0

0.00

#

Seisontajarru autollesi

Valitse ajoneuvo

Rekisterinumerolla

Seisontajarru - kunkin yksittäisen tuotteen paras mahdollinen laatu

Seisontajarru markkinoiden johtavilta valmistajilta

  • BOSCH Seisontajarru
  • FEBI BILSTEIN Seisontajarru
  • A.B.S. Seisontajarru
  • MAPCO Seisontajarru
  • VAICO Seisontajarru
  • BREMBO Seisontajarru
  • ATE Seisontajarru
  • TRW Seisontajarru
  • Osta parhaalla hinnalla täältä VALEO Seisontajarru
  • Osta parhaalla hinnalla täältä TOPRAN Seisontajarru
  • Osta parhaalla hinnalla täältä SWAG Seisontajarru
  • Osta parhaalla hinnalla täältä METZGER Seisontajarru
  • Osta parhaalla hinnalla täältä JP GROUP Seisontajarru
  • Osta parhaalla hinnalla täältä HELLA Seisontajarru
  • Osta parhaalla hinnalla täältä JAPANPARTS Seisontajarru
  • Osta parhaalla hinnalla täältä DELPHI Seisontajarru
  • OPTIMAL
  • BLUE PRINT
  • ABE
  • ZIMMERMANN

Seisontajarru erilaisiin ajoneuvoihin

  • Seisontajarru varten VOLKSWAGEN
  • Seisontajarru varten MERCEDES-BENZ
  • Seisontajarru varten VOLVO
  • Seisontajarru varten TOYOTA
  • Alkuperäislaatuinen FORD Seisontajarru
  • Alkuperäislaatuinen BMW Seisontajarru
  • Alkuperäislaatuinen AUDI Seisontajarru
  • Alkuperäislaatuinen OPEL Seisontajarru
  • NISSAN Seisontajarru alkuperäinen laatu
  • PEUGEOT Seisontajarru alkuperäinen laatu
  • SKODA Seisontajarru alkuperäinen laatu
  • HONDA Seisontajarru alkuperäinen laatu
  • Seisontajarru Varten CITROËN
  • Seisontajarru Varten FIAT
  • Seisontajarru Varten RENAULT
  • Seisontajarru Varten MAZDA
  • Seisontajarru Varten KIA
  • Seisontajarru Varten MITSUBISHI
  • Seisontajarru Varten SAAB
  • Seisontajarru Varten HYUNDAI
  • SUBARU Seisontajarru discounter
  • CHRYSLER Seisontajarru discounter
  • SEAT Seisontajarru discounter
  • CHEVROLET Seisontajarru discounter
  • SUZUKI
  • JEEP
Luettelo automerkeistä

Seisontajarru Top auto merkit

Seisontajarru viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje

Pysäköi auto turvallisesti Käsijarrukengät (käsijarruvaijerit) ovat rumpujarruihin kuuluvia komponentteja. Nykyään nämä ovat pääasiassa käsijarrujen komponentteja. Nämä varmistavat sen, ettei auto liu’u, kun se on pysäköity. Tästä syystä niitä kutsutaan myös “pysäköintijarruiksi”. Rumpujarrun evoluutio 60-luvun loppupuolelle saakka rumpujarru oli autoissa käytetty standardi jarrujärjestlemä. Jopa todella tehokkaissa ajoneuvoissa, esimerkiksi Amerikan “muskeliautoissa”, joissa on satoja hevosvoimia, oli vielä rumpujarrut kaikissa neljässä renkaassa. Rumpujarruissa oli monia etuja levyjarruihin verrattuna. Ensinnäkin se oli suljettu järjestelmä, joten se oli suojattu lialta ja kosteudelta. Jarrutus oli aina riittävä suuren kosketuspinnan ansiosta, ja kuka tahansa pysty oppimaan, kuinka niitä huolletaan ja korjataan. Niissä oli kuitenkin yksi merkittävä huono puoli: suljettu rakenne tarkoitti hidasta kitkan aiheuttaman lämmön poistamista. Jarrujen ylikuumeneminen johti aina tilapäiseen jarrujen toimimattomuuteen. Tästä syystä rumpujarrusta tuli lopulta liian turvaton ratkaisu raskaisiin ja nopeisiin ajoneuvoihin. Yhdistelmäjärjestelmä oli yleinen 2000-luvun loppuun saakka: levyjarrut edessä, rumpujarrut takana. Tällä tavoin jarrutusvoima otettiin huomioon. Pääpaino, eli 70 % kohdistui edessä oleviin levyjarruihin. Niiden itseään viilentävät ominaisuudet tekivät niistä paremmin soveltuvat epätasaisille teille. Jäljelle jäävästä voimasta huolehtivat takana olevat rumpujarrut, jolloin ajoneuvon suunta pysyi vakaana kovassa jarrutuksessa. Nykyään pelkät levyjarrut ovat yleisiä, jopa pienissä autoissa. Tämä johtuu osittain kaupankäyntiin liittyvistä asioista, koska ajoneuvoissa käytetyt identtiset osat alentavat yksikön hintaa. Rumpujarrulla on kuitenkin toinenkin hyöty levyjarruihin verrattuna: sitä voidaan operoida normaalilla vaijerilla. Tämä ei ole mahdollista levyjarruissa. Tästä syystä rumpujarru on yhä suosittu vaihtoehto pysäköintijarrulle. Käsijarrukenkien toiminta (käsijarruvaijerit) Käsijarrukengät (käsijarruvaijerit) ovat puoliympyrän muotoisia elementtejä, joissa on tappilaakerit toisessa päässä ja jouset toisessa päässä. Jarruvaijerin mekanismi liikuttaa kiilaa, joka erottaa kaksi puoliympyrän muotoista osaa toisistaan. Tämä painaa ne rumpujarrun sisäseinää vasten. Jarrutuksen synnyttää tästä syntyvä kitka. Kun pysäköintijarru vapautetaan, jousi erottaa taas kaksi käsijarrukenkää (käsijarruvaijeria). Tällöin pysäköintijarru vapautuu. Pysäköintijarrun kuluminen Kun takarumpujarrua käytettiin vielä pysäköintijarruna ja normaalina jarruna, se kului melko nopeasti. Jokaisessa jarrutuksessa jarrupalat painautuivat pyörivää jarrurumpua vasten ja hiertyivät jatkuvasti. Pysäköintijarruissa käsijarrukenkiä (käsijarruvaijereita) painetaan kuitenkin vain paikoillaan olevaa rumpuseinämää vasten. Tämä vähentää kulumista merkittävästi. Lisäksi kulumat eivät voi levitä rummun sisään, jolloin kaikki liikkuvat elementit voisivat estyä. Jos siis käsijarrua ei käytetä jatkuvasti vauhdissa, se kuluu vain todella vähän. Näiden jarrujen kuluminen tapahtuu pääasiassa jarruvaijerissa. Se saattaa venyä ajan saatossa tai syöpyä kiinnikekohdista. Yksi asia, joka voi tapahtua on se, että käsijarrukengät (käsijarruvaijerit) eivät enää vapaudu saasteen, korroosion tai vapautusmekanismin vahingoittumisen johdosta. Tästä syystä ne hinkkaavat jatkuvasti rummun seinämää ajettaessa. Tämän oireita ovat kohonnut polttoaineen kulutus, renkaan epätavallinen ylikuumentuminen tai hankausääni. Käsijarrukenkien vaihtaminen Käsijarrukengät voidaan vaihtaa samalla tavalla kuin normaalit rumpujarrut. Takarenkaat irrotetaan, jarrujärjestelmät puretaan ja kuluneet osat vaihdetaan. Vaikka rumpujarrut kuluvatkin vähemmän, tulee niiden seinämän jäljellä oleva paksuus tarkistaa aina jarrukenkiä vaihdettaessa. Usein pysäköintijarru on integroitu levyjarruun. Jarrurummut ja jarrulevy muodostavat yhden yksikön. Vialliset jarrukengät usein halkeavat. Koko jarrujärjestelmä tulee puhdistaa läpikotaisin ennen asentamista. Tähän tarkoitukseen käy erityisesti tätä varten kehitetty jarrunpuhdistusaine.

Tuote-ehdotuksia:

  • Korjaussarja seisontaj...
    QUICK BRAKE Korjaussarja seisontajarru (jarrusatula) 113-0501 edulliseen hintaan
    QUICK BRAKE | 113-0501
    5,51 € -15% 6,48 €* Säästä: 15% Tila:  Täysin
  • Jarrukenkäsarja, seiso...
    DENCKERMANN Jarrukenkäsarja, seisontajarru B120181 edulliseen hintaan
    DENCKERMANN | B120181
    19,22 € -15% 22,61 €* Säästä: 15% Tila:  Täysin
  • Jarrukenkäsarja, seiso...
    BOSCH Jarrukenkäsarja, seisontajarru 0 986 487 608 edulliseen hintaan
    BOSCH | 0 986 487 608
    25,94 € -15% 30,52 €* Säästä: 15% Tila:  Täysin
  • Jarrukenkäsarja, seiso...
    TRW Jarrukenkäsarja, seisontajarru GS8208 edulliseen hintaan
    TRW | GS8208
    18,25 € -15% 21,47 €* Säästä: 15% Tila:  Täysin
  • Jarrukenkäsarja, seiso...
    BREMBO Jarrukenkäsarja, seisontajarru S 06 510 edulliseen hintaan
    BREMBO | S 06 510
    19,79 € -15% 23,28 €* Säästä: 15% Tila:  Täysin
  • Niitti, jarrukenkä
    TEXTAR Niitti, jarrukenkä 85000600 edulliseen hintaan
    TEXTAR | 85000600
    0,11 € -30% 0,16 €* Säästä: 30% Tila:  Täysin
  • Jarrukenkäsarja, seiso...
    RIDEX Jarrukenkäsarja, seisontajarru 1419B0002 edulliseen hintaan
    RIDEX | 1419B0002
    14,41 € -15% 16,95 €* Säästä: 15% Tila:  Täysin
  • Jarrukenkäsarja, seiso...
    BREMBO Jarrukenkäsarja, seisontajarru S 06 509 edulliseen hintaan
    BREMBO | S 06 509
    16,59 € -15% 19,52 €* Säästä: 15% Tila:  Täysin
  • Jarrukenkäsarja, seiso...
    ATE Jarrukenkäsarja, seisontajarru 03.0137-0305.2 edulliseen hintaan
    ATE | 03.0137-0305.2
    39,15 € -15% 46,06 €* Säästä: 15% Tila:  Täysin
  • Jarrukenkäsarja, seiso...
    DENCKERMANN Jarrukenkäsarja, seisontajarru B120168 edulliseen hintaan
    DENCKERMANN | B120168
    20,69 € -15% 24,34 €* Säästä: 15% Tila:  Täysin
  • Niitti, jarrukenkä
    TEXTAR Niitti, jarrukenkä 86001500 edulliseen hintaan
    TEXTAR | 86001500
    0,67 € -14% 0,78 €* Säästä: 14% Tila:  Täysin
  • Jarrukenkäsarja, seiso...
    BREMBO Jarrukenkäsarja, seisontajarru S 86 511 edulliseen hintaan
    BREMBO | S 86 511
    21,30 € -15% 25,06 €* Säästä: 15% Tila:  Täysin