Seisontajarru autollesi

Käsijarrupalat Top auto merkit
- Käsijarrupalat BMW 3-sarja
- BMW 5-sarja
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- VW GOLF
- Käsijarrupalat MERCEDES-BENZ C-sarja
- AUDI A4
- VOLVO V70
- VW PASSAT
- Käsijarrupalat SKODA OCTAVIA
- AUDI A6
- TOYOTA AVENSIS
- VW TRANSPORTER
- Käsijarrupalat TOYOTA COROLLA
- FORD FOCUS
- OPEL ASTRA
- FORD MONDEO
- Käsijarrupalat MERCEDES-BENZ SPRINTER
- FIAT DUCATO
- HONDA CR-V
- FORD TRANSIT
Muut varaosat Jarrut
Seisontajarru viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Pysäköi auto turvallisesti
Käsijarrukengät (käsijarruvaijerit) ovat rumpujarruihin kuuluvia komponentteja. Nykyään nämä ovat pääasiassa käsijarrujen komponentteja. Nämä varmistavat sen, ettei auto liu’u, kun se on pysäköity. Tästä syystä niitä kutsutaan myös “pysäköintijarruiksi”.
Rumpujarrun evoluutio
60-luvun loppupuolelle saakka rumpujarru oli autoissa käytetty standardi jarrujärjestlemä. Jopa todella tehokkaissa ajoneuvoissa, esimerkiksi Amerikan “muskeliautoissa”, joissa on satoja hevosvoimia, oli vielä rumpujarrut kaikissa neljässä renkaassa. Rumpujarruissa oli monia etuja levyjarruihin verrattuna. Ensinnäkin se oli suljettu järjestelmä, joten se oli suojattu lialta ja kosteudelta. Jarrutus oli aina riittävä suuren kosketuspinnan ansiosta, ja kuka tahansa pysty oppimaan, kuinka niitä huolletaan ja korjataan.
Niissä oli kuitenkin yksi merkittävä huono puoli: suljettu rakenne tarkoitti hidasta kitkan aiheuttaman lämmön poistamista. Jarrujen ylikuumeneminen johti aina tilapäiseen jarrujen toimimattomuuteen. Tästä syystä rumpujarrusta tuli lopulta liian turvaton ratkaisu raskaisiin ja nopeisiin ajoneuvoihin.
Yhdistelmäjärjestelmä oli yleinen 2000-luvun loppuun saakka: levyjarrut edessä, rumpujarrut takana. Tällä tavoin jarrutusvoima otettiin huomioon. Pääpaino, eli 70 % kohdistui edessä oleviin levyjarruihin. Niiden itseään viilentävät ominaisuudet tekivät niistä paremmin soveltuvat epätasaisille teille. Jäljelle jäävästä voimasta huolehtivat takana olevat rumpujarrut, jolloin ajoneuvon suunta pysyi vakaana kovassa jarrutuksessa.
Nykyään pelkät levyjarrut ovat yleisiä, jopa pienissä autoissa. Tämä johtuu osittain kaupankäyntiin liittyvistä asioista, koska ajoneuvoissa käytetyt identtiset osat alentavat yksikön hintaa. Rumpujarrulla on kuitenkin toinenkin hyöty levyjarruihin verrattuna: sitä voidaan operoida normaalilla vaijerilla. Tämä ei ole mahdollista levyjarruissa. Tästä syystä rumpujarru on yhä suosittu vaihtoehto pysäköintijarrulle.
Käsijarrukenkien toiminta (käsijarruvaijerit)
Käsijarrukengät (käsijarruvaijerit) ovat puoliympyrän muotoisia elementtejä, joissa on tappilaakerit toisessa päässä ja jouset toisessa päässä. Jarruvaijerin mekanismi liikuttaa kiilaa, joka erottaa kaksi puoliympyrän muotoista osaa toisistaan. Tämä painaa ne rumpujarrun sisäseinää vasten. Jarrutuksen synnyttää tästä syntyvä kitka. Kun pysäköintijarru vapautetaan, jousi erottaa taas kaksi käsijarrukenkää (käsijarruvaijeria). Tällöin pysäköintijarru vapautuu.
Pysäköintijarrun kuluminen
Kun takarumpujarrua käytettiin vielä pysäköintijarruna ja normaalina jarruna, se kului melko nopeasti. Jokaisessa jarrutuksessa jarrupalat painautuivat pyörivää jarrurumpua vasten ja hiertyivät jatkuvasti. Pysäköintijarruissa käsijarrukenkiä (käsijarruvaijereita) painetaan kuitenkin vain paikoillaan olevaa rumpuseinämää vasten. Tämä vähentää kulumista merkittävästi. Lisäksi kulumat eivät voi levitä rummun sisään, jolloin kaikki liikkuvat elementit voisivat estyä. Jos siis käsijarrua ei käytetä jatkuvasti vauhdissa, se kuluu vain todella vähän. Näiden jarrujen kuluminen tapahtuu pääasiassa jarruvaijerissa. Se saattaa venyä ajan saatossa tai syöpyä kiinnikekohdista.
Yksi asia, joka voi tapahtua on se, että käsijarrukengät (käsijarruvaijerit) eivät enää vapaudu saasteen, korroosion tai vapautusmekanismin vahingoittumisen johdosta. Tästä syystä ne hinkkaavat jatkuvasti rummun seinämää ajettaessa. Tämän oireita ovat kohonnut polttoaineen kulutus, renkaan epätavallinen ylikuumentuminen tai hankausääni.
Käsijarrukenkien vaihtaminen
Käsijarrukengät voidaan vaihtaa samalla tavalla kuin normaalit rumpujarrut. Takarenkaat irrotetaan, jarrujärjestelmät puretaan ja kuluneet osat vaihdetaan. Vaikka rumpujarrut kuluvatkin vähemmän, tulee niiden seinämän jäljellä oleva paksuus tarkistaa aina jarrukenkiä vaihdettaessa.
Usein pysäköintijarru on integroitu levyjarruun. Jarrurummut ja jarrulevy muodostavat yhden yksikön. Vialliset jarrukengät usein halkeavat. Koko jarrujärjestelmä tulee puhdistaa läpikotaisin ennen asentamista. Tähän tarkoitukseen käy erityisesti tätä varten kehitetty jarrunpuhdistusaine.
Tuote-ehdotuksia: