Jarrupalat autoosi
Takajarrupalat ja etujarrupalat Top auto merkit
- BMW 3-sarja Jarrupala
- Jarrupala BMW 5-sarja
- Jarrupalasarja MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja
- VW GOLF Jarrupala
- Jarrupala AUDI A4
- Jarrupalasarja VW PASSAT
- VOLVO V70
- AUDI A6 Jarrupala
- Jarrupala VW TRANSPORTER
- Jarrupalasarja SKODA OCTAVIA
- TOYOTA AVENSIS
- FORD FOCUS Jarrupala
- Jarrupala FORD MONDEO
- Jarrupalasarja MERCEDES-BENZ SPRINTER
- OPEL ASTRA
- TOYOTA COROLLA Jarrupala
- Jarrupala FORD TRANSIT
- Jarrupalasarja MERCEDES-BENZ VITO
- HONDA CR-V
Jarrupalat viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Turvallisuus- ja kulutusosa numero 1.: jarrupalat
Jarrupalat ovat ylivoimaisesti tärkeimpiä auton turvallisuus- ja kulutusosia. Niiden avulla varmistetaan, että auton liikkeen voi koska tahansa hidastaa. Jarrupalojen tuotanto ja rakenne täyttävät tiukimmat standardit. Ottaen huomioon niiden käytön yleisyyden, ne ovat suhteellisen halpoja. Lue kaikki mitä sinun pitää tietää jarrupaloista tässä artikkelista.
Piilotettu sijainti, keskeinen tehtävä
Levyjarrujen jarrupalat löytyvät vanteen takaa. Ne asennetaan jarrusatulaan. Jarrulevy pyörii jarrupalojen välissä. Rumpujarrut on myös varustettu samanlaisilla osilla. Näitä kutsutaan jarrukengiksi niiden muodon vuoksi.
Jarrupalat asennetaan jarrusatulaan. Asennus mahdollistaa niiden yhden suuntaisen liikkeen: kohti jarrulevyä ja takaisin. Jarrupolkimen painaminen saa aikaan hydraulisen voiman, joka painaa jarrupaloja kohti toisiaan jarrusatulan männän avustamana, tarttuen niiden välillä pyörivään jarrulevyyn. Tuloksena syntyvä kitka hidastaa autoa. Jokainen jarrutus kuluttaa jarrupalojen materiaalia.
Rumpujarrujen ja levyjarrujen ominaisuudet
Jarrukengät ovat rumpujarrujen osia, joka oli aiemmin yleinen standardi. Autojen asteittain kasvaneesta painosta ja suorituskyvystä johtuen tämä jarrutustekniikka ei enää riittänyt. Rumpujarrut ovat erittäin luotettavia, mutta niillä on taipumus hajota äkillisesti ylikuumenemistilanteessa. Levyjarrut ovat huomattavasti vähemmän alttiita lämpötilojen aiheuttamalle rasitukselle. Nykyään rumpujarruja asennetaan vain taka-akselille. Suuremmissa luksus autoissa niitä käytetään pelkästään seisontajarruina. Useimmissa nykyaikaisissa autoissa on lähes poikkeuksetta levyjarrut kaikilla akseleilla.
Hankaava ääni tarkoittaa olet myöhässä
Kulunut jarrupala aiheuttaa kovaa hankaavaa ääntä. Kun kitka materiaali on täysin kulunut, metallinen aluslevy hieroo metallista jarrulevyä, joka aiheuttaa melua, joka poikkeaa selvästi normaalista jarrutus äänestä. Jos näin käy, jarrut ovat lähes hajonneet. Autoa ei ole enää turvallista ajaa ja se on vietävä lähimmälle korjaamolle. Jarrupalojen vaihtaminen on halpaa ja helppoa, mutta se on tehtävä huolellisesti ja ajoissa.
Jarrut ennakkovaroitus toiminnolla
Jos auton rakenne mahdollistaa sen, jarrupaloihin voidaan asentaa kulutusta seuraava anturi. Anturi tekee hälytyksen heti kun jarrupaloja on jäljellä vain muutama millimetri. Jos jarrupalat ovat kuluneet niin pitkälle, että sensori koskettaa jarrulevyä, jarrupalat ovat saavuttaneet kulumisrajan. Tästä ilmoitetaan kuljettajalle kojelaudan varoitussignaalilla. Tällöin on riittävästi aikaa tehdä tarvittavat korjaukset.
Milloin on ne pitää vaihtaa?
Katsastuksen läpäisemiseksi jarrupalan minimipaksuus on oltava vähintään 7 millimetriä (9/32 ”), aluslevy mukaan lukien. Palan todellinen paksuus tulisi olla siis vähintään 2 mm (5/64 ”). Jos jarrupala on kulunut tähän pisteeseen sen välitön vaihtotarve on vain muutaman viikon päässä. Siksi suosittelemme tarkastuksessa vaihtamaan jarrupalat joiden paksuus on alle 10 mm (25/64 ”), aluslevy mukaan lukien.
Vaihdetaanko myös jarrulevy?
Nyrkkisääntönä voidaan todeta, että jarrulevyt on vaihdettava aina vähintään joka toisen jarrupalojen vaihdon yhteydessä. Jarrupaloja vaihtaessa pitää kuitenkin tehdä jarrulevyn huolellinen tarkastus. Jos se on jo huomattavan kulunut, naarmuinen tai murtunut, vaihto on ainoa vaihtoehto. Lisäkustannukset ja työmäärä jarrulevyn vaihdossa ovat merkityksettömiä ja säästäminen tässä kohtaa ei hyödytä mitään.
Uusien jarrujen kustannukset
Jarrupalat ja jarrulevyt, vaikka ne olisivat merkki laatua, ovat niin halpoja, että halvan nimettömän valmistajan valitseminen ei ole järkevää. Hyvä esimerkki tästä on ostetuin auto, VW Golf.
Merkkivalmistajat harvoin pyytävät yli 20 euroa täydestä jarrupalasarjasta. Siksi ei todella ole vaivan arvoista etsiä halvempia tuotteita.