Raidetanko ja siihen kiinnitetyt raidetangon päät ovat ratkaisevassa asemassa ajoneuvon täsmällisten ja tarkkojen ohjausominaisuuksien kannalta. Tässä artikkelissa kerromme, kuinka tunnistat raidetangon päiden viat ja kuinka raidetangon päät voi vaihtaa.
Raidetangon päiden vauriot voivat vaikuttaa todella nopeasti auton ajoturvallisuuteen ja ajotuntumaan. Ne on siksi vaihdettava nopeasti, jotta auto säilyttää liikennekelpoisuutensa.
Mikä ylipäätään on raidetangon pää?
Raidetangon pää on ajoneuvon tärkeä komponentti. Se varmistaa kuljettajan tekemien ohjausliikkeiden tarkan toteutumisen ja välittää ohjausliikkeet pyörille raidetangon kautta. Jos tässä ilmenee häiriöitä, kuten vikoja tai puutteita, ajoneuvoa ei voi pahimmassa tapauksessa enää ohjata kunnolla. Tällöin vaihtamista ei voi välttää.
Raidetangon päät tarkistetaan lisäksi aina katsastuksessa. Jos niissä on kulumaa tai vaurioita, voidaan auto asettaa käyttökieltoon. Koulutettu henkilökunta tarkistaa raidetangon päät siis aina katsastuksen yhteydessä.
Tärkeää: raidetangon päät voivat myös vahingoittua tai kulua pelkästään toiselta puolelta. Vaikka molemmat on tarkistettava korjauksen yhteydessä, ne voidaan vaihtaa myös yksitellen ilman ongelmia. Raidetangon päiden vaihtaminen pareittain ei ole tarpeen.
Raidetangon pään vian merkkejä
On tiettyjä merkkejä, joista viallisen raidetangon pään tunnistaa. Nämä esiintyvät yleensä ajon aikana. Tästä syystä sinun tulisi ajaa säännöllisesti kuuntelematta radiota tai musiikkia, jotta voit keskittyä täysin ajoneuvon ääniin.
Tärkeimpiin raidetangon pään vian merkkeihin kuuluvat:
– Selvästi kuultava, metalliselta kuulostava rasahtava ääni, kun autolla käännytään
– Ajettaessa epätasaisilla teillä tai mukulakivillä kuuluu iskuja renkaista ja pyöristä
– Renkaissa havaitaan silmämääräisesti todella runsasta kulumista.
Kaikki nämä tunnusmerkit viittaavat ensisijaisesti raidetangon pään vaurioihin. Tällaisessa tapauksessa on ehdottomasti suoritettava korjaus.
Jos jätät nämä varoitusmerkit huomiotta, raidetangon pää voi pahimmassa tapauksessa katketa. Tällainen katkeaminen on maailmanlaajuisesti monien liikenneonnettomuuksien syynä.
![]() Raidetangon pää • Discountersaatavilla alkaen 1,87 €kauppaan ⇒ |
Kannattaako raidetangon pää vaihtaa itse vai viedä auto korjaamolle?
Tällaisten tärkeiden komponenttien osalta herää aina kysymys, voiko korjauksen suorittaa itse.
Raidetankojen pää ei kuitenkaan vaadi kovin erityisiä työkaluja, vaan ennen kaikkea kärsivällisyyttä ja yleiskuvaa. Vaihdon voi olettaa kestävän noin tunnin.
Jos esiintyy hankaluuksia, kuten ruostetta, toimenpide voi kestää kauemminkin. Et voi kuitenkaan täysin välttyä korjaamokäynniltä. Raidetangon päiden vaihdon jälkeen on suoritettava pyörien suuntaus raidevälien säätämiseksi. Jos esivalmistelu on tehty hyvin, tämä maksaa ammattikorjaamolla yleensä 70–150 euroa.
Nämä työkalut tarvitset vaihtoon: |
– autonosturi tai tunkki – momenttiavain – hylsysarja momenttiavaimelle – vääntötyökalu-/kiintoavainsarja – ruosteenpoistoaine tai WD-40 – liitu merkintöjä varten – muistilappu ja kynä |
Raidetangon päiden vaihto vaihe vaiheelta
![]() – Irrota pyörä. – Nyt sinulla on pääsy raidetangon päähän, joka on valmisteltava. – Suihkuta raidetangon pään mutteriin ruosteenpoistoainetta. – Käsittele myös raidetangon pään yläosa ruosteenpoistoaineella. – Löysää raidetangon pään mutteri. – Merkitse raidetangon pään asento liidulla. – Kierrä raidetangon pään mutteri raidetangon loppuun asti. – Laske mutterin kierrokset ja kirjoita ne muistilapulle. – Irrota raidetangon yläpää laakerista ja kierrä se irti. – Laske nytkin kierrokset ja kirjoita ne muistilapulle. – Aseta uusi raidetangon pää raidetangolle. – Kierrä se kiinni yhtä monella kierroksella kuin mitä kirjoitit muistiin. – Paina raidetangon pää kiinni laakeriin ja kiinnitä mutterilla. – Ruuvaa myös raidetangon mutteri kiinni yhtä monella kierroksella kuin mitä kirjoitit muistiin. – Asenna pyörä takaisin ja kiristä se vaadittuun vääntömomenttiin. – Laske auto alas. – Vie auto pyörien suuntaukseen. |
Näitä virheitä tulisi ehdottomasti välttää
Vaikka raidetangon pään vaihto-ohje kuulostaa pikkutarkalta ja täsmälliseltä, sitä on syytä noudattaa tarkasti.
Mitä paremmin suoritat vaihdon, sitä vähemmän vaivaa ja sitä vähemmän kustannuksia pyörien suuntaukseen vaadittavasta korjaamokäynnistä koituu. Mitä huonommin suoritat vaihdon, sitä enemmän raide on vinossa ja sitä enemmän suuntaukseen tarvitsee käyttää rahaa.
Kannattaa siis raidetangon päätä vaihtaessa olla huolellinen ja suorittaa yksittäiset vaiheet tarkasti rahan säästämiseksi.
Tärkeää on myös: älä yritä olla liian säästeliäs ja yritä välttyä raidetangon pään vaihtamisen jälkeiseltä pyörien suuntaukselta ja säädöltä ammattikorjaamolla. Ilman tällaista säätöä ajoneuvoa ei voi pahimmassa tapauksessa ohjata ja ajaa oikein tieliikenteessä. Tämä voi varmasti johtaa pahoihin onnettomuuksiin, jotka vaarantavat sinun lisäksesi myös kaikki muut tienkäyttäjät. Pyörien suuntaus on ratkaisevan tärkeää kaikkien raidetangolla ja siihen liittyvillä ohjauselementeillä tehtyjen töiden jälkeen.
Näihin kustannuksiin on hyvä varautua
Jos et halua tehdä vaihtoa itse, voit teettää sen ammattikorjaamolla. Tässäkin hintaan vaikuttaa suoraan se, jos tuot esimerkiksi oman tai omat raidetangon pääsi mukana. Yleensä yhden raidetangon pään vaihto maksaa – ajoneuvosi kunnosta riippuen – 130–200 euroa. Mitä ruosteisempi ympäristö ja mitä vaikeampi vaihto on, sitä enemmän aikaa veloitetaan. Tämän lisäksi raiteen säätöön kuuluu pyörien suuntaus, joka kasvattaa laskua 70–150 eurolla.
Onko raidetangon pää kulutusosa?
Raidetangon pää välittää ohjaukseen tarvittavan voiman raidetangolta ohjausvarrelle.
Näin se vaimentaa tien epätasaisuuksia.
Tämä tarkoittaa kuitenkin, että raidetangon pään kuluminen riippuu täysin ajotyylistä ja ajetuista teistä. Jos esimerkiksi ajat paljon mukulakivillä, on mahdollista, että raidetangon päät kuluvat nopeammin.
Raidetangon päitä suojaa suojakumi. Sekin voi iän tai muiden olosuhteiden vuoksi revetä. Tällöin raidetangon pää altistuu vedelle ja lialle, mikä voi kiihdyttää kulumista entisestään.
Foto: Tipayarat K, 1989studio, Boot Worrarong, apichart chartyapa, Tossapol, Sutthiwat Srikhrueadam, Simone Hogan, Thapyuda Tansungnern, Corepics VOF, vectorfusionart, Stock2You, Dmitry Kalinovsky, WathanyuSowong / shutterstock.com