Tee-Se-Itse pakoputken vaihtaminen – Kolisevat äänet vaativat välitöntä toimintaa

Tee-Se-Itse pakoputken vaihtaminen - Kolisevat äänet vaativat välitöntä toimintaa

Jos autosta tulee äänekäs, vaikka ajon laatu pysyy samanlaisena, pakoputkisto on usein syy. Tämän yksinkertaisen rakenteen, suurimmaksi osaksi edullisten materiaalien ja ei-monimutkaisen asennuksen takia, sen vaihto ei ole ongelma edes maallikoille. Lue tästä artikkelista, mitä tulee huomioida pakoputkea vaihdettaessa.

Pakoputkisto on yksi auton rasittuneimmista osista, joka on rakennettu kulumisosana, jotta auto ei olisi liian kallis. Tämä tarkoittaa, että pakoputkistolla on rajoitettu elinkaari.

Pakokaasujen virtaus

Pakokaasujen virtausNiiden matkalla avoimeen ilmaan, pakokaasut käyvät läpi seuraavat paikat:
pakosarja
y-putki
joustoputki
katalysaattori
keskusputki
keskivaimennin
loppuvaimennin
pakoputken pää

    pakosarja

  • Jokainen palaminen moottorissa tuottaa pakokaasuja, jotka virtaavat ulostuloventtiilin läpi imusarjatiivisteen läpi imusarjaan. Imusarja on kaareva putki, joka vie kuuman ulosvirtauksen ajoneuvon pohjalla. Imusarja on kiinnitetty moottoriin, ja täten huomattavasti vaikutuksen alaisena tärinälle.
  • Se on rakennettu erityisen painavana ja massiivisena valuteräskomponenttina. Imusarja kestää yleensä auton elinkaaren ajan. Huomattavan moottorin epätasapainon tapauksessa se voi haljeta. Se on yksi pakoputken kalliimmista komponenteista, vaikka se voidaan asentaa käytettynä osana. Siltikään ei ole sääntöä ilman poikkeusta: joissain autoissa katalysaattori on integroitu imusarjaan.
Alennus pakokaasujärjestelmän

Alennus pakokaasujärjestelmän

Valtava valinta

varastossa

    y-putki

  • Imusarjaan yhdistetty y-putki vie pakokaasuvirtauksen erillisestä palotiloista yhdessä kanavassa. Tämä komponentti on myös melko massiivinen. Lambda anturi on integroitu imusarjaan. Sen tehtävä on mitata jäljellä olevaa happea pakokaasusta, ja tämän datan vieminen ohjausyksikköön. Y-putki voidaan asentaa käytettynä osana myös.
    joustoputki

  • Y-putkea seuraa lyhyt joustoputki. Tämä vain muutaman tuuman pituinen komponentti on täydellinen vastakohta raskaalle ja massiiviselle imusarjalle ja y-putkelle rakenteen suhteen. Koostuen ruostumattomasta teräskuidusta, se on erittäin joustavaa ja voi helposti liikkua kaikkiin suuntiin. Tähän on hyvä syy: joustoputki imee vahvan tärinän moottorista, ehkäisten niiden vaikuttamista seuraaviin komponentteihin.
    katalysaattori

  • Joustoputkea seuraa katalysaattori. Tämä komponentti puhdistaa pakoputkea. Se on tärkeä tämän komponentin pysymiselle vaikuttamattomana moottorin tärinöille. Sen keraaminen sisäinen komponentti hajoaisi muuten.
    keskusputki

  • Katalysaattorin jälkeen tulee itse pakoputki, jossa on usein keskiäänenvaimennin. Vuodesta 2014 lähtien toinen anturi asennetaan kskusputkeen mitaten katalysaattorin toimintaa. Tätä anturia kutsutaan diagnostiikka-anturiksi.
    pakoputki

  • Loppuvaimennin on yhdistetty keskusputkeen. Täällä tapahtuu varsinainen äänenvaimennus. Loppuvaimennin päättyy pakoputken päähän. Koko pakoputkisto on asennettu auton alustaan yksinkertaisilla, mutta hyvin suurilla kumeilla. Ne pitävät putkiston tasaisen matkan päässä auton pohjasta. Samanaikaisesti ne mahdollistavat liikkumisen, ehkäisten jäykän putken taipumista.

Pakoputken heikot kohdat

  • Kaikista rasittunein komponentti pakoputkessa on joustoputki. Sen tulee kestää äärimmäisiä lämpötilanvaihdoksia ja jatkuvaa puristumista. Kuitenkin tämä 15 EUR komponentti on hämmästyttävän kestävä. Jos siihen tulee halkeamia, tämä huomataan välittömästi, sillä moottori päästää korviahuumaavan äänen. Rikkinäisellä joustoputkella jopa 45 HP auto kuulostaa hyvin pian Formula 1 autolta.
  • Loppuvaimennin on kaikista eniten vaikutuksen alaisena vioille. Tämä komponentti koostuu ohuesta, galvanoidusta teräspinnoituksesta. Se on altistunut äärimmäisille lämpötilan heilahteluille. Sen jäähdytysvaiheen aikana pakoputkisto vetää kondensaatiota puoleensa.
  • Loppuvaimentimessa kosteus sekoittuu pakoputken noen kanssa muodostaen kevyesti hapokkaan nesteen, joka syövyttää pakoputkea sisältä päin. Toisella puolella tiesuolan stimuloima ruoste syö reittiänsä läpi loppuvaimentimen pinnoituksesta.
  • Loppuvaimennin kestää täten vain muutaman vuoden. Viallinen loppuvaimennin voidaan tunnistaa siitä, että moottorin äänet tulevat vähitellen kovemmiksi. Näkötutkimisella voidaan huomata mustia tahroja komponentissa. Nämä ovat kohtia, joista pakokaasu karkaa, jättäen nokijäljen.
  • Katalysaattori ilmoittaa viastaan kolisemalla ja koputtamalla, joka osoittaa rikkinäiseen keraamiseen ytimeen. Palat rullaavat ympäriinsä kotelossa. Pian tai myöhemmin äänet rauhoittuvat – kotelo on tyhjä. Koko ydin on rappeutunut pölyksi ja puhaltunut ulos pakokaasuvirtauksen mukana.
  • Tämä tulee näkymään seuraavassa katsastuksessa: auto ilman katalysaattoria ei läpäise päästötestiä. Juuri asennettujen standardisten diagnostiikka-antureiden avulla tämä vika huomataan paljon aiemmin.

Ei pelkoa viallisesta pakoputkesta

korjaa viallisia pakoputkiPakoputki on yksi helpoimmista osista korjata. Erillisten komponenttien hinnat kuitenkin vaihtelevat huomattavasti. Kallein osa on katalysaattori, joka voi maksaa yli 1000 EUR. Voit yrittää vaihtaa sen käytettyyn osaan, mutta et voi ikinä olla varma, toimiiko käytetty katalysaattori oikein.

Joustoputki, keskivaimennin ja loppuvaimennin ovat huomattavasti edullisempia ja voidaan ostaa erikseen. Etenkin loppuvaimennin riippuen laadusta ja ajotyylistä voi mennä rikki muutaman vuoden jälkeen. Useimmissa tapauksissa tämä ei ole ollenkaan ongelma.

Uusi loppuvaimennin useimmille autosarjoille maksaa alle 100 EUR. Sama pätee keskivaimentimeen. Keskiputki on uskomattoman kestävä useimmissa autoissa. Se ei kuitenkaan kestä niin kauan, kuin imusarja tai y-sarja, eikä se oli ominainen kulumisosa.

Pakoputkiston korjaaminen

Pakoputkiston korjaaminenTeknisellä ajattelutavalla pakoputkisto koostuu sarjasta liitettyjä putkia, joita pitää yhdessä puristimet. Teoreettisesti ne voidaan helposti erottaa. Käyännössä ruoste ja lika aiheuttavat usein putkien kovettumisen yhteen. Ennen kun vedät niin kauan, että sormet vuotavat verta, kulmahiomakoneen käyttö on paras tapa. Varmista aina, että kipinät lentävät poispäin autosta. Ihanteellisesti alusta on pinnoitettu, kun vanhaa pakoputkea hiotaan irti. Ole silti hyvin varovainen: kipinät aiheuttavat korkean riskin tulelle!

Jos hiomista ei voida välttää, tee töitä aina järkevästi: poista vain viallinen osa. Koossa oleva osa tulisi jättää vahingoittumattomaksi. Ei ole järkeä leikata katalysaattoria korjatakseen joustoputkea. Sen sijaan jäljellä oleval pala voidaan poistaa vanhasta osasta ruuvimeisselillä ja muutamalla vasaranlyönnillä.

Ei ole järkeä hitsata

Pakoputken hitsaamisessa ei ole järkeä. Jopa uutena metalli on niin ohutta, että sitä ei voida hitsata oikein. Jos loppuvaimennin on täynnä reikiä, käytännössä tarpeeksi vahvaa pinnoitetta ei ole jäljellä. Vaimentimen täydellinen vaihtaminen on nopeampaa, puhtaampaa ja kestävämpää, kuin kohtien hitsaaminen.

Täydellinen vaihtaminen on helpoin tapa

Vaihtoehtona yhden viallisen komponentin vaihtamiselle, on ilmeistä vaihtaa koko pakoputkisto. “Koko” tarkoittaa kaikkea muuta, paitsi katalysaattoria, sisältäen joustoputken.
Vanhan putkiston purkaminen ja poistaminen on huomattavasti helpompaa. Lisäksi täysin uusi pakoputki tarjoaa maksimaalisen turvallisuuden ja elinkaaren. Tasainen rasitus kaikille komponenteille aiheuttaa niiden kulumisen samanaikaisesti.

Jos joustoputki repeää, ruostunut loppuvaimennin seuraa sitä pian. Edulliset hinnat täydellisille pakoputkistoille (ilman katalysaattoria) tekevät täydellisestä kaikkien kulumisosien vaihtamisesta erityisen helppoa. Pakoputken vaihtaminen sisältää aina kaikkien kumien vaihtamisen. Huokoisia pakoputkiston kumeja kritisoidaan katsastuksessa.
Tämä voidaan välttää pienillä kuluilla. Täydelliset pakoputkistot ilman katalysaattoria maksavat alle 100 EUR, riippuen auton mallista.

Foto: Dmitry Kalinovsky, kvsan, KUNANEK SUPAKOSOL, Apinunt Sukhapinda, homydesign, Einar Muoni, fabiodevilla, Besjunior, Visionsi, Aleksey Rodionov / shutterstock.com