Pyöränlaakerit kuuluvat ajoneuvon turvallisuuden kannalta olennaisimpiin komponentteihin, ja ne varmistavat pyörien kitkattoman pyörimisen. Pyöränlaakerisarjaan kohdistuu suurta kuormitusta jokaisella matkalla, sillä sen lisäksi, että pyöränlaakerit huolehtivat voimansiirrosta, niiden on myös vaimennettava voimia, jotka aiheutuvat ajoneuvon massasta, kiihdyttämisestä ja iskuista. Tästä syystä pyöränlaakerit vaurioituvat säännöllisesti ja ne tulee vaihtaa uusiin.
Pyöränlaakeri: Tärkeä joka ajoneuvossa
Pyöränlaakerien on vastaanotettava ja tasapainotettava valtava määrä voimaa, joten ne ovat ratkaisevia turvallisen ajon kannalta. Vika voi todella nopeasti heikentää ajoneuvon liikenneturvallisuutta ja se tulisikin korjata nopeasti.
Jos siis tunnistat vioittuneen laakerisarjan merkkejä, sinun ei kannata mahdollisuuksien mukaan ajaa tällaisella ajoneuvolla, ennen kuin vika on saatu korjattua. Kannattaa hankkia sopivat varaosat nopeasti ja suorittaa vaihto. Lisäksi ajamisen jatkaminen voi aiheuttaa huomattavasti suurempia kustannuksia, sillä muut ajoneuvon osat vaurioituvat.
![]() Pyöränlaakeri edessä ja takanaalkaen 2,91 € valmistettu SaksassaTilaa nyt verkkokaupastamme ⇒ |
Joskus pyörännapa vaurioituu, jolloin sekin on vaihdettava. Tämä nostaa korjauskustannuksia jälleen tuntuvasti.
Näin tunnistat viat
Pyöränlaakerien viat on erittäin helppo tunnistaa. On muutamia merkkejä, jotka voi havaita ajon aikana. Lisäksi on eräs toinen merkki. Viallinen pyöränlaakeri kasvattaa renkaan vastusta selvästi, joten ajoneuvon polttoaineenkulutus kasvaa myös huomattavasti. Jos et havaitse muita merkkejä esimerkiksi radion äänenvoimakkuuden vuoksi, kannattaa kasvaneen polttoaineenkulutuksen tapauksessa aina tarkistaa pyöränlaakeri.
Nämä ovat viallisen osan tärkeimmät merkit:
1. Kaarteissa ajettaessa kuulet ohjauskulmasta riippuen huminaa. 2. Tietyissä nopeuksissa pyöränlaakerin huminan kuulee selvästi. 3. Rengasta heiluttaessa voi havaita hieman välystä. 4. Kyseisen renkaan vastus on isompi ja sen pinta kuluu. 5. Nosta ajoneuvo ylös tunkilla. Vioittuneen renkaan pyörittäminen on vaivalloista ja aiheuttaa ääntä. 6. Havaitset laakerien välystä ylös nostetun ajoneuvon renkaasta. |
Tällainen on pyöränlaakerin rakenne
- Pyöränlaakeri kuuluu ajoneuvon suurimmassa kuormituksessa oleviin osiin. Se on suoraan pyörännavalla ja vastaa pyörien vapaasta pyörimisestä.
- Lisäksi pyöränlaakeri vaimentaa voimaa, millä on suora vaikutus pyöriin.
- Yleensä nykyään käytetään niin sanottuja vierintälaakereita. Niihin kuuluvat esimerkiksi kuulalaakerit ja lieriörullalaakerit.
- Vierintäelementit ovat kahden renkaan välissä ja ne pidetään paikallaan pidikkeen avulla.
- Yksittäisten komponenttien välissä oleva voiteluöljy varmistaa matalan vierintävastuksen. Kuluminen tai vika voi aiheuttaa varsinkin tämän voiteluaineen vuotamista.
- Vierintävastus lisääntyy huomattavasti ja pahimmassa tapauksessa pyöränlaakeri voi ylikuumentua ja jumiutua.
Tästä syystä tämän komponentin säännöllinen tarkastaminen on tärkeää ja se kannattaa vaihtaa ensimmäisiä kulumisen merkkejä havaittaessa.
Vaihto korjaamolla vai itse?
Kuten kaikkien turvallisuuteen vaikuttavien ajoneuvon osien kohdalla, on aina pohdittava, pitäisikö vaihto tai korjaus suorittaa itse vai teettää ammattikorjaamolla.
Pyöränlaakerisarjan osalta voi todeta, että vaihtaminen ei sinänsä ole erityisen vaikeaa. Jos olet jo työskennellyt ajoneuvosi parissa, voit yleensä tehdä vaihdon itse ongelmitta.
Jos sinulla ei kuitenkaan ole tarvittavia työkaluja tai et pysty suorittamaan vaihtoa itse, voit kääntyä sopivan ammattikorjaamon puoleen.
Yleensä vaihto tapahtuu korjaamolla 30 minuutissa, joten laskukaan ei päätä huimaa. Mahdollisuuksiesi ja toiveidesi mukaan voit suorittaa vaihdon myös itse. Tämä vie – oman autotallin varustelusta riippuen – myös melko vähän aikaa.
Näitä työkaluja tarvitset vaihtoon
Pyöränlaakerin vaihtoon tarvitaan erikoistyökaluja. Jos sinulla ei ole niitä käsillä, vaihto ei useimmiten onnistu. Tavanomaisten ajoneuvon korjaukseen käytettyjen työkalujen lisäksi tarvitset:
– avainsarjan
– momenttiavaimen
– mahdollisuuden nostaa ajoneuvo
– erityisen hydrauliikkapumpun pyöränlaakerien irrottamista varten
Pyöränlaakerien vaihto vaihe vaiheelta
Pyöränlaakerisarjat tulee aina vaihtaa pareittain. Yhden akselin pyöränlaakereihin vaikuttaa aina sama määrä voimaa, joten yhden vioittuminen on selvä merkki toisenkin pyöränlaakerin kulumasta. Vaihda siis aina molemmat pyöränlaakerit.
![]() 2. Poista pyörät. 3. Poista jarrulevyt. 4. Tarkista nyt näkyvillä oleva pyöränlaakeri. 5. Purista pyöränlaakeri ulos pesästään erikoistyökalun tai hydrauliikkapumpun avulla. 6. Purista uusi pyöränlaakerisarja pesään. 7. Asenna jarrulevyt takaisin. 8. Asenna pyörät. 9. Tarkista pyörien välys uusilla pyöränlaakereilla. 10. Tarkista renkaiden vapaa liikkuvuus. 11. Laske jälleen ajoneuvo. |
Näitä virheitä tulisi välttää pyöränlaakerien vaihdon yhteydessä
Vaikka pyöränlaakerisarjan vaihtaminen on sinänsä nopeaa oikeilla työkaluilla, tiettyjä virheitä tulee silti pyrkiä välttämään.
Kaikista yleisin virhe on vain yhden pyöränlaakerin vaihto. Ensinnäkin kannattaa olettaa, että joudut vaihtamaan myös toisen pyöränlaakerin hyvin pian, ja toisaalta tällainen vaihto aiheuttaa epätasapainoa. Tällöin pyöränlaakerien kuormitus on erilainen ja tämä voi aiheuttaa huomattavasti nopeampaa uuden pyöränlaakerin kulumista. Tästä syystä on tärkeää vaihtaa molemmat pyöränlaakerit aina samalla kerralla. Vaihdon yhteydessä on kiinnitettävä huomiota myös jarrulevyihin, jotka voidaan myös tarkistaa vaihdon yhteydessä ja tarvittaessa vaihtaa.
Uusien pyöränlaakerien hinnat
Pyöränlaakerien hinnat voivat vaihdella selvästi ajoneuvosta ja ajoneuvotyypistä riippuen. Yleensä ne maksavat kuitenkin 60–200 per pyöränlaakeri.
Myös korjaamolla suoritettavan vaihdon kustannukset voivat vaihdella ja ne riippuvat myös ajoneuvotyypistä ja pyöränlaakerin kunnosta. Jos laakeri on jo jumiutunut, pyöränlaakerin poistamisesta tulee huomattavasti vaikeampaa ja näin kalliimpaa.
Lisäksi sillä on vaikutusta, millaiset pyöränlaakerisarjat on vaihdettava. Vetopyörien pyöränlaakerien vaihtaminen on usein vaikeampaa ja niinpä myös korjaaminen on myös selvästi kalliimpaa.
Foto: NONGASIMO, Mr_Mrs_Marcha, kvsan, banedeki, BELL KA PANG, Stason4ik, Conny Skogberg / shutterstock.com