Lämmityslaite / tuuletus - Tilaa netistä

Lämmityslaite / tuuletus-auton osat kaikille autoille
Lämmityslaite / tuuletus - Tietoa toiminnasta, korjauksesta, ja vaihtamisesta
Polttomoottoreilla on suhteellisen alhainen hyötysuhde. Moottori muuntaa vain noin 37-42% poltosta syntyvästä energiasta kineettiseksi energiaksi. Valitettavasti, enemmän kuin puolet polttoaineen energiasta muuttuu lämmöksi. Tämä tarkoittaa myös sitä, että palaminen on pidettävä aina kurissa, jotta moottori ei ylikuumene. Jotta tuotettua lämpöä ei tuhlattaisi kokonaan, sitä käytetään sisätilojen lämmittämiseen. Tämä edellyttää lämmönjohtimien, putkistojen ja pumppujen monimutkaista järjestelmää.
Jäähdytyspiiri
Jäähdytyspiiri on vesijäähdytteisessä ajoneuvossa (paitsi veneissä) suljettu järjestelmä ja se koostuu viidestä eri osasta. Se on hyvin herkkä ja havaitut vahingot on korjattava välittömästi. Viallinen jäähdytyspiiri voi johtaa pahoihin moottorivaurioihin.
Paisuntasäiliö
Useimmissa, mutta nykyään ei enää kaikissa ajoneuvoissa, jäähdytysneste täytetään paisuntasäiliöön. Jäähdytysnesteen tila ja määrä voidaan aina tarkistaa paisuntasäiliöstä. Jos paisuntasäiliötä ei ole, jäähdytysneste täytetään suoraan jäähdytysjärjestelmän jäähdyttimeen.
Vioittuneissa paisuntasäiliöissä voi olla halkeamia. Jatkuvasti murtuvat paisuntasäiliöt viittaavat suurempaan vikaan, yleensä vaurioituneeseen sylinterinkannen tiivisteeseen.
Jäähdyttimen tuuletin ja anturi
Jäähdytintä käytetään haihduttamaan liika lämpöä ilmanvirran avulla. Se koostuu alumiinifolio säleiköstä, jonka läpi ilma voi virata. Säleikköön on sisällytetty putkisto, joka on valmistettu kupariputkista, joissa jäähdytysneste on suunniteltu virtaamaan. Jotta lämpöä voitaisiin haihduttaa luotettavasti jäähdytyspiirin kautta, kun auto on pysähtyneenä ja kun ulkolämpötilat ovat erittäin korkeita, valmistajat ovat asentaneet ylimääräisen tuulettimen jäähdyttimeen. Tätä käytetään sähkömoottorilla tai suoraan moottorin voimalla. Tunnistat vioittuneen jäähdyttimen siitä, että moottori ylikuumenee toistuvasti. Jäähdytin tulee aina vaihtaa, jos se on jo niin voimakkaasti syöpynyt että jäähdytysrivat alkavat pudota. Sama koskee tuuletinta, jos se lakkaa toimimasta.
Moottoritilan letkujärjestelmä
Moottorissa itsessään on putkisto, jonka läpi jäähdytysneste virtaa. Moottorin jäähdytysjärjestelmä on eroteltu "pieneen" ja "suuren" jäähdytyspiiriin. "Pieni" jäähdytyspiiri aktivoituu heti kylmän moottorin käynnistyksen jälkeen ja pitää nesteen moottorin sisällä. Näin se lämpenee niin nopeasti kuin mahdollista ja lämmittää moottori vaadittuun käyttölämpötilaan. Moottori vaatii lämmityksen, että voidaan varmistaa, että kaikki osat lämpölaajentuvat toivotusti. Tämä on erittäin tärkeää esimerkiksi venttiileiden osalta, koska sen ansiosta ne asettuvat oikein eivätkä ne kulu ennenaikaisesti. Jäähdytyspiiriä säädellään termostaatilla. Lisäksi on yksinkertainen venttiili, joka avautuu kun jäähdytysneste ylittää tietyn lämpötilan ja joka aktivoi suuren jäähdytyspiirin. Jos moottori lämpenee liiaksi, termostaatti on siihen yleisin syy. Tämä halpa komponentti on helppoa vaihtaa.
Vesipumppu
Vesipumppu saa käyttövoimansa suoraan moottorilta. Monissa moottoreissa myös kiristää kiilahihnaa. Se sijaitsee helposti saavutettavasti moottorin ulkoreunalla ja se on vaihdettava säännöllisesti, yleensä yhtä aikaa jakohihnan kanssa. Vesipumpun viat ilmenevät vuotoina ja vikinänä.
Lämmönsiirrin, ilmanvaihtojärjestelmä ja puhallin
Lämmönsiirrin on kuten moottorin jäähdytin mutta vain pienempi. Se on se osa, joka vastaa sisätilan lämmityksestä. Lämmönvaihdin sijaitsee laipiossa ja ilmanvaihtojärjestelmä kautta se on yhdistetty auton sisätilaan. Lämmönvaihtimen läpi virtaavaa ilmamäärää säätelee puhallin, jota ohjataan kojelaudalta. Lämmönvaihtimessa voi olla vika, jos lämmityksen määrä ei enää ole tyydyttävä. Toinen hyvin merkittävä lämmönvaihtimen viallisuuden merkki on runsas härmeen muodostuminen tuulilasin sisäpinnalle. Koska lämmönvaihdin on liitetty moottorin jäähdytysjärjestelmään, veden häviäminen on erittäin vaarallista moottorin kannalta. Lämmönvaihdin itsessään on hyvin edullinen kaikkiin ajoneuvoihin. Sen vaihtaminen on toisaalta taas hyvin monimutkaista, sillä koko kojelauta, ja useimmissa autoissa myös ohjauspyörä on irroitettava.
Edullisia ja laadukkaita varaosia
Verkkokauppamme tarjoaa sinulle kaikki lämmitys-/jäähdytysjärjestelmän korjaamiseen tarvittavat varaosat ja paljon muuta. Seuraa erikoistarjouksia ja alennuksia!