Koiranluu autoosi
Koiranluu Top auto merkit
- BMW 3-sarja Kallistuksenvakaajan yhdystanko
- Kallistuksenvakaajan yhdystanko BMW 5-sarja
- Tanko kallistuksenvaimennin MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja
- VW GOLF Kallistuksenvakaajan yhdystanko
- Kallistuksenvakaajan yhdystanko AUDI A4
- Tanko kallistuksenvaimennin VW PASSAT
- VOLVO V70
- AUDI A6 Kallistuksenvakaajan yhdystanko
- Kallistuksenvakaajan yhdystanko VW TRANSPORTER
- Tanko kallistuksenvaimennin SKODA OCTAVIA
- TOYOTA AVENSIS
- FORD FOCUS Kallistuksenvakaajan yhdystanko
- Kallistuksenvakaajan yhdystanko FORD MONDEO
- Tanko kallistuksenvaimennin MERCEDES-BENZ SPRINTER
- OPEL ASTRA
- TOYOTA COROLLA Kallistuksenvakaajan yhdystanko
- Kallistuksenvakaajan yhdystanko FORD TRANSIT
- Tanko kallistuksenvaimennin MERCEDES-BENZ VITO
- HONDA CR-V
Koiranluu viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Kallistuksenvakaajan yhdystanko tai tuttavallisemmin koiranluu on suhteellisen huomaamaton komponentti, jolla on tärkeä tehtävä. Se välittää korin heilumisen voimat kallistuksenvakaajaan. Sen tarkoituksena ei kuitenkaan ole vaimentaa näitä voimia (se on jousituksen tehtävä), vaan sen sijaan välittää korin liikkeet tukivarsien kautta jousitukseen. Viallinen yhdystanko aiheuttaisi huomattavaa ajomukavuuden heikkenemistä, jolloin auton "seilaa". Vian laiminlyönnistä voi seurata vakava onnettomuus riski, sillä vaarallisessa tilanteessa väistöliikkeet tulevat hankaliksi tehdä.
Missä on yhdystanko sijaitsee?
- Pystysuunnassa asennettu kallistuksenvakaajan yhdystanko sijoittuu aivan etupyörien taakse, silloin kun ne ovat ääriasentoon käännettynä. Valmistajasta riippuen ne on asennettu joko etuakselille tai molemmille akseleille, mutta ei pelkästään taka-akselille. Siellä niihin on hankalampi päästä käsiksi sillä takapyöriä ei voi kääntää, joka tekee asennuksesta hankalampaa.
Miten yhdystanko toimii?
- Yhdystangon tärkeimmät osat ovat sen liittimet. Ne voivat olla pulttiliitoksia, haarukka liitoksia tai välillisesti kumipuslien tai pallonivelten kanssa toimivia ja liittimet pitkälti määrittelevät voiman siirtymisen.
- Toisessa päässä palkki kiinnittyy alustaan (ajoneuvon koriin) ja toisessa päässä kallistuksenvakaajaan. Ylöspäin tai alaspäin suuntautuva rungon liike siirtyy riittävällä tavalla.
Mitä tapahtuu, jos osa vikaantuu?
- Tyypillinen merkki yhdystangon viasta on kopiseva ääni jalkatilassa suoraan pyörien yläpuolella.
- Vähitellen ajamisen laatu heikkenee. Aluksi vain hieman, mutta vähitellen auto heiluu intensiivisemmin, jonka huomaa erityisesti tien kaarteissa joissa se ilmenee aliohjautumisena.
- Kun yhdystanko on rikki, ajoturvallisuus vaarantuu ja vaaratilanteiden välttäminen on vaikeampaa, heikentyneiden ajo-ominaisuuksien vuoksi.
Mahdolliset syyt:
- Yhdystanko absorboi voimakkaita vetäviä ja työntäviä voimia ja on jatkuvasti rasituksen alla ajon aikana. Rasituksesta johtuva materiaalin väsyminen on sen tärkein vihollinen ja yleisin vikojen syy.
- Lisäksi liitoskohdat menettävät toimintakykynsä rasituksen ja ikääntymisen seurauksena. Ruuvikierteet voivat vaurioitua, kumilaakereista tulee huokoisia ja pallonivelet kuluvat.
Korjaus autokorjaamolla vai omatoimisesti?
- Monissa autoissa, yhdystangon voi korvata omatoimisesti ilman mitään ongelmia. Siinä ei tarvita erikoistyökaluja ja koska sen voi asentaa vain yhteen suuntaan, ei ole montaa mahdollisuutta, mikä voisi mennä pieleen. Valmistajasta riippuen voidaan vaatia tiettyä vääntömomenttia, joka sinun pitää selvittää.
Vinkkejä vaihtoon:
- Edessä yhdystangot ovat vain juuri ja juuri riittävän saatavilla, kun pyörä käännetään ääriasentoon. Taka-akselin ollessa kyseessä, auto on nostettava ylös ja pyörät poistettava.
- Merkittävin haaste on poistaa kuormitus, joka vaatii tukea kolmiotukivarteen vivulla. Vasta sen jälkeen molemmat liitokset voi ruuvata auki tai kammeta ne irti sorkkaraudalla.
- Voiteluaineen, maitorasvan tai vaseliinin lisääminen kumipusliin ja vakaajan holkkiin voi yksinkertaistaa kokoonpanoa.
Mitä tehdä jos kumipuslat ovat vialliset
Usein yhdystangon kumipuslat toimivat eräänlaisena vaimentimena ja niistä tulee huokoisia, ne murtuvat, eivätkä enää toimi kunnolla. Niiden vaihtaminen yksinään ei ole yksinkertaista, eikä sitä useimmissa tapauksissa edes suositella sillä näiden osien pienet halkeamat ovat usein näkymättömiä, jopa ammattilaisille. Useimmat valmistajat sisällyttävät kumipuslat tai muut yhdistävät osat yhdystangon sarjaan. Lisäksi, ne on vaihdettava koko akselille toispuoleisen kulumisen estämiseksi.
Millaiset ovat todennäköiset kustannukset?
Kunhan pidättäydyt ajamasta jatkuvasti rajoilla, sinun ei tarvitse huolehtia yhdystankojen rasituksesta. Yleensä ikä vaikuttaa niihin eniten. Noin 200.000 ajetun kilometrin jälkeen tulisi tehdä säännöllinen silmämääräinen tarkistus. Viime kädessä 300.000 kilometriä on yleensä kohta, jolloin osat ovat lopussa. Yhdystankojen sarja maksaa 15 ja 50 euron välillä, joista kalliimmat tuotteet lupaavat paremman ajomukavuuden koko elinkaaren aikana.
Vaikka tietenkin halvat varaosat kuten yhdystangot tarjoavat toisen mahdollisuuden säästämiseen. Vieraillessasi myymälässämme, jossa tarjoamme päivittäin alennuksia ja myös erityisiä budjetti vaihtoehtoja jo valmiiksi kohtuullisiin hintoihin, voit säästää huomattavan määrän rahaa.