Jousijalan tukilaakeri eli joustintukilaakeri kuuluu auton alustan erityisen tärkeisiin komponentteihin ja vastaa osaltaan ohjaustarkkuudesta. Jousijalan tukilaakerin häiriöt ja viat voi havaita nopeasti, ja ne tulisi myös korjata nopeasti. Tässä yleiskatsauksessa kerromme sinulle, onko korjaus autokorjaamolla tarpeen, millaisiin kustannuksiin on hyvä varautua ja onko korjaus tai vaihto mahdollista suorittaa itse.
Joustintukilaakeri ja sen toiminnot
Jousijalan tukilaakeri yhdistää jousen ja ajoneuvon korin toisiinsa. Molemmat etuakselin jousijalan tukilaakerit mahdollistavat joustintuen pyörimisen ohjausliikkeiden aikana joustintuella.
Jousijalan tukilaakereita vaaditaan siis tarkkaan ohjaamiseen, sillä se mahdollistaa sekä pyörimisen että kulman jousen runkoon nähden. Lisäksi joustintukilaakerilla on vaimentava vaikutus, joka vähentää alustan melua ja tärinää, joten niitä siirtyy vain vähäinen määrä auton korille.
Nämä ovat jousijalan tukilaakerin vian oireet
Jousijalan tukilaakerin vian voi yleensä havaita todella nopeasti. Kaikki nämä oireet eivät kuitenkaan välttämättä viittaa vialliseen jousijalan tukilaakeriin. Sinun tulisi aina ennen vaihtamista tarkistaa joustintukilaakerin toimivuus.
![]() Jousijalan tukilaakerit verkkokauppaalin hinta alkaen 2,10 €kauppaan ⇒ |
Nämä kolme oiretta ovat tyypillisiä vioittuneelle jousijalan tukilaakerille:
1. Ohjaaminen on huomattavasti tavallista raskaampaa. Ohjausliikkeitä tehdessä esiintyy usein nykimistä.
2. Ohjauksessa on enemmän välystä tai ohjausliikkeissä on viivettä.
3. Kuoppien yli ajaminen aiheuttaa voimakasta pauketta tai kolinaa. Myös ohjausliikkeitä tehdessä kuuluu epätavallisia räsähdyksiä tai jopa jyrinää.
Jousijalan tukilaakerin vaihto itse vai huoltamolla?
Yleensä jousijalan tukilaakerin vaihtaminen ei ole erityisen vaikeaa, mutta se vielä todella paljon aikaa.
Lisäksi tarvitaan yleensä erikoistyökaluja, kuten jousenpuristin, sillä iskunvaimentimet on yleensä irrotettava vaihdon yhteydessä. Jos tällaista työkalua ei ole saatavilla tai et ole koskaan käsitellyt jousenpuristinta, anna ammattikorjaamon suorittaa vaihto.
Puristettujen iskunvaimentimien epäasianmukainen käsittely voi johtaa vakaviin vammoihin. Jos sinulla on tarvittava työkalu ja osaaminen, ei vaihto itsessään ole mikään ongelma.
Onko joustintukilaakeri kulutusosa?
Yleensä jousijalan tukilaakerit eivät ole varsinaisesti kulutusosia.
Niiden rakenteen ja toiminnon vuoksi ne on suunniteltu kestämään koko ajoneuvon käyttöiän ajan. Tekijät, kuten ajotyyli, pakkanen, tiesuola tai voimakkaat lämpötilan vaihtelut, voivat kuitenkin heikentää käyttöikää merkittävästi ja siten aiheuttaa ennenaikaista kulumista.
On tärkeää vaihtaa viallinen jousijalan tukilaakeri niin hyvissä ajoin kuin mahdollista, sillä korjauksen puute tai vaihdon viivästyminen voivat aiheuttaa lisäkustannuksia. Vialliset joustintukilaakerit kuormittavat erityisen paljon iskunvaimentimia, mikä voi kasvattaa korjauskustannuksia.
Näihin kustannuksiin on hyvä varautua
Joustintukilaakerit eivät ole erityisen kalliita. Ajoneuvosta ja valmistajasta riippuen voit varautua 20–80 euron kustannuksiin yhtä joustintukilaakeria kohden.
Voi olla kannattavaa vaihtaa yhden joustintukilaakerin vaihdon yhteydessä toinenkin, varsinkin kun teetät työt ammattikorjaamolla.
Vaihto kestää ajoneuvon tyypistä ja rakenteesta riippuen yleensä 2–4 tuntia. Useimmat ammattikorjaamot laskuttavat yhden joustintukilaakerin vaihdosta 150–300 euroa, mikä sisältää uuden joustintukilaakerin.
Molempien jousijalan tukilaakerien vaihto kasvattaa kustannuksia 200–500 euroon. Vaihdon jälkeen on kuitenkin suunnattava ajoneuvo uudelleen. Tähän vaadittava pyörien suuntaus ja uusi säätö maksavat lisäksi 80–120 euroa.
Nämä työkalut tarvitset vaihtoon:
Jos haluat vaihtaa joustintukilaakerin itse, sinulla tulisi vähintään olla hyvin varustettu autotalli käytettävissäsi. Tarvitset joka tapauksessa autonosturin. Yksinkertaisten autotunkkien avulla työskentely on liian vaikeaa ja epämukavaa, jotta tätä vaihtoehtoa kannattaisi harkita. Lisäksi tarvitset:
– momenttiavaimen – lenkkiavainsarjan – hylsysarjan – jousipuristimen |
Joustintukilaakerin vaihto vaihe vaiheelta
Joustintukilaakerin irrottaminen ja vaihto voi vaihdella ajoneuvon ja valmistajan mukaan yksittäisten työvaiheiden osalta. Urheiluajoneuvot on usein rakennettu paljon kompaktimmin ja niissä vaihto vaatii huomattavasti enemmän vaivaa. Älä missään nimessä hoppuile, sillä iskunvaimentimia käsiteltäessä virheet voivat olla vaarallisia.
1. Joustintukilaakerin vaihtamiseksi, noudata yksinkertaisesti seuraavia vaiheita:
![]() – Poista renkaat. – Poista yhdystangot, jotka ovat kiinni joustintuessa. – Löysää joustintuki ajoneuvon valmistajan tietoja noudattaen. – Vapauta joustintuki jousipuristimen avulla, jolloin se käy turvallisesti. – Poista iskunvaimentimien mutterit. – Poista nyt joustintukilaakeri ja vaihda sen tilalle varaosa. – Suorita nyt asennus. – Kiinnitä erityistä huomiota siihen, että kiinnität iskunvaimentimien mutterit sopivalla vääntömomentilla. Liiallinen kireys voi aiheuttaa pulttien pyörimistä. – Asenna joustintuki. Suorita kaikki vaiheet käänteisessä järjestyksessä. – Vaihto on valmis. – Nyt ajoneuvo on vietävä pyörien suuntaukseen, jossa sen asentokulmat säädetään. Aja tämän suorittamiseksi lähimmälle ammattikorjaamolle. |
2. Tämä sinun on otettava huomioon joustintukilaakereita vaihtaessasi:
– Joustintukilaakerien toiminta tulisi tarkistaa aina 20.000 km välein. – Harkitse jo etukäteen, haluatko vaihtaa yhden vai molemmat jousijalan tukilaakerit. – Iskunvaimentimien käsittelyssä on noudatettava äärimmäistä varovaisuutta. Iskunvaimentimia käsiteltäessä tehdyt virheet voivat olla kohtalokkaita. – Aja heti vaihdon jälkeen ammattikorjaamolle, jotta ajoneuvon suuntaus voidaan säätää uudelleen. Tämä on tärkeää ajoturvallisuuden säilyttämisen kannalta. |
Foto: Yavor Kalev, Orlov Alexsandr, MR.YURANAN LAKHAPOL, Ohms1999, MicrostockStudio, totojang1977, BirdShutterB, Dmitriy Yermishin, chanonnat srisura, Wasan Tita, pdsci / shutterstock.com