00#
54-3455

Käsijarruvaijeri autoosi

Valitse ajoneuvo
Haku
Käsijarruvaijeri - kunkin yksittäisen tuotteen paras mahdollinen laatu

Vaijeri seisontajarru markkinoiden johtavilta valmistajilta

  • BOSCH Käsijarruvaijeri kokemuksia
  • FEBI BILSTEIN Käsijarruvaijeri kokemuksia
  • A.B.S. Käsijarruvaijeri kokemuksia
  • MAPCO Käsijarruvaijeri kokemuksia
  • VAICO Käsijarruvaijeri kokemuksia
  • ATE Käsijarruvaijeri kokemuksia
  • TRW Käsijarruvaijeri kokemuksia
  • TOPRAN Käsijarruvaijeri kokemuksia
  • Osta parhaalla hinnalla täältä SWAG Vaijeri seisontajarru
  • Osta parhaalla hinnalla täältä METZGER Vaijeri seisontajarru
  • Osta parhaalla hinnalla täältä JP GROUP Vaijeri seisontajarru
  • Osta parhaalla hinnalla täältä HELLA Vaijeri seisontajarru
  • Osta parhaalla hinnalla täältä JAPANPARTS Vaijeri seisontajarru
  • Osta parhaalla hinnalla täältä BLUE PRINT Vaijeri seisontajarru
  • Osta parhaalla hinnalla täältä ABE Vaijeri seisontajarru
  • Osta parhaalla hinnalla täältä HERTH+BUSS JAKOPARTS Vaijeri seisontajarru
  • TEXTAR
  • LPR
  • TRISCAN
  • BUGIAD

Käsijarruvaijeri viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje

Turvallinen liikkeelle lähtö ja pysäköinti seisontajarrun avulla

Täysin mekaaninen seisontajarru lukitsee auton takapyörät. Sitä käytetään käsivivulla tai polkimella. Jarrutusvoima siirtyy kaapelin välityksellä, jonka käyttöikä on rajallinen.

Seisontajarrun rakenne ja funktio

Seisontajarru estää autoa lähtemästä liikkeelle itsestään, kun se on pysäköitynä, lukiten yleensä takapyörät. Sitä käytetään lisäksi ylämäkeen ajettaessa: sen avulla pystyy lähtemään liikkeelle ilman, että auto vierii taaksepäin tai moottori sammuu.
Useimpia seisontajarruja käytetään käsin kuljettajan istuimen vieressä olevalla vivulla. Tämä vipu on kytketty järjestelmään, joka kiristää kaapelin auton alustassa. Jännitys välittyy takapyörien jarrujen jarrukengille. Vipu vetää jarrukengät erilleen mekaanisesti ja ne painautuvat jarrurummun sivuseinää vasten, pysäköiden auton turvallisesti ja estäen sen pois vierimisen. Muissa autoissa, erityisesti Mercedeksessä, on poljin, jolla seisontajarrua käytetään. Muiden merkkien käyttäjien on totuttava tähän. Näissä autoissa, pysäköintijarrun käyttäminen mäessä on tarpeetonta, koska niissä on hyvin pienet välitykset ja korkea vääntömomentti.

Seisontajarrun vaijerin kuluminen

Jarrukaapeli on korkean rasituksen alla, eikä se ole suojassa kelin vaikutuksilta. Se on kierretty kaapeli, joka koostuu useista erillisistä metallilangoista, eli se on ns. vaijeri. Seisontajarrun kaapelit on yleensä suojattu lialta suojaavalla kuorella, jossa on sisäinen grafiittijauheella toteutettu voitelu. Ajan mittaan se menettää tehonsa. Tiivistyvä kosteus pääsee tunkeutumaan kaapeliin rei’istä, jolloin se ruostuu. Tämän seurauksena se turpoaa ja jumittuu sen suojakuoren sisään. Ruosteen ja kireyden yhdistelmä heikentää sitä.
Jos viallinen seisontajarru pettää yhtäkkiä, sen kaapeli on katkennut. Vaihtoehtoisesti sen toiminta voi tulla vaikeammaksi vähitellen tai sen toiminta voi heikentyä asteittain. Tässä tapauksessa kaapeli on turvonnut kuoren sisällä, mikä aiheuttaa sen jumittumisen kuoreensa. Molemmissa tapauksissa kaapelin vaihto on ainoa järkevä vaihtoehto.
Vaijerin voiteleminen ei liene järkevää. Suihkepullolla ja juoksevalla voiteluaineella voidaan saavuttaa väliaikainen parannus. Tämä korjaus ei kuitenkaan kestä kauan. Voiteluaine menettää vaikutuksensa muutamassa päivässä ja ongelmat alkavat uudelleen. Tästä korjauksesta on siis hyötyä vain viikonlopun hätävara korjauksena, kun liikkeet ovat kiinni.

Seisontajarrun korjaus

Onneksi vaijerin vaihtaminen on hyvin yksinkertaista. Se on kiinnitetty vastaaviin kohtiin takapyörän jarruissa ja edessä käsijarrun kahvassa. Tarkistaa huolellisesti sen linjaus. Jos kaapeli on liian löysällä, se voi revetä ensimmäisen esteen kohdalla. Paras tapa toimia on tarkistaa vanhan kaapelin kiinnitys ja tehdä uusi samalla tavalla. Tämä korjaus tehdään vain 30 minuutissa ja se palauttaa auton täyden turvallisuuden. Kaapelin automaattinen säätö on sovitettava uuteen kaapeliin. Se ei vaadi yleensä mitään muuta kuin kiristin mutterin kiristämisen. Vaihdettu vaijeri pitäisi kestää vuosia.

Seisontajarrun vaijerin kustannukset

Seisontajarrun vaijeri on hyvin edullinen. Jopa OEM-laatua olevat osat loistoautoihin kuten BMW:hen ja Mercedekseen maksavat harvoin yli 15 euroa, joten liian halpojen osien ostamiseen ei ole tarvetta. Korkeatasoisen vaijerin kaikki osat ovat laatu sertifioidut: suojakuori, liitoskohdat, vaijeri ja voitelu. Tähän komponenttiin voit luottaa.


Tuote-ehdotuksia:
Vaijeri, seisontajarru
Jarruvaijeri RIDEX 124C0042
  • Asennuspuoli: Taakse, oikea, Taakse, vasen
  • Pituus (mm): 1580, 918
  • Jarrutyyppi: Rumpujarru
  • Tila:  Täysin
124C0042 RIDEX Jarruvaijeri auton hinta
RIDEX | 124C0042
11,55 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Vaijeri, seisontajarru
Vaijeri seisontajarru RIDEX 124C0078
  • Asennuspuoli: Taakse, vasen, Taakse, oikea
  • Pituus (mm): 1707, 1425
  • Jarrutyyppi: Levyjarru
  • Tarvittava kappalemäärä: 2
  • Tila:  Täysin
124C0078 RIDEX Vaijeri seisontajarru auton hinta
RIDEX | 124C0078
13,88 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Vaijeri, seisontajarru
Käsijarruvaijeri RIDEX 124C0070
  • Asennuspuoli: Taakse, oikea
  • Pituus (mm): 1603/1465
  • Jarrutyyppi: Levyjarru
  • Tarvittava kappalemäärä: 1
  • Tila:  Täysin
124C0070 RIDEX Käsijarruvaijeri auton hinta
RIDEX | 124C0070
11,57 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Vaijeri, seisontajarru
Jarruvaijeri RIDEX 124C0126
  • Asennuspuoli: Taakse, vasen, Taakse, oikea
  • Pituus (mm): 1631/1062
  • Jarrutyyppi: Levyjarru
  • Tarvittava kappalemäärä: 2
  • Tila:  Täysin
124C0126 RIDEX Jarruvaijeri auton hinta
RIDEX | 124C0126
14,98 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Vaijeri, seisontajarru
Vaijeri seisontajarru RIDEX 124C0093
  • Asennuspuoli: Takana, Taakse, oikea
  • Pituus (mm): 1708 / 1140
  • Jarrutyyppi: Levyjarru
  • Jarrut: Seisontajarrulle
  • Tila:  Täysin
124C0093 RIDEX Vaijeri seisontajarru auton hinta
RIDEX | 124C0093
11,39 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Vaijeri, seisontajarru
Käsijarruvaijeri RIDEX 124C0018
  • Asennuspuoli: Takana, Taakse, vasen
  • Pituus (mm): 1503 / 1365
  • Jarrutyyppi: Levyjarru
  • Jarrut: Seisontajarrulle
  • Tila:  Täysin
124C0018 RIDEX Käsijarruvaijeri auton hinta
RIDEX | 124C0018
11,91 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Vaijeri, seisontajarru
Jarruvaijeri RIDEX 124C0170
  • Asennuspuoli: Takana, Taakse, oikea, Taakse, vasen
  • Pituus (mm): 949/715
  • Jarrutyyppi: Levyjarru
  • Jarrut: Seisontajarrulle
  • Tila:  Täysin
124C0170 RIDEX Jarruvaijeri auton hinta
RIDEX | 124C0170
11,30 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Vaijeri, seisontajarru
Vaijeri seisontajarru RIDEX 124C0098
  • Asennuspuoli: Taakse, oikea, Taakse, vasen
  • Pituus (mm): 1645/1043
  • Jarrutyyppi: Levyjarru
  • Jarrut: Seisontajarrulle
  • Tila:  Täysin
124C0098 RIDEX Vaijeri seisontajarru auton hinta
RIDEX | 124C0098
12,06 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Vaijeri, seisontajarru
Käsijarruvaijeri COFLE 10.7509
  • Asennuspuoli: Taakse, vasen, Taakse, oikea
  • Pituus (mm): 1450/810
  • Tila:  Täysin
10.7509 COFLE Käsijarruvaijeri auton hinta
COFLE | 10.7509
11,81 €
Tila:  Täysin
Vaijeri, seisontajarru
Jarruvaijeri ATE 24.3727-0177.2
  • Pituus (mm): 953
  • MAPP-koodi saatavilla
  • Tila:  Täysin
24.3727-0177.2 ATE Jarruvaijeri auton hinta
ATE | 24.3727-0177.2
14,10 €
Tila:  Täysin
Vaijeri, seisontajarru
Vaijeri seisontajarru ATE 24.3727-0195.2
  • Pituus (mm): 1447
  • MAPP-koodi saatavilla
  • Tila:  Täysin
24.3727-0195.2 ATE Vaijeri seisontajarru auton hinta
ATE | 24.3727-0195.2
18,09 €
Tila:  Täysin
Vaijeri, seisontajarru
Käsijarruvaijeri RIDEX 124C0010
  • Asennuspuoli: Etuakseli, vasen, Etuakseli, oikea
  • Pituus (mm): 1840/475
  • Jarrutyyppi: Levyjarru
  • Tarvittava kappalemäärä: 2
  • Osa: Etu osa
  • Tila:  Täysin
124C0010 RIDEX Käsijarruvaijeri auton hinta
RIDEX | 124C0010
16,73 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin