Paineakku autoosi
Paineakut Top auto merkit
- BMW 3-sarja Paineakut
- Paineakut BMW 5-sarja
- Paineakku MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja
- VW GOLF Paineakut
- Paineakut AUDI A4
- Paineakku VW PASSAT
- VOLVO V70
- AUDI A6 Paineakut
- Paineakut VW TRANSPORTER
- Paineakku SKODA OCTAVIA
- TOYOTA AVENSIS
- FORD FOCUS Paineakut
- Paineakut FORD MONDEO
- Paineakku MERCEDES-BENZ SPRINTER
- OPEL ASTRA
- TOYOTA COROLLA Paineakut
- Paineakut FORD TRANSIT
- Paineakku MERCEDES-BENZ VITO
- HONDA CR-V
Muut varaosat Jarrut
Paineakku viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Jarrut uudenlaisella mukavuudella
Painevaraaja on komponentti, jota käytetään moderneissa raskaiden ajoneuvojen jarrujärjestelmissä. KOmponentti on osa sähköhydraulisia jarrujärjestelmiä. Ne ovat tavanomaisista jarrujärjestelmistä pidemmälle kehitettyjä versioita. Sähköhydrauliset jarrut tarjoavat osoitetusti enemmän turvallisuutta ja mukavuutta. Nämä joskus SBC-jarrujärjestelmiksikin kutsutut järjestelmät pienentävät jarrutusmatkaa jopa 22 % verrattuna tavanomaisiin hydraulisiin jarrujärjestelmiin. Tämän mahdollistaa jarrujärjestelmän sähköinen tuki. Se laajentaa tavanomaista jarrujärjestelmää monilla lisäkomponenteilla. SBC-jarrujärjestelmiä käytetään ainakin vielä vain korkeamman luokan sedaneissa ja korkealaatuisissa urheiluautoissa.
Painetta aina kun sitä tarvitaan
Painevaraaja ylläpitää jarrujärjestelmän täyttä jarrupainetta. Se on suljettu säiliö, joka on täytetty vaarattomalla typellä. Jos jarrujärjestelmään tulee sähkövika, säiliöstä avautuu venttiili, ja pystytään suorittamaan vielä yksi hätäjarrutus.
SBC-jarrujärjestelmän toiminta on täysin sähköistä ja se toimii anturijärjestelmän avulla, joka on täysin erilainen kuin tavanomaisissa jarruissa. Sähköhydraulinen jarru “tuntuu” tismalleen samalta kuin tavanomainen, täysin hydraulinen jarrujärjestelmä. Jarrupolkimessa tuntuva paine on kuitenkin vain simuloitua. Sillä ei ole mitään tekemistä itse siirtovoiman kanssa. Normaalissa käytössä tämä ei ole ongelma. Jos kuitenkin esimerkiksi ABS-järjestelmä aktivoituu, ei eturenkaiden tärinä siirry jarrupolkimeen. Ajoneuvot, joissa on ABS-järjestelmä, mutta ei SBC-järjestelmää, aiheuttavat kuljettajille jatkuvasti paniikkia, kun ABS-järjestelmä aktivoituu. SBC kuitenkin varmistaa tasaisen ja hallittavan jarruttamisen, vaikka ABS-aktivoituisikin.
Painevaraajan viat
Jarrujen painesäiliön vioittuminen ei ole tavanomaista. Kivihakkeet saattavat aiheuttaa naarmuja, jotka johtavat ruostumiseen. Pahimmassa tapauksessa ruoste tulee läpi, mikä heikentää säiliön tehokkuutta. Jos painesäiliö vahingoittuu joskus niin merkittävästi, että se täytyy vaihtaa, ei huolta. Laitteeseen pääsee helposti käsiksi ja se on kiinnitetty ajoneuvoon ja jarrujärjestelmään vain muutamalla ruuvilla ja painejohdolla. Painesäiliön heikko kohta ovat sen tiivisteet. Typpi on kevyt ja helposti haihtuva kaasu. Jos se vuotaa, painesäiliö menettää tehonsa kokonaan. Vaikka tässä tapauksessa painesäiliö voidaan viedä korjattavaksi asiantuntijalle, tämän varaosan edullinen hinta tekee koko säiliön vaihtamisesta paljon järkevämmän vaihtoehdon. Painevaraaja on myös melko edullinen varaosa hinnan ollessa reilusti alle 200 euron. Tämä ei kuitenkaan päde koko sähköhydrauliseen jarrujärjestelmään.
Huomioita ennen hätätoimenpiteitä
Monimutkaista järjestelmää, kuten sähköhydraulista jarrujärjestelmää, voidaan käyttää vain monimutkaisella ohjausohjelmistolla. Se vastaanottaa runsaasti dataa eri sensoreista. Lisäksi ohjelmisto laskee jatkuvasti eri komponenttien iän. Jos ohjelmisto laskee esimerkiksi SBC-paineventtiilin elinkaaren olevan lopuillaan, pysäyttää se koko ajoneuvon hätätoiminnolla. Sama pätee painevaraajaan. Jotta asiat olisivat vielä monimutkaisempia, SBC-jarrujärjestelmän korjaaminen on täysin erilaista kuin tavanomaisten, hydraulisten jarrujärjestelmien korjaaminen järjestelmän monimutkaisuuden vuoksi. Harrastelijamekaanikot voivat korjausyrityksensä lomassa vahingoittaa itseänsä vakavasti, koska SBC-jarrujärjestelmässä on suuri paine. Ohjelmistossa tulee myös säätää tiettyjä asetuksia asentamisen jälkeen. Vain asiantuntevilla korjaamoilla on yleensä tähän tarvittavat laitteistot.
Rekkojen painesäiliö
Toisin kuin autoissa, paineella toimivia jarrujärjestelmiä on käytetty monissa rekoissa jo vuosikymmenten ajan. Niisä on todella suuret painesäiliöt, joista jarruille saadaan tarvittava paine. Koska kapasiteetti on yli 30 litraa, rekoissa on nämä valtavat säiliöt. Lähivuosina nämä säiliöt on valmistettu alumiinista. Niistä on täten tullut melko edullisesti ylläpidettäviä ja todella turvallisia.
Tuote-ehdotuksia: