Miten vaihdetaan ohjaustehostimen öljy – Tasaista ajoa tuoreella ohjausnesteellä!

Miten vaihdetaan ohjaustehostimen öljy – Tasaista ajoa tuoreella ohjausnesteellä!

Auton käyttäjänä olet tietoinen kaikesta öljynvaihtoon liittyvästä, vaikka tämä yleensä päteekin moottoriöljyn vaihtamisen. Ajoneuvossa on myös muitakin nesteitä eikä niiden vaihtoa pidä unohtaa. Vaihteistoöljyn ja tasauspyörästössä olevan öljyn lisäksi, ohjaustehostimen öljy ei kestä ikuisesti. Tässä tekstissä kerromme, miten vaihdetaan jarrun ja ohjaustehostimen öljy.

Ohjaustehostimen osat ja toiminta

Ohjaustehostimen osat ja toiminta

Ohjaustehostin on moduuli, joka saa ohjauspyörän kääntymään huomattavasti kevyemmin. Tämä kehitettiin alun perin ainoastaan kuorma-autoille, mutta nyt se on myös pienissä autoissa vakiona. Ohjaustehostin sisältää:

– hydraulisylinteri
– hydraulipumppu
– letkuja
– paisuntasäiliö

Hydraulipumppu toimii yleensä hihnalla. Pyörivä liike kasvattaa paineen, joka mahdollistaa voimanohjaus järjestelmän. Hydraulisylinteri on asennettu suoraan ohjaustelineeseen. Heti kun ohjauspyörää käännetään tiettyyn suuntaan, tukee sylinteri ohjauksen liikettä tuohon suuntaan.

Paine on riittävä tekemään ohjauksesta kevyemmän, mutta ei riittävä aiheuttamaan itsenäisen liikkeen. Paineen siirtäminen on mahdollista ohjaustehostimen nesteen avulla. Niin kauan kuin se on raikasta ja puhdasta, toimii se hyvin.

Milloin ohjaustehostimen öljy on vaihdettava

Milloin ohjaustehostimen öljy on vaihdettava

Tuore ohjaustehostimen öljy on vadelman väristä. Vanha öljy muuttuu epäilyttävän ruskeaksi hankauksen, moottorin lämmön tai hiukkasten tunkeutumisesta johtuvien vaikutusten vuoksi. Käytännössä yksikään autonvalmistaja ei kuitenkaan määrää kiinteää vaihtoväliä ohjaustehostimen nesteelle.   Nyrkkisääntönä voidaan pitää 80,000 – 100,000 kilometriä. Kun tämä mittarilukema saavutetaan, ohjaustehostimen öljy tulisi ainakin tarkistaa.

Osta ohjaustehostinöljy kaikkiin automalleihin nyt halvemmalla

Liian vanha ohjaustehostimen öljy aiheuttaa entistä kovemmaksi muuttuvaa ääntä. Ohjauspyörään voi kehittyä pientä välystä tai se voi tulla vaihtoehtoisesti raskaammaksi käsitellä.

Tuore ohjaustehostimen öljy säästää kaikkia ohjaustehostimen osia ja pidentää niiden käyttöikää.
Ohjaustehostimen öljyn vaihtoa ei ole määrätty erikseen tai välttämätöntä, joten autonvalmistajat eivät ole kehitelleet standardiosia tai -menetelmiä. Toisin kuin helposti tavoitettavissa oleva öljyn tyhjennystulppa ja öljynsuodatin moottoriöljyä vaihdettaessa, ohjaustehostimen öljyn vaihto on hieman monimutkaisempaa.

Hammashihnan vaihto

Hyvä hetki on jakohihnan vaihdon yhteydessä. Sen huoltovälit ovat muuttuneet paljon pidemmiksi. Yli 100,000 kilometriä on nykyään standardi näille kulutusosille tavallisissa autoissa.  Jakohihnan vaihto voidaan yhdistää ohjaustehostimen öljyn tarkastukseen tai vaihtoon. Myös ohjaustehostimen pumpun toiminta voidaan tarkistaa. Niin kauan kun se toimii tasaisesti ja hiljaa, on se vielä hyvässä kunnossa.

Osta halvat online Bosch jakohihnat jopa 50% alennuksella

Ohjaustehostimen öljyn vaihtaminen vaihe vaiheelta

Seuraavia työkaluja ja laitteita tarvitaan ohjaustehostimen öljyn vaihdossa:

– autonosturi
– pyörän kiila
– akseliteline
– tyhjiöpumppu
– kulho
– uusi paisuntasäiliö
– tuoretta ja sopivaa ohjaustehostimen öljyä
– apuri

Tärkeää: Kun öljyä vaihdetaan, ohjaustehostimen pumppua ei saisi koskaan päästää kuivumaan estääkseen sitä pysyvältä vauriolta.

1. Auton nostaminen ylös

Auton nostaminen ylös

Auto tulee nostaa niin, että etupyörät voivat kääntyä vapaasti. Tämä on erittäin tärkeää ohjaustehostimen tuulettamiseksi. Ensin auto nostetaan autonosturilla ja asetetaan sitten sopiviin akselitelineisiin.

Tärkeää: Käytä ainoastaan ammattikäyttöön tarkoitettua auton akselitelineitä. Kaikki muunlaiset ratkaisut, kuten puun tai kiven lohkot tai yksinkertainen hydraulinen tunkki, ovat erittäin vaarallisia.

Auton tulisi aina nojata tarjotuilla tuilla. Väärin sijoitettu tukijalka voi vääntää koria.

Ajoneuvon etuosan noston jälkeen, on takapyörät kiinnitettävä kiiloilla.

2. Vanhan ohjaustehostimen öljyn poistaminen

Vanhan ohjaustehostimen öljyn poistaminen

Paisuntasäiliöön pääseminen voi edellyttää tiettyjen osien poistamista. Kulho olisi joka tapauksessa sijoitettava paisuntasäiliön läheisyyteen välttääkseen tarpeettoman pitkän virtauksen sekä moottoritilan saastumisen. Sopivia kulhoja ovat tuulilasin pesunesteen säiliö puoliksi leikattuna tai vanhat keittiökulhot.

Ohjaustehostimen öljy imetään tyhjiöpumpulla suoraan paisuntasäiliöstä ja siirretään kulhoon. Sopiva pumppu maksaa noin 25 euroa ja sen pitää olla sopivaa öljylle ja bensiinille.

3. Jäämien poistaminen

Pumppaa kaikki jäljellä olevat ohjaustehostimen öljyt

Tyhjiöpumppu ei poista kaikkea ohjaustehostimen öljyä. Tästä syystä vähän tuoretta öljyä on ”uhrattava”, jotta vanha öljy saadaan kokonaan pois järjestelmästä. Nyt vaaditaan apua toiselta henkilöltä. Irrota ensin paisuntasäiliö, jotta pääset käsiksi letkuihin. Syöttöletku vedetään paisuntasäiliöstä ja laitetaan kulhoon. Letkun tunnistaa sen suuremmasta halkaisijasta.
Peitä tuloaukko nyt teipillä tai muulla materiaalilla.
Nyt kaada säiliöön tuoretta hydrauliöljyä. Sinun apurisi tulisi käynnistää moottori ja kääntää ohjauspyörää kokonaan vuorotellen vasemmalle ja oikealle. Tuoretta hydrauliöljyä pitää lisätä jatkuvasti, pysyäkseen ohjaustehostimen pumpulla, jottei se pääse kuivumaan. Kun vadelman väristä tuoretta öljyä alkaa tippumaan kulhoon, on moottori kytkettävä pois päältä.

Nyt hydraulinen ohjaustehostinjärjestelmä huuhdellaan tai ”ilmataan”.

4. Paisuntasäiliön vaihtaminen

Paisuntasäiliön integroitua suodatinta ei voi poistaa. Hydraulisen ohjaustehostimen huoltoon sisältyy aina paisuntasäiliön vaihto.

VINKKI: Leikkaa paisuntasäiliön syöttö- ja tyhjennysletkut niiden kiinnitys paikoista ja käytä uusia letkunkiristimiä.
Paisuntasäiliön vaihtaminen

Letkut menettävät jännitettään litteillä alueilla ja alkavat vuotamaan. Yhdistä uusi paisuntasäiliö lyhennettyihin letkuihin. Letkuilla ja asennustuilla on yksilölliset halkaisijat, pois lukien tahattoman vaihtumisen riski. Riippuen auton mallista, maksaa uusi paisuntasäiliö 5 – 15 euroa; nämä öljynvaihdosta aiheutuvat lisäkustannukset eivät ole kohtuuttomia.

Jos letkut ovat huokoisia, on ne myös vaihdettava. Huokoisilla tai halkeilleilla letkuilla on tapana vuotaa, mikä voi johtaa vaarallisiin jo-olosuhteisiin. 

VINKKI: Tarkasta letkuista jyrsijöiden, kuten näätien tai kärppien, hampaanjälkiä. Nämä voi tunnistaa vastakkaisista purenta jäljistä. Jos jyrsijä on asettunut moottoriin, vaaditaan välittömiä toimia: suuri moottorin puhdistus ja ultraäänilaite ovat kestävän tehokkaita.

5. Ohjaustehostimen öljyn lisääminen

Ohjaustehostimen öljyn lisääminen

Lopuksi lisätään uutta ohjaustehostimen öljyä. Apuri käynnistää uudelleen moottorin ja täytön aikana kääntää ohjauspyörää toistuvasti vasemmalle ja oikealle siten, että hydraulijärjestelmä vapautuu.  Heti kun öljy pysyy paisuntasäiliössä, lopeta lisääminen. Löysätty kansi laitetaan nyt paisuntasäiliöön ja nostetaan uudelleen ylös. Integroidussa mittatikussa näkyy öljyn taso. Sen tulisi näyttää “täynnä” tilaa. Hydraulijärjestelmä ei saisi kuitenkaan olla liian täynnä. Jos korkein merkki ylittyy, öljyä on poistettava tyhjiöpumpulla niin kauan, että saavutetaan ihanteellinen taso.

VINKKI: Pidä huoli, että käytät autoosi sopivaa öljyä. Tästä löytyy tietoja rekisteröintitodistuksesta tai auton käsikirjasta. Väärä ohjaustehostimen öljy saattaa vaikuttaa letkun sisäosiin ja aiheuttaa vakavia vahinkoja. Osta aina yhteen täyttöön tarvittava määrä. Suuren ja halvan massaostoksen tekeminen ei ole järkevää pitkästä öljynvaihtovälistä johtuen.

Ohjaustehostimen öljy maksaa 10 – 50 EUR per litra.

Vanhan ohjaustehostimen öljyn vaikutuksia

Vanhan ohjaustehostimen öljyn vaikutuksia

Saastunut öljy hydraulisessa ohjaustehostimessa vahingoittaa kaikkia osia. Erityisesti öljyn virtauksessa olevilla hiukkasilla on merkittävä vaikutus ohjaustehostimen pumppuun. Mikrohiukkaset kiinnittyvät usein laakereihin aiheuttaen hankaamista. Viallinen ohjaustehostimen pumppu aiheuttaa kovaa jauhavaa ääntä. Sen vaihtaminen ei ole vaikeaa, mutta kallista. Uusi ohjaustehostimen pumppu maksaa 150 – 500 euroa, riippuen valmistajasta. Tuore öljy ohjaustehostimessa sekä uusi paisuntasäiliö pidentävät ohjaustehostimen pumpun ikää ainoastaan murto-osan näistä määristä.

Tilaa hydraulipumppu alennettuun hintaan täältä

Mitä tehdä vanhalla öljyllä

Niin kuin kaikki voiteluaineet, vanha moottoriöljy on kemiallista jätettä, jota ei pysty hävittämään tavallisen kotitalousjätteen mukana eikä sitä saa kaataa viemäriin. Suosittelemme vanhan öljyn kaatamista uuden öljyn tyhjään pulloon ja luovuttamaan sen uutta öljyä ostettaessa. Jälleenmyyjät ovat velvollisia ottamaan sen vastaan, sillä heillä on yhteistyökumppaneina kemiallisen jätteen käsittelyn ammattilaisia.

Foto: Babich Alexander, Jumnong, CHIEW, Andrey_Popov, Pavel Skopets, dooguzi, Komjomo, Ake Apichai Chumsri, g-stockstudio / shutterstock.com