Jotkut halvan käytetyn auton kaupat aiheuttavat nopeasti harmaita hiuksia. Polttoaineenkulutus vaikuttaa oudon korkealta ja löydöksi luulemasi auto tuleekin yllättävän kalliiksi. Kuljettaja pystyy kuitenkin puuttumaan tähän monin tavoin ja laskemaan käyttökustannuksia kestävästi. Lue tästä artikkelista, kuinka voit vähentää ajoneuvosi polttoaineenkulutusta.
Polttoaineen säästäminen:
vain tiedosta on apua
Ensimmäiseksi on mitattava auton tarkka polttoaineenkulutus. Tämä tapahtuu yksinkertaisella toimenpiteellä: auto tankataan täyteen ja sillä ajetaan muutamia satoja kilometrejä. Tämän jälkeen se tankataan taas täyteen. Tankkaa kuitenkin vain siihen asti, kunnes tankkauspistooli sammuu automaattisesti.
Auton heiluttaminen siksi, että siihen saisi tankattua vielä pari litraa enemmän, saa polttoaineen vain tulvimaan yli. Tämä ei ole pelkästään tuhlausta, vaan myös vaarallista. Tankkaamisen jälkeen tankattu polttoainemäärä jaetaan ajettujen kilometrien määrällä ja kerrotaan tulos sadalla. Mitä pidempi matka on taitettu, sitä tarkempi tulos on.
Mitä vaihtelevampi ajotapa – maaseudulla, kaupungissa, moottoritiellä – on, sitä merkityksellisempi määritetty arvo on yleisten käyttökustannusten kannalta. Määritettyä arvoa verrataan ajoneuvotyypin keskimääräiseen kulutukseen. Tällöin ei kannata kuitenkaan luottaa vain valmistajan ilmoittamiin tietoihin, vaan ottaa selvää myös muiden vastaavan auton käyttäjien kulutuksesta. Näin voi saada tärkeitä vinkkejä omaan ajoneuvoon liittyen.
Ensimmäiset vaiheet
Jos polttoaineenkulutus on osoittautunut aivan liian korkeaksi, tähän voi puuttua erilaisin tavoin. Jokainen yksittäinen toimenpide voi olla enemmän tai vähemmän tehokas. Yhteensä ne voivat kuitenkin auttaa vähentämään bensiinin tai dieselin kulutusta yli 50 %. Vaiheet ovat:
1. Painon vähentäminen 2. Yleiset huoltotyöt 3. Ajotavan muutokset 4. Tekniset toimenpiteet |
Jokainen gramma vie polttoainetta
Joka ikinen gramma, jota auto liikuttaa, kuluttaa polttoainetta. Tämän vuoksi ensimmäinen ja helpoin toimenpide vähentää polttoaineenkulutusta on siivota auto. Poista kaikki, mitä ei ole välttämätöntä kuljettaa. Tämän voi yhdistää perusteelliseen sisätilojen puhdistukseen, jolloin ajamisesta tulee samalla paljon mukavampaa.
Jos haluat säästää polttoainetta huipputehokkaasti, voit myös huomioida seuraavat: takaistuin tai matkustajan istuin, jota ei käytetä, on myös raskas. Myös vararenkaan voi korvata paljon kevyemmällä korjaussarjalla. Jos vetokoukku on irrotettava, sen ei tarvitse aina olla kiinni autossa. Lisäksi fiksu tankkaus voi auttaa tekemään autosta kevyemmän.
Diesel ja bensiini painavat noin 750–850 grammaa litralta |
40 litran tankin tilavuudella tämä tekee yhteensä 30–35 kg painoa pelkästä polttoaineesta. Jos tankkia täyttää siis vain kolmanneksen, tämä säästää jälleen 20 kg painoa. Tällöin on vain tankattava useammin.
Polttoaineenkulutuksen vähentäminen käden käänteessä
Polttomoottorit toimivat optimaalisesti vain virheettömissä olosuhteissa. Tähän kuuluu se, että ilmanotto ja sisäinen voitelu ovat kunnossa. Halvan käytetyn auton ostamiseen kuuluvat siis aina:
1. Öljynvaihto 2. Ilmansuodattimen vaihto 3. Sytytystulppien vaihto 4. Renkaiden tarkastaminen |
1. Öljynvaihdon ansiosta auton käyttöä voi jatkaa. Tuore laadukas öljy vähentää moottorin sisäistä kitkaa, millä on suuri vaikutus polttoaineenkulutukseen.
2. Erityisesti ilmansuodattimen vaihdolla voi olla valtavan tehokas vaikutus bensiinin kulutukseen. Jo tämä voi pitää huolta siitä, että polttoaineen tarve vähenee 30-50%. Ilmansuodatinta vaihtaessa voidaan vaihtaa myös siitepölysuodattimet. Näin moottorille ja sisätiloihin saadaan käden käänteessä jälleen raitista ilmaa.
3. Sytytystulpat huolehtivat oikeanlaisesta polttamisesta. Vanhat sytytystulpat tulisi tarkistaa huolellisesti vaihdettaessa. Niiden ulkomuodosta riippuen, ne voivat antaa tietoa muista moottorin ongelmista. Sytytystulppia vaihtaessa tulisi myös vilkaista virranjakajan kantta. Myös palaneet kontaktit aiheuttavat suurempaa polttoaineenkulutusta.
4. Loppujen lopuksi renkaat ovat myös vastuussa polttoaineenkulutuksesta. Tähän pätee yksinkertainen nyrkkisääntö: mitä suurempi vierintävastus on, sitä voimakkaammin kulutus kasvaa. Ensimmäisenä toimenpiteenä voidaan siis tarkastaa rengaspaineet. Niiden tulisi aina olla tehdasmääritysten mukaiset tai korkeintaan puoli baaria sen alle. Rengaspaineiden ei tulisi missään tapauksessa olla valmistajan vaatimuksia matalampi. Tämä ei pelkästään kasvata polttoaineenkulutusta, vaan kuluttaa renkaita myös nopeammin ja tekee autosta turvattoman.
Talvirenkailla on niiden voimakkaamman profiilin vuoksi kesärenkaita korkeampi vierintävastus. On aina suositeltavaa käyttää vuodenaikaan sopivia renkaita. Polttoaineenkulutus voi vähentyä näin litran tai kaksi. Tämä pätee erityisesti silloin, kun rengaspaine pidetään aina oikeana.
Fiksu ajotapa tekee auton kulutukselle ihmeitä
Auto kuluttaa eniten polttoainetta, kun sillä kiihdytetään. Säästeliään ajon niksi on siis pitää kerran kiihdytettyä autoa mahdollisimman pitkään halutussa nopeudessa. Nopeat lähdöt, jatkuva pysähtely tai jatkuvat ohitukset moottoritiellä aiheuttavat siis polttoaineenkulutuksen räjähtämisen käsiin. Suurin mahdollinen vaihde on aina se vaihde, jolla moottori toimii tehokkaimmin. Tässä tärkeää on myös ilmanvastus: mitä nopeammin auto ajaa, sitä enemmän voimaa se tarvitsee painautuakseen väliaineen eli ilman läpi.
100–120 km tuntinopeudesta ylöspäin ilmanvastus kasvaa voimakkaasti – ja näin myös polttoaineenkulutus. |
Asianmukaisella ”jonon jatkeena” ajamisella pääset siis paljon pidemmälle, kuin jatkuvalla kiihdyttämisellä ohituskaistalla.
Jos uskallat, voit myös ajaa kuorma-auton takana ja hyödyntää sen antamaa tuulensuojaa. Tämä voi vähentää polttoaineenkulutusta valtavasti, mutta tekee matkasta paljon tylsemmän.
Ajotapaan kuuluu myös sähköä kuluttavien osien huomioiminen: autolle sillä ei ole merkitystä, mihin se käyttää polttoainetta. Kaikki energiaa kuluttava on maksettava bensiinillä tai dieselillä. Siksi vain sellaisen tulee olla päällä, mitä todella tarvitsee: ilmastointilaite on valtava polttoainesyöppö, kuten myös istuinlämmitin tai kaikki muut auton sähkönkuluttajat. Suuri autostereo saa toki aikaan hienon äänen, mutta voi kuitenkin samalla tuplata auton polttoaineenkulutuksen: raskaat kotelot ja vahvistimet eivät pelkästään lisää auton painoa, vaan kuluttavat myös paljon sähköä.
Edelleen liian suuri kulutus? Suuntaa korjaamolle
Jos tässä kerrotut toimenpiteet eivät edelleenkään auta vähentämään polttoaineenkulutusta, autossa voi olla tekninen vika. Sille on neljä todella tyypillistä syytä:
1. Epätiivis polttoainejärjestelmä 2. Rikkinäinen lämpöanturi 3. Rikkinäinen lambda-anturi 4. Juuttuva jarrusatula |
1. Epätiiviin polttoainejärjestelmän, eli reiän tankissa tai huokoisen letkun, voi yleensä havaita voimakkaasta bensan hajusta. Lisäksi auton alla on tässä tapauksessa bensiinilätäkkö.
2. Rikkinäiset anturit antavat ohjausyksikölle vääriä tietoja. Rikkinäinen lämpöanturi saa ohjausyksikön uskomaan ulkolämpötilan olevan -20 °C.
3. Rikkinäinen lambda-anturi ilmoittaa ohjausyksikölle, että moottori käy aivan liian laihalla. Tulos on aina sama: ohjausyksikkö rikastaa ilma-polttoaineseosta niin liiallisesti, että polttoaineenkulutus kasvaa valtavasti. Onneksi anturien vaihtaminen on erittäin helppoa ja edullista. Myös epätiiviiden bensiiniletkujen vaihtaminen on yleensä helppoa ja halpaa. Reikä tankissa on sen sijaan erittäin kallis korjata, koska vialliset tankit tulee tavallisesti vaihtaa.
4. Jos jarrusatula juuttuu, jarrupala painautuu jatkuvasti jarrulevyä vasten. Tämä ei pelkästään lisää bensiinin kulutusta huomattavasti. Pyörästä tulee myös erittäin kuuma ja auto puoltaa jarruttaessa. Tässä tapauksessa on ajettava välittömästi korjaamolle!
Mistä ei ole apua
Todistettavasti apua ei ole vielä koskaan ollut monenlaisista polttoaineen vähennysaineista tai -laitteista. Olivatpa kyseessä sähköiset komponentit, magneetit tai tankkiin kaadettavat aineet – kaikki tämä on toistaiseksi osoittautunut humpuukiksi. Saman rahan, jonka maksaa ihmeaineista, voi käyttää uuteen ilmansuodattimeen tai öljynvaihtoon. Tämä saa paljon enemmän aikaan ja säästää ärsytyksen hukkaan menneistä rahoista.
Polttoaineen säästäminen:
tieto tekee hyvää
Sille, joka on kerran loihtinut polttoainesyöpöstään säästöihmeen, polttoaineen säästämisestä tulee kuin kilpailulaji. Auton kulutuksen vähentäminen kahdestatoista litrasta alle neljään litraan on tehtävissä, jos sen välttämättä haluaa tehdä. Näin pitkälle ei kuitenkaan ole tarpeen mennä – järkevä ajotapa, auton vastuullinen käyttö ja älykäs hallinta ovat jo kohtuullisia ja nopeasti saavutettavissa olevia tavoitteita useimmille kuljettajille.
Foto: zenstock, Kaspars Grinvalds, Juergen Faelchle, Ollyy, Gargantiopa, Sappasit, John99, Ikonoklast Fotografie, niroworld, MR.TEERASAK KHEMNGERN, Quality Stock Arts, BACHTUB DMITRII, B toy Anucha, Korawig Boonsua / shutterstock.com