Polttomoottorit tarvitsevat monien liikkuvien osiensa takia luotettavaa voitelua. Jos akselit, laakerit ja vivut hankaavat toisiinsa voitelemattomina, ne hajottavat toisensa nopeasti. Tämän takia auton öljyn puute ei ole leikin asia. Lue tästä artikkelista, kuinka korjaat suuren öljynkulutuksen.
Tunnista öljyn vähentyminen hyvissä ajoin
Tiettyä öljynkulutusta ei voida täysin estää minkäänlaisella moottorin suunnittelulla. Kampiakselin ja kiertokangen laakerien voiteluöljyä työntyy hieman ulos männänrenkaiden ohi, vaikka moottori olisi kunnossa. Kun polttokammioon pääsee öljyä, se palaa heti seuraavalla käyttökerralla.
Kysy siksi autokauppiaaltasi, kuinka paljon autosi tulisi kuluttaa öljyä. Karkea ohjearvo on 50–250 ml aina 1 000 km kohden. Määrität autosi öljynkulutus tarkastamalla öljyn tason säännöllisesti.
Tämän tehdäksesi, sinun tulee asettaa auto tasaiselle pinnalle ja sammuttaa moottori vähintään viisi minuuttia ennen tarkastusta. Jos öljyn taso on lähellä puhtaan öljytikun MIN-merkkiä tai jo sen alle, sinun tulisi täyttää tuoretta öljyä ja merkitä kulutus muistiin.
Öljyhäviötä vai öljynkulutusta?
Jos havaitset autossasi jatkuvasti öljyn puutetta, tämä voi johtua kahdesta syystä:
1. Öljynkulutus 2. Öljyhäviö |
Öljynkulutuksella viitataan siihen, että öljyä päätyy polttokammioon ja palaa siellä. Runsas öljynkulutus viittaa moottorivikaan, jonka korjaus on enemmän tai vähemmän monimutkaista.
Öljyhäviössä öljyä vuotaa ulos voitelujärjestelmästä. Tähän on syynä vuotava letku, vahingoittunut tiivisterengas tai vuotava laippatiiviste.
Määritä tämä tarkastamalla autosi alapuoli: jos moottori on tahraantunut alapuolelta öljyllä, sitä on päässyt vuotamaan ulos jostakin paikasta. Tällaiset vauriot ovat yleensä suurta öljynkulutusta helpommin korjattavia. Älä kuitenkaan tarkoituksella lykkää niihin puuttumista: öljyä vuotava moottori on iso taakka ympäristölle ja siitä voi saada isot sakot, mikäli se huomataan.
Mitä tehdä, kun öljynkulutus on suurta?
Öljynkulutus määritellään öljyn ”kuivasta” vähentymisestä, eli tilanteesta jossa moottorissa ei ole vuotoja, sekä sinertävästä pakokaasun savusta. Ei ole hyvä ajatus jatkaa auton käyttämistä lisäämällä siihen jatkuvasti öljyä, sillä palanut öljy tukkii pakokaasun puhdistusjärjestelmän ja aiheuttaa siellä suuria vaurioita.
Lisäksi alkava moottorivika pahenee, kunnes auto lopulta hajoaa öljyn täydestä tasosta huolimatta. Suuren öljynkulutuksen tyypillisiä syitä ovat seuraavat (korjauksen vaikeustaso nouseva):
– väärin säädetyt venttiilit – kampikammion viallinen tuuletus – kuluneet venttiilivarsien tiivisteet – viallinen sylinterikannen tiiviste – kuluneet männänrenkaat |
- Jos venttiilit ovat väärässä asennossa, moottori ei useimmiten käy oikein. Tällöin kuuluu kilisevää ääntä. Korjaamolla venttiilit voidaan pistää kuntoon käden käänteessä.
- Nopeasti pyörivä kampiakseli tuottaa suuren paineen kampikammion sisälle. Jos painetta ei pääse poistumaan, se työntää moottoriöljyä männänrenkaiden ohi polttokammioon. Tämän takia moottorissa on tuuletus. Se on oikeastaan vain yksinkertainen letku, joka kulkee kampikammiolta ylös venttiilikannelle. Jos tämä letku kuitenkin tukkeutuu tai menee mutkalle, voi kampikammioon muodostua ylipainetta. Kammion tuuletuksen (huohottimen) voi yleensä korjata nopeasti ja edullisesti.
![]() Moottoriöljy • Huippulaatuahalpa alkaen 2,10 €kauppaan ⇒ |
Venttiilivarsien tiivisteet ovat pientiä tiivisterenkaita, jotka ovat venttiilien varsien ympärillä. Ne tiivistävät venttiilijärjestelmän polttokammiota vastaan. Venttiilivarsien tiivisteet ovat kulumisosia. Niiden vaihtaminen ei ole kovin helppoa ja se pitäisi teetättää ammattikorjaamolla. Sopivin varustein tämä korjaus voidaan suorittaa todella nopeasti. Ilmanpainetta syötetään polttokammioon erityisen venttiilin kautta, joka on muunneltu sytytytulppa. Tämä paine pitää venttiilit asennossa. Näin venttiilivarsien tiivisteet voidaan vaihtaa poistamatta sylinterinkantta.
- Sylinterikannen tiiviste tiivistää moottorin polttokammion jäähdytysnesteen ja voiteluaineen kiertoa vastaan. Jos kannen tiiviste on vaurioitunut, näiden kiertojen välille tai ulos muodostuu yhteys. Selvä vaurioituneen kannen tiivisteen merkki on siispä valkoinen vaahto öljynkierrossa tai musta öljy jäähdytysnesteessä. Tähän auttaa vain sylinterinkannen irrottaminen ja tiivisteen vaihtaminen uuteen. Tämä on melko vaivalloinen tehtävä, mutta kuuluu se korjauksiin, jotka auton elinkaaren aikana saattavat tulla vastaan.
- Kuluneet männänrenkaat ovat pahin mahdollinen asia, kun öljynkulutus on suurta. Tämän tyyppisissä vaurioissa lähtökohta on, että moottori tuhoaa itsensä nopeasti männän kiinnileikkautumisen takia. Männänrenkaat on mahdollista vaihtaa. Korjaus ei kuitenkaan yleensä riitä. Sylinterin seinien tulee myös olla hiottuja, jotta sylinteri saavuttaa jälleen täyden puristuksensa. Vialliset männänrenkaat johtavat siis yleensä täydelliseen moottoriremonttiin. Tämän jälkeen moottori on kuitenkin jälleen kuin uusi.
Suuren öljynkulutuksen estäminen
Sen sijaan, että toimisit liian myöhään, voit yksinkertaisilla toimenpiteillä pidentää moottorisi käyttöikää ja ehkäistä suurta öljynkulutusta.
1. Noudata voiteluöljyn ja suodattimien vaihtovälejä ja käytä ainoastaan suositeltuja merkkejä.
![]() Öljynsuodatin | MANN FILTERalkaen vain 4,60 €Tilaa nyt ⇒ |
2. Älä aja liian suurilla tai pienillä kierrosnopeuksilla. Suorita öljyanalyysi 100 000 ajokilometrin jälkeen aina kahden vuoden välein.
3. Anna asiantuntijoiden huuhdella moottori kahden vuoden välein. Näin saavutat ongelmitta 200 000 km tai jopa 300 000 km mittarilukemat.
Foto: Roman Zaiets, Bjoern Wylezich, Nor Gal, dreamnikon, Denis Torkhov, Apple’s Eyes Studio, ARTPROXIMO, COZ, Mr.Music, hedgehog94 / shutterstock.com