Imusarja autoosi

Imusarja Top auto merkit
- BMW 3-sarja Imusarja
- VW GOLF Imusarja
- BMW 5-sarja Imusarja
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja Imusarja
- AUDI A4 Imusarja
- VOLVO V70 Imusarja
- VW PASSAT
- SKODA OCTAVIA Imusarja
- TOYOTA AVENSIS Imusarja
- TOYOTA COROLLA Imusarja
- AUDI A6
- VW TRANSPORTER Imusarja
- FORD FOCUS Imusarja
- OPEL ASTRA Imusarja
- FORD MONDEO
- FIAT DUCATO Imusarja
- NISSAN QASHQAI Imusarja
- HONDA CR-V Imusarja
- FORD TRANSIT
Muut varaosat Moottori
Imusarja viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Ilman jakaminen imusarjalla
Imusarja on komponentti, joka jakaa sisäänottoilmaa sylinteripäiden polttokammioihin. Imusarjan täytyy kestää moottorin tärinät, korkea lämpötila ja mahdollisesti myös korkeaa painetta. Tämän johdosta komponentti on kovan rasituksen alaisena. Koska imusarjat koostuvat lämmönkestävästä muovista, joka on jokaiselle ajoneuvotyypille erityisesti räätälöity, varaosat maksavat usein monia satoja euroja.
Sisäänottoilman reitti
Jotta moottori toimii jatkuvasti optimaalisella tasolla, tulee sisäänottoilmaan sekoittua tarkka määrä polttoainetta. Sisäänottokanavan sisään rakennettu ilmavirtamittari ilmoittaa ohjausyksikölle sisäänottoilman tarkan määrän. Ohjausyksikkö käyttää tätä tietoa ympäristön happipitoisuuden laskemiseen, jonka mukaan se ruiskuttaa optimaalisen määrän polttoainetta. Tästä syystä on todella tärkeää, ettei sisäänottoilman laatu vaihtele ilmavirtamittarin ja sylinteripään välillä. Ilmakanavan vuodot johtavat aina toimintahäiriöihin. Sisäänottoilman reitti on seuraava: ilmansuodatin, ilmavirtamittari, joissain tapauksissa laturi, ilmaletku, imusarja, imutiiviste, sylinteripää. Imusarja on tämän reitin laadukkaimmista komponenteista.
Imusarjan korjaaminen
Imusarja on valmistettu muovista. Tämä tekee siitä kevyemmän, mutta myös hieman rajoittaa komponentin elinikää. Turboahtimen tai mekaanisen ahtimen omaavissa autoissa imusarjaa rasittaa vielä korkea sisäinen paine. Moottorin tärinät, sisäinen paine ja muutokset lämpötilassa rasittavat tätä komponenttia toden teolla. Sylinteripään ruuviliitokset ovat erityisen kriittisiä kohtia. Nämä kohdat ovat väkisinkin heikkoja niiden muodon vuoksi, minkä takia ne hajoavat todella helposti vaihdettaessa imusarjan tiivistettä. Riippuen ajoneuvon tyypistä, tämän komponentin vahingoittamisen riski kasvaa huomattavasti 150 000 ajokilometrin jälkeen.
Vanhemmissa ajoneuvoissa, jotka muutenkin hävitetään kuukausien kuluttua, saattaa riittää imusarjan väliaikainen korjaaminen epoksihartsilla tai lämmönkestävällä liimalla. Tällaisia paikkausmenetelmiä ei suositella ajoneuvoihin, joita on tarkoitus käyttää vuosia, koska tässä on riski, että tällainen korjattu kohta repeää taas auki ja heikentää ajoneuvon suorituskykyä. Tästä syystä viallisen imusarjan vaihtaminen uuteen on yleensä ainoa vaihtoehto. Vikojen tunnistaminen Ilmakanava on suunniteltu siten, että imusarja on yleensä viimeinen hajoava osa. Imuletkut, imutiivisteet ja jopa ilmavirtamittarit ovat usein merkittävästi edullisempia kuin imusarja. Yleensä ne hajoavat ensin. Jos moottori tuntuu vetävän sisään vuotavaa ilmaa, kannattaa tutkia koko kanava. Aluksi koko kanava kannattaa tutkia vuotojen varalta moottorin ollessa käynnissä. Vuodot ilmenevät sihisevänä tai viheltävänä äänenä. Palava savuke tai suitsuke voi myös paljastaa vuodon, jos huomataan epätavallinen ilmavirtaus. Jos tämä metodi ei toimi, voidaan vuodon etsimistä jatkaa sumuttamalla pieniä määriä jarrunpuhdistusainetta ilmakanavaan. Vuoto paljastuu moottorin nopeuden vaihteluna. Imusarjan tiiviste ja palkeet imuletkussa kuluvat usein ensin. Tästä syystä vuodon etsintä tulee aloittaa näistä komponenteista.
Jos imujärjestelmä täytyy irrottaa, tulee myös sisäpuoli tutkia öljykertymien varalta. Riippuen moottorin tyypistä, pieni kerros öljyä saattaa olla normaalia, koska moottorin ilmankierto saattaa olla yhdistetty imukanavaan. Jos öljyä kuitenkin valuu paljon, on siinä pahempi vika. Öljyn vuoto tulee korjata ennen imukanavan korjaamista. Hyvällä tuurilla syynä voi olla se, että moottoriöljyä on laitettu liikaa. Pahimmassa tapauksessa männän tiivisteet vuotavat, jolloin moottoria tulee korjata laajalti. Jos öljyä löytyy paljon imukanavasta, tulee imusarja ja ilmavirtamittari myös puhdistaa ennen uudelleenasennusta. Tässä tapauksessa myös tiiviste ja imuletku tulee vaihtaa ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä, koska öljy hajottaa molempia osia sisältä. Merkki imusarjojen laatu Imusarjat ovat erityisiä komponentteja, jotka sopivat vain tietynlaiseen moottoriin. Tästä syystä yleensä vain OEM-valmistajat tarjoavat näitä komponentteja. Tämä varmistaa kuitenkin sen, että asiakas saa mahdollisimman laadukkaan osan, jolla on sama elinikä kuin alkuperäisellä osalla oli.
Vanhemmissa ajoneuvoissa, jotka muutenkin hävitetään kuukausien kuluttua, saattaa riittää imusarjan väliaikainen korjaaminen epoksihartsilla tai lämmönkestävällä liimalla. Tällaisia paikkausmenetelmiä ei suositella ajoneuvoihin, joita on tarkoitus käyttää vuosia, koska tässä on riski, että tällainen korjattu kohta repeää taas auki ja heikentää ajoneuvon suorituskykyä. Tästä syystä viallisen imusarjan vaihtaminen uuteen on yleensä ainoa vaihtoehto. Vikojen tunnistaminen Ilmakanava on suunniteltu siten, että imusarja on yleensä viimeinen hajoava osa. Imuletkut, imutiivisteet ja jopa ilmavirtamittarit ovat usein merkittävästi edullisempia kuin imusarja. Yleensä ne hajoavat ensin. Jos moottori tuntuu vetävän sisään vuotavaa ilmaa, kannattaa tutkia koko kanava. Aluksi koko kanava kannattaa tutkia vuotojen varalta moottorin ollessa käynnissä. Vuodot ilmenevät sihisevänä tai viheltävänä äänenä. Palava savuke tai suitsuke voi myös paljastaa vuodon, jos huomataan epätavallinen ilmavirtaus. Jos tämä metodi ei toimi, voidaan vuodon etsimistä jatkaa sumuttamalla pieniä määriä jarrunpuhdistusainetta ilmakanavaan. Vuoto paljastuu moottorin nopeuden vaihteluna. Imusarjan tiiviste ja palkeet imuletkussa kuluvat usein ensin. Tästä syystä vuodon etsintä tulee aloittaa näistä komponenteista.
Jos imujärjestelmä täytyy irrottaa, tulee myös sisäpuoli tutkia öljykertymien varalta. Riippuen moottorin tyypistä, pieni kerros öljyä saattaa olla normaalia, koska moottorin ilmankierto saattaa olla yhdistetty imukanavaan. Jos öljyä kuitenkin valuu paljon, on siinä pahempi vika. Öljyn vuoto tulee korjata ennen imukanavan korjaamista. Hyvällä tuurilla syynä voi olla se, että moottoriöljyä on laitettu liikaa. Pahimmassa tapauksessa männän tiivisteet vuotavat, jolloin moottoria tulee korjata laajalti. Jos öljyä löytyy paljon imukanavasta, tulee imusarja ja ilmavirtamittari myös puhdistaa ennen uudelleenasennusta. Tässä tapauksessa myös tiiviste ja imuletku tulee vaihtaa ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä, koska öljy hajottaa molempia osia sisältä. Merkki imusarjojen laatu Imusarjat ovat erityisiä komponentteja, jotka sopivat vain tietynlaiseen moottoriin. Tästä syystä yleensä vain OEM-valmistajat tarjoavat näitä komponentteja. Tämä varmistaa kuitenkin sen, että asiakas saa mahdollisimman laadukkaan osan, jolla on sama elinikä kuin alkuperäisellä osalla oli.
Tuote-ehdotuksia: