Särkynyt, ruosteinen, täysin menetetty – ennemmin tai myöhemmin jokainen auto tulee aikansa loppuun. Kun korjauskustannukset ylittävät vaihtoarvon, huoleton ajo on tullut päätökseensä. Tämä ei tarkoita ettetkö voisi ansaita autolla rahaa. Korjaaminen, paikkaaminen ja myynti eivät ole ehkä enää toteutettavissa, mutta varaosilla voi saada rahaa huomattavan määrän.
Auton romuttamisen oikeudellinen puoli
Vanhan auton purkaminen ja romuttaminen ovat valtuutetun käsittelylaitoksen, eli ammattilaisten tehtävä. Autoissa on paljon myrkyllisiä aineita, jotka tulee poistaa ammattimaisesti. Valtuutetulla romuttamolla on tarvittavat järjestelmät ja laitteet.

Tämän sanottuamme, kukaan ei voi sanoa autonomistajalle, mitä hänen tulisi tehdä omaisuutensa kanssa. Jos hän päättää purkaa autonsa kotona autotallissa ja myydä osat, ei häntä voida estää oikeudellisesti tekemästä niin. Jos tästä seuraa auton raatojen kasaantuminen pihatielle, paikallisten viranomaisten puuttuminen asiaan on vain ajan kysymys. Tämä koskee erityisesti autoja, jotka seisovat julkisilla paikoilla. Sinulle annetaan varoitus, jonka jälkeen autot hinataan pois.
Kunnallisviranomaiset pystyvät investoimaan paljon aikaa ja työtä jäljittämään niiden edellisen omistajan, joka on vastuussa hinaamisesta varastoinnista ja romuttamisesta.
Auton romuttaminen: katsastuksen jälkeen

Katsastus on käännekohta auton olemassaololle. Äskettäin suoritettu katsastus nostaa auton arvoa vähintään 500 eurolla. Katsastustodistus voi aiheuttaa joskus arvon nousua jopa 1000 euroa. Kun auto ei pääse katsastuksesta läpi, laskee sen arvo dramaattisesti. Autot, jotka eivät enää sovi katsastettavaksi, ovat yleensä niin vanhoja, ettei ole enää kannattavaa tehdä korjauksia.
Tässä on oma etunsa: samaa sukupolvea olevien autojen vanhenemisprosessi on suhteellisen synkroninen. Tämä koskee etenkin autoja viimeiseltä 20 vuodelta. Erittäin pitkät tuotantojaksot, esimerkiksi vaikka VW Kuplan, ovat mennyttä aikaa, mikä tarkoittaa sitä, että katsastus vian ilmetessä, voi sen olettaa koskevan tuhansia vastaavia malleja. Nämä tarkoittavat kaikki potentiaalisia asiakkaita.

Jos vahinkoa ei ole enää järkevää korjata, auton kori voidaan ensimmäisenä muuntaa käteiseksi: ovilla, tavaratilan kannella, etuosalla, peileillä ja sivupeileillä on mallista riippuen paljon kysyntää. Tämä koskee etenkin autoja, joiden tiedetään olevan herkkiä ruostumaan. Mercedes mallit vuosilta 1992 – 2015 pitäisi mainita tässä yhteydessä. Muuten tuhoutumaton C-luokka (W202) on vakavasti vahingoittunut. Suuri määrä näitä kauniita, kestäviä autoja murentuu pölyksi. Kun purat tällaista autoa, jossa on ehjät lokasuojat, ovet ja tavaratilan kannet, löydät varmasti ostajan näille osille. Samaan aikaan todelliset markkinat vanhoille Mercedes-malleille ovat kehittyneet ja jopa maltillistuneet, silti korjattava ruoste vahingoittaa sen pinnoitusta ja löytää asiakkaita.

Vinkki: näiden osien myyntiarvoa lisää huomattavasti hiominen, täyttö ja pohjustus.
Etuosa tarkoittaa rahaa

Lähes jokaisen auton etuosa on erittäin myyntikelpoinen: kysyntä on suurta jäähdyttimen säleikölle, valaisimille, puskurille, hehkulampuille, konepellille ja etulokasuojalle sekä sisäosille, kuten jäähdyttimelle ja sen tukiosalle, joka on ruuvattu koriin. Syy on yksinkertainen: onnettomuuksissa nämä haavoittuvat osat vahingoittuvat ensimmäisenä. Niin kauan kuin perusrunko ei ole vääntynyt, vähäisillä vaurioilla olevaa autoa voidaan korjata näillä käytetyillä osilla.

Lamput ovat heikko kohta. Kirkkaat lasivalot, jotka tulivat muodikkaaksi 15 vuotta sitten, alkavat nyt näyttää Akilleen kantapäänsä: niistä tulee sameita. Riippuen autosta ja sen iästä, sameat ajovalojen kannet voivat olla syy siihen, että katsastus ei mene läpi.

Vihje: niin kauan kun lasi on vahingoittumaton, sameat kohdat ja naarmut pystytään kiillottamaan. Kevyissä tapauksissa hammastahna ja keittiöpyyhe riittävät. Vakavammissa tapauksissa tarvitaan kiillotussarjaa. Juuri kiillotetut ja selvästi läpikuultavat ajovalot nousevat erinomaisiin hintoihin.
Tämä pätee etenkin erittäin kalliisiin ksenon ajovaloihin. Niiden asennus ja vaihto on kaikkea muuta kuin yksinkertaista. Niillä on paljon kysyntää ja ne on helppo myydä, mieluiten parina.
Sisäpuoli
Yksittäisten moottorin osien myynti ei edellytä purkamista. Niin kauan, kun vielä käynnistyy hyvin, kaksi osaa ovat helposti tavoitettavissa: käynnistin ja generaattori.
![]() ![]() |
![]() |
Älä katkaise kaapeleita käynnistimestä tai generaattorista. Jätä aina täydellinen liitäntäkaapeli kiinnitetyksi osaan. Tämä parantaa huomattavasti arvoa. |
![]() |
![]() |
EGR-venttiili ja imuputki on helppo poistaa. Ne on puhdistettava huolellisesti ennen myyntiä. Saostumien ja sakan näkyminen tuskin houkuttelee ostajia. Syöttöpumppuun pätee sama kuin turboahtimeen: niillä on suuri kysyntä, mutta niiden ostamisessa on riskinsä. Oli niin tai näin: osa on poistettava autoa romuttaessa. |
![]() |
Sydän: Moottorilohko ja vaihteisto

Ostajan löytäminen käytetylle moottorilohkolle vaihteella ei ole helppoa. Riippuu paljon mallista, voidaanko moottoria ja vaihteistoa myydä. Näitä osia ei pysty testaamaan purkamisen jälkeen. Toisaalta, moottorin tiivisteitä ja kytkintä ei ole helppo korjata, kun käyttölaite on purettu. Perusteellisella puhdistuksella ja etukäteen järjestetyllä toimitusratkaisulla (toimitus kuormalavalla ja huolinta) myymisestä tulee huomattavasti yksinkertaisempaa.
Matkustamon sisustus

Sisätilojen romuttaminen riippuu niiden ulkonäöstä. Nahkaverhoilu tuo paljon enemmän kuin vain yksinkertaisen istuinosan. Kuitenkin vahingoittumattomana, tahrattomassa kunnossa, jossa ei esiinny painehiertymiä, yksinkertainen sisustus saattaa tuoda vähän rahaa. Lähettäminen on hieman monimutkaista. Tässä tapauksessa rahdin huolinta on paras ratkaisu.
Suuri kysyntä, vaikkakin vaarallinen: turvatyynyt

Ketään ei voi estää purkamasta turvatyynyjä omasta autostaan. Tämä on kuitenkin vaarallista ja voi aiheuttaa hengenvaarallista vahinkoa. Suosittelemme ammattimaisen mekaanikon apua!
Turvatyynyille on paljon kysyntää, sillä ne ovat todella kalliita uusina osina. Käytetyn turvatyynyn asentamisesta kehotetaan luopumaan, sillä se on tärkeä osa turvallisuuden kannalta. Vastuu kuuluu ostajalle eikä myyjälle, kunhan jälkimmäinen ei tarjoa käytettyä turvatyynyä uutena osana.
Renkaat ja radio

Viihdejärjestelmä ja renkaat voivat myös tuoda rahaa. Renkaiden irrottaminen aiheuttaa ongelman, että romukopallista autoa ei pysty enää rullaamaan.

Vinkki: hanki etukäteen halvat vararenkaat. Auto pitäisi vain pystyä rullaamaan perävaunuun. Kaikki mikä voidaan kiinnittää kahdella ruuvilla, on riittävän hyvä.
Auton romuttaminen: Ja jäänteet

Vaikka pystyisit myymään kaiken – täytyy sinun päästä eroon viimeisistä jäännöksistä. Ongelmana on se, että useimmat romuttamot eivät ota vastaan purettua autoa ilmaiseksi. Laske 100 euron romutusmaksu, jos auto on purettu kokonaan. Osien myynnistä saadut tulot voivat kompensoida näitä kustannuksia.
Foto: Dmitry Kalinovsky, ChiccoDodiFC, Take Photo, Basar, VGstockstudio, DedMityay, vikorn, J. Lekavicius, Patcharapa, Comedstock, sima, hookmedia, Opanas, testing, kostastudio / shutterstock.com