00#
94-4855

Jarrusatulan pidin autoosi

Valitse ajoneuvo
Haku
Jarrusatulan pidin - kunkin yksittäisen tuotteen paras mahdollinen laatu

Jarrusatulan kannatin markkinoiden johtavilta valmistajilta

  • BOSCH Jarrusatulan pidin kokemuksia
  • MAPCO Jarrusatulan pidin kokemuksia
  • ATE Jarrusatulan pidin kokemuksia
  • TRW Jarrusatulan pidin kokemuksia
  • TOPRAN Jarrusatulan pidin kokemuksia
  • JP GROUP Jarrusatulan pidin kokemuksia
  • ABE Jarrusatulan pidin kokemuksia
  • TEXTAR Jarrusatulan pidin kokemuksia
  • Osta parhaalla hinnalla täältä LAUBER Jarrusatulan kannatin
  • Osta parhaalla hinnalla täältä GH Jarrusatulan kannatin
  • Osta parhaalla hinnalla täältä ESEN SKV Jarrusatulan kannatin
  • Osta parhaalla hinnalla täältä NTY Jarrusatulan kannatin
  • Osta parhaalla hinnalla täältä VIKA Jarrusatulan kannatin
  • Osta parhaalla hinnalla täältä TRUCKTEC AUTOMOTIVE Jarrusatulan kannatin
  • Osta parhaalla hinnalla täältä DT Spare Parts Jarrusatulan kannatin
  • Osta parhaalla hinnalla täältä MAXGEAR Jarrusatulan kannatin
  • KAMOKA
  • BSG
  • AUGER
  • BUDWEG CALIPER

Jarrusatulan pidin viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje

Turvallista voimakkaiden voimien hallintaa jarrusatulan kannattimella

Jarrusatulan kannatin on osa levyjarruja, ja sillä on tärkeä toiminto. Kannatin on jarrusatulan pidike. Jarrusatulat vuorostaan kannattelevat jarrupaloja. Kun jarrua painetaan, jarrupalat painavat suurella voimalla myös vahvasta teräksestä valmistettua jarrulevyä vastaan. Jarruttamisessa syntyy suuria voimia. Jarrusatulan tulee pystyä turvallisesti absorboimaan nämä voimat.

Mitkä voimat vaikuttavat jarrusatulan kannattimeen?

Ensinnäkin, jarrupalat luovat suhteellisen vastavoiman, kun ne painautuvat jarrulevyä vasten. Tavallisessa täysin auton pysäyttävässä jarrutuksessa jarrupaine saattaa olla 150 baria. Hätäjarrutuksessa, jonka laukaisee jarrutusavustin, jarrupaine voi olla hetkellisesti 400 baria. Se, ettei jarrusatula murru osiin näiden lineaaristen voimien alla, luo todellisen haasteen jarrusatuloille.
Jarruttaminen ei tapahdu paikalla ollessa, vaan ajon aikana. Mitä nopeammin jarrulevy pyörii, sitä voimakkaampia vetävät voimat ovat jarrutuksen aikana. Kitkaa ei synny vertikaalisesti, vaan rinnakkain jarrulevyyn ja jarrupaloihin. Tämä rinnakkainen kitka muunnetaan yhdessä paineen kanssa kulmalliseksi voimakertoimeksi, joka muuttaa jatkuvasti suuntaa ja voimaa. Nämä korkeat, kulmalliset ja muuttuvat voimat vaativat tältä autonosalta tinkimätöntä laatua ja vakautta.

Jarrusatulan kannattimen rakenne

Jarrusatulan kannatin on uskomattoman ohut monoliittinen osa, joka on valmistettu galvanoidusta valuteräksestä. Se muotoillaan aina tismalleen ajoneuvotyyppiin sopivaksi. Se koostuu salvasta pulttikiinnikkeillä pyörännavassa sekä jarrupalojen pidikkeessä olevista asennusrei’istä. Yleisesti ottaen jarrusatulan kannatin on todella kestävä ja kestää koko auton käyttöiän ajan. Se tulee kuitenkin puhdistaa ja sen kunto tarkistaa aina jarruvaijerien vaihdon yhteydessä.

Jarrusatulan kannattimen käyttöikä

Vaikka jarrusatulan kannatin altistuu voimakkaalle tekniselle rasitukselle, se kestää yleisesti ottaen pitkään. Maallikon on vaikea tunnistaa osan laatu. Perimmiltään tämä riippuu sen valmistusmateriaaleista ja valmistustavasta. Vain valetut ja muottivaletut osat ovat sallittuja, ja niiden tulee olla sekoitettu oikeanlaisesta sekametallikomponenttien seoksesta, joka on ammattilaatuisesti painettu ja johon on myös ammattimaisesti suoritettu purseenpoisto. Syvät purseet jarrusatulan kannattimessa ilmaisevat huonosta valmistajan laadunvalvonnasta.

Jarrusatulan kannattimien tuotanto

Jarrusatulan kannattimet ovat teknisesti tärkeitä autonosia, ja ne vaativat täten poikkeuksellisen perusteellisen laadunvalvontajärjestelmän. Monet autonvalmistajat määräävät näille osille 100-prosenttisen tarkistuksen, ainakin autoille, joissa on runsaasti hevosvoimia. Tämä suoritetaan ultraäänellä ja röntgenkuvauksella, joilla ne tarkistetaan kaviteettien tai valumateriaan sekoittuneiden vierasperäisten aineiden varalta. On äärimmäisen tärkeää, että näitä viallisia osia ei esiinny tehtaalla. Jos niitä käytetään, ne heikentävät järjestelmää.

Jarrusatulan kannattimen viat

Jarrusatulan kannattimet voivat vioittua vuosien käytön jälkeen. Yleisin vika on murtuminen. Tämä tilanne vaatii erityistä huolenpitoa: jos murtumia esiintyy, osa tulee vaihtaa uuteen välittömästi. Jarrusatulan kannatinta ei voida hitsata tai liimata. Ainoa mahdollisuus saada auto taas liikenneturvalliseksi on vaihto uuteen osaan. Jarrusatulan kannattimen vaihto ei ole monimutkaista. Se on kiinni kahdella pultilla. Nämä pultit tulee myös vaihtaa uusiin, ja ne tulee kiristää oikeaan vääntömomenttiin. Momenttitiedot voidaan tarkistaa auton korjausohjekirjasta.

Ei kovin kallis

Jarrusatulan kannattimet ovat teknisesti erittäin tärkeitä sekä hyvin yksinkertaisia osia. Niiden hinta on täten melko alhainen. Jopa merkkituotteet, kuten esimerkiksi TRW:n osat, eivät useinkaan maksa yli 60 euroa. Uuden osan hinta riippuu silti suurelta osin kyseessä olevasta autosta. Mitä suurempia ovat moottorin kapasiteetti ja auton paino, sitä kovempia voimia jarrusatulan kannattimeen kohdistuu. Tästä syystä sen tulee olla vastaavasti tarpeeksi vankka. Käytetyn osan käyttöä suositellaan ehdottomasti välttämään. Älä leiki turvallisuudellasi, vaan varmista aina, että osa on laadukas merkkiosa.


Tuote-ehdotuksia:
Ruuvi, jarrusatula
Jarrusatula pidike FEBI BILSTEIN 182471
  • Pituus (mm): 45
  • Kierteen pituus (mm): 35
  • Avainväli: 18
  • Pinta: Sinkki-liuska-pinnoite
  • Ruuvin pituus ilman päätä [mm]: 35
  • Asennuspuoli: Etuakseli
  • Paino [kg]: 0,05
  • Ulkokierremitta: M12 x 1,5
  • Tila:  Täysin
182471 FEBI BILSTEIN Jarrusatula pidike auton hinta
FEBI BILSTEIN | 182471
5,04 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Ohjainhela, jarrusatula
Jarrusatulan pidike ATE 11.8171-0022.1
  • Pituus (mm): 39,1
  • Läpimitta [mm]: 13
  • Jarrujärjestelmä: ATE
  • Tila:  Täysin
11.8171-0022.1 ATE Jarrusatulan pidike auton hinta
ATE | 11.8171-0022.1
3,35 €
Tila:  Täysin
Jarrusatula pidike
Jarrusatulan kannatin TRW BDA590
  • Valmistaja rajaus: TRW
  • parilliset tuotenumerot: BDA589
  • Tila:  Täysin
BDA590 TRW Jarrusatulan kannatin auton hinta
TRW | BDA590
33,21 €
Tila:  Täysin
Jarrusatula pidike
Jarrusatulan pidin RIDEX 1009C0039
  • Asennuspuoli: Taka-akseli, vasen
  • Tila:  Täysin
1009C0039 RIDEX Jarrusatulan pidin auton hinta
RIDEX | 1009C0039
32,64 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Ruuvi, jarrusatula
Jarrusatula pidike FEBI BILSTEIN 182428
  • Pituus (mm): 36
  • Kierteen pituus (mm): 18
  • Laatu / luokka: 10.9
  • Avainväli: 16
  • Ruuvikanta/mutteriprofiili: Kuusioruuvi /-mutteri
  • Pinta: Sinkki-liuska-pinnoite
  • Ruuvin pituus ilman päätä [mm]: 27
  • Asennuspuoli: Taka-akseli
  • Paino [kg]: 0,34
  • Ulkokierremitta: M10 x 1,5
  • Tila:  Täysin
182428 FEBI BILSTEIN Jarrusatula pidike auton hinta
FEBI BILSTEIN | 182428
5,07 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Jarrusatula pidike
Jarrusatulan pidike RIDEX 1009C0031
  • Materiaali: Alumiini
  • Asennuspuoli: Taka-akseli, Molemminpuolin
  • Tila:  Täysin
1009C0031 RIDEX Jarrusatulan pidike auton hinta
RIDEX | 1009C0031
33,67 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Ruuvi, jarrusatula
Jarrusatulan kannatin FEBI BILSTEIN 182457
  • Pituus (mm): 34
  • Kierteen pituus (mm): 25
  • Laatu / luokka: 10.9
  • Avainväli: 13
  • Ruuvikanta/mutteriprofiili: Kuusioruuvi /-mutteri
  • Pinta: Sinkki-liuska-pinnoite
  • Ruuvin pituus ilman päätä [mm]: 25
  • Paino [kg]: 0,03
  • Ulkokierremitta: M10 x 1,5
  • Tila:  Täysin
182457 FEBI BILSTEIN Jarrusatulan kannatin auton hinta
FEBI BILSTEIN | 182457
2,75 €
Tila:  Täysin
Ruuvi, jarrusatula
Jarrusatulan pidin FEBI BILSTEIN 05153
  • Pituus (mm): 45
  • Laatu / luokka: 10.9
  • Paino [kg]: 0,052
  • Ulkokierremitta: M12 x 1,5
  • Materiaali: Teräs
  • Tila:  Täysin
05153 FEBI BILSTEIN Jarrusatulan pidin auton hinta
FEBI BILSTEIN | 05153
3,05 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Ruuvi, jarrusatula
Jarrusatula pidike METZGER 6250007S
  • Tarvittava kappalemäärä: 4
  • Kierremitta: M12 x 1,5 x 65
  • Tila:  Täysin
6250007S METZGER Jarrusatula pidike auton hinta
METZGER | 6250007S
4,62 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Ruuvi, jarrusatula
Jarrusatulan pidike FEBI BILSTEIN 182452
  • Pituus (mm): 56
  • Kierteen pituus (mm): 40
  • Laatu / luokka: 10.9
  • Ruuvikanta/mutteriprofiili: Torx, ulko
  • Pinta: Sinkki-liuska-pinnoite
  • Ruuvin pituus ilman päätä [mm]: 40
  • Paino [kg]: 0,07
  • Ulkokierremitta: M12 x 1,5
  • Tila:  Täysin
182452 FEBI BILSTEIN Jarrusatulan pidike auton hinta
FEBI BILSTEIN | 182452
6,39 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Ruuvi, jarrusatula
Jarrusatulan kannatin FEBI BILSTEIN 48810
  • Laatu / luokka: 10.9
  • Avainväli: 21
  • Ruuvikanta/mutteriprofiili: Kuusioruuvi /-mutteri
  • Ruuvin pituus ilman päätä [mm]: 35
  • Asennuspuoli: Etuakseli
  • Paino [kg]: 0,08
  • Ulkokierremitta: M14 x 1,5
  • Tila:  Täysin
48810 FEBI BILSTEIN Jarrusatulan kannatin auton hinta
FEBI BILSTEIN | 48810
4,10 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Ruuvi, jarrusatula
Jarrusatulan pidin FEBI BILSTEIN 181220
  • Pituus (mm): 44
  • Kierteen pituus (mm): 23
  • Laatu / luokka: 10.9
  • Avainväli: 16
  • Ruuvikanta/mutteriprofiili: Kuusioruuvi /-mutteri
  • Pinta: Sinkki-liuska-pinnoite
  • Ruuvin pituus ilman päätä [mm]: 32
  • Paino [kg]: 0,05
  • Ulkokierremitta: M12 x 1,5
  • Tila:  Täysin
181220 FEBI BILSTEIN Jarrusatulan pidin auton hinta
FEBI BILSTEIN | 181220
4,96 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin