Mitä antureita löytyy autosta? Viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana auton antureista on tullut yhä tärkeämpiä. Tuloksena autoista on tullut huomattavasti turvallisempia, mukavampia ja puhtaampia. Lue tämä yleiskatsaus auton tärkeimmistä antureista.
Antureiden toiminta

Anturit mittaavat pysyvästi tiettyä todellista arvoa. Ne vievät rekisteröidyn arvon ohjausyksikköön sähköisellä signaalilla tai radiosignaalilla. Siellä saatu todellinen arvo verrataan ohjelmoidun nominaaliarvon kanssa.
Riippuen poikkeaman luonteesta, se aiheuttaa eri reaktioita lähtien yksinkertaisesta signaalista virhekoodin osoittamisesta aina auton hätäjarrun aktivointiin asti.

- Teknisesti ajateltuna anturit ovat mahtavan yksinkertaisia rakenteita. Monet auton anturit ovat yksinkertaisia magneetteja tai kaksoismetallisia antureita. Niiden yksinkertainen rakenne pitää niiden hinnat alhaalla ja takaa maksimaalisen luotettavuuden.
- Muut anturit ovat huomattavasti monimutkaisempia.
- Esimerkkejä korkean teknologian antureista ovat lambda-anturit pakoputkiston happisisällön mittaamiseen tai tutkapohjaiset läheisyysanturit.
Antureiden tyypit
Anturit voidaan kategorisoida karkeasti seuraavanlaisesti:
1. Asentoanturit 2. Kierroslukuanturit 3. Kiihdytysanturit 4. Paineanturit 5. Lämpötila-anturit 6. Voima-anturit 7. Virtausanturit |
1. Asentoanturit

Asentoanturit mittaavat komponentin asentoa tietyn kaaren sisällä, joka voi olla lineaarinen tai kaareva.
- Lineaariset asentoanturit voidaan löytää polttoainetankin täyttötason mittauksesta, moottoriöljytankin tai DEF tankin vastaavasta kohdasta.
- Asentoanturit kaarevia kaaria varten ovat vaihtoehtoisesti nimellä kulma-anturit. Ne rekisteröivät kampiakselin tai ohjauskulman asennon. Ultraääni tai läheisyysanturit puskuriin asennettuna lasketaan myös asentoantureihin.
2. Kierroslukuanturit

Kierroslukuanturit mittaavat komponentin kiertonopeutta. Tämä pätee etenkin moottoriin: kampiakselin ja jakoakselin kierrosnopeus on välttämätöntä moottorin toiminnalle ja täten jatkuvasti mitattuja.

Yhtä tärkeitä ovat ABS anturit. Ne mittaavat pysyvästi jos, ja millä nopeudella pyörä pyörii. ABS anturi on tyypillinen esimerkki yksinkertaisesta, mutta tehokkaasta anturista.
Niin kauan kun ohjausyksikkö saa pysyvän magneettikenttien taajuuden, se tietää, että pyörä pyörii. Yksinkertainen ABS kehitettiin pidemmälle vielä tehokkaammaksi järjestelmäksi nimeltä ESP noin 20 vuotta sitten.
Anturit ovat kehittyneet mukana.
3. Kiihdytysanturit

Kiihdytysanturit ovat erityisen tärkeitä passiiviseen turvallisuuteen. Kun auto kiihdyttää, turvavöiden kiristimet ja turvatyynyt kääntyvät ‘’hätäasentoon’’. Koko jousitus säätää itsensä muuttuneiden ajon olosuhteiden mukaisesti.
4. Paineanturit

Paineanturit mittaavat kaasujen ja nesteiden suorituskykyä. Ne siirtävät todelliset painearvot ohjausyksikköön seuraavissa järjestelmissä:
– polttoaineletku – jarrujohto – tulokanava – ilmastointilaite – ohjaustehostimen hydraulinen paine – rengaspaine |
Näissä järjestelmissä pysyvä paineen seuraaminen on erittäin tärkeää. Paineen väheneminen jarrussa tai ohjaustehostimen johdoissa aiheuttaa ajoneuvon hallinnan menettämisen. Polttoainepaineen puute ehkäisee autoa käynnistymästä. Liian matala rengaspaine voi aiheuttaa auton liirron. Täten rengaspaineanturin asentaminen on pakollista kaikille vuoden 2014 jälkeen tehtyihin autoihin.
5. Lämpötila-anturit

Lämpötila-anturit rekisteröivät tietyn komponentin lämmön. Tämä tieto ei ole vain tärkeää kuskille. Yleensä lämpötila-anturit toimivat mittausantureina ohjausyksikölle. Vasta kun auton keskusaivot saavat oikeaa tietoa lämpötilan olosuhteista, voi se mukautua moottorin ohjaukseen vastaavasti. Lämpötila-anturit asennetaan autossa seuraaviin kohtiin:
– jäähdytysjärjestelmä – tulokanava – öljypohja – polttoainetankki – sisusta – kori – ilmastointilaite – mahdollisesti renkaat |
6. Voima-anturit

Voima-anturit mittaavat esiintyviä voimia. Ne ovat olennaisia ajodynamiikalle ja matkustajien turvallisuudelle. Voima-antureita voidaan löytää polkimista, jarrujärjestelmästä ja ohjausjärjestelmästä, sekä ajon mittauksen järjestelmistä. Moderneissa autoissa on anturit myös penkeissä. Ne antavat varoituksen turvavyön käytöstä ja tukevat turvavyön kiristintä.
7. Muut anturit

- Sisäänpäin menevä ilmavirran mittaamiseen käytetään virtausanturia.

- Lambda-anturi voidaan löytää pakoputkesta juuri katalysaattorin edestä. Tämä anturi mittaa pakoputken happisisältöä.

- Nakutusanturit seuraavat palamista sylintereissä.

- Kaasuläpän asentotunnistin mittaa kaasuläpän aukeamiskulmaa.
Pieni vaiva, suuri vaikutus
Anturit ovat kuluvia osia, niin kuin mikä tahansa muu auton osa. Jos ne pettävät, viat seuraavat pian sen jälkeen.
![]() Auton anturit edulliseen hintaanalkaen 1,05 € saatavilla hetitilata netistä! ⇒ |
Menneisyydessä vian syyn etsiminen vaati kärsivällisyyttä. Nykyään ohjausyksiköt tarkistavat antureista saadun datan uskottavuudelta ja täten viallinen komponentti löydetään helposti.

Anturin vaihtaminen tarjoaa yleensä nopean ratkaisun ongelmaan. Sen saatavuus vaihtelee huomattavasti.
Jotkut anturit voidaan vaihtaa helposti ja ilman työkaluja. Muiden anturien vaihtaminen saattaa vaatia laaja-alaista korjausta.

- Jokainen anturi on pohjimmiltaan elektroninen komponentti, joka voidaan liittää johdinsarjaan.
- Niiden tulpat ovat yleensä sivuutettu virheen lähde. Kosketuskohdat anturin ja johdinsarjan välissä ovat yleensä kuparia, joka voi ruostua ajan kuluessa ja häiritä virran kulkemista. On täten kannattavaa etsiä tulppia, huolellisesti hangata ne puhtaaksi ja tiivistää ne kontaktisuihkeella.
- Moottorin ongelmat, jotka näyttävät aluksi dramaattisilta ovat usein tehokkaasti ratkaistuja tällä tavalla.
Vaikka anturi olisi oikeasti vioittunut, tämä tarkoittaa poikkeuksellisesti auton taloudellista kokonaistappiota. Jopa vaikeasti tavoitettavien osien vaihtaminen, kuten kampiakselin anturin vaihtaminen, on sen arvoista.
Vanhempien autojen omistajat ovat täten viisaita ilmoittamaan itselleen anturien vaihtointervalleista.
- On järkevää vaihtaa anturit ehkäisevästi. Vakavampi moottorin ongelma vältetään tällä tavalla tehokkaasti. Tämä pätee esimerkiksi jäähdyttimen lämpötila-anturiin.
- Jos se vaihdetaan yhdessä lämmönvaihtimen tai jäähdyttimen tuulettimen kanssa, se mahdollistaa tuulettimen luotettavan toiminnan.
- Lambda-anturi tulisi vaihtaa myös säännöllisesti. Tämä säästää katalysaattoria ja auttaa säästämään polttoainetta.