Vetonivelen suojakumi autoosi

Vetoakselin suojakumi Top auto merkit
- BMW 3-sarja Vetonivelen suojakumi
- VW GOLF Vetonivelen suojakumi
- BMW 5-sarja Vetoakselin suojakumi
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja Vetonivelen suojakumi
- AUDI A4 Vetonivelen suojakumi
- VOLVO V70 Vetoakselin suojakumi
- VW PASSAT
- SKODA OCTAVIA Vetonivelen suojakumi
- TOYOTA AVENSIS Vetonivelen suojakumi
- TOYOTA COROLLA Vetoakselin suojakumi
- AUDI A6
- VW TRANSPORTER Vetonivelen suojakumi
- FORD FOCUS Vetonivelen suojakumi
- OPEL ASTRA Vetoakselin suojakumi
- FORD MONDEO
- FIAT DUCATO Vetonivelen suojakumi
- NISSAN QASHQAI Vetonivelen suojakumi
- HONDA CR-V Vetoakselin suojakumi
- FORD TRANSIT
Muut varaosat Alustan osat
Vetonivelen suojakumi viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Tärkeä liitosten ja laakerien suoja
Vetoakselin suojus on tärkeä komponentti, joka suojaa vetoakselia, niveltä ja renkaan laakereita. Sitä käytetään etu- ja nelivetoisissa autoissa. Takavetoisissa ajoneuvoisissa, joissa ei ole vetoakseleja, ei ole tätä osaa.
Vetoakselin suojuksen tarkoitus
Vetoakselin suojus ympäröi kohtaa, jossa moottorin torsio siirretään eturenkaisiin. Se suojaa vetoakselia lialta ja kosteudelta. Samalla suojus pitää voiteluaineen paikallaan. Tämä on tärkeää, jotta laakereiden ja akselin liikkuvat osat kestävät pitkään. Ilman voiteluainetta koko yksikkö vaurioituu nopeasti.
Vetoakselin suojuksen rasitus
Suojus kääntyy renkaan mukana ajettaessa. Jotta se voi tehdä näin käännöksissä, ei sen rakenne ole tasainen, vaan pikemminkin haitarimainen. Varsinkin käännöksissä osa tulee kuitenkin ulos. Se koostuu muutaman millimetrin paksuisesta kumista. Tämä voi kuitenkin haljeta ikääntyessään, sään vaikutuksesta tai lian aiheuttaman vaurioitumisen vuoksi. Kun se repeää, hajoaa suojus nopeasti kokonaan.
Vetoakselin suojuksen vikojen tunnistaminen
Viallinen vetoakselin suojus on helppo tunnistaa: voiteluainetta valuu ja levitää koko nivelelle, jolloin jälkeen jää musta kerros. Kun tällaisia oireita ilmenee, on toimittava heti. vaikka suojuksen vaihtaminen voi olla melko vaivalloista, tästä johtuvat voiteluaineesta ja liasta johtuvien vikojen korjaaminen on paljon kalliimpaa. Tämän lisäksi levyjarrun lähellä liikkuva voiteluaine on suuri riski. Jarrutusteho heikkenee huomattavasti, jos jarrulevylle pääsee voiteluainetta. Tämä saattaa johtaa siihen, että auto pyörähtää.
Jos voiteluainevuotoa ei huomata pitkään aikaan, regaslaakerit ja vaihdelaatikko vahingoittuvat varmasti. Tämän huomaa siitä, kun ohjatessa kuuluu kovaa koputusta ja laahustavaa ääntä ajettaessa. Tässä tapauksessa korjaus maksaa paljon enemmän kuin se, että suojus olisi vaihdettu ajoissa.
Vetoakselin suojuksen vaihtaminen
Suojuksen vaihtamiseen tarvitaan melko osaava harrastelija-asentaja, jolla on noin 2-3 vuoden kokemus. Ammattilaishuoltamo hyvin koulutetulla henkilöstöllä ja tarvittavilla erikoistyökaluilla pystyy tekemään vaihdon noin puolella tästä ajasta. Suojuksen vaihtaminen vaatii vetoakselin irrottamista ja purkamista. Suojus on kiinnitetty akseliin puristimilla.
Korjauksessa tulee irrottaa eturengas, löysätä tai irrottaa ohjausnivelet, löysätä rengaslaakerit ja irrottaa kaikki tarvittavat osat, jotta vetoakseli saadaan irti. Suojuksen vaihto sisältää myös rengaslaakerien ja vetoakselin hammastusten tarkastuksen. Jotkin vanhat ajoneuvot, kuten vanhat Renaultin Rapid -pakettiautot ovat huonomaineisia siksi, että niiden vetoakselit kuluvat niin nopeasti. Normaalisti nämä komponentit kuitenkin kestävät koko auton eliniän, kunhan niitä huolletaan säännöllisesti.
Rengaslaakerien tapauksessa kannattaa harkita vaihtoa ehkäisevänä toimenpiteenä. Kun koko yksikkö on jo valmiiksi purettu, tämän pienen osan vaihtaminen on mahdollisuus, jota ei kannata ohittaa. Rengaslaakerin asennus tulee kuitenkin antaa ammattilaisen hoidettavaksi.
Sama pätee myös kaikkiin muihin ohjausjärjestelmän liikkuviin osiin: kumivaimentimet, vakaimet ja varsinkin raidetangot ova todella edullisia varaosia. Huokoista kumia sisältävien osien asennus tarkoittaa sitä, että osat tulee korjata jo muutaman viikon kuluessa.
Uudelleenasennuksen aikana on tärkeää kiinnittää raidetanko samalla tavalla kuin se oli ennen purkamista. Merkintöjen tekeminen tai kierteiden laskeminen auttaa palauttamaan sen samaan asentoon. Jos ei olla enää varmoja, kuinka syvälle raidetangot oli kieritetty, tulee ajoneuvo viedä säädettäväksi. Älä päädy halpoihin ratkaisuihin Suojuksen vaihtamisen vaikeus houkuttelee päätymään huonoihin ratkaisuihin. On olemassa esimerkiksi halkaistuja suojuksia, jotka voidaan asentaa vanhojen päälle. Sen jälkeen sauma liimataan kiinni. Kaikki vähänkään asiaan perehtyneet kuitenkin tietävät, ettei tämä ole pitkäaikainen ratkaisu. Täysi setti akselisuojan vaihtamiseksi maksaa alkaen 15 euroa. Siinä tulee mukana uutta voiteluainetta ja kaikki tarvittavat kiinnitysmateriaalit. Näin alhaiset hinnat tekevät halpojen vaihtoehtojen käyttämisestä turhia.
Korjauksessa tulee irrottaa eturengas, löysätä tai irrottaa ohjausnivelet, löysätä rengaslaakerit ja irrottaa kaikki tarvittavat osat, jotta vetoakseli saadaan irti. Suojuksen vaihto sisältää myös rengaslaakerien ja vetoakselin hammastusten tarkastuksen. Jotkin vanhat ajoneuvot, kuten vanhat Renaultin Rapid -pakettiautot ovat huonomaineisia siksi, että niiden vetoakselit kuluvat niin nopeasti. Normaalisti nämä komponentit kuitenkin kestävät koko auton eliniän, kunhan niitä huolletaan säännöllisesti.
Rengaslaakerien tapauksessa kannattaa harkita vaihtoa ehkäisevänä toimenpiteenä. Kun koko yksikkö on jo valmiiksi purettu, tämän pienen osan vaihtaminen on mahdollisuus, jota ei kannata ohittaa. Rengaslaakerin asennus tulee kuitenkin antaa ammattilaisen hoidettavaksi.
Sama pätee myös kaikkiin muihin ohjausjärjestelmän liikkuviin osiin: kumivaimentimet, vakaimet ja varsinkin raidetangot ova todella edullisia varaosia. Huokoista kumia sisältävien osien asennus tarkoittaa sitä, että osat tulee korjata jo muutaman viikon kuluessa.
Uudelleenasennuksen aikana on tärkeää kiinnittää raidetanko samalla tavalla kuin se oli ennen purkamista. Merkintöjen tekeminen tai kierteiden laskeminen auttaa palauttamaan sen samaan asentoon. Jos ei olla enää varmoja, kuinka syvälle raidetangot oli kieritetty, tulee ajoneuvo viedä säädettäväksi. Älä päädy halpoihin ratkaisuihin Suojuksen vaihtamisen vaikeus houkuttelee päätymään huonoihin ratkaisuihin. On olemassa esimerkiksi halkaistuja suojuksia, jotka voidaan asentaa vanhojen päälle. Sen jälkeen sauma liimataan kiinni. Kaikki vähänkään asiaan perehtyneet kuitenkin tietävät, ettei tämä ole pitkäaikainen ratkaisu. Täysi setti akselisuojan vaihtamiseksi maksaa alkaen 15 euroa. Siinä tulee mukana uutta voiteluainetta ja kaikki tarvittavat kiinnitysmateriaalit. Näin alhaiset hinnat tekevät halpojen vaihtoehtojen käyttämisestä turhia.
Tuote-ehdotuksia: