Jarrupaineensäädin autoosi
Jarrupaineensäädin Top auto merkit
- BMW 3-sarja Jarrupaineensäädin
- Jarrupaineensäädin BMW 5-sarja
- Jarrupaineensäädin MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja
- VW GOLF Jarrupaineensäädin
- Jarrupaineensäädin AUDI A4
- Jarrupaineensäädin VW PASSAT
- VOLVO V70
- AUDI A6 Jarrupaineensäädin
- Jarrupaineensäädin VW TRANSPORTER
- Jarrupaineensäädin SKODA OCTAVIA
- TOYOTA AVENSIS
- FORD FOCUS Jarrupaineensäädin
- Jarrupaineensäädin FORD MONDEO
- Jarrupaineensäädin MERCEDES-BENZ SPRINTER
- OPEL ASTRA
- TOYOTA COROLLA Jarrupaineensäädin
- Jarrupaineensäädin FORD TRANSIT
- Jarrupaineensäädin MERCEDES-BENZ VITO
- HONDA CR-V
Muut varaosat Jarrut
Jarrupaineensäädin viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Ajoneuvoa jarrutettaessa paino siirtyy automaattisesti etuakselin päälle ja perän kuormitus vähenee. Jos mutkissa jarrutetaan, ulompiin pyöriin kohdistuu suurempi kuormitus kuin mutkissa sisempänä oleviin. Painon jakautuminen eroaa aina kustakin auton rakennetyypistä riippuen. Malleissa, joissa on moottori takana, jarruvoima jakaantuu toisella tavalla molemmille akseleille kuin klassisissa etumoottorimuunnoksissa. Kuormaustila täytyy myös ottaa huomioon, koska jarruvoima on jaettava eri tavalla, kun kokonaispaino on lähellä korkeinta sallittua kuin ei-lastatussa tilassa. Jos tätä ei huomioida, syntyy vaara, että takapyörät lukkiutuvat hallitsemattomasti ja ajoneuvo alkaa luisua.
Jarrutuksen yhteydessä ilmenevän akselikuormituksen jännitteen suuruus riippuu jarruviiveestä, kuormituksesta, ajoneuvon lastin jakautumisesta ja painopisteen sijainnista. Henkilöauton jarruvoiman jakautuminen on useimmiten suunniteltu niin, että jarrut käyttäytyvät parhainten keskiviiveellä ja keskikokoisella hyötykuormalla. Tätä jarruvoiman jakaantumista säädellään henkilöautoissa eri tavoin. Yksi vaihtoehto on käyttää jarruvoimansäädintä, joka on asennettu taka-akseliin ja vähentää jarrujohdon hydraulipainetta. Aina määrättyyn paineeseen asti (esim. 40 baaria) sekä etu- että taka-akselin jarrupaine nousee yhtäläisesti, mutta sen jälkeen ei enää taka-akselissa niin voimakkaasti kuin edessä.
Näin jarruvoimansäädin vähentää takapyörien lukkiutumista ja liirron vaaraa. Taka-akseliin kiinnitetty jousi tai säätimen vivusto muuntaa kuormaustilaa. Jos jarruvoimansäädin on viallinen, se täytyy vaihtaa kokonaan. Vaihtoon tarvitaan nostolavaa. Koko jarruvoimalaitteisto täytyy myös jälkeenpäin ilmata. Lisätietoja jarruvoimansäätimestä sekä muista malliinne sopivista varaosista voitte saada suoraan kaupastamme.
Jarrutuksen yhteydessä ilmenevän akselikuormituksen jännitteen suuruus riippuu jarruviiveestä, kuormituksesta, ajoneuvon lastin jakautumisesta ja painopisteen sijainnista. Henkilöauton jarruvoiman jakautuminen on useimmiten suunniteltu niin, että jarrut käyttäytyvät parhainten keskiviiveellä ja keskikokoisella hyötykuormalla. Tätä jarruvoiman jakaantumista säädellään henkilöautoissa eri tavoin. Yksi vaihtoehto on käyttää jarruvoimansäädintä, joka on asennettu taka-akseliin ja vähentää jarrujohdon hydraulipainetta. Aina määrättyyn paineeseen asti (esim. 40 baaria) sekä etu- että taka-akselin jarrupaine nousee yhtäläisesti, mutta sen jälkeen ei enää taka-akselissa niin voimakkaasti kuin edessä.
Näin jarruvoimansäädin vähentää takapyörien lukkiutumista ja liirron vaaraa. Taka-akseliin kiinnitetty jousi tai säätimen vivusto muuntaa kuormaustilaa. Jos jarruvoimansäädin on viallinen, se täytyy vaihtaa kokonaan. Vaihtoon tarvitaan nostolavaa. Koko jarruvoimalaitteisto täytyy myös jälkeenpäin ilmata. Lisätietoja jarruvoimansäätimestä sekä muista malliinne sopivista varaosista voitte saada suoraan kaupastamme.
Tuote-ehdotuksia: