Vakionopeudensäädin on hyödyllinen varuste, jonka avulla nopeuden voi säilyttää mukavammin pidemmillä ajomatkoilla. Vakionopeudensäädin voidaan asentaa myös ajoneuvoon, jossa on manuaalinen vaihteisto. Tämän moduulin täysi suorituskyky saavutetaan kuitenkin vain ajoneuvoissa, joissa on automaattivaihteisto. Nykyaikaisissa ajoneuvoissa on yleensä jo valmiiksi huomioitu mahdollisuus vakionopeudensäätimen asennukselle. Jos varustelistalla on tarjolla vakionopeudensäätimen asennus, se voidaan jälkiasentaa.
Rentoa ajamista vakionopeudensäätimen avulla
Vakionopeudensäätimen jälkiasennus ei ole aloittelijalle sopiva projekti!
Siihen tarvitaan runsaasti keskittymistä ja osaamista. Varsinkin johdotuksen asentaminen on osattava, koska muuten ajoneuvoa uhkaa laaja vaurioituminen. Jos työvaiheet, kuten datajohtojen kuorinta ja pistokkeiden liittäminen eivät ole tuttuja, on niitä syytä harjoitella etukäteen. Romuauton johdinniput sopivat tähän tarkoitukseen hyvin. Työkalut ja kaapelikengät ovat erittäin halpoja, joten tarvittavia toimenpiteitä tulisi harjoitella niin pitkään, että oman ajoneuvon johdottaminen uudestaan ei enää aiheuta ongelmia.
Onko autoni sopiva?
Kolme tekijää ratkaisevat sen, onko vakionopeudensäätimen jälkiasentamisen yrittäminen järkevää:
1. Kyseessä on auto, jossa on automaattivaihteisto 2. Autossa on sähköinen kaasupoljin 3. Tälle autolle on tarjolla vakionopeudensäätimiä jälkiasennettaviksi |
Jos jokin näistä kolmesta tekijästä ei täyty, vakionopeudensäätimen asentaminen ei ole mahdollista. Tällöin toimenpide on niin vaivalloinen, että projektiin ei yleensä kannata ryhtyä. Vakionopeudensäädin ei voi toimia optimaalisesti manuaalivaihteisessa autossa. Mekaanisessa kaasupolkimesssa on oltava servomoottori vakionopeudensäätimen asennusta varten. Vakionopeudensäätimen asentaminen itse ei ole sallittua tai mahdollista ilman kunnollista perehtymistä.
Jälkiasennusvaihtoehdot
Se, kuinka vaativaa vakionopeudensäätimen jälkiasennus autoon on, riippuu suuresti ajoneuvon tyypistä ja iästä. Vakionopeudensäätimen asentaminen tuoreisiin ajoneuvoihin on huomattavasti helpompaa kuin vanhempiin ajoneuvoihin. Nykyaikaisissa ajoneuvoissa sen ominaisuuksista nauttimiseen riittää yleensä monitoimivivun vaihtaminen ja vakionopeudensäätimen ”opettaminen” ohjausyksikölle. Vanhemmissa ajoneuvoissa sen sijaan voi olla tarpeen rakentaa johdinnippu uudelleen ja jälkiasentaa muita sähköisiä moduuleja.
Ammattilaisten suorittaman asennuksen kustannukset
Kustannukset riippuvat paljolti jälkiasennusratkaisujen laajuudesta ja vaativuudesta. Golf 6:ssa jälkiasennukseen tarvitaan pelkkä uusi ohjauksen sektorivarsi. Tämä maksaa varaosaliikkeessä noin 60-80 euroa. Kalliimmissa ajoneuvoissa jälkiasennettavan monitoimivivun ja vakionopeudensäätimen hinnaksi voi tulla jopa 180 euroa. Ammattikorjaamo veloittaa näiden yksinkertaisten ratkaisujen asennuksesta noin 100 euroa. Uuden kaapeloinnin ja lisämoduulien vaativan asennuksen työkustannukset voivat sen sijaan olla jopa 600 euroa.
Vakionopeudensäätimen jälkiasennuksen työvaiheiden järjestys
Vakionopeudensäätimen jälkiasennuksen työvaiheiden järjestys on aina hyvin samanlainen.
1. Vakionopeudensäätimen aktivointi ohjausyksikössäJoissakin jälkiasennusratkaisuissa vakionopeudensäädin aktivoidaan ohjausyksikössä jo ennen asentamista, joissakin vasta onnistuneen asentamisen jälkeen. Toimintaohje löytyy jälkiasennettavan osan asennusohjeista. |
2. Turvatyynyn irrottaminenEnnen turvatyynyn irrottamista, akku tulee irrottaa ja odottaa noin 15 minuutin ajan. Vasta tämän ajan jälkeen jännite on purkautunut kaikista kondensaattoreista niin paljon, että turvatyyny voidaan irrottaa vaarattomasti. Kaikissa sisätiloissa tehtävissä töissä on suositeltavaa käyttää muovisia kiinnittimiä. Nämä auttavat ehkäisemään pintojen naarmut. |
3. Irrota ohjauspyörä ja ohjausakselin kytkinVanha ohjausakselin kytkin on poistettava ennen uuden asentamista. Tämä tekee yleensä koko paneelin poistamisesta välttämätöntä. Tässäkin on syytä muistaa: työskentele varovasti ja vältä naarmuja. Nämä voivat muuten pilata muuten onnistuneen projektin. |
4. Asenna jälkiasennusmoduulitJälkiasennussarjan laajuudesta riippuen, myös ajoneuvon johdinnippuun on tehtävä säätöjä. Tämä voi olla hyvin haastavaa. Varsinkin kuorintapihtien, puristustyökalujen, johtojen ja pistokkeiden käsittelyn tulee olla varmaa. Tässä auttavat ainoastaan äärimmäinen tarkkuus ja taito, muuten ajoneuvon sähköverkkoon syntyy väistämättä vika. |
5. Kaikki jälleen paikoilleenAuton osat kootaan jälleen paikoilleen ennen akun kytkemistä. Tyypistä riippuen, ohjausyksikön on vielä ”opittava” uusi moduuli. |
Polttoainesäästöjä vakionopeudensäätimen avulla?
![]() |
![]() |
![]() |
Huomioi turvatyyny
Vakionopeudensäätimen jälkiasennusta varten ohjauspyörän turvatyyny on kytkettävä pois käytöstä ja irrotettava. Turvatyynyn käsittely ilman vaadittavaa asiaosaamista voi johtaa hengenvaarallisiin tilanteisiin! Noudata siis ehdottomasti kaikkia ohjauspyörän turvatyynyn turvallisen irrottamisen ja asentamisen vaiheita.
Vastuuvapauslauseke
Tässä kuvaillut prosessit eivät ole asennusohjeita, vaan yleisluontoinen kuvaus. Ne eivät sovellu toistettaviksi, vaan niiden tarkoitus on ainoastaan antaa lukijalle kuva työn laajuudesta. Emme takaa kuvattujen vaiheiden täydellisyyttä emmekä niiden oikeellisuutta. Emme vastaa vaurioista, jotka ovat aiheutuneet yrityksestä toistaa tässä kuvattuja vaiheita. Vakionopeudensäätimen jälkiasentaminen ajoneuvoon tulee jättää ainoastaan sertifioidun autokorjaamon työntekijöiden tehtäväksi.
Foto: Realstock, chombosan, A Aleksii, ipuwadol, Maksim Toome, Liukov, zenstock, algre / shutterstock.com