täysin
70B0002 RIDEX Jarrukenkäsarja auton hinta
RIDEX | 70B0002
15,15 €
Tila:  Täysin
Jarrukenkäsarja
Jarrukengät DENCKERMANN B120097
  • Asennuspuoli: Taka-akseli
  • Läpimitta [mm]: 160
  • Leveys (mm): 20
  • Jarrujärjestelmä: ATE
  • Tila:  Täysin
B120097 DENCKERMANN Jarrukengät auton hinta
DENCKERMANN | B120097
21,44 €
Tila:  Täysin
Jarrukenkäsarja
Jarrukenkä BREMBO S 23 531
  • Leveys (mm): 42
  • Jarrujärjestelmä: AP Lockheed
  • Jarrurummun halkaisija, sisäpuoli [mm]: 229
  • Korvaava tuote / korvaava tiedote 2: Seisontajarrukahvalla
  • Tila:  Täysin
S 23 531 BREMBO Jarrukenkä auton hinta
BREMBO | S 23 531
30,90 €
Tila:  Täysin
Jarrukenkäsarja
Käsijarrukengätя BREMBO S 23 501
  • Leveys (mm): 31
  • Jarrujärjestelmä: Fiat-Bendix
  • Jarrurummun halkaisija, sisäpuoli [mm]: 185
  • Tila:  Täysin
S 23 501 BREMBO Käsijarrukengätя auton hinta
BREMBO | S 23 501
15,52 €
Tila:  Täysin
Jarrukenkäsarja
Jarrukenkäsarja RIDEX 70B0008
  • Asennuspuoli: Taka-akseli
  • Leveys (mm): 40
  • Lisätarvike / lisätieto: Vivulla
  • Paino [kg]: 1,97
  • Jarrurummun halkaisija, sisäpuoli [mm]: 228
  • Tila:  Täysin
70B0008 RIDEX Jarrukenkäsarja auton hinta
RIDEX | 70B0008
21,03 €
Tila:  Täysin
Jarrukenkäsarja
Jarrukengät RIDEX 70B0009
  • Asennuspuoli: Taka-akseli
  • Läpimitta [mm]: 200
  • Leveys (mm): 32
  • Korvaava tuote / korvaava tiedote 2: Seisontajarrukahvalla
  • Tila:  Täysin
70B0009 RIDEX Jarrukengät auton hinta
RIDEX | 70B0009
23,48 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin