Kun ksenonajovalot saapuivat markkinoille noin 20 vuotta sitten, ne olivat kuin pieni vallankumous. Ne esiteltiin ensin premium-autoihin ja ylemmän keskitason autoihin, ja nämä kirkkaat ja selkeät valot herättivät suurta innostusta kuljettajien keskuudessa. Kuten kaikki innovaatiot, myös ksenonvalot levisivät pikkuhiljaa kaikkiin autoluokkiin ja nyt niitä on saatavilla pikkuautoillekin. Näitä osia on nyt saatavilla lisätarvikemarkkinoilla, joilla on tarjolla ksenonajovalojen jälkiasennussarjoja. Kannattaa kuitenkin olla varovainen. Ksenonvaloihin vaihtaminen ei ole ollenkaan niin yksinkertaista mitä voisi kuvitella, ja siihen sisältyy huomattavia oikeudellisia riskejä.
Jaloa valoa jalokaasulla
Ksenon (myös xenon) on argonin ja heliumin tavoin jalokaasu. Sitä voidaan neonin tapaan käyttää myös valokaasuna. Se altistetaan suurelle jännitteelle pienessä sytyttimessä ja saadaan se näin loistamaan. Ksenonajovaloja ei siksi voi käyttää normaalilla ajoneuvon 12-24 V jännitteellä, vaan se tarvitsee oman muuntajan.
Ksenonajovalojen osalta tätä muuntajaa kutsutaan myös virranrajoittimeksi.
Tämä tuottaa ksenonvaloille niiden tarvitseman 25.000 V käyttöjännitteen.
Sen asentaminen on kuitenkin vähäisin ongelma.
Ksenonajovalot: Edut ja haittapuolet
Ksenonajovalot eivät olisi niin suosittuja, ellei niillä olisi tiettyjä konkreettisia etuja. Nämä ovat:
Korkeampi valoteho: Ksenonajovalojen suurin etu on huomattavasti parempi valoteho verrattuna H4-polttimoihin. Ne hehkuvat niin kirkkaina ja selkeinä, että ne saavat aikaan päivänvaloa muistuttavan valon värin. |
Sähkön säästäminen: Korkeasta käyttöjännitteestä ja korkeammasta valotehosta huolimatta ksenonajovalot säästävät huomattavasti enemmän sähköä kuin H4-lamput. |
Käyttöikä: Ksenonlamppu kestää yleensä lähes koko auton elinkaaren ajan, useimmiten paljon yli 100.000 km. |
Hinta: Ksenonajovalot maksavat paljon. Jälkiasennussarja maksaa noin 1.500 euroa. Ongelma on, että sarjaa ei voi vaihtaa modulaarisesti. Vian sattuessa koko kokoonpano on vaihdettava. Myös 150 euroa maksavat valot itsessään ovat monta kertaa kalliimpia kuin laadukkaimmatkin H4-polttimot. |
Huolto ja korjaus: Ksenonvalojen korjaustyöt ovat yleensä ammattikorjaamon suorittamia töitä. On sanomattakin selvää, että ne eivät mielellään korjaa itse tehtyjä virityksiä. Tämän takia jo jälkiasennuskin tulisi suorittaa ammattikorjaamolla. Näin saa paitsi takuulla toimivat valot, myös kattavan huollon vikojen sattuessa. |
Vaara muille tienkäyttäjille: Ksenonlamppujen suurin haittapuoli on niiden aiheuttama vaara muille tienkäyttäjille. Heti kun kupu on likainen tai lampun säätö on väärin, vastaan tulevat ajoneuvot häikäistyvät. Juuri tämän takia lainsäätäjät ovat erityisen tiukkoja ksenonlamppujen hyväksymisestä. |
Vaativa asennus: ksenonajovalot koostuvat monista komponenteista, joilla on vain epäsuora yhteys valon tuottamiseen. Varsinkin sytytin ja pesulaite ovat teknisesti vaativia ja niiden asentaminen on suuri haaste. |
Tehokkaita mutta herkkiä
Ksenonvalot ovat erittäin kirkkaita, joten tulee varmistaa, että ne on suunnattu oikein katua päin. Jos ajovalojen suuntaus on väärin tai valo jakautuu epätoivottavasti, tämä aiheuttaa vaaran muulle tieliikenteelle. Väärin säädetty tai likaantunut ksenonvalo häiritsee muita tienkäyttäjiä yhtä paljon kuin pitkien valojen käyttö. Ksenonajovaloihin kiinnitetään erityistä huomiota katsastuksessa. Ne tarkistetaan vieläkin tarkemmin, jos kyseessä on jälkiasennussarja. Useimmat myynnissä olevat sarjat eivät nimittäin ole sallittuja tieliikennekäytössä. Yleensä niistä puuttuu kaksi tärkeää komponenttia, jotka ovat välttämättömiä ksenonajovalojen käyttämiseen.
Ksenonajovalot vain pesulaitteella ja säätimellä
Ksenonvaloista on löydyttävä ajovalojen pesulaite, jotta niitä saa käyttää tieliikenteessä. Tämä koostuu nykyään korkeapainesuuttimista. 1970-luvulla suositut ajovalojen minipyyhkimet eivät monesta syystä sovellu tähän tarkoitukseen.
Muotoilu: Nykyaikaisten ajovalojen muotoilu on aivan liian monimutkainen, jotta ne voisi puhdistaa pyyhkimillä. |
Luotettavuus: Minipyyhkimen kuluminen on runsasta. Sen vuoksi voi olla, että sen pyyhkimisteho ei ole riittävä tai se voi olla jopa ajovalolle haitallinen. |
Materiaalit: Nykyaikaiset ajovalot sijaitsevat usein pleksilasista valmistetun suojakuvun takana. Tämä erittäin helposti naarmuuntuva materiaali kuluu erityisen nopeasti mekaanisessa puhdistuksessa, jonka suorittavat sähköisesti ohjatut pyyhkimet. |
Tämän takia ksenonajovaloihin käytetään yleensä ainoastaan korkeapainesuuttimia. Suuttimiin kuuluvat myös pumppu, säiliö pesuvedelle sekä sähköinen ohjauslaite. Tämä käynnistää tarvittaessa pesuprosessin ja mahdollistaa myös sen manuaalisen ohjauksen. Tähän tarvitaan vastaavaa painiketta kojelaudalla. |
Valon pituuden säätö sen sijaan on huomattavasti helpompaa. Kaikissa vuoden 1990 jälkeen valmistetuissa ajoneuvoissa on oltava tämä toiminto, joten ksenonvaloja jälkiasennettaessa sytytin on yleensä jo valmiina. Lisäksi ksenonajovalojen sytytintä asennettaessa tarvitaan tasoanturi. Sitä tarvitaan, koska ksenonajovalojen sytyttimen tulee mukautua eri olosuhteisiin automaattisesti. |
Laittomien ksenonvalojen oikeudelliset seuraamukset
Jos autoon asennetaan laittomasti ksenonvalot, auton käyttölupa päättyy joko kokonaan tai osittain. Poliisi voi pysäyttää auton siihen asti, että valot on purettu. Niistä voi saada huomautuksen tai sakot. Vielä pahempia oikeudelliset seuraamukset ovat kuitenkin onnettomuustapauksissa. Vastuuvakuutus voi kattaa ensin aiheutuneet vahingot, mutta vakuutusyhtiö voi kuitenkin periä sinulta kaikki korvaukset takaisin, jos sinun todetaan syyllistyneen liikennerikkomukseen.
Tämä ei ole mainos: vasta Hella on tehnyt sen
Ainoa autotarvikkeiden valmistaja, joka tarjoaa liikennekäyttöön sallittuja ksenonlamppujen jälkiasennussarjoja, on Hella. Tältä OEM-osien ja -laitteiden valmistajalta löytyy pätevyyttä, kokemusta ja oikeudellista perustaa tällaisten korkean suorituskyvyn valojen kehittämiseen. Minkään muun valmistajan tuotteiden käyttämistä tieliikenteessä ei ole vielä sallittu. On erittäin suositeltavaa lukea kaikki pakkauksessa olevat ohjeet. Lain mukaan niissä tulee olla tieto siitä, onko valojen liikennekäyttö sallittua. Jos merkinnässä lukee ”Vain kilpa-autoihin” tai vastaavaa, tämä tarkoittaa, että käyttö tieliikenteessä on laitonta. Virittäjille voikin siis vain sanoa: näpit irti.
![]() HELLA pääajovalotvälittömästi saatavillaOsta nyt ⇒ |
Vielä parempia: alkuperäisosat
Helpoin tapa hankkia ksenonajovalot on hankkia ne olemassa olevasta ajoneuvosta. Tätä tekniikkaa on ollut läsnä markkinoilla jo yli 20 vuoden ajan, joten käytettyjen ajoneuvojen markkinoilla on runsaasti romuautoja, joista ajovalot voidaan ottaa talteen. Tämä tietysti koskee vain samaa ajoneuvotyyppiä. Käytettyjä osia käyttämällä voi joka tapauksessa säästää paljon rahaa. Polttimot itsessään ovat jo kalliita – yhdessä kaiken tekniikan kanssa uudet ksenonajovalot voivat kuitenkin maksaa nopeasti useita tuhansia euroja.
Yhteenveto: Huolellisesti harkittava päätös
Olisi harhaanjohtavaa korostaa ksenonvalojen etuja mutta jättää samalla mainitsematta niiden asennuksesta aiheutuvat hankaluudet. Ksenonvalojen jälkiasennus on kokonaisuudessaan erityinen haaste, jota tulee harkita tarkasti. Paremman valotehon tarjoamat edut ovat kuitenkin suuret. Hinta on kuitenkin myös korkea. Jos ajoneuvon arvo tekee asentamisesta kannattamatonta, kannattaa suosiolla valita muita viritystapoja.
Nykyaikaiset H4-lamput tarjoavat myös houkuttelevan valotehon, joten ksenonvaloja ei aina tarvita. LED ei valitettavasti ole vielä vaihtoehto. Mikä oli jo mahdollista taskulampuissa, ei ole vielä mahdollista autovarusteiden osalta: oikeita, tehokkaita jälkiasennettavia LED-pohjaisia ajovaloja ei ole vieläkään saatavilla. Tekniikka edistyy kuitenkin suurin askelin tällä alalla.
Onkin siis kannattavaa odottaa pari, kolme vuotta. LEDien käyttö on kaiken kaikkiaan huomattavasti yksinkertaisempaa kuin ksenonajovalojen. Todella kiinnostavia innovaatioita on varmasti tulossa pian.
Foto: MargoLev, Sunny_Images, antpkr, frees, oYOo, Mikbiz, Corepics VOF / shutterstock.com