Jarrurumpu autoosi

Jarrurumpu Top auto merkit
- BMW 3-sarja Jarrurumpu
- VW GOLF Jarrurumpu
- BMW 5-sarja Jarrurumpu
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja Jarrurumpu
- AUDI A4 Jarrurumpu
- VOLVO V70 Jarrurumpu
- VW PASSAT
- SKODA OCTAVIA Jarrurumpu
- TOYOTA AVENSIS Jarrurumpu
- TOYOTA COROLLA Jarrurumpu
- AUDI A6
- VW TRANSPORTER Jarrurumpu
- FORD FOCUS Jarrurumpu
- OPEL ASTRA Jarrurumpu
- FORD MONDEO
- FIAT DUCATO Jarrurumpu
- NISSAN QASHQAI Jarrurumpu
- HONDA CR-V Jarrurumpu
- FORD TRANSIT
Jarrurumpu viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Jarrurumpu on rumpujarrujen osa. Tämä jarrujärjestelmä on ollut käytössä monia vuosia, ja se on pitänyt pintansa sen kestävyyden ja pitkän käyttöiän ansiosta, vaikka suuntaus on kehittymässä yhä enemmän kohti levyjarruja. Huolimatta sen kestävyydestä viat eivät ole mahdottomia ja vaikka se ei ole enää jarruista tärkein, sen vikoja ei pidä jättää huomiotta. Vikatilanteessa, mahdollisesti pidempi jarrutusmatka ja pysähtymismatka kokonaisuudessaan voi aiheuttaa vakavia onnettomuuksia.
Mistä jarrurummun löytää?
- Rumpujarruja käytetään nykyään vain taka-akselilla. Aloittaa sieltä etsimällä.
- Pyörällä, jonne se on asennettu, jarrurumpu on piilossa vanteen ja renkaan takana. Kun molemmat on poistettu, löydät pyörän jarrusylinterin, löydät edestä jarrukengät sekä molemmat jarrupalat ja itse jarrurumpu ympäröi näitä kotelona.
Miten se toimii?
- Jarruttaminen nostaa pyörän jarrusylinterin painetta, joka saa sen sisäisen männän liikkeeseen. Ne kytkeytyvät suoraan jarrukenkiin, jotka paineen lisääntymisen seurauksena painuvat jarrurummun suuntaan. Jarrukenkiin kiinnittyneet kitkapinnat koskettavat rumpuun, mikä aiheuttaa kitkaa. Vauhtia vähenee ja auto pysähtyy.
Mitä tapahtuu, jos osa on vikaantunut?
- Sekä levy- että rumpujarrut on varustettu ohjausjärjestelmällä. Kojetaulussa olevat varoitusvalot kertovat ongelmatilanteista.
- Vika tapahtuu harvoin samanaikaisesti molemmille puolille. Auto vetää sivuun tai mahdollisesti kääntyy sivuttain jarrutuksessa. Äkillinen jarrutusvoiman heikkeneminen on toinen tyypillinen oire.
- Seisontajarrussa on toimintahäiriö.
- Jos jarrurumpu on ruosteessa, siitä saattaa valua ulos jarrunestettä, jotka aiheuttavat näkyviä tummia läiskiä vuoto alueen ympärillä.
Mahdollisia syitä:
- Ikä vaikuttaa usein materiaaliin. Lika ja sää aiheuttavat korroosiota, joka syö vääjäämättömästi metallia, kunnes siihen kehittyy reikiä. Monissa jarru rummuissa on "jarrukehä". Tämä sisäinen komponentti voi myös olla ruosteen vaikutuksen alaisena, joka heikentää jarrutehoa.
- Suuri mekaaninen rasitus voi johtaa kylmädeformaatioprosessiin. Näin käy onnettomuuksissa, vaikka myös muut syyt ovat todennäköisiä. Jarrurumpu voi tällöin muuttaa muotoaan, alkaa tärisemään tai hävittää täysin jarrutehon.
Korjaus autokorjaamolla vai omatoimisesti?
- Rumpujarru on turvallisuuden kannalta tärkeät komponentti ja sen toiminta on katsastuksen kannalta olennaista. Korjaukset tulee tehdä ammattitaitoisen mekaanikon toimesta vakuutus syistä. Epäammattimaisesti asennetut jarrut aiheuttavat ajo-ominaisuuksien heikkenemistä.
Käyttöiän pidentämiseen - puhtaan lasitetut jarrut
Kupari, messinki, molybdeeni, sinkkisulfidi - jarrupalat koostuvat monimutkaisesta materiaalien yhdistelmästä, joista jokaisella on oma sulamispisteensä. Jos tietyn materiaalin sulamispiste saavutetaan samalla, kun materiaalit, joilla on korkeampi sulamispiste säilyttävät niiden kiteisen raketeen, kitkapalojen pintaa syntyy kova lasimainen kerros, joka vaikuttaa huomattavasti sen kitkavoimaan. Tämä niin sanottu lasittuminen ilmenee nimenomaan kaupunkiliikenteessä, jossa jatkuvan "stop-and-go" -liikkeen seurauksena, jarrut ovat jatkuvasti vain osittain käytössä.
Ei ole mitään välitöntä syytä vaihtaa lasittuneita jarruja. Usein riittää, että jarrupalat saavuttavat oikean lämpötilan, jonka johdosta lasitettu kerros kirjaimellisesti "sulaa pois". Tehdäksesi tämän, etsi parkkipaikka tai suora tie (ota huomioon muu liikenne!), joka on riittävän pitkä vähintään 80 km/h (n. 50 mph) nopeuden saavuttamiseksi. Sitten paina jarrua ja toista tämä menettely, kunnes jarrutusteho paranee huomattavasti. Lisäksi, maidonvalkoinen jarrupalojen pinnalla oleva kerros voidaan nähdä vähittäinen häviävän.
Kuinka paljon minun kannattaa investoida?
Jarrurumpu tuottaa korkeintaan 25% koko jarru voimasta. Silti sillä voi olla merkitystä onnettomuuden tapahtumisen ja sen välttämisen välillä. Valmistajat lupaavat niiden kalliimmille tuotteille jarrutustehon säilymisen koko osan elinkaaren ajan. Riippuen siitä, myydäänkö ne pyörän laakereiden kanssa vai ilman, jarrurummut voivat maksaa noin 70 euron ja 250 euron väliltä.
Kaikki haluavat rumpujarruihinsa pidemmän käyttöiän ja paremman jarrutustehon. Hinnat voivat tästä syystä nousta huomattavasti. Tämän ehkäisemiseksi pyydämme teitä ensin tutustumaan myymälämme tarjontaan. Tarjoamme premium tuotteita edulliseen hintaan, joten voit säästää paljon rahaa päivän tarjouksiemme ja pysyvien alennustemme avulla.