Kytkin ei ole mikään yksittäinen osa, vaan monimutkainen kokoonpano. Se vastaa moottorin ja vaihteiston välisestä voimansiirrosta, joka erilaisten välitysten (vaihteiden) ansiosta välittää erilaisia voimia ja nopeuksia. Kytkimen käyttöikä riippuu paljolti autosta ja omasta ajotavasta. Jos noudatat vinkkejämme, voit pidentää kytkimesi käyttöikää moninkertaiseksi. Lisäksi kerromme sinulle, miten teet tarvittaessa ilmauksen ja miten sisäänajat uuden kytkimen vaihdon jälkeen.

Milloin tarvitaan uusi kytkin?

Lähes kaikki kytkimen vikaan viittaavat ongelmat ilmestyvät pikkuhiljaa ja kuljettaja havaitsee ne vasta myöhään.
Suunnilleen jokainen tunnistaa vaihteita vaihtaessa esiintyvän epämiellyttävän hajun, joka viittaa siihen, että vaihde ei ole täysin vaihtunut. Jos tätä esiintyy useammin vaikka painat kytkinpoljinta kunnolla, on kuluma jo suhteellisen pitkällä ja vaihtoa ei useimmissa tapauksissa voida välttää.
Jos polkimessa on vain välystä, kytkin reagoi hitaammin kuin sen pitäisi ja vapauttamiseen tarvitaan tavallista enemmän voimaa, on tämä merkki ilmasta pääsylinterissä. Tämän voit poistaa itse käden käänteessä, jos sinulla on hieman teknistä osaamista. Jos matkaan lähtö ei enää onnistu moottorin sammumisen takia siitä huolimatta, että kaasua painetaan riittävästi, voi kyseessä olla järjestelmävika.
![]() Kytkinpaketti ⇒ tarjoushintaanedullinen alkaen 33,81 €kauppaan ⇒ |
Kytkimen suorituskyvyn testaus

Yksinkertaisella testillä voidaan selvittää, riittääkö kytkimen teho edelleen. Tämän suorittamiseksi, aseta auto avoimelle ja mahdollisimman tasaiselle pinnalle, sammuta moottori ja kytke käsijarru päälle. Vapauta kytkin ja käynnistä moottori tyhjäkäyntiin. Kytke tämän jälkeen suuremmille vaihteille. Ihanteellisessa tapauksessa moottorin tulisi sammua, kun kaasua painetaan (painathan varovasti!) suurimmalla vaihteella. Jos mitään ei tapahdu, kuluminen on jo pitkällä. Kytkimen voiman tulisi estää moottorin käynti viimeistään kolmannella vaihteella. Jos näin ei tapahdu, tällaista kytkintä ei voida enää pelastaa ja tarvitaan uusi.

Kytkimen ilmaus ja polkimen välyksen poisto
Jos kytkimen teho riittää yhä, mutta kytkinpoljin tuntuu löysältä ja tarvitaan paljon voimaa, järjestelmään on vain todennäköisesti päässyt ilmaa. Hydrauliset kytkimet, joita löytyy nykyään useimmista autoista, voi ilmata suhteellisen helposti itse. Jos sinulla ei ole lainkaan kokemusta, on parempi tehdä tämä asiantuntijan avulla. Juuri mitään ei kuitenkaan voi mennä pieleen, paitsi se, että järjestelmään pääsee entistäkin enemmän ilmaa. Jos et itse onnistu ilmauksessa, käy korjaamolla. Sieltä löytyy rinnakkaiskäytöllä toimiva erikoislaite, joka poistaa ilman sataprosenttisesti.

Tarvitset seuraavat tarvikkeet:
– momenttiavaimen sopivalla päällä
– jarrunestettä (katso auton ohjekirja)
– ruuvimeisselin
– mahdollisesti autotunkin
– palan letkua ja letkunkiristimen (mielellään läpinäkyvän)
– astian
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Vaihe 4: Pyydä apulaistasi painamaan kytkinpoljinta useita kertoja terävästi pohjaan ja toista tämä toimenpide vähintään viisi kertaa. Pyydä häntä lopuksi pitämään poljinta pohjassa. |
![]() |
Vaihe 6: Toista toimenpide, kunnes järjestelmässä ei enää ole ilmaa. |
![]() |
Vaihe 8: Sulje venttiili nyt momenttiavaimella käyttäen noin 4 N⋅m vääntömomenttia. |
![]() |
Vaihe 10: Vaihda vaihteita muutamia kertoja. Kiinnitä huomiota siihen, kuinka paljon voimaa tarvitset polkimen painamiseen. Tee lopuksi aiemmin kuvailtu kytkintesti. Jos kaikki on kunnossa, ilmaus onnistui. |

Älä anna sen päästä huonoksi: Tämä ajotapa säästää kytkintä
Normaalisti kytkin on rakennettu siten, että kuluminen on asianmukaisella käytöllä vain vähäistä. Tämän huomaa varsinkin automaattivaihteisissa ajoneuvoissa. Näissä kaikki toimii automaattisesti ilman kuljettajan puuttumista, joten nämä kestävät jopa 300 000 kilometriä ja ne pitää vaihtaa paljon käytetyissäkin autoissa vain harvoin. Manuaalisten vaihteistojen osalta tilanne on toinen. Näissä käyttöikä on 20 000–200 000 kilometriä, mikä osoittaa selvästi, kuinka suuri vaikutus käyttöikään omalla ajotavalla on.
Jos haluat säästää kytkintäsi, sinun tulisi kiinnittää huomiota seuraaviin kohtiin:
– Paina pohjaan: Vaikka se voi tuntua raskaalta ja joissain autoissa aiheuttaa jopa lyhytaikaista lihaskipua, sinun tulisi yrittää painaa kytkin aina niin pohjaan kuin mahdollista. Syynä tähän on mekaniikka, sillä näin materiaalin kuormitus saavuttaa optimaalisen pisteen, mikä on hyvin tärkeää vaihteiden vaihdon kannalta. Tämä pätee myös vaihdekeppiin. Jos aloitat vaihdekepin heiluttamisen jo ennen vaihteiden vaihtumista kytkeäksesi jo äkkiä seuraavan vaihteen, tämä ei tee hyvää vaihteistolle ja kytkimelle. |
– Jalka pois kytkinpolkimelta: Mikä on tarpeen autourheilussa, ei sovellu normaaliin tieliikenteeseen. Jos kytkinpoljinta painetaan vielä kauan vaihteiden vaihtamisen jälkeen, se kuormittuu mekaanisesti ja sen käyttöikä lyhenee. Sen takia sitä tulisi painaa mahdollisimman lyhyesti ja poistaa sitten jalka kytkinpolkimelta välittömästi. Myöskään esimerkiksi liikennevaloissa valon vaihtumista odottaessa kytkintä ei tarvitse pitää painettuna, kun auto on tyhjäkäynnillä ja lisäksi käsijarru on kytkettynä. Tietenkään lyhyillä pysähdyksillä tai nopeilla valoilla näin ei ole välttämättä tarpeen toimia, mutta suurissa risteyksissä aikaa voi kulua jopa 30 sekuntia tai enemmän. |
– Älä aiheuta vaihteistolle kuormitusta pysäköidessäsi: Vinkki, joka auttaa kytkimen lisäksi pitämään huolta myös vaihteistosta. Jos vapautat vaihteen pysäköidessäsi ja jätät vain käsijarrun kytketyksi, vähennät vaihteiston ja kytkimen kuormitusta, joka muuten rasittaisi moottoria. Älä panikoi. Hyvin toimiva käsijarru pitää auton täysin paikallaan myös kaltevilla pinnoilla. Vain jos se on erittäin kulunut, voi aiheutua ongelmia. |
– Vältä vaihteiden vaihtamista: Kytketkö suuremman vaihteen vielä ennen liikennevaloja, vaikka on jo selvää, että pian on aika jarruttaa? Tällaista ajotyyliä noudattava voi jättää hyvästit kytkimelleen aikaisin. Vältä vaihteiden vaihtamista on hyvä motto. Paras tapa noudattaa sitä on ajaa ennakoivasti. Varsinkin kokemattomilla kuskeilla tämä ei aina onnistu, mutta kokemuksen kertyessä kuljettajasta tulee aina vain parempi ennakoimaan tilanteet jo etukäteen. Ja silloin kytkimen käytön voi vähentää minimiin. |

Kytkimen sisäänajo vaihdon jälkeen – näin se tapahtuu!

Kytkimen vaihdon jälkeen korjaamolla varmasti neuvotaan sinua ajamaan lähiajat rauhallisesti. Tälle on erilaisia syitä. Ensinnäkin mekaaniset osat tarvitsevat toleranssiensa vuoksi hetken, kunnes ne ovat saavuttaneet ihanteellisen toiminnallisuutensa. Toisekseen voitelusta vastaavien rasvojen ja öljyjen tulee ensin levittäytyä kunnolla ja saavuttaa jokainen järjestelmän rako. Sinun on ajettava 1 000 kilometriä, kunnes uutta kytkintä voidaan pitää sisäänajettuna. Tänä aikana sinun tulisi toimia näin:
– Käytä moottoria mahdollisimman pienillä kierroksilla niin, että myös moottoritiellä vaihdat isot vaihteet mahdollisimman nopeasti ja kytket pienemmät mahdollisimman myöhään. On suositeltavaa, että kierrosluku ei ylitä 4 000 kierrosta minuutissa. |
– Mäkeä ylös ajaessasi älä missään tapauksessa anna kytkimen luistaa, vaan käytä käsijarrua. Tässä tilanteessa kierroslukurajoitus saa ylittyä lyhyesti tarpeen mukaan, sillä kytkimen kuormitus on silti alhaisempi kuin mitä se olisi, jos se luistaisi. |
– Älä vedä perässäsi / kuljeta perävaunuja, asuntovaunuja tai polkupyörätelineitä ensimmäisten 500 kilometrin aikana. Satunnaiset äänet tai moottorin lähes sammuminen ovat tavallisia ensimmäisten ajokilometrien aikana kytkimen vaihdon jälkeen. Jos tätä kuitenkin tapahtuu vielä 1 000 km ajon jälkeen, sinun tulisi ottaa heti yhteyttä korjaamoon, jotta voidaan selvittää, onko asentaessa mahdollisesti tapahtunut virhe. On mahdollista, että kytkinlevyn kitkapinta aiheuttaa tämän. Tässä tapauksessa voit parantaa pintaa ajamalla runsaasti mäkisiä reittejä, kunhan korjaamosi valvoo toimenpidettä. |
Foto: Thanapun, Iakov Filimonov, AlexLMX, Visionsi, loraks, malkovkosta, Tom Wang / shutterstock.com