Alustan osat - Tilaa netistä

Alustan osat-auton osat kaikille autoille
Alustan osat - Tietoa toiminnasta, korjauksesta, ja vaihtamisesta
Voimansiirto/kytkin toimivat voiman siirtäjinä moottorista vaihteen kautta, tielle. Jos nämä osat ovat hyvässä kunnossa, ajoneuvon kuljettaminen on erittäin miellyttävää. Vetoakselin viat voivat kuitenkin olla hengenvaarallisia.
Kytkin: piilossa oleva välikäsi
Kytkin on syvällä piilossa oleva ajoneuvon osa. Se koostuu monista osista, mutta ne tulee aina vaihtaa kaikki. Kytkimen vaihtaminen on hyvin kallista ja aikaa vievää. Se vaatii suurta asiantuntemusta ja siksi on suositeltavaa, että et yritä korjata sitä itse. Vaurioituneen tai kuluneen kytkimen huomaaa heikentyneestä ajokokemuksesta. Moottori ei kiihdytä kunnolla ja ajoneuvo liikkuu koko ajan heikommin. Jos kytkin kuluu loppuun, autoa saa tuskin liikkeelle.
Voimansiirto: vaihteistosta pyöriin
Voimansiirto yhdistää vaihteiston ja pyörät. Se koostuu kahdesta vetoakselista ja pyörien ohjausmekanismista. Voimansiirto sisältää lukuisia osia ja ne kaikki ilmoittavat viallisuudestaan auton huonontuneen ajokäyttäytymisen muodossa. Heiluvat pyörät, ajoneuvon sivuun vetäminen, vahva räminä pyöristä tai kova rasahdus ajon aikana ovat vaurioituneen voimansiirron tyypillisiä merkkejä.
Voimansiirron/kytkimen vaurioiden havaitseminen
Jos ei ole varmaa, onko kytkin on viallinen vai ei, voit testata sitä: Tarkista ensiksi käyttöohjeesta, onko ajoneuvo varustettu kytkimen testitoiminnolla. Useimmissa tapauksissa joudut vetämään kytkinpolkimesta, mutta on olemassa myös muita diagnostisia vaihtoehtoja. Jos tämä ei ole mahdollista, voit laittaa autoon päälle suuren vaihteen ja vapauttaa kytkimen nopeasti. Jos moottori pysähtyy, kytkin toimii edelleen. Mutta jos moottori käy edelleen, vaikka auto ei liiku, kytkimen vaihto on välttämätöntä. Voimansiirto tulee mieluiten testata autonostimen päällä. Vetävien pyörien tulee riippua vapaasti. Sen jälkeen voit yksinkertaisesti laittaa molemmat kädet ohjauspyörälle ja ravistaa voimakkaasti. Jos tunnet välystä, vetoakselissa on vika. Tässä yhteydessä voidaan tarkistaa myös akselin suojakumit. Jos ne ovat täynnä rasvaa tai niissä on näkyvä reikä, ne on vaihdettava välittömästi. Muuten pyöränlaakerit vaurioituvat. Voimansiirron ja kytkimen osat kuluvat väistämättä normaalissa ajossa. Driftaaminen tai kuoppiin ajo tai korkeisiin reunakiviin törmääminen voivat vahingoittaa voimansiirron osia hyvin nopeasti. Kytkimen vääränlainen käyttö tai sen ylikuormitus liian raskaalla perävaunulla on myös erittäin haitallista tämän osan kunnolle.
Mitä tulisi vaihtaa?
Jos voimansiirtoon tehdään korjauksia, ne riippuvat siitä paljonko se on kärsinyt vaurioita. Mikäli akseli kumisuojat on korvattava, pitää purkaa tukivarret ja pallonivelet. Jos ne ovat jo saavuttaneet tietyn iän, on harkitsemisen arvoista, pitäisikö nekin vaihtaa varotoimenpiteenä. Kaikissa liikkuvissa osissa on kumikaulustiivisteet tai kumista valmistetut vaimentavat osat, jotka kuluvat ajan myötä. Koska kaikkia näitä helposti vaihdettavia osia on tarjolla edullisesti autonvaraosatpro.fi -sivustolla, voit säästää paljon myöhemmin eteen tulevaa työtä vaihtamalla kaikki kerralla. On tärkeää ruuvata raidetangon pää kierretankoon täsmälleen samoin kuin vanha osa oli siihen ruuvattu. Muutoin seurauksena voi olla heikko suoran ajon ajovakaus ja renkaiden ennenaikainen kuluminen. Näin toimiaksesi, sinun tulee joko laskea, kuinka monta kierrosta vanhan raidetangon pään irroittaminen vaatii tai merkitä oikea paikka. Suoran ajon vakaus tulisi testata asennuksen jälkeen. Jos auto vetää korjauksen jälkeen sivuun, sitä on säädettävä. Tämä erikoistuneiden yritysten tarjoama palvelu on nykyään paljon edullisempi. Kytkin tulee aina vaihtaa kokonaan. Kytkimen vaihto on erittäin kallista, mutta se on mahdollista. Tarvitaan paljon aikaa, tilaa ja hyvät työkalut. Kytkin sijaitsee moottorin ja vaihteiston välillä. Kytkintä vaihdettaessa on hyvä vaihtaa myös vaihteistoöljy.