Imusarja: Kun se nykii, jumittuu ja vuotaa…

Imusarja: Kun se nykii, jumittuu ja vuotaa

Moottorin ilmansyötöstä on nykyään tullut todellista tiedettä. Mihin ennen riitti ilmansuodattimella varustettu imuputki, on nykyään monimutkainen kokoonpano, johon kuuluu runsaasti erilaisia komponentteja. Viallisen imusarjan voi havaita ennen kaikkea suorituskyvyn laskusta, voimakkaasta likaantumisesta ja öljyn vuotamisesta.

Monimutkaisuuden lisääntymisen syy on nykyaikainen moottorinhallinta, johon kuuluu pakokaasujen jälkikäsittely. Moottorit saavat nykyään ilmansa imusarjan kautta (toinen nimitys on ”imuputkisto”). Kun tekniikan monimutkaisuus kasvaa, kasvaa myös vikojen vaara.

Imusarjan asennus

Imusarjan asennusImusarja koostuu alumiinista tai harmaasta valuraudasta valmistetuista kiinteistä valurautaputkista. Sylinterien määrän mukaan imusarjaan voi olla yhdistetty neljä tai kuusi putkea. Ne yhtyvät keskellä olevassa imupisteessä.

Imusarjan lisäkomponentit

Imusarjassa on muutamia lisäkomponentteja:

– Imusarjan lämmitin: tämä esilämmittää imetyn ilman
– Ohjattavat pyörreläpät: nämä pyörittävät ilmaa
Imusarjan tiivisteet
– EGR-venttiilin tuenta
Imusarja 24h ilmainen toimitus

Imusarja • Alennus

24h ilmainen toimitus

kauppaan

Tarkka kuvaus: Auton pakokaasujen typpioksidit

Auton pakokaasujen typpioksiditPolttoainetta, kuten bensiiniä, dieseliä tai maakaasua, poltettaessa syntyy epäpuhtauksia. Suurimpia ongelmia eivät kuitenkaan aiheuta hiilimonoksidi, hiilidioksidi tai nokihiukkaset.

Suurin syy syntyy käytännössä moottorin palamisprosessin yhteydessä: niin sanottuja typen oksideja pidetään ilmansaasteiden pääasiallisena aiheuttajana. Typen oksideja syntyy kuitenkin aina silloin, kun jotakin poltetaan ilmassa olevan hapen kanssa. Ilmasta vain noin 20 % on happea. Suurin osa hengitettävästä ilmasta koostuukin itse asiassa typestä. Typen osuus ympäröivästä ilmasta on 70 %. Tämä sinällään erittäin inertti ja palamaton kaasu yhdistyy moottorin polttokammioiden äärimmäisissä olosuhteissa valitettavasti erilaisiksi molekyyleiksi: NO, NO2, NO3 jne ovat niin kutsuttuja typen oksideja, jotka kuuluvat NOx-ryhmään.

Typpi on niin inerttiä, että se menettää siihen kiinnittyneet happiatomit jälleen nopeasti. Tällöin niistä tulee niin kutsuttuja ”vapaita radikaaleja”, jotka hapettavat kaiken, mihin ne koskevat. Jos niitä hengittää, ne vahingoittavat keuhkojen kudosta, mikä pahimmassa tapauksessa voi johtaa syöpään. Typpioksidipitoisuuden vähentämiseksi imusarjassa on EGR-venttiili.

EGR-venttiili ongelmakohtana

EGR-venttiili ongelmakohtanaEGR-venttiilin tarkoitus on palauttaa jo poltettu pakokaasu polttokammioon. Tämän vuoksi se ohjataan imusarjan läpi. Moottori imee näin jo palaneen pakokaasun ja polttaa sen toisen kerran. Moottorin suorituskykyyn tämä ei juuri vaikuta. Tämä niksi auttaa kuitenkin alentamaan polttoprosessin lämpötilaa. Mitä matalampi polttokammion lämpötila on, sitä vähemmän typen oksideja muodostuu.

Asiassa on kuitenkin kääntöpuoli. Pakokaasun nokihiukkaset eivät jää ainoastaan EGR-venttiiliin. Ne tukkivat vähitellen koko imusarjan. Tämä voi johtaa putken täydelliseen tukkeutumiseen. Auto ei tällöin saa enää ilmaa ja sillä ei voi käytännössä enää ajaa. Osta pakokaasun kierrätysventtiili autoon halvalla

Imusarjan korjaus

Imusarjan korjausPakokaasun saostumien aiheuttama täydellinen saastuminen on viallisen imusarjan yleisin syy. Vielä äskettäin koko komponentti yksinkertaisesti vaihdettiin – valtavin kustannuksin.

Imusarjan puhdistusNykyään on kuitenkin suuri määrä palveluja, jotka tarjoavat imusarjan puhdistusta.

Tähän on olemassa muutamia tapoja: jotkut palvelut polttavat imusarjan puhtaalla hapella tai paineilmalla. Toiset käyttävät kemiallisia liuoksia, joilla noesta kiinni pinttynyt hiili liuotetaan happoon. Nämä palveluntarjoajat tarjoavat yleensä vanhan osan vaihtamista uuteen tai oman imusarjan kunnostusta. Uusi imusarja maksaa noin 180 eurosta aina yli 1 000 euroon asti. Kunnostaminen maksaa yleensä vähemmän kuin neljäsosan uuden imusarjan hinnasta.

Ongelma piilee kuitenkin yksityiskohdissa: uuden imusarjan asentamiseen tarvitaan jonkin verran kokemusta, näppituntumaa ja sopivia työkaluja. Jos imusarja vaurioituu asentaessa, sen voi oikeastaan vain vaihtaa uuteen.

Imusarjan puhdistukseen kuuluu aina myös EGR-venttiilin käsittely.

Pyörreläpät ongelmakohtana

Pyörreläpät ongelmakohtanaMoniin imusarjoihin on asennettu pyörreläppiä. Nämä ovat pieniä lämmönkestävästä muovista valmistettuja läppiä. Ne eivät pelkästään avaa ja sulje imusarjan imukanavia. Ne huolehtivat ennen kaikkea pyörteestä, joka parantaa moottorin polttoprosessia. Pyörreläppien ongelma on kuitenkin, että ne hajoavat helposti ja putoavat tällöin moottoritilaan.

Hyvällä tuurilla mäntä tuhoaa muoviläpän ja puhaltaa sen ulos pakokaasun mukana. Tällöinkin sen osia juuttuu kuitenkin viimeistään katalysaattoriin. Jos oikein huono tuuri käy, hajonneet pyörreläpät aiheuttavat kuitenkin jo paljon aiemmin vaikeita moottorivikoja.

ota selvää, löytyykö ajoneuvollesi vaihtosarjaVinkkimme on siksi: ota selvää, löytyykö ajoneuvollesi vaihtosarjaa.

Näitä on saatavilla esimerkiksi monille BMW:n moottoreille. Tällaisessa sarjassa liikkuvat läpät on korvattu jäykillä paneeleilla. Vaikutus on pikkuriikkisen huonompi, mutta toimintavarmuus on erinomainen. Paneelit eivät voi irrota ja pudota moottoritilaan. Näin vältyt ikäviltä yllätyksiltä.

Foto: Lena Pan, CyrilLutz, aopsan, Byjeng, Chirachai Phitayachamrat, KUNANEK SUPAKOSOL, Winai Tepsuttinun, Stason4ik / shutterstock.com