Pyöränlaakeri autoosi
Takapyörän laakeri Top auto merkit
- BMW 3-sarja Pyörän laakeri
- Pyörän laakeri BMW 5-sarja
- Etupyörän laakeri MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja
- VW GOLF Pyörän laakeri
- Pyörän laakeri AUDI A4
- Etupyörän laakeri VW PASSAT
- VOLVO V70
- AUDI A6 Pyörän laakeri
- Pyörän laakeri VW TRANSPORTER
- Etupyörän laakeri SKODA OCTAVIA
- TOYOTA AVENSIS
- FORD FOCUS Pyörän laakeri
- Pyörän laakeri FORD MONDEO
- Etupyörän laakeri MERCEDES-BENZ SPRINTER
- OPEL ASTRA
- TOYOTA COROLLA Pyörän laakeri
- Pyörän laakeri FORD TRANSIT
- Etupyörän laakeri MERCEDES-BENZ VITO
- HONDA CR-V
Pyöränlaakeri viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Tehokkuutta kriittisessä kohdassa: pyörän laakerit
Pyörän laakeri on pyörän ja akselin lopullinen yhdyspiste. Se varmistaa, että pyörä pyörii mahdollisimman vapaasti. Viallinen pyörän laakeri aiheuttaa tietyn tyyppistä rahinaa, joka muuttuu vähitellen kovemmaksi. Sen vaihtaminen ei ole erityisen yksinkertaista, mutta sen voi tehdä kotona autotallissa jos sinulla on oikeat työkalut. Tämän osan korjaaminen vaatii huomattavan määrän voimaa.
Pyörän laakerin rakenne
Pyörän laakereiden tehtävänä on pitää pyörän vierintävastus niin alhaisena kuin mahdollista. Vierintävastus synnyttää kitkaa ja lämpöä, mikä johtaa nopeampaa kulumiseen ja suurempaan polttoaineen kulutukseen. Pyörän laakerit ovat siksi yleensä suuria kuulalaakereita, jotka on sijoitettu kahteen riviin. Pyörän laakeroinnissa on kiinteä voitelu. Ei-vetävissä pyörissä rasva pysyy paikallaan kannen alla. Vetävillä pyörillä, yleensä etupyörillä, pyörän laakerin rasva on kumiholkin sisällä.
Pyörän laakerin sijainti
Pyörän laakeri voi olla useissa eri paikoissa. Vetävällä etuakselilla, pyörän laakeri sijoittuu pyörän akseli holkin taakse. Taka-akselilla pyörän laakeri on usein asennettu rumpujarruun. Kaikissa tapauksissa pyörän napa täytyy purkaa, jotta päästään käsiksi pyörän laakeriin.
Pyörän laakerin vaihtaminen
Olka-akseli on kiinnitetty akseliin, jossa on suuri ja tiukka ruuvi, jonka avaaminen vaatii pneumaattisen ruuvimeisselin pitkällä vivulla. Kun ruuvi ja lukitusrengas (jos sellainen on) ovat löysällä, napa voidaan poistaa. Tämä oli helppo osuus. Suurin haaste on poistaa pyörän laakeri navasta ja puristaa uusi laakeri paikalleen. Tähän tarvitaan erityinen työkalu: hydromekaaninen puristin.
Ei vaihto ilman puristinta
Pyöränlaakerien lyöminen irti navasta vasaralla ja taltalla on erittäin huono ajatus, jonka pääasiallinen tulos on osan vaurioituminen. Uuden laakerin paikalleen puristaminen ei ole mahdollista ilman prässiä. Laakereiden irrottaminen ja uudelleen asentaminen voidaan tehdä ammattilaisten toimesta korjaamolla suhteellisen edullisesti. Korjaamo ei kuitenkaan anna takuuta sen työlle, eikä varmasti ainakaan laakerille, jos osia ei ole ostettu sen kautta. Huomioi kokoonpanon pyörimissuuntaan, kun puristat uusia laakereita. Lisäksi on tärkeää käyttää oikeaan vääntömomenttia pyöriä kootessasi. Liiallinen momentti voi aiheuttaa yhtä paljon vahinkoa kuin liian vähäinenkin.
Mikä aiheuttaa pyörän laakerin toimintahäiriöitä?
Pyöränlaakerointi on jatkuvan rasituksen alla, pyörien miljoonia kertoja erilaisissa rasittavissa olosuhteissa ja kantaen useiden tonnien painon. Tästä syystä pyörän laakeri on kuluva osa. Agressiivinen ajo nopeuttaa kulumista enemmän kuin rento ajotapa. Luonnollisen ikääntymisen lisäksi, viallinen akselin holkki on yhteinen syy pyörän laakerin kulumiseen. Kun rasva vuotaa ulos, pyörän laakeri ei ole enää asianmukaisesti voideltu. Lisäksi, osaan sisälle tunkeutuva suolainen vesi tai lika nopeuttavat pyörän laakerin kulumista.
Vain laadulla on merkitystä
Pyörän laakerin vaihtaminen on kovaa ja raskasta työtä ja edellyttää erikoistyökaluja. Vain laadukas varaosa tunnetulta tuotemerkiltä kestää raskasta kuormitusta pitkällä aikavälillä. Siksi sinun ei pitäisi koskaan säästää laakerien hankinnassa. Vaikka merkki valmistajan komponentti maksaa hieman enemmän, sen huomattavasti pidempi vaihtoväli on riittävä syy olla käyttämättä halpaa osaa.