Vakionopeudensäätimen jälkiasennus – projekti rohkeille

Vakionopeudensäätimen jälkiasennus – projekti rohkeille

Vakionopeudensäädin on hyödyllinen varuste, jonka avulla nopeuden voi säilyttää mukavammin pidemmillä ajomatkoilla. Vakionopeudensäädin voidaan asentaa myös ajoneuvoon, jossa on manuaalinen vaihteisto. Tämän moduulin täysi suorituskyky saavutetaan kuitenkin vain ajoneuvoissa, joissa on automaattivaihteisto. Nykyaikaisissa ajoneuvoissa on yleensä jo valmiiksi huomioitu mahdollisuus vakionopeudensäätimen asennukselle. Jos varustelistalla on tarjolla vakionopeudensäätimen asennus, se voidaan jälkiasentaa.

Rentoa ajamista vakionopeudensäätimen avulla

Rentoa ajamista vakionopeudensäätimen avullaVakionopeudensäätimen jälkiasennus ei ole aloittelijalle sopiva projekti!
Siihen tarvitaan runsaasti keskittymistä ja osaamista. Varsinkin johdotuksen asentaminen on osattava, koska muuten ajoneuvoa uhkaa laaja vaurioituminen. Jos työvaiheet, kuten datajohtojen kuorinta ja pistokkeiden liittäminen eivät ole tuttuja, on niitä syytä harjoitella etukäteen. Romuauton johdinniput sopivat tähän tarkoitukseen hyvin. Työkalut ja kaapelikengät ovat erittäin halpoja, joten tarvittavia toimenpiteitä tulisi harjoitella niin pitkään, että oman ajoneuvon johdottaminen uudestaan ei enää aiheuta ongelmia.

Onko autoni sopiva?

Kolme tekijää ratkaisevat sen, onko vakionopeudensäätimen jälkiasentamisen yrittäminen järkevää:

1. Kyseessä on auto, jossa on automaattivaihteisto
2. Autossa on sähköinen kaasupoljin
3. Tälle autolle on tarjolla vakionopeudensäätimiä jälkiasennettaviksi

Vakionopeudensäätimen muunnelmatJos jokin näistä kolmesta tekijästä ei täyty, vakionopeudensäätimen asentaminen ei ole mahdollista. Tällöin toimenpide on niin vaivalloinen, että projektiin ei yleensä kannata ryhtyä. Vakionopeudensäädin ei voi toimia optimaalisesti manuaalivaihteisessa autossa. Mekaanisessa kaasupolkimesssa on oltava servomoottori vakionopeudensäätimen asennusta varten. Vakionopeudensäätimen asentaminen itse ei ole sallittua tai mahdollista ilman kunnollista perehtymistä.

Jälkiasennusvaihtoehdot

vakionopeussäätimen toimintatilaSe, kuinka vaativaa vakionopeudensäätimen jälkiasennus autoon on, riippuu suuresti ajoneuvon tyypistä ja iästä. Vakionopeudensäätimen asentaminen tuoreisiin ajoneuvoihin on huomattavasti helpompaa kuin vanhempiin ajoneuvoihin. Nykyaikaisissa ajoneuvoissa sen ominaisuuksista nauttimiseen riittää yleensä monitoimivivun vaihtaminen ja vakionopeudensäätimen ”opettaminen” ohjausyksikölle. Vanhemmissa ajoneuvoissa sen sijaan voi olla tarpeen rakentaa johdinnippu uudelleen ja jälkiasentaa muita sähköisiä moduuleja.

Ammattilaisten suorittaman asennuksen kustannukset

Vakionopeudensäätimen kustannuksetKustannukset riippuvat paljolti jälkiasennusratkaisujen laajuudesta ja vaativuudesta. Golf 6:ssa jälkiasennukseen tarvitaan pelkkä uusi ohjauksen sektorivarsi. Tämä maksaa varaosaliikkeessä noin 60-80 euroa. Kalliimmissa ajoneuvoissa jälkiasennettavan monitoimivivun ja vakionopeudensäätimen hinnaksi voi tulla jopa 180 euroa. Ammattikorjaamo veloittaa näiden yksinkertaisten ratkaisujen asennuksesta noin 100 euroa. Uuden kaapeloinnin ja lisämoduulien vaativan asennuksen työkustannukset voivat sen sijaan olla jopa 600 euroa. Jopa 50% auton sähkötekniikka - osta halvalla netistä

Vakionopeudensäätimen jälkiasennuksen työvaiheiden järjestys

Vakionopeudensäätimen jälkiasennuksen työvaiheiden järjestys on aina hyvin samanlainen.

1. Vakionopeudensäätimen aktivointi ohjausyksikössä

Joissakin jälkiasennusratkaisuissa vakionopeudensäädin aktivoidaan ohjausyksikössä jo ennen asentamista, joissakin vasta onnistuneen asentamisen jälkeen. Toimintaohje löytyy jälkiasennettavan osan asennusohjeista.

2. Turvatyynyn irrottaminen

Ennen turvatyynyn irrottamista, akku tulee irrottaa ja odottaa noin 15 minuutin ajan. Vasta tämän ajan jälkeen jännite on purkautunut kaikista kondensaattoreista niin paljon, että turvatyyny voidaan irrottaa vaarattomasti. Kaikissa sisätiloissa tehtävissä töissä on suositeltavaa käyttää muovisia kiinnittimiä. Nämä auttavat ehkäisemään pintojen naarmut.

3. Irrota ohjauspyörä ja ohjausakselin kytkin

Vanha ohjausakselin kytkin on poistettava ennen uuden asentamista. Tämä tekee yleensä koko paneelin poistamisesta välttämätöntä. Tässäkin on syytä muistaa: työskentele varovasti ja vältä naarmuja. Nämä voivat muuten pilata muuten onnistuneen projektin.

4. Asenna jälkiasennusmoduulit

Jälkiasennussarjan laajuudesta riippuen, myös ajoneuvon johdinnippuun on tehtävä säätöjä. Tämä voi olla hyvin haastavaa. Varsinkin kuorintapihtien, puristustyökalujen, johtojen ja pistokkeiden käsittelyn tulee olla varmaa. Tässä auttavat ainoastaan äärimmäinen tarkkuus ja taito, muuten ajoneuvon sähköverkkoon syntyy väistämättä vika.

5. Kaikki jälleen paikoilleen

Auton osat kootaan jälleen paikoilleen ennen akun kytkemistä. Tyypistä riippuen, ohjausyksikön on vielä ”opittava” uusi moduuli.

Polttoainesäästöjä vakionopeudensäätimen avulla?

Vakionopeudensäädin on ennen kaikkea mukavuustoimintoVakionopeudensäädin on ennen kaikkea mukavuustoiminto, joka varmistaa erittäin rennon matkanteon pitkiä suoria ajettaessa. Nopeus pidetään vakiona ja se palautuu asetettuun arvoon esimerkiksi ohituksen jälkeen. Vakionopeudensäädin säätelee tätä nopeutta huomattavasti tarkemmin kuin kokeneinkaan kuljettaja. Vakionopeudensäädin voikin näin auttaa hieman vähentämään polttoaineenkulutusta.
Tiettyyn nopeuteen säädetty vakionopeudensäädinTiettyyn nopeuteen säädetty vakionopeudensäädin voi myös auttaa luotettavasti estämään nopeusvalvonnassa kärähtämistä. Jo tämän ansiosta se voi maksaa itsensä nopeasti takaisin.
Vakionopeudensäädin ei ole myöskään autopilottiVakionopeudensäädin ei ole myöskään autopilotti. Sen käyttö on ensin opeteltava ja sitä on sitten harjoiteltava. Se ei kuitenkaan tee ajamisesta vaarallisempaa: heti kun jarrupoljinta painetaan, vakionopeudensäädin sammuu ja ajoneuvo siirtyy manuaaliseen käyttötilaan. Tämä ei vaikuta mukavuuteen, sillä jarrutuksen jälkeen vakionopeudensäädin voidaan palauttaa käyttöön muistipainiketta painamalla. Suosittelemme kuitenkin käyttämään vakionopeudensäädintä vain moottoriteillä. Näin voit hyödyntää kaikkia sen etuja.

Kytkinohjausakseli alkuperäinen VALEOlta parhaaseen hintaan

Huomioi turvatyyny

asentaa vakionopeudensäädinVakionopeudensäätimen jälkiasennusta varten ohjauspyörän turvatyyny on kytkettävä pois käytöstä ja irrotettava. Turvatyynyn käsittely ilman vaadittavaa asiaosaamista voi johtaa hengenvaarallisiin tilanteisiin! Noudata siis ehdottomasti kaikkia ohjauspyörän turvatyynyn turvallisen irrottamisen ja asentamisen vaiheita.

Vastuuvapauslauseke

Vakionopeudensäätimen jälkiasennustaTässä kuvaillut prosessit eivät ole asennusohjeita, vaan yleisluontoinen kuvaus. Ne eivät sovellu toistettaviksi, vaan niiden tarkoitus on ainoastaan antaa lukijalle kuva työn laajuudesta. Emme takaa kuvattujen vaiheiden täydellisyyttä emmekä niiden oikeellisuutta. Emme vastaa vaurioista, jotka ovat aiheutuneet yrityksestä toistaa tässä kuvattuja vaiheita. Vakionopeudensäätimen jälkiasentaminen ajoneuvoon tulee jättää ainoastaan sertifioidun autokorjaamon työntekijöiden tehtäväksi.

Foto: Realstock, chombosan, A Aleksii, ipuwadol, Maksim Toome, Liukov, zenstock, algre / shutterstock.com