00#
82-9408

Seisontajarru autollesi

Valitse ajoneuvo
Haku
Seisontajarru - kunkin yksittäisen tuotteen paras mahdollinen laatu

Seisontajarru markkinoiden johtavilta valmistajilta

  • BOSCH Seisontajarru
  • FEBI BILSTEIN Seisontajarru
  • A.B.S. Seisontajarru
  • MAPCO Seisontajarru
  • VAICO Seisontajarru
  • BREMBO Seisontajarru
  • ATE Seisontajarru
  • TRW Seisontajarru
  • Osta parhaalla hinnalla täältä VALEO Seisontajarru
  • Osta parhaalla hinnalla täältä TOPRAN Seisontajarru
  • Osta parhaalla hinnalla täältä SWAG Seisontajarru
  • Osta parhaalla hinnalla täältä METZGER Seisontajarru
  • Osta parhaalla hinnalla täältä JP GROUP Seisontajarru
  • Osta parhaalla hinnalla täältä HELLA Seisontajarru
  • Osta parhaalla hinnalla täältä JAPANPARTS Seisontajarru
  • Osta parhaalla hinnalla täältä DELPHI Seisontajarru
  • OPTIMAL
  • BLUE PRINT
  • ABE
  • ZIMMERMANN

Seisontajarru viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje

Pysäköi auto turvallisesti Käsijarrukengät (käsijarruvaijerit) ovat rumpujarruihin kuuluvia komponentteja. Nykyään nämä ovat pääasiassa käsijarrujen komponentteja. Nämä varmistavat sen, ettei auto liu’u, kun se on pysäköity. Tästä syystä niitä kutsutaan myös “pysäköintijarruiksi”. Rumpujarrun evoluutio 60-luvun loppupuolelle saakka rumpujarru oli autoissa käytetty standardi jarrujärjestlemä. Jopa todella tehokkaissa ajoneuvoissa, esimerkiksi Amerikan “muskeliautoissa”, joissa on satoja hevosvoimia, oli vielä rumpujarrut kaikissa neljässä renkaassa. Rumpujarruissa oli monia etuja levyjarruihin verrattuna. Ensinnäkin se oli suljettu järjestelmä, joten se oli suojattu lialta ja kosteudelta. Jarrutus oli aina riittävä suuren kosketuspinnan ansiosta, ja kuka tahansa pysty oppimaan, kuinka niitä huolletaan ja korjataan. Niissä oli kuitenkin yksi merkittävä huono puoli: suljettu rakenne tarkoitti hidasta kitkan aiheuttaman lämmön poistamista. Jarrujen ylikuumeneminen johti aina tilapäiseen jarrujen toimimattomuuteen. Tästä syystä rumpujarrusta tuli lopulta liian turvaton ratkaisu raskaisiin ja nopeisiin ajoneuvoihin. Yhdistelmäjärjestelmä oli yleinen 2000-luvun loppuun saakka: levyjarrut edessä, rumpujarrut takana. Tällä tavoin jarrutusvoima otettiin huomioon. Pääpaino, eli 70 % kohdistui edessä oleviin levyjarruihin. Niiden itseään viilentävät ominaisuudet tekivät niistä paremmin soveltuvat epätasaisille teille. Jäljelle jäävästä voimasta huolehtivat takana olevat rumpujarrut, jolloin ajoneuvon suunta pysyi vakaana kovassa jarrutuksessa. Nykyään pelkät levyjarrut ovat yleisiä, jopa pienissä autoissa. Tämä johtuu osittain kaupankäyntiin liittyvistä asioista, koska ajoneuvoissa käytetyt identtiset osat alentavat yksikön hintaa. Rumpujarrulla on kuitenkin toinenkin hyöty levyjarruihin verrattuna: sitä voidaan operoida normaalilla vaijerilla. Tämä ei ole mahdollista levyjarruissa. Tästä syystä rumpujarru on yhä suosittu vaihtoehto pysäköintijarrulle. Käsijarrukenkien toiminta (käsijarruvaijerit) Käsijarrukengät (käsijarruvaijerit) ovat puoliympyrän muotoisia elementtejä, joissa on tappilaakerit toisessa päässä ja jouset toisessa päässä. Jarruvaijerin mekanismi liikuttaa kiilaa, joka erottaa kaksi puoliympyrän muotoista osaa toisistaan. Tämä painaa ne rumpujarrun sisäseinää vasten. Jarrutuksen synnyttää tästä syntyvä kitka. Kun pysäköintijarru vapautetaan, jousi erottaa taas kaksi käsijarrukenkää (käsijarruvaijeria). Tällöin pysäköintijarru vapautuu. Pysäköintijarrun kuluminen Kun takarumpujarrua käytettiin vielä pysäköintijarruna ja normaalina jarruna, se kului melko nopeasti. Jokaisessa jarrutuksessa jarrupalat painautuivat pyörivää jarrurumpua vasten ja hiertyivät jatkuvasti. Pysäköintijarruissa käsijarrukenkiä (käsijarruvaijereita) painetaan kuitenkin vain paikoillaan olevaa rumpuseinämää vasten. Tämä vähentää kulumista merkittävästi. Lisäksi kulumat eivät voi levitä rummun sisään, jolloin kaikki liikkuvat elementit voisivat estyä. Jos siis käsijarrua ei käytetä jatkuvasti vauhdissa, se kuluu vain todella vähän. Näiden jarrujen kuluminen tapahtuu pääasiassa jarruvaijerissa. Se saattaa venyä ajan saatossa tai syöpyä kiinnikekohdista. Yksi asia, joka voi tapahtua on se, että käsijarrukengät (käsijarruvaijerit) eivät enää vapaudu saasteen, korroosion tai vapautusmekanismin vahingoittumisen johdosta. Tästä syystä ne hinkkaavat jatkuvasti rummun seinämää ajettaessa. Tämän oireita ovat kohonnut polttoaineen kulutus, renkaan epätavallinen ylikuumentuminen tai hankausääni. Käsijarrukenkien vaihtaminen Käsijarrukengät voidaan vaihtaa samalla tavalla kuin normaalit rumpujarrut. Takarenkaat irrotetaan, jarrujärjestelmät puretaan ja kuluneet osat vaihdetaan. Vaikka rumpujarrut kuluvatkin vähemmän, tulee niiden seinämän jäljellä oleva paksuus tarkistaa aina jarrukenkiä vaihdettaessa. Usein pysäköintijarru on integroitu levyjarruun. Jarrurummut ja jarrulevy muodostavat yhden yksikön. Vialliset jarrukengät usein halkeavat. Koko jarrujärjestelmä tulee puhdistaa läpikotaisin ennen asentamista. Tähän tarkoitukseen käy erityisesti tätä varten kehitetty jarrunpuhdistusaine.

Tuote-ehdotuksia:
Jarrukenkäsarja, seiso...
Käsijarrupalat BOSCH 0 986 487 718
  • Leveys (mm): 20
  • Jarrurummun halkaisija, sisäpuoli [mm]: 186
  • Tila:  Täysin
Käsijarrupalat 0 986 487 718 halpa alkuperäistä laatua
BOSCH | 0 986 487 718
34,16 €
Tila:  Täysin
Jarrukenkäsarja, seiso...
Seisontajarru BOSCH 0 986 487 608
  • Leveys (mm): 20
  • Jarrurummun halkaisija, sisäpuoli [mm]: 160,5
  • Tila:  Täysin
Seisontajarru 0 986 487 608 halpa alkuperäistä laatua
BOSCH | 0 986 487 608
26,66 €
Tila:  Täysin
Jarrukenkäsarja, seiso...
Käsijarrupalat VAICO V20-0283
  • Asennuspuoli: Taka-akseli
  • Läpimitta [mm]: 185
  • Leveys (mm): 20,0
  • Jarrupala/-hihna: Päällysteellä
  • lisätieto: Q+, original equipment manufacturer quality
  • Paino [kg]: 1,076
  • Pakkausleveys [cm]: 12,6
  • Pakkauskorkeus [cm]: 8,2
  • Pakkaussyvyys [cm]: 19,8
  • Tila:  Täysin
Käsijarrupalat V20-0283 halpa alkuperäistä laatua
VAICO | V20-0283
33,99 €
Tila:  Täysin
Jarrukenkäsarja, seiso...
Seisontajarru DENCKERMANN B120168
  • Asennuspuoli: Taka-akseli
  • Läpimitta [mm]: 172
  • Leveys (mm): 32
  • Tila:  Täysin
Seisontajarru B120168 halpa alkuperäistä laatua
DENCKERMANN | B120168
21,72 €
Tila:  Täysin
Jarrukenkäsarja, seiso...
Käsijarrupalat BOSCH 0 986 487 543
  • Läpimitta [mm]: 164
  • Lisätarvike / lisätieto: Tarvikkeilla
  • Korvaava tuote / korvaava tiedote 2: Liitäntäosilla
  • Tila:  Täysin
Käsijarrupalat 0 986 487 543 halpa alkuperäistä laatua
BOSCH | 0 986 487 543
25,76 €
Tila:  Täysin
Jarrukenkäsarja, seiso...
Seisontajarru BREMBO S 86 511
  • Jarrujärjestelmä: TRW
  • Leveys (mm): 25
  • Jarrurummun halkaisija, sisäpuoli [mm]: 178
  • Tila:  Täysin
Seisontajarru S 86 511 halpa alkuperäistä laatua
BREMBO | S 86 511
16,42 €
Tila:  Täysin
Jarrukenkäsarja, seiso...
Käsijarrupalat BREMBO S 50 502
  • Jarrujärjestelmä: TRW
  • Leveys (mm): 20
  • Lisätarvike / lisätieto: Tarvikkeilla
  • Jarrurummun halkaisija, sisäpuoli [mm]: 164
  • Tila:  Täysin
Käsijarrupalat S 50 502 halpa alkuperäistä laatua
BREMBO | S 50 502
18,85 €
Tila:  Täysin
Jarrukenkäsarja, seiso...
Seisontajarru BREMBO S 06 508
  • Jarrujärjestelmä: ATE
  • Leveys (mm): 25
  • Jarrurummun halkaisija, sisäpuoli [mm]: 161
  • Tila:  Täysin
Seisontajarru S 06 508 halpa alkuperäistä laatua
BREMBO | S 06 508
14,56 €
Tila:  Täysin
Säätömekanismi, seison...
Käsijarrupalat RIDEX 4932C0002
  • Varusteet: ajoneuvoihin, joissa elektroninen seisontajarru
  • Korvaava tuote / korvaava tiedote 2: Ruuveilla, Tiivisterenkaalla
  • Kotelomateriaali: Lasikuitu-muovi
  • Pistokkeen kotelon muoto: Soikea
  • Lisätarvike / lisätieto: Tiivisteillä
  • Jarrutyyppi: Levyjarru
  • Hammasluku: 12
  • Tila:  Täysin
Käsijarrupalat 4932C0002 halpa alkuperäistä laatua
RIDEX | 4932C0002
40,86 €
Tila:  Täysin
Säätömekanismi, seison...
Seisontajarru RIDEX 4932C0003
  • Pistokkeen kotelon muoto: Soikea
  • Korvaava tuote / korvaava tiedote 2: Tiivisterenkaalla
  • Pistokoskettimien lukumäärä: 2
  • Jarrut: Seisontajarrulle
  • Asennuspuoli: Taka-akseli, molemminpuolinen
  • Jarrutyyppi: Levyjarru
  • Hammasluku: 6
  • Paino [kg]: 0,49
  • Tila:  Täysin
Seisontajarru 4932C0003 halpa alkuperäistä laatua
RIDEX | 4932C0003
48,34 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Jarrukenkäsarja, seiso...
Käsijarrupalat BREMBO S 06 509
  • Jarrujärjestelmä: ATE
  • Leveys (mm): 20
  • Jarrurummun halkaisija, sisäpuoli [mm]: 185
  • Tila:  Täysin
Käsijarrupalat S 06 509 halpa alkuperäistä laatua
BREMBO | S 06 509
14,80 €
Tila:  Täysin
Korjaussarja seisontaj...
Seisontajarru QUICK BRAKE 113-0525
Seisontajarru 113-0525 halpa alkuperäistä laatua
QUICK BRAKE | 113-0525
3,21 €
Tila:  Täysin