Voi olla, että autolla ei vuosien aikana ole lainkaan käynnistysongelmia, olipa sää millainen tahansa. Jonain päivänä voi kuitenkin käydä niin, että se ei kerta kaikkiaan käynnisty. Mitä tällaisessa tilanteessa tulisi tehdä? Vastauksen löydät tästä ohjeesta.
Vikojen määrittäminen
Jos auto ei käynnisty, ei kaapelikäynnistys ole kaikissa tapauksissa ihmelääke. Auto ei aina tee tenää samasta syystä. Siitä riippuen, miten auto ei suostu käynnistymään, taustalla voi olla muu vika. Nämä ovat kolme tyypillisintä tapausta:
1. Mitään ei tapahdu autossa, kun virta-avainta käännetään. 2. Kojelaudan valot syttyvät himmeästi, virta-avainta käännettäessä kuuluu vain naksahdus tai tapahtuu vaivalloinen käynnistysyritys. 3. Käynnistysmoottori käy reippaasti, mutta ajoneuvo ei käynnisty. |
Ensimmäisessä tapauksessa syynä voi olla täysin ehtynyt akku. Akku voi olla näin tyhjentynyt vain silloin, jos sitä on seisotettu viikkojen tai kuukausien ajan. Jos auto käynnistyi vielä edellisenä päivänä, pitäisi ainakin kojelaudan merkkivalojen palaa himmeästi. Jos auto vaikuttaa olevan täysin ”kuollut”, on tähän yleensä toinen syy: akku on jostain syystä irronnut virtapiiristä.
Tämä voi tapahtua, jos napa on irronnut, kaapeli on katkennut tai maadoituskaapeli on liian korroosioitunut. Tässä tapauksessa tarkistetaan ensin kaapelit. Punainen pluskaapeli on myös voinut irrota. Yleensä tämä vika koskee kuitenkin mustaa miinuskaapelia. Jos tämä roikkuu akun vieressä, on vika yleensä jo löytynyt. Jos kyseessä on vanhempi ajoneuvo, irrotetaan mustan akkukaapelin yhteys koriin. Sitten molempien puolien kontaktipinnat puhdistetaan ja kaapeli ruuvataan jälleen kiinni. Käyttämällä hieman akkunaparasvaa se suojataan korroosion toistumiselta.
Jos tämä ei auta, voi vika olla viallisissa sulakkeissa. Ennen kaapelikäynnistysyritystä pitäisikin siksi tarkistaa sulakkeet, muuten yritys ei onnistu.
Toinen tapaus on tyypillinen, kun akku on tyhjä. Tässäkin tapauksessa maadoituskaapelin korroosioitunut kontaktipinta voi vähintään pahentaa tätä tilaa. Tällöin on hankittava perinteistä käynnistysapua.
Kolmannessa tapauksessa auton käynnistimelle on tarpeeksi virtaa. Se ei kuitenkaan saa joko polttoainetta tai sytytyskipinää, tai vika on dieselmoottorin esisekoituspalamisessa.
Bensiinimoottoreissa riittää yleensä vilkaisu konepellin alle: jos sytytyskaapeli ei roiku oikeassa paikassa, on syy jo löytynyt. Moottorin voimakkaan tärinän vuoksi on hyvin mahdollista, että sytytyskaapeli yksinkertaisesti irtoaa. Kun sen kiinnittää paikoilleen, auton tulisi jälleen käynnistyä.Dieselajoneuvoissa esisekoituspalamisen sulake on useimmiten rikki. Sen sijainnin voi selvittää ajoneuvon ohjekirjasta. Se on tarkistettava ja mahdollisesti vaihdettava. Tällöin itsesyttyminen toimii jälleen.
Auton kaapelikäynnistys vaihe vaiheelta
Perinteinen syy tyhjentyneelle akulle on päälle unohdettu valokytkin. Myös pysäköintivalo voi kuluttaa akkua muutamien tuntien aikana niin paljon, että auto ei enää käynnisty. Nykyaikaisten ajoneuvojen monimutkaisen elektroniikan vuoksi kaapelikäynnistysyritys ei ole täysin vaaraton – myöskään virtaa antavalle autolle. Noudata siis ehdottomasti kuvattua järjestystä välttääksesi kalliit vahingot.
1. Käytä oikeaa käynnistyskaapelia |
2. Kytke käynnistyskaapeli |
3. Käynnistä moottori |
4. Irrota käynnistyskaapeli |
5. Muut toimenpiteet |
1. Käytä oikeaa käynnistyskaapelia
Huonolaatuinen tai liian heikko käynnistyskaapeli voi palaa itse tai aiheuttaa molempien ajoneuvojen elektroniikalle vakavia vaurioita. Hyvän kaapelin tunnistaa kolmesta ominaisuudesta:
1. Se on suunniteltu dieselajoneuvoille (alumiinin 25 mm² poikkileikkaus vastaa kuparin 16 mm² poikkileikkausta).
2. Napapihdit ovat täysin eristettyjä, niissä on tukeva ote ja molemmat kontaktipinnat on yhdistetty pääkaapeliin.
3. Kaapelilla on ylijännitesuoja.
Yksinkertaisin ominaisuus on hinta: korkealaatuisten, turvallisten ja toimintakykyisten käynnistyskaapelien hinnat lähtevät 50 eurosta. Halvemmat kaapelit palavat useimmiten 2-3 yrityksen jälkeen. Tämä pätee erityisesti silloin, kun dieselmoottori halutaan käynnistää yhdistämällä käynnistyskaapeli bensiiniajoneuvoon.
Napapihtien laadun tunnistaa seuraavista:
– Kun ne ovat kiinni, ei näy paljasta metallia.
– Pihdit saa auki vain voimaa käyttämällä.
– Molemmilla pihtien kontaktipinnoilla on yhteys pääkaapeliin.
Ylijännitesuoja on pieni, yleensä musta laatikko kaapelin keskiosassa. Se yhdistää mustan ja punaisen kaapelin toisiinsa. Yleensä se on myös varustettu valodiodilla. Tämä suojalaite on erityisen tärkeä virtaa antavalle ajoneuvolle. Näin jännitepiikit vältetään luotettavasti ja suojataan oma elektroniikka.
2. Kytke käynnistyskaapeli
Käynnistyskaapeli yhdistetään seuraavasti:
1. Autot asetetaan vierekkäin niin, että punainen positiivinen kaapeli yltää akusta akkuun.
2. Moottori sammutetaan, sytytys sammutetaan ja molemmat akkukenkien suojukset poistetaan
3. Vastaanottavan ajoneuvon valot kytketään päälle
4. Punaisella kaapelilla yhdistetään molempien ajoneuvojen plusnavat toisiinsa
5. Virtapiiri suljetaan mustalla kaapelilla yhdistämällä korit toisiinsa.
VAROITUS, räjähdysvaara! Musta kaapeli EI kuulu akkujen miinusnapoihin. Sitä saa käyttää ainoastaan molempien autojen maadoituspisteisiin. Miinusnavassa tapahtuu virtapiirin sulkemisen jälkeen pientä kipinöintiä. Se on ehdottomasti pidettävä kaukana akusta. |
Sopivat paikat ovat:
– Tarkoitetut liitäntäkohdat (tunnistettavissa (-)-merkinnästä)
– Konepellin tai takaluukun lukot
– Moottorin kiinnitys
– Moottorin tyhjät kohdat
Jos virtapiiri on kytketty oikein, vastaanottavan ajoneuvon valot syttyvät tai kirkastuvat selvästi. Nyt voi olla varma, että auto voidaan käynnistää.
VAROITUS: Älä sekoita liittimiä! Kaapelien vääränlainen liittäminen, erityisesti napojen sekoittaminen, aiheuttaa vakavia vaurioita molempiin ajoneuvoihin. Pahimmassa tapauksessa molemmat akut voivat räjähtää! |
VAROITUS: Älä jatka käynnistyskaapelia! Käynnistyskaapelia ei saa koskaan jatkaa niin, että pihdeillä yhdistetään useita kaapeleita toisiinsa. Jos kaapeli ei ylety autosta toiseen, voidaan ainoastaan irrottaa virtaa antavan ajoneuvon akku. |
3. Käynnistä moottori
Kaikki sähköä kuluttavat laitteet tulee sammuttaa ennen moottorin käynnistämistä:
– Valot
– Radio
– Tuulilasinpyyhkijät
– Takaikkunan lämmitin
– Istuinlämmittimet
Kun kaikki sähköä kuluttavat laitteet on sammutettu, käynnistetään virtaa antavan ajoneuvon moottori. Tällöin voidaan suorittaa ensimmäinen käynnistysyritys.
VAROITUS! Suorita vain lyhyitä käynnistysyrityksiä Apukäynnistys ei saa kestää liian kauan. Muuten paraskin käynnistyskaapeli voi ylikuormittua ja palaa. On parempi suorittaa useita lyhyitä käynnistysyrityksiä ja jokaisen epäonnistuneen yrityksen jälkeen tutkia, voiko ongelman paikantaa. |
4. Irrota käynnistyskaapeli
Kun molemmat moottorit ovat käynnissä, irrotetaan ensin miinuskaapelin pihdit ja seuraavaksi pluskaapeli. Kaapelit laitetaan turvallisesti säilytykseen ja molempien akkujen suojat laitetaan takaisin.
VAROITUS! Sakkouhka Jos suoja puuttuu, pitää uusi hankkia mahdollisimman pian. Akun riittävän suojauksen puuttuminen voi johtaa sakkoihin. Tämä pätee myös irtonaisiin akkuihin! |
5. Apukäynnistyksen jälkeen
Vioittuneen ajoneuvon käynnistämisen jälkeen akku on jälleen ladattava. Tätä varten on ajettava vähintään 30–45 minuuttia niin, että ylimääräiset sähköä kuluttavat laitteet ovat sammutettuina.
On suositeltavaa, että akku ladataan jälleen täyteen huoltamolta löytyvällä syväpurkauslaitteella. Täysin purkautuneissa akuissa voi olla vikaa. Se ilmenee niin, että akku ei enää pysty pitämään jännitettä ja purkautuu jatkuvasti itsestään. Ennen kuin tämä tapahtuu ja tarvitaan jälleen kaapelikäynnistystä, on parempi jättää auto kerran yön yli yhdistetyksi syväpurkauslaitteeseen. Jos tämä ei tuota toivottua tulosta, akku on vaihdettava uuteen.
Tulevaisuudessa auttaa vain huolellisuus: älä koskaan jätä autoon valoja tai radiota päälle!
Foto: Dmitry Kalinovsky, khonkangrua, pornanan nanthapornpisut, ilovephoto_KA, optimarc, Checubus, Pakpoom Phummee, Oyls, Minerva Studio / shutterstock.com