Pakokaasun kierrätysventtiili (egr venttiili) autoosi
Pakokaasun kierrätysventtiili Top auto merkit
- BMW 3-sarja Pakokaasun kierrätysventtiili
- Pakokaasun kierrätysventtiili BMW 5-sarja
- Pakokaasun kierrätysventtiili (egr venttiili) MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja
- VW GOLF Pakokaasun kierrätysventtiili
- Pakokaasun kierrätysventtiili AUDI A4
- Pakokaasun kierrätysventtiili (egr venttiili) VW PASSAT
- VOLVO V70
- AUDI A6 Pakokaasun kierrätysventtiili
- Pakokaasun kierrätysventtiili VW TRANSPORTER
- Pakokaasun kierrätysventtiili (egr venttiili) SKODA OCTAVIA
- TOYOTA AVENSIS
- FORD FOCUS Pakokaasun kierrätysventtiili
- Pakokaasun kierrätysventtiili FORD MONDEO
- Pakokaasun kierrätysventtiili (egr venttiili) MERCEDES-BENZ SPRINTER
- OPEL ASTRA
- TOYOTA COROLLA Pakokaasun kierrätysventtiili
- Pakokaasun kierrätysventtiili FORD TRANSIT
- Pakokaasun kierrätysventtiili (egr venttiili) MERCEDES-BENZ VITO
- HONDA CR-V
Muut varaosat Moottori / hihnakäyttö
Pakokaasun kierrätysventtiili (egr venttiili) viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Vähennä typpioksidin määrää EGR-venttiilillä
Pakokaasun takaisinkierrätysventtiilin, tai lyhennettynä EGR-venttiilin, tarkoitus on vähentää pakokaasun epäpuhtauksia polttomoottoreissa. EGR-venttiili takaisinkierrättää osan pakokaasuista polttokammioon, mikä hajottaa aiemmin muodostuneet typpioksidi-hiukkaset typeksi ja hiilidioksidiksi jatkuvan palamisen tuloksena. EGR-venttiiliä kutsutaan myös joskus pakokaasun takaisinkierrätys venttiiliksi.
EGR-venttiilin toiminta ja sijainti
EGR-venttiili on suoraan kiinni imusarjassa. Se on yhdistetty pakoputkistoon tai turboahtimen voimansiirtokanavaan. Riipppuen rakenteesta, EGR-venttiilille on asennettu putkeen ylimääräinen jäähdytin. Ohjausyksikkö ohjaa EGR-venttiiliä sähköisesti. Sen ohjaukseen liittyvät parametrit ovat moottorin lämpötila, pakokaasuun jäänyt happi, nopeus ja ilmavirtaus. Koska EGR:n mekaniikka sijaitsee pakokaasuvirtauksessa, komponentti saastuu vääjäämättä. Se voidaan kuitenkin ennen korjaustoimenpiteitä laittaa toimintakuntoon useaan kertaan pelkästään puhdistamalla.
EGR-venttiilin korjaaminen
Pakokaasujen aiheuttama noki on pääsyy EGR-venttiilin vioittumiselle. Tämä tapahtuu erityisen usein varsinkin diesel-ajoneuvoissa. Venttiilin liitostanko on suoraan pakokaasuvirrassa, minkä vuoksi likaa voi kertyä nopeastikin. Niinpä venttiili saattaa lopettaa toimintansa tukkiutumisen vuoksi. Yksi vian oire on levoton tyhjäkäynti. Tässä tapauksessa ohjausyksikkö kuitenkin yleensä antaa varoitusmerkin. EGR-venttiili voidaan käsitellä sen kiinni ollessa erityisellä venttiilinpuhdistusaineella. Laadukkaita merkkituotteita tarjoavat esimerkiksi LIQUI MOLY ja PROTEC ja niiden hinnat alkavat noin 12 eurosta per spray-tölkki. Imuletku irrotetaan, EGR-venttiili sprayataan läpikotaisin sisältä ja puhdistetaan liinalla, kun aine on vaikuttanut tietyn aikaa. Vanhat hammasharjat ovat tähän tarkoitukseen todella tehokkaita. Jos tämä puhdistustoimenpide ei ole riittävä, EGR-venttiili voidaan puhdistaa ultraääni puhdistajalla. EGR-venttiilin asennus ja irrottaminen on yleensä melko helppoa. Se on kiinnitetty imusarjaan neljällä ruuvilla ja yhdistetty moottoriin pelkästään letkupuristimilla ja liitos kiinnikkeillä. Osan vaihtamisen korkean hinnan vuoksi puhdistamista kannattaa yrittää ensin.
Uuden EGR-venttiilin ostaminen
Jos EGR-venttiili ei ole pelkästään likainen, vaan myös mekaanisesti vahingoittunut, ainoa vaihtoehto on sen vaihtaminen uuteen. Tämä pätee erityisesti tilanteissa, joissa venttiilin ohjurissa on sähkövikoja. On tärkeää luottaa vain sertifioituun OEM-toimittajaan. EGR-venttiilin sisäinen elektroniikka ja mekaniikat ovat aina tietylle moottorille ja ohjausyksikölle. Jos ohjainyksikkö jakaa komentoja väärin, saattaa siitä aiheutua monia ongelmia. Yksinkertaisimmassa tapauksessa pakokaasussa on jatkuvasti liikaa typpioksidia. Tämä aiheuttaa sen, että ajoneuvo ei pääse läpi katsastuksesta. Pahimmassa tapauksessa nokisuodatin pakoputkistossa voi kulua liian nopeasti, mikä johtaa suuriin kustannuksiin. Tämä tekee edullisen EGR-venttiilin oston tuntemattomalta valmistajalta äkkiä kannattamattomaksi.
Uuden EGR-venttiilin ostaminen PIERBURG- tai FEBI BILSTEIN -nimisiltä brändeiltä on aina hyvä vaihtoehto. Näitä osia saa heti alle 100 euron hintaan, riippuen ajoneuvon tyypistä. Hinta voi kuitenkin helposti ylittää myös 400 euroa. Korkealaatuisissa komponenteissa pakokaasun jäähdytin on yleensä asennettu EGR-venttiilin sisään. Koska tämä komponentti saattaa hajota ja on melko vaikea puhdistaa, kannattaa se vaihtaa EGR-venttiilin vaihdon yhteydessä.
Uuden EGR-venttiilin ostaminen PIERBURG- tai FEBI BILSTEIN -nimisiltä brändeiltä on aina hyvä vaihtoehto. Näitä osia saa heti alle 100 euron hintaan, riippuen ajoneuvon tyypistä. Hinta voi kuitenkin helposti ylittää myös 400 euroa. Korkealaatuisissa komponenteissa pakokaasun jäähdytin on yleensä asennettu EGR-venttiilin sisään. Koska tämä komponentti saattaa hajota ja on melko vaikea puhdistaa, kannattaa se vaihtaa EGR-venttiilin vaihdon yhteydessä.
Tuote-ehdotuksia: