0

0.00

#

Seisontajarru autollesi

Valitse ajoneuvo

Rekisterinumerolla

Seisontajarru - kunkin yksittäisen tuotteen paras mahdollinen laatu

Seisontajarru markkinoiden johtavilta valmistajilta

  • BOSCH Seisontajarru
  • FEBI BILSTEIN Seisontajarru
  • A.B.S. Seisontajarru
  • MAPCO Seisontajarru
  • VAICO Seisontajarru
  • BREMBO Seisontajarru
  • ATE Seisontajarru
  • TRW Seisontajarru
  • Osta parhaalla hinnalla täältä VALEO Seisontajarru
  • Osta parhaalla hinnalla täältä TOPRAN Seisontajarru
  • Osta parhaalla hinnalla täältä SWAG Seisontajarru
  • Osta parhaalla hinnalla täältä METZGER Seisontajarru
  • Osta parhaalla hinnalla täältä JP GROUP Seisontajarru
  • Osta parhaalla hinnalla täältä HELLA Seisontajarru
  • Osta parhaalla hinnalla täältä JAPANPARTS Seisontajarru
  • Osta parhaalla hinnalla täältä DELPHI Seisontajarru
  • OPTIMAL
  • BLUE PRINT
  • ABE
  • ZIMMERMANN

Käsijarrupalat erilaisiin ajoneuvoihin

  • Seisontajarru varten MERCEDES-BENZ
  • Seisontajarru varten VOLKSWAGEN
  • Seisontajarru varten BMW
  • Seisontajarru varten VOLVO
  • Alkuperäislaatuinen AUDI Seisontajarru
  • Alkuperäislaatuinen TOYOTA Seisontajarru
  • Alkuperäislaatuinen FORD Seisontajarru
  • Alkuperäislaatuinen OPEL Seisontajarru
  • NISSAN Seisontajarru alkuperäinen laatu
  • SKODA Seisontajarru alkuperäinen laatu
  • PEUGEOT Seisontajarru alkuperäinen laatu
  • HONDA Seisontajarru alkuperäinen laatu
  • Käsijarrupalat Varten CITROËN
  • Käsijarrupalat Varten FIAT
  • Käsijarrupalat Varten RENAULT
  • Käsijarrupalat Varten MITSUBISHI
  • Seisontajarru Varten KIA
  • Seisontajarru Varten MAZDA
  • Seisontajarru Varten SAAB
  • Seisontajarru Varten HYUNDAI
  • SUBARU Seisontajarru discounter
  • SEAT Seisontajarru discounter
  • CHRYSLER Seisontajarru discounter
  • JEEP Seisontajarru discounter
  • CHEVROLET
  • SUZUKI
  • LAND ROVER
  • ALFA ROMEO
Luettelo automerkeistä

Käsijarrupalat Top auto merkit

Seisontajarru viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje

Pysäköi auto turvallisesti Käsijarrukengät (käsijarruvaijerit) ovat rumpujarruihin kuuluvia komponentteja. Nykyään nämä ovat pääasiassa käsijarrujen komponentteja. Nämä varmistavat sen, ettei auto liu’u, kun se on pysäköity. Tästä syystä niitä kutsutaan myös “pysäköintijarruiksi”. Rumpujarrun evoluutio 60-luvun loppupuolelle saakka rumpujarru oli autoissa käytetty standardi jarrujärjestlemä. Jopa todella tehokkaissa ajoneuvoissa, esimerkiksi Amerikan “muskeliautoissa”, joissa on satoja hevosvoimia, oli vielä rumpujarrut kaikissa neljässä renkaassa. Rumpujarruissa oli monia etuja levyjarruihin verrattuna. Ensinnäkin se oli suljettu järjestelmä, joten se oli suojattu lialta ja kosteudelta. Jarrutus oli aina riittävä suuren kosketuspinnan ansiosta, ja kuka tahansa pysty oppimaan, kuinka niitä huolletaan ja korjataan. Niissä oli kuitenkin yksi merkittävä huono puoli: suljettu rakenne tarkoitti hidasta kitkan aiheuttaman lämmön poistamista. Jarrujen ylikuumeneminen johti aina tilapäiseen jarrujen toimimattomuuteen. Tästä syystä rumpujarrusta tuli lopulta liian turvaton ratkaisu raskaisiin ja nopeisiin ajoneuvoihin. Yhdistelmäjärjestelmä oli yleinen 2000-luvun loppuun saakka: levyjarrut edessä, rumpujarrut takana. Tällä tavoin jarrutusvoima otettiin huomioon. Pääpaino, eli 70 % kohdistui edessä oleviin levyjarruihin. Niiden itseään viilentävät ominaisuudet tekivät niistä paremmin soveltuvat epätasaisille teille. Jäljelle jäävästä voimasta huolehtivat takana olevat rumpujarrut, jolloin ajoneuvon suunta pysyi vakaana kovassa jarrutuksessa. Nykyään pelkät levyjarrut ovat yleisiä, jopa pienissä autoissa. Tämä johtuu osittain kaupankäyntiin liittyvistä asioista, koska ajoneuvoissa käytetyt identtiset osat alentavat yksikön hintaa. Rumpujarrulla on kuitenkin toinenkin hyöty levyjarruihin verrattuna: sitä voidaan operoida normaalilla vaijerilla. Tämä ei ole mahdollista levyjarruissa. Tästä syystä rumpujarru on yhä suosittu vaihtoehto pysäköintijarrulle. Käsijarrukenkien toiminta (käsijarruvaijerit) Käsijarrukengät (käsijarruvaijerit) ovat puoliympyrän muotoisia elementtejä, joissa on tappilaakerit toisessa päässä ja jouset toisessa päässä. Jarruvaijerin mekanismi liikuttaa kiilaa, joka erottaa kaksi puoliympyrän muotoista osaa toisistaan. Tämä painaa ne rumpujarrun sisäseinää vasten. Jarrutuksen synnyttää tästä syntyvä kitka. Kun pysäköintijarru vapautetaan, jousi erottaa taas kaksi käsijarrukenkää (käsijarruvaijeria). Tällöin pysäköintijarru vapautuu. Pysäköintijarrun kuluminen Kun takarumpujarrua käytettiin vielä pysäköintijarruna ja normaalina jarruna, se kului melko nopeasti. Jokaisessa jarrutuksessa jarrupalat painautuivat pyörivää jarrurumpua vasten ja hiertyivät jatkuvasti. Pysäköintijarruissa käsijarrukenkiä (käsijarruvaijereita) painetaan kuitenkin vain paikoillaan olevaa rumpuseinämää vasten. Tämä vähentää kulumista merkittävästi. Lisäksi kulumat eivät voi levitä rummun sisään, jolloin kaikki liikkuvat elementit voisivat estyä. Jos siis käsijarrua ei käytetä jatkuvasti vauhdissa, se kuluu vain todella vähän. Näiden jarrujen kuluminen tapahtuu pääasiassa jarruvaijerissa. Se saattaa venyä ajan saatossa tai syöpyä kiinnikekohdista. Yksi asia, joka voi tapahtua on se, että käsijarrukengät (käsijarruvaijerit) eivät enää vapaudu saasteen, korroosion tai vapautusmekanismin vahingoittumisen johdosta. Tästä syystä ne hinkkaavat jatkuvasti rummun seinämää ajettaessa. Tämän oireita ovat kohonnut polttoaineen kulutus, renkaan epätavallinen ylikuumentuminen tai hankausääni. Käsijarrukenkien vaihtaminen Käsijarrukengät voidaan vaihtaa samalla tavalla kuin normaalit rumpujarrut. Takarenkaat irrotetaan, jarrujärjestelmät puretaan ja kuluneet osat vaihdetaan. Vaikka rumpujarrut kuluvatkin vähemmän, tulee niiden seinämän jäljellä oleva paksuus tarkistaa aina jarrukenkiä vaihdettaessa. Usein pysäköintijarru on integroitu levyjarruun. Jarrurummut ja jarrulevy muodostavat yhden yksikön. Vialliset jarrukengät usein halkeavat. Koko jarrujärjestelmä tulee puhdistaa läpikotaisin ennen asentamista. Tähän tarkoitukseen käy erityisesti tätä varten kehitetty jarrunpuhdistusaine.

Tuote-ehdotuksia:

  • Säätömekanismi, seison... Käsijarrupalat RIDEX 4932C0002
    Käsijarrupalat 4932C0002 halpa alkuperäistä laatua
    RIDEX | 4932C0002
    48,34 € Tila:  Täysin
  • Säätömekanismi, seison... Seisontajarru A.B.S. 43694
    Seisontajarru 43694 halpa alkuperäistä laatua
    A.B.S. | 43694
    40,19 € Tila:  Täysin
  • Jarrukenkäsarja, seiso... Käsijarrupalat RIDEX 1419B0002
    Käsijarrupalat 1419B0002 halpa alkuperäistä laatua
    RIDEX | 1419B0002
    14,73 €
    (Hinta per kpl)
    Tila:  Täysin
  • Säätömekanismi, seison... Seisontajarru NTY HZS-VW-001A
    Seisontajarru HZS-VW-001A halpa alkuperäistä laatua
    NTY | HZS-VW-001A
    37,46 € Tila:  Täysin
  • Jarrukenkäsarja, seiso... Käsijarrupalat ATE 03.0137-0170.2
    Käsijarrupalat 03.0137-0170.2 halpa alkuperäistä laatua
    ATE | 03.0137-0170.2
    27,05 € Tila:  Täysin
  • Jarrukenkäsarja, seiso... Seisontajarru BREMBO S 50 522
    Seisontajarru S 50 522 halpa alkuperäistä laatua
    BREMBO | S 50 522
    21,86 € Tila:  Täysin
  • Korjaussarja seisontaj... Käsijarrupalat QUICK BRAKE 113-0525
    Käsijarrupalat 113-0525 halpa alkuperäistä laatua
    QUICK BRAKE | 113-0525
    3,31 € Tila:  Täysin
  • Jarrukenkäsarja, seiso... Seisontajarru ATE 03.0137-0379.2
    Seisontajarru 03.0137-0379.2 halpa alkuperäistä laatua
    ATE | 03.0137-0379.2
    30,75 € Tila:  Täysin
  • Korjaussarja seisontaj... Käsijarrupalat QUICK BRAKE 113-0501
    Käsijarrupalat 113-0501 halpa alkuperäistä laatua
    QUICK BRAKE | 113-0501
    6,03 € Tila:  Täysin
  • Jarrukenkäsarja, seiso... Seisontajarru VAICO V20-0283
    Seisontajarru V20-0283 halpa alkuperäistä laatua
    VAICO | V20-0283
    32,09 € Tila:  Täysin
  • Jarrukenkäsarja, seiso... Käsijarrupalat BREMBO S 06 509
    Käsijarrupalat S 06 509 halpa alkuperäistä laatua
    BREMBO | S 06 509
    17,69 € Tila:  Täysin
  • Niitti, jarrukenkä Seisontajarru TEXTAR 85000600
    Seisontajarru 85000600 halpa alkuperäistä laatua
    TEXTAR | 85000600
    0,63 €
    (Hinta per kpl)
    Tila:  Täysin