Voitelu on tärkeää. Moottorin voitelulla on aivan erityinen tarkoitus. Otto- ja dieselmoottori koostuvat sadoista liikkuvista osista, joilla jokaisella on tarkasti määritellyt ominaisuudet. Monet näistä kokoonpanon osista hankaavat toisiinsa. Tämä aiheuttaisi ilman voitelua nopeasti suuria vaurioita. Voitelun takaamiseksi tarvitaan sopivaa moottoriöljyä.
Mitä on voideltava?

Voitelu on tärkeää varsinkin niille kokoonpanon osille, jotka ovat kosketuksissa muiden osien kanssa. Näitä ovat esimerkiksi nokka-akseli(t) venttiilien kanssa, kampiakseli kiertokankien kanssa sekä laakerit ja männänrenkaat sylinteriseinän myötäisesti. On tärkeää tietää, että nämä kokoonpanon osat on suunniteltu tällaisiin liikkeisiin. Tämä tarkoittaa, että moottorin lämpötilan ollessa normaali kokoonpanon osilla on jatkuva kosketus toisiinsa ja voimaa ei välitetä äkillisesti. Metallit supistuvat kylmässä ja laajenevat jälleen lämpimässä. Kylmässä moottorissa näillä kokoonpanon osilla on siksi aina jonkin verran välystä. Vanhemmissa ajoneuvoissa tämän voi jopa kuulla venttiilien ja hydraulisten venttiilinnostimien äänestä. Kun moottori on kuitenkin saavuttanut käyttölämpötilansa, ovat kaikki kokoonpanon osat laajentuneet niin paljon, että liikkumiseen tarvittava istuvuus on saavutettu.
Hyvä öljy on tärkeä kylmässä moottorissa
Tänä väliaikana moottoriöljyllä on erityisen tärkeä tarkoitus. Kylmässä moottorissa öljy on kerääntynyt öljypohjaan. Lämpötilan laskiessa öljystä tulee juoksevampaa. Ammattikielellä sanotaan ”viskositeetin vähenevän”. Korkealaatuisen öljyn tulee olla myös pakkasella niin juoksevaa, että sitä voidaan pumpata nopeasti moottorin ja kaikkien mahdollisten hankauskohtien läpi.
Mikä on voitelun tehtävä?

Moottorin kokoonpanon osilla, joihin kohdistuu hankausta, on erityinen ominaisuus: ne ovat kovitettuja. Kovitettaessa valmiiksi muotoiltu osa kuumennetaan uunissa tulipunaiseksi ja viilennetään sitten äkkinäisesti öljyyn kastamalla. Näin ulkopinnasta tulee huomattavasti kovempi ja hankausta kestävämpi. Jos tämä kova kerros kuitenkin poistetaan, tuhoutuu osa todella nopeasti. Vaikka osa on pinnaltaan kova, se on sisältä pehmeä. Kova kerros on vain muutamia millimetrin kymmenesosia syvä. Riittävä voitelu pitää sen virheettömänä paikallaan monien tuhansien kilometrien ajan. Ilman voitelua se hajoaa kuitenkin peruuttamattomasti jo muutaman sadan metrin matkalla.
Hyvä öljy = kallis öljy?

Öljy ei yleensä ole koskaan todella huonoa, se vain soveltuu enemmän tai vähemmän hyvin tiettyyn käyttötarkoitukseen. Autoissa se ei riipu vain öljyn laadusta, vaan ennen kaikkea ajotyylistä ja öljynvaihtojen tiheydestä. Longlife-moottoriöljy, jota ei ole käytetty asianmukaisesti, voi vahingoittaa moottoria enemmän kuin usein vaihdettu halpaöljy. Moottoriöljyä ostettaessa voi kuitenkin suositella tiettyä laatutietoisuutta.
Kaksi Auto Motor Sport- ja GTÜ-julkaisujen itsenäisesti suorittamaa moottoriöljytestiä tuli lähes samoihin tuloksiin: erittäin kalliilla moottoriöljyillä ei usein ole ratkaisevia etuja edullisiin vaihtoehtoihin verrattuina. Voitelukyky ja käyttäytyminen eri lämpötiloissa olivat lähes identtisiä. Testaajat ovat kuitenkin samaa mieltä siitä, että kahteen tekijään tulee kiinnittää joka tapauksessa huomiota moottoriöljyä ostaessa.
![]() Moottoriöljy 50%:n alennuksellanyt alkaen 2,10 €kauppaan ⇒ |

Mitä ottaa huomioon moottoriöljyä ostaessa

Tärkeintä moottoriöljyä ostettaessa on, että käytetään vain valmistajan hyväksymiä tuotteita. Valmistaja itse tarjoaa listan jokaiselle ajoneuvolleen sopivista öljyistä. Sopivuus on painettu myös öljykanistereihin. Tunnettujen viskositeetti- ja lämpötilamerkintöjen, kuten 5W-30, 15W-40 jne. lisäksi kanistereihin on painettu erityisiä koodeja, joiden on vastattava valmistajan antamia tietoja.
”Mustia lampaita” saattaa kuitenkin houkuttaa yksinkertaisesti merkitä kanistereihin vastaava merkintä. Globalisoitunut vapaakauppa verkon kautta tekee erityisen helpoksi myydä tuotteita, joiden laatu on kyseenalainen.

Tämän takia seuraava pätee moottoriöljyä ostettaessa: Käytä vain tunnettuja merkkejä. Halpakaupoissa myytävät oudot valkoiset kanisterit kannattaa yksinkertaisesti jättää ostamatta riippumatta siitä, kuinka houkuttelevia niiden hinnat ovat.
Huonolaatuisen öljyn seuraukset
Kun Toyota yli kaksikymmentä vuotta sitten esitteli niin kutsutun ”laihaseosmoottorin”, innostus muuttui pian pettymykseksi. Moottorien oli tarkoitus käyttää erittäin vähän polttoainetta ja lisäksi vaatia öljynvaihtoa harvoin.

Todellisuus osoittautui kuitenkin muuksi: moottorit olivat muutamien kymmenien tuhansien kilometrien jälkeen täysin saastuneita. Hyvällä tuurilla niitä pystyttiin pelastamaan perusteellisella huuhtelulla ja puhdistuksella. Monet moottorit tuhoutuivat kuitenkin täysin ennenaikaisesti saastumisen takia.

Vääränlaisella voitelulla, huonolaatuisten öljyjen käytöllä sekä öljynvaihtovälin huomiotta jättämisellä voi nykyäänkin olla vakavia seurauksia. Halvoissa öljyissä erityisen ongelmallisia ovat niin kutsutut mustat lietteet. Nämä ovat kovia jäännöksiä, joita muodostuu palaneesta moottoriöljystä ja kertyy venttiileille ja männille.
Tämäkin on jo ärsyttävää – mutta vielä pahemmat ovat kuitenkin seuraukset: kun mustat lietteet lopulta irtoavat, voivat ne aiheuttaa laajoja vaurioita jossain muualla, varsinkin katalysaattorissa. Sen kennomainen rakenne kapeine kanavineen on erityisen herkkä kaikelle ei-toivotulle saastumiselle. Se voi pikkuhiljaa tukkeutua, mikä heikentää auton suorituskykyä ja ennen kaikkea sen pakokaasuarvoja. Koska katalysaattorit viimeistellään yhä nykyäänkin platinaa käyttämällä, on tämä varaosa edelleen erittäin kallis vaihtaa.
Osta fiksusti ja edullisesti

Fiksu öljyn ostaminen voi säästää huomattavasti enemmän rahaa kuin mitä vaarallisten tuotemerkittömien halpaöljyjen käytöllä säästyisi. Tähän kuuluu myös oikean kaupan valinta. huoltoasema on yleensä kaikista huonoin paikka ostaa öljy. Näiden myyntipaikkojen kanisterit ovat yleensä äärimmäisen kalliita ja niiden hintoja ei voi verratakaan autotarvikeliikkeiden hintoihin. Yleensä huoltoasemien hinnat ylittävät kauppojen hinnat vähintään 50 %:lla.
Fiksua on ostaa moottoriöljy yhdessä useampien ystävien ja tuttujen kanssa. Öljyä ostaessa litrahinta riippuu paljon kanisterin koosta. Kun sinulla siis on mahdollisuus ostaa kokonainen tynnyri yhdessä vapaa-ajan tuttujen tai ystävien kanssa, voit säästää todella paljon rahaa.
Longlife-öljy on huono valinta
Mercedes-Benz ylpeili muutamia vuosia sitten moottoriensa laadulla, sillä ne kuulemma tarvitsevat longlife-öljyn käytön vuoksi erittäin harvoin öljynvaihtoa.

Meidän neuvomme on: älä lankea tällaisiin lupauksiin. Moottori tarvitsee hyvää öljyä, joka on vaihdettava säännöllisesti. Vain tunnollinen korkealaatuisen öljyn vaihtaminen takaa kaikkien moottorin liikkuvien osien optimaalisen voitelun.
Täysin väärin on sen sijaan jättää öljyt vaihtamatta tai vain lisätä öljyä. Öljystä tulee pitkässä käytössä aina vain laihempaa. Sitä ei voi jälleen tasoittaa lisäämällä tuoretta öljyä. Laihalla öljyllä ei ole tuoreen öljyn voitelukykyä. Lisäksi sitä päätyy helpommin polttokammioihin, jolloin syntyy mustaa lietettä. Kiinnitä huomiota öljynsuodattimen tarkastamiseen ja mahdolliseen vaihtoon.

Yhteenveto: älä lankea heppoisiin lupauksiin

Liika on liikaa, kun kyseessä on moottoriöljy. Osta öljyä sopivista myyntipaikoista suurissa kanistereissa, jolloin saat hintaedun. Voit säästää huomattavia summia. Öljyä ostaessasi kannattaa luottaa merkkivalmistajien tietoihin ja välttää ylihinnoiteltuja premium-tuotteita. Vaihda öljyt kuitenkin tunnollisesti äläkä nuukaile öljyn määrässä. Kallis öljy voi vain ylläpitää moottoria, mutta ei koskaan korjata sitä. Kun nokka-akseli on kertaalleen kulunut, moottorin voi pelastaa vain vaihtamalla tämän kokoonpanon osan kalliiseen hintaan. Tämän voit kuitenkin ehkäistä jo kauan etukäteen asiantuntemuksella ja huolellisuudella.
Foto: SvedOliver, Ensuper, Aksenova Natalya, Phovoir, Sergey Ryzhov, dashadima / shutterstock.com