Käsijarruvaijeri (jarruvaijeri) autoosi
Käsijarruvaijeri (jarruvaijeri) Top auto merkit
- BMW 3-sarja Jarruvaijeri
- Jarruvaijeri BMW 5-sarja
- Vaijeri seisontajarru MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja
- VW GOLF Jarruvaijeri
- Jarruvaijeri AUDI A4
- Vaijeri seisontajarru VW PASSAT
- VOLVO V70
- AUDI A6 Jarruvaijeri
- Jarruvaijeri VW TRANSPORTER
- Vaijeri seisontajarru SKODA OCTAVIA
- TOYOTA AVENSIS
- FORD FOCUS Jarruvaijeri
- Jarruvaijeri FORD MONDEO
- Vaijeri seisontajarru MERCEDES-BENZ SPRINTER
- OPEL ASTRA
- TOYOTA COROLLA Jarruvaijeri
- Jarruvaijeri FORD TRANSIT
- Vaijeri seisontajarru MERCEDES-BENZ VITO
- HONDA CR-V
Käsijarruvaijeri (jarruvaijeri) viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Turvallinen liikkeelle lähtö ja pysäköinti seisontajarrun avulla
Täysin mekaaninen seisontajarru lukitsee auton takapyörät. Sitä käytetään käsivivulla tai polkimella. Jarrutusvoima siirtyy kaapelin välityksellä, jonka käyttöikä on rajallinen.
Seisontajarrun rakenne ja funktio
Seisontajarru estää autoa lähtemästä liikkeelle itsestään, kun se on pysäköitynä, lukiten yleensä takapyörät. Sitä käytetään lisäksi ylämäkeen ajettaessa: sen avulla pystyy lähtemään liikkeelle ilman, että auto vierii taaksepäin tai moottori sammuu.
Useimpia seisontajarruja käytetään käsin kuljettajan istuimen vieressä olevalla vivulla. Tämä vipu on kytketty järjestelmään, joka kiristää kaapelin auton alustassa. Jännitys välittyy takapyörien jarrujen jarrukengille. Vipu vetää jarrukengät erilleen mekaanisesti ja ne painautuvat jarrurummun sivuseinää vasten, pysäköiden auton turvallisesti ja estäen sen pois vierimisen. Muissa autoissa, erityisesti Mercedeksessä, on poljin, jolla seisontajarrua käytetään. Muiden merkkien käyttäjien on totuttava tähän. Näissä autoissa, pysäköintijarrun käyttäminen mäessä on tarpeetonta, koska niissä on hyvin pienet välitykset ja korkea vääntömomentti.
Seisontajarrun vaijerin kuluminen
Jarrukaapeli on korkean rasituksen alla, eikä se ole suojassa kelin vaikutuksilta. Se on kierretty kaapeli, joka koostuu useista erillisistä metallilangoista, eli se on ns. vaijeri. Seisontajarrun kaapelit on yleensä suojattu lialta suojaavalla kuorella, jossa on sisäinen grafiittijauheella toteutettu voitelu. Ajan mittaan se menettää tehonsa. Tiivistyvä kosteus pääsee tunkeutumaan kaapeliin rei’istä, jolloin se ruostuu. Tämän seurauksena se turpoaa ja jumittuu sen suojakuoren sisään. Ruosteen ja kireyden yhdistelmä heikentää sitä.
Jos viallinen seisontajarru pettää yhtäkkiä, sen kaapeli on katkennut. Vaihtoehtoisesti sen toiminta voi tulla vaikeammaksi vähitellen tai sen toiminta voi heikentyä asteittain. Tässä tapauksessa kaapeli on turvonnut kuoren sisällä, mikä aiheuttaa sen jumittumisen kuoreensa. Molemmissa tapauksissa kaapelin vaihto on ainoa järkevä vaihtoehto.
Vaijerin voiteleminen ei liene järkevää. Suihkepullolla ja juoksevalla voiteluaineella voidaan saavuttaa väliaikainen parannus. Tämä korjaus ei kuitenkaan kestä kauan. Voiteluaine menettää vaikutuksensa muutamassa päivässä ja ongelmat alkavat uudelleen. Tästä korjauksesta on siis hyötyä vain viikonlopun hätävara korjauksena, kun liikkeet ovat kiinni.
Seisontajarrun korjaus
Onneksi vaijerin vaihtaminen on hyvin yksinkertaista. Se on kiinnitetty vastaaviin kohtiin takapyörän jarruissa ja edessä käsijarrun kahvassa. Tarkistaa huolellisesti sen linjaus. Jos kaapeli on liian löysällä, se voi revetä ensimmäisen esteen kohdalla. Paras tapa toimia on tarkistaa vanhan kaapelin kiinnitys ja tehdä uusi samalla tavalla. Tämä korjaus tehdään vain 30 minuutissa ja se palauttaa auton täyden turvallisuuden. Kaapelin automaattinen säätö on sovitettava uuteen kaapeliin. Se ei vaadi yleensä mitään muuta kuin kiristin mutterin kiristämisen. Vaihdettu vaijeri pitäisi kestää vuosia.
Seisontajarrun vaijerin kustannukset
Seisontajarrun vaijeri on hyvin edullinen. Jopa OEM-laatua olevat osat loistoautoihin kuten BMW:hen ja Mercedekseen maksavat harvoin yli 15 euroa, joten liian halpojen osien ostamiseen ei ole tarvetta. Korkeatasoisen vaijerin kaikki osat ovat laatu sertifioidut: suojakuori, liitoskohdat, vaijeri ja voitelu. Tähän komponenttiin voit luottaa.