Jarrusatulan pidin autoosi

Jarrusatula pidike Top auto merkit
- BMW 3-sarja Jarrusatulan pidin
- VW GOLF Jarrusatulan pidin
- BMW 5-sarja Jarrusatulan pidike
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja Jarrusatulan pidin
- AUDI A4 Jarrusatulan pidin
- VOLVO V70 Jarrusatulan pidike
- VW PASSAT
- SKODA OCTAVIA Jarrusatulan pidin
- TOYOTA AVENSIS Jarrusatulan pidin
- TOYOTA COROLLA Jarrusatulan pidike
- AUDI A6
- VW TRANSPORTER Jarrusatulan pidin
- FORD FOCUS Jarrusatulan pidin
- OPEL ASTRA Jarrusatulan pidike
- FORD MONDEO
- FIAT DUCATO Jarrusatulan pidin
- NISSAN QASHQAI Jarrusatulan pidin
- HONDA CR-V Jarrusatulan pidike
- FORD TRANSIT
Jarrusatulan pidin viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Turvallista voimakkaiden voimien hallintaa jarrusatulan kannattimella
Jarrusatulan kannatin on osa levyjarruja, ja sillä on tärkeä toiminto. Kannatin on jarrusatulan pidike. Jarrusatulat vuorostaan kannattelevat jarrupaloja. Kun jarrua painetaan, jarrupalat painavat suurella voimalla myös vahvasta teräksestä valmistettua jarrulevyä vastaan. Jarruttamisessa syntyy suuria voimia. Jarrusatulan tulee pystyä turvallisesti absorboimaan nämä voimat.
Mitkä voimat vaikuttavat jarrusatulan kannattimeen?
Ensinnäkin, jarrupalat luovat suhteellisen vastavoiman, kun ne painautuvat jarrulevyä vasten. Tavallisessa täysin auton pysäyttävässä jarrutuksessa jarrupaine saattaa olla 150 baria. Hätäjarrutuksessa, jonka laukaisee jarrutusavustin, jarrupaine voi olla hetkellisesti 400 baria. Se, ettei jarrusatula murru osiin näiden lineaaristen voimien alla, luo todellisen haasteen jarrusatuloille.
Jarruttaminen ei tapahdu paikalla ollessa, vaan ajon aikana. Mitä nopeammin jarrulevy pyörii, sitä voimakkaampia vetävät voimat ovat jarrutuksen aikana. Kitkaa ei synny vertikaalisesti, vaan rinnakkain jarrulevyyn ja jarrupaloihin. Tämä rinnakkainen kitka muunnetaan yhdessä paineen kanssa kulmalliseksi voimakertoimeksi, joka muuttaa jatkuvasti suuntaa ja voimaa. Nämä korkeat, kulmalliset ja muuttuvat voimat vaativat tältä autonosalta tinkimätöntä laatua ja vakautta.
Jarrusatulan kannattimen rakenne
Jarrusatulan kannatin on uskomattoman ohut monoliittinen osa, joka on valmistettu galvanoidusta valuteräksestä. Se muotoillaan aina tismalleen ajoneuvotyyppiin sopivaksi. Se koostuu salvasta pulttikiinnikkeillä pyörännavassa sekä jarrupalojen pidikkeessä olevista asennusrei’istä. Yleisesti ottaen jarrusatulan kannatin on todella kestävä ja kestää koko auton käyttöiän ajan. Se tulee kuitenkin puhdistaa ja sen kunto tarkistaa aina jarruvaijerien vaihdon yhteydessä.
Jarrusatulan kannattimen käyttöikä
Vaikka jarrusatulan kannatin altistuu voimakkaalle tekniselle rasitukselle, se kestää yleisesti ottaen pitkään. Maallikon on vaikea tunnistaa osan laatu. Perimmiltään tämä riippuu sen valmistusmateriaaleista ja valmistustavasta. Vain valetut ja muottivaletut osat ovat sallittuja, ja niiden tulee olla sekoitettu oikeanlaisesta sekametallikomponenttien seoksesta, joka on ammattilaatuisesti painettu ja johon on myös ammattimaisesti suoritettu purseenpoisto. Syvät purseet jarrusatulan kannattimessa ilmaisevat huonosta valmistajan laadunvalvonnasta.
Jarrusatulan kannattimien tuotanto
Jarrusatulan kannattimet ovat teknisesti tärkeitä autonosia, ja ne vaativat täten poikkeuksellisen perusteellisen laadunvalvontajärjestelmän. Monet autonvalmistajat määräävät näille osille 100-prosenttisen tarkistuksen, ainakin autoille, joissa on runsaasti hevosvoimia. Tämä suoritetaan ultraäänellä ja röntgenkuvauksella, joilla ne tarkistetaan kaviteettien tai valumateriaan sekoittuneiden vierasperäisten aineiden varalta. On äärimmäisen tärkeää, että näitä viallisia osia ei esiinny tehtaalla. Jos niitä käytetään, ne heikentävät järjestelmää.
Jarrusatulan kannattimen viat
Jarrusatulan kannattimet voivat vioittua vuosien käytön jälkeen. Yleisin vika on murtuminen. Tämä tilanne vaatii erityistä huolenpitoa: jos murtumia esiintyy, osa tulee vaihtaa uuteen välittömästi. Jarrusatulan kannatinta ei voida hitsata tai liimata. Ainoa mahdollisuus saada auto taas liikenneturvalliseksi on vaihto uuteen osaan. Jarrusatulan kannattimen vaihto ei ole monimutkaista. Se on kiinni kahdella pultilla. Nämä pultit tulee myös vaihtaa uusiin, ja ne tulee kiristää oikeaan vääntömomenttiin. Momenttitiedot voidaan tarkistaa auton korjausohjekirjasta.
Ei kovin kallis
Jarrusatulan kannattimet ovat teknisesti erittäin tärkeitä sekä hyvin yksinkertaisia osia. Niiden hinta on täten melko alhainen. Jopa merkkituotteet, kuten esimerkiksi TRW:n osat, eivät useinkaan maksa yli 60 euroa. Uuden osan hinta riippuu silti suurelta osin kyseessä olevasta autosta. Mitä suurempia ovat moottorin kapasiteetti ja auton paino, sitä kovempia voimia jarrusatulan kannattimeen kohdistuu. Tästä syystä sen tulee olla vastaavasti tarpeeksi vankka. Käytetyn osan käyttöä suositellaan ehdottomasti välttämään. Älä leiki turvallisuudellasi, vaan varmista aina, että osa on laadukas merkkiosa.