Jarrupääsylinteri autoosi

Jarrupääsylinteri Top auto merkit
- BMW 3-sarja Jarrupääsylinteri
- VW GOLF Jarrupääsylinteri
- BMW 5-sarja Jarrupääsylinteri
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja Jarrupääsylinteri
- AUDI A4 Jarrupääsylinteri
- VOLVO V70 Jarrupääsylinteri
- VW PASSAT
- SKODA OCTAVIA Jarrupääsylinteri
- TOYOTA AVENSIS Jarrupääsylinteri
- TOYOTA COROLLA Jarrupääsylinteri
- AUDI A6
- VW TRANSPORTER Jarrupääsylinteri
- FORD FOCUS Jarrupääsylinteri
- OPEL ASTRA Jarrupääsylinteri
- FORD MONDEO
- FIAT DUCATO Jarrupääsylinteri
- NISSAN QASHQAI Jarrupääsylinteri
- HONDA CR-V Jarrupääsylinteri
- FORD TRANSIT
Jarrupääsylinteri viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Hydraulisen jarrujärjestelmän päässä: jarrujen pääsylinteri
Jarrujen pääsylinteri on jarrujärjestelmän keskeinen osa, joka muuntaa jarrupolkimen mekaanisen voiman ja jarrutehostimen pneumaattisen voiman hydrauliseksi voimaksi, joka välittyy pyörissä oleviin jarrusylintereihin kokonaisuudessaan. Jos jarrujen pääsylinteri hajoaa, koko jarrujärjestelmä on vioittuu.
Jarrujen pääsylinterin rakenne
Jarrujen pääsylinteri on massiivinen teräs komponentti, jossa on männänvarsi. Sisäisesti siinä on viisi porattua reikää. Yhteen niistä tulee männän varsi, jotta se voi liikkua sylinterissä. Neljä aukkoa sijoittuu sivuttain ja niissä on ulkoiset ruuvikierteet, joihin jarruletkut liittyvät. Yksi tai kaksi reikää päällä ovat tarkoitettu jarrunesteen paisuntasäiliölle. Säiliö voidaan irrottaa ja asentaa erikseen tai vaihtoehtoisesti se on integroitu pääjarrusylinteriin. Männän tangon ja pääsylinterin reiän välillä on useita tiivisteitä. Ne ovat tämän osan heikko kohta.
Jarrujen pääsylinterin funktio
Jarrujen pääsylinteri kiinnitetään ruuveilla moottoritilaan. Männänvarsi yhdistyy jarrutehostimeen. Kun jarrua painetaan, männänvarsi työntyy pääsylinteriin 2 barin voimalla, mikä aiheuttaa paineen hydraulinesteeseen. Tämä paine siirtyy erillisiin jarrusylintereihin lähes ilman painehäviöitä. Tämä toimii, jos jarrunesteessä ei ole kaasua, ilmaa tai vettä.
Jarrujen pääsylinterin vikoja
Pääsylinterissä on vain yksi todella heikko kohta: tiivisteet, jotka sijaitsevat männänvarren ja jarrusylinterin välillä. Jos ne pettävät, hydrauliöljy voi vuotaa niiden sivuitse. Sen huomaa siitä, että jarrutettaessa paine selvästi heikkenee. Jarrupoljinta pitää "pumpata", jotta se toimisi. Kaiken kaikkiaan auton ajoturvallisuutta ei voi taata jarrujen viallisella pääsylinterillä. Sylinteri on vaihdettava mahdollisimman pian.
Jarrujen pääsylinterin korjaus
Aiemmin jarrujen pääsylinterin vakio korjaus oli tiivisteiden vaihtaminen. Teoriassa tämä on edelleen vaihtoehto. Takuu syistä ja koska tämän kulutusosan hinta on halpa, jarrujen pääsylinteri vaihdetaan aina nykyään kokonaan. Vaihtaminen voi olla hiukan hankalaa: on olemassa vaara, että jarruletkuista imeytyy ilmaa. Siksi suosittelemme seuraavia ohjeita:
- Tarkasta jarrunesteen veden määrä testipaperilla. Jos taso lähestyy kynnysarvoa, valuta jarru öljy kokonaan pois, vaihda sylinteri ja täytä jarrujärjestelmä uudella jarrunesteellä. Näin toimien, teet korjauksen kokonaan ja turvallisesti. Älä unohda ilmata jarrujärjestelmää korjauksen jälkeen.
Jarrujen pääsylinterin vaihtaminen on hyvin yksinkertaista:
- neljä kiinnitettyä jarrulinjaa kierretään irti. Sitten jarrujen pääsylinterin kierretään irti sen asennuslevystä. Sen jälkeen sen voi vetää irti jarrutehostimesta. Sokkaa tai ylimääräistä mutteria on voitu käyttää turvallisuuden lisäämiseksi. Purkaminen on hyvin yksinkertaista ja sen voi tehdä kuka tahansa, jolla on yksinkertaiset työkalut.
Suosittelemme vaihtamaan aina paisuntasäiliön samanaikaisesti jarrujen pääsylinterin kanssa. Näin toimiessa osa on aina uusi, eikä tarvitse pelätä sen halkeilua tai vuotamista.
Jarruputkien irroittaminen ja jarrujärjestelmän ilmaus ovat aina erinomainen tilaisuus putkien ja letkujen tarkastamiseen. Linjojen tulee olla ruosteettomat. Letkujen ei pitäisi olla hauraita tai huokoisia. Näissä osissa voi olla jyrsijöiden puremisen merkkejä. "Laajentumasta" on tullut harvinaista, mutta sitä voi esiintyä halvoissa jarruletkuissa. Tässäkin pätee se, että kaikki mikä näyttää epäilyttävältä on vaihdettava. Muuten jopa paras pääsylinterin on hyödytön.
Uuden jarrujen pääsylinterin kustannukset
Pääsylinteri on turvallisuuden kannalta keskeinen osa ja se tulisi vaihtaa vain parasta laatua olevaan varaosaan. Heikommat tuotteet hämäriltä valmistajilta ovat aina hyvin riskialttiita. Alkaen 50 euron kustannukset laadukkaasta jarrujen pääsylinteristä merkkivalmistajalta eivät ole millään tavalla turhan suuret.