Pyöränpultit & pyöränmutterit autollesi

Vannepultit Top auto merkit
- Pyörän pultit BMW 3-sarja
- BMW 5-sarja
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- VW GOLF
- Pyörän pultit MERCEDES-BENZ C-sarja
- AUDI A4
- VOLVO V70
- VW PASSAT
- Pyörän pultit SKODA OCTAVIA
- AUDI A6
- TOYOTA AVENSIS
- VW TRANSPORTER
- Pyörän pultit TOYOTA COROLLA
- FORD FOCUS
- OPEL ASTRA
- FORD MONDEO
- Pyörän pultit MERCEDES-BENZ SPRINTER
- FIAT DUCATO
- HONDA CR-V
- FORD TRANSIT
Muut varaosat Päävoimansiirto / kytkin
Pyöränpultit & pyöränmutterit viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Turvallista ajamista hyvin kiinnitettyjen renkaiden myötä
Rengaspultit & -mutterit kiinnittävät renkaat autoon. Niillä on tärkeä tehtävä, koska ne eivät saa koskaan hajota, katketa tai löystyä. Ne ovat yksiä kaikkein eniten rasitukselle alttiita komponentteja autossa, eikä laadusta saa tinkiä niiden kohdalla.
Rengaspultteihin & -muttereihin kohdistuva rasitus
Kun auto on paikoillaan, rengaspultit & -mutterit ovat pääasiassa vetorasituksen alaisia. Auton renkaat kiristetään 90-180 newtonmetrin torsioon. Ajoneuvon valmistaja määrittää tarkan arvon. Yleisenä nyrkkisääntönä on se, että mitä raskaampi ajoneuvo on, sitä korkeampi on torsio. Toinen osatekijä on jokaisen renkaan rengaspulttien ja -muttereiden lukumäärä.
Radiaaliset voimat ja leikkausrasitus vaikuttavat rengaspultteihin ja -muttereihin ajon aikana. Pyörimisestä johtuen ontot ruuvit ovat jatkuvan rasituksen alaisia, minkä vuoksi osa on jatkuvan rasituksen alaisena. Tästä syystä tuotteen täytyy olla valmistettu siten, että sillä on korkea väsymislujuus.
Lisäksi renkaassa ilmenee suuria lämpötilaeroja. Renkaassa kylmän ja kostean ulkopinnan olosuhteet sekoittuvat jarruista säteilevään korkeaan lämpöön. Rengaspulttien ja -mutterien täytyy kestää tämä. Kosteus, sora ja suola syövyttävät vahvasti rengaspultteja ja -muttereita. Tästä syystä nämä kiinnityselementit tulee olla valmistettu ruostumattomasta materiaalista. Lisäksi on tärkeää, että rengaspulttien ja mutterien kierteet voidellaan vain valmistajan määrittämillä voiteluaineilla! Rengaspultit vai rengasmutterit? Rengaspulttien ja rengasmuttereiden välinen ero on melko yksinkertainen: Rengaspultti on kokonainen pultti, joka ruuvataan jousituksen kierteeseen. Nämä kierteet voivat sijaita olka-akselissa, jarrulevyssä tai muussa jousituksen osassa. Rengaspultteja käytettäessä jousituksessa on jo tarvittava määrä nastoja. Renkaan kiinnittämiseen tarvitaan vain edellä mainitut rengasmutterit. Rengaspulttien eri versiot Ajoneuvojen valmistajat usein sallivat erilaisten vanteiden käytön ajoneuvossa. Standardina ajoneuvoissa on teräsvanteet. Alumiinivanteet ovat kuitenkin erityisen suosittuja. Nämä saattavat tietyissä tilanteissa vaatia erilaiset rengaspultit ja -mutterit. Tässä on tärkeää huomioida, että vaaditussa torsiossa saattaa olla eroja, riippuen siitä, millainen on käytössä oleva vanne. Joka tapauksessa on suositeltavaa kiristää alumiiniset vanteet oikeaan torsioon 50 ajokilometrin jälkeen. Tämä siitä syystä, että alumiinilla ei ole sama elastisuus kuin teräksellä. Teräs kimpoaa hieman, kun se on puristuksissa. Tuloksena on jatkuva vastapaine kierteelle, joka varmistaa liitoksen kireyden ja luotettavuuden. Alumiini, jolla ei ole lähes lainkaan kimmoisuutta, antaa hieman periksi. Tästä syystä rengaspultti saattaa löystyä ajan myötä, millä saattaa olla katastrofaalisia seurauksia.
Niin sanotut rengaslukot ovat yleistyneet runsaasti lähivuosien aikana. Nämä rengaspultit voidaan irrottaa vain erikoisavaimella, mikä estää laadukkaiden renkaiden varastamista tehokkaasti. Rengaspulttien viat On todella harvinaista, että rengaspultti katkeaa. Jos näin kuitenkin tapahtuu, tapahtuu se usein asennusvaiheessa. Useimmissa tapauksissa katkennut rengaspultti on vahingoittunut jo etukäteen. Se saattaa olla myös liian korkean torsion seuraus. Molemmissa tapauksissa koko yksikkö tulee vaihtaa, mukaan lukien rengaspulttien & -muttereiden kannattimet. Kierteiden uudelleen kierteittäminen ei ole sallittua. Katkennut rengaspultti altistuu liikarasitukselle kiinnityskohdassa, minkä johdosta sitä ei ole turvallista käyttää. Tässä asiassa ei tule koskaan tehdä kompromisseja. On suositeltavaa katsoa renkaita aina autoon mentäessä. Kadonneeseen rengaspulttiin tai -mutteriin tulee kiinnittää välittömästi huomiota! Uuden rengaspultin/rengasmutterin asentamisen lisäksi kaikkien muidenkin pulttiliitosten torsio tulee tarkistaa mahdollisimman nopeasti. Rengaspulttien ja -muttereiden hinnat Ostettaessa rengaspultteja & -muttereita, on suositeltavaa ostaa alkuperäisiä varaosia. Näiden elintärkeiden komponenttien kohdalla ei saa tehdä kompromisseja. Alkuperäinen rengaspultti ei koskaan maksa alle 7 euroa. Tästä syystä kannattaa epäillä liian houkuttelevia hintoja. Alkuperäisten osien suosiminen saattaa tässä tapauksessa pelastaa ihmishenkiä.
Radiaaliset voimat ja leikkausrasitus vaikuttavat rengaspultteihin ja -muttereihin ajon aikana. Pyörimisestä johtuen ontot ruuvit ovat jatkuvan rasituksen alaisia, minkä vuoksi osa on jatkuvan rasituksen alaisena. Tästä syystä tuotteen täytyy olla valmistettu siten, että sillä on korkea väsymislujuus.
Lisäksi renkaassa ilmenee suuria lämpötilaeroja. Renkaassa kylmän ja kostean ulkopinnan olosuhteet sekoittuvat jarruista säteilevään korkeaan lämpöön. Rengaspulttien ja -mutterien täytyy kestää tämä. Kosteus, sora ja suola syövyttävät vahvasti rengaspultteja ja -muttereita. Tästä syystä nämä kiinnityselementit tulee olla valmistettu ruostumattomasta materiaalista. Lisäksi on tärkeää, että rengaspulttien ja mutterien kierteet voidellaan vain valmistajan määrittämillä voiteluaineilla! Rengaspultit vai rengasmutterit? Rengaspulttien ja rengasmuttereiden välinen ero on melko yksinkertainen: Rengaspultti on kokonainen pultti, joka ruuvataan jousituksen kierteeseen. Nämä kierteet voivat sijaita olka-akselissa, jarrulevyssä tai muussa jousituksen osassa. Rengaspultteja käytettäessä jousituksessa on jo tarvittava määrä nastoja. Renkaan kiinnittämiseen tarvitaan vain edellä mainitut rengasmutterit. Rengaspulttien eri versiot Ajoneuvojen valmistajat usein sallivat erilaisten vanteiden käytön ajoneuvossa. Standardina ajoneuvoissa on teräsvanteet. Alumiinivanteet ovat kuitenkin erityisen suosittuja. Nämä saattavat tietyissä tilanteissa vaatia erilaiset rengaspultit ja -mutterit. Tässä on tärkeää huomioida, että vaaditussa torsiossa saattaa olla eroja, riippuen siitä, millainen on käytössä oleva vanne. Joka tapauksessa on suositeltavaa kiristää alumiiniset vanteet oikeaan torsioon 50 ajokilometrin jälkeen. Tämä siitä syystä, että alumiinilla ei ole sama elastisuus kuin teräksellä. Teräs kimpoaa hieman, kun se on puristuksissa. Tuloksena on jatkuva vastapaine kierteelle, joka varmistaa liitoksen kireyden ja luotettavuuden. Alumiini, jolla ei ole lähes lainkaan kimmoisuutta, antaa hieman periksi. Tästä syystä rengaspultti saattaa löystyä ajan myötä, millä saattaa olla katastrofaalisia seurauksia.
Niin sanotut rengaslukot ovat yleistyneet runsaasti lähivuosien aikana. Nämä rengaspultit voidaan irrottaa vain erikoisavaimella, mikä estää laadukkaiden renkaiden varastamista tehokkaasti. Rengaspulttien viat On todella harvinaista, että rengaspultti katkeaa. Jos näin kuitenkin tapahtuu, tapahtuu se usein asennusvaiheessa. Useimmissa tapauksissa katkennut rengaspultti on vahingoittunut jo etukäteen. Se saattaa olla myös liian korkean torsion seuraus. Molemmissa tapauksissa koko yksikkö tulee vaihtaa, mukaan lukien rengaspulttien & -muttereiden kannattimet. Kierteiden uudelleen kierteittäminen ei ole sallittua. Katkennut rengaspultti altistuu liikarasitukselle kiinnityskohdassa, minkä johdosta sitä ei ole turvallista käyttää. Tässä asiassa ei tule koskaan tehdä kompromisseja. On suositeltavaa katsoa renkaita aina autoon mentäessä. Kadonneeseen rengaspulttiin tai -mutteriin tulee kiinnittää välittömästi huomiota! Uuden rengaspultin/rengasmutterin asentamisen lisäksi kaikkien muidenkin pulttiliitosten torsio tulee tarkistaa mahdollisimman nopeasti. Rengaspulttien ja -muttereiden hinnat Ostettaessa rengaspultteja & -muttereita, on suositeltavaa ostaa alkuperäisiä varaosia. Näiden elintärkeiden komponenttien kohdalla ei saa tehdä kompromisseja. Alkuperäinen rengaspultti ei koskaan maksa alle 7 euroa. Tästä syystä kannattaa epäillä liian houkuttelevia hintoja. Alkuperäisten osien suosiminen saattaa tässä tapauksessa pelastaa ihmishenkiä.
Tuote-ehdotuksia: