Jarrusylinteri autoosi

Jarrun työsylinteri Top auto merkit
- BMW 3-sarja Jarrusylinteri
- VW GOLF Jarrusylinteri
- BMW 5-sarja Takajarrusylinteri
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja Jarrusylinteri
- AUDI A4 Jarrusylinteri
- VOLVO V70 Takajarrusylinteri
- VW PASSAT
- SKODA OCTAVIA Jarrusylinteri
- TOYOTA AVENSIS Jarrusylinteri
- TOYOTA COROLLA Takajarrusylinteri
- AUDI A6
- VW TRANSPORTER Jarrusylinteri
- FORD FOCUS Jarrusylinteri
- OPEL ASTRA Takajarrusylinteri
- FORD MONDEO
- FIAT DUCATO Jarrusylinteri
- NISSAN QASHQAI Jarrusylinteri
- HONDA CR-V Takajarrusylinteri
- FORD TRANSIT
Jarrusylinteri viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Turvallista jarruttamista auton jarrusylinterin hydrauliikan avulla
Auton jarrusylinteri on tekninen osa, joka liikuttaa jarrujen jarrupintoja. Auton jarrusylinteri löytyy sekä rumpujarruista että levyjarruista. Niiden tekniikan hyvä kunto takaa jarrutustehon turvallisen siirtymisen. Osaa ei välttämättä ole tarkoitettu kulutusosaksi, mutta se vaatii kuitenkin säännöllisen tarkastuksen. Tämä koskee erityisesti rumpujarrujen jarrusylintereitä.
Hydrauliikan voima
Auton jarrut toimivat hydraulisen voimansiirron periaatteiden mukaisesti, jotka perustuvat siihen lähtökohtaan, että nesteet eivät puristu. Näin ollen suljetussa hydraulijärjestelmässä on kauttaaltaan sama paine.
Jarrupolkimen painaminen saa pitkän, ohuen sylinterin painumaan syvälle säiliöön suhteellisen vähäisellä voimalla jarrutehostimen ansiosta, ja se liikuttaa suurempaa sylinteriä ulospäin jarrujärjestelmän loppupäässä. Tämä sylinteri siirtää voiman jarrupaloille tai -kengille. Jarrulevyn tai rummun ja jarrupalojen välinen etäisyys ja on vain muutamia millimetrejä. Ne painautuvat yhteen täydellä voimalla.
Jarrusylinterin sijainti ja rakenne
Pyörän jarrusylinterin rakenne on erilainen levyjarruissa ja rumpujarruissa, vaikka sen tehtävä ja toiminta ovat samat. Molemmissa tapauksissa se on hydraulinen järjestelmä, joka on avoin toisesta päästä ja molempiin syötetään hydrauliöljyä joustavia letkuja pitkin. Molemmissa on sisällä liikkuva mäntä, joka painuu ulospäin, kun jarrua painetaan ja joka vetäytyy sisäänpäin, kun jarrut ovat vapaana. Rumpujarrussa, jarrusylinteri sijaitsee jarrurummun sisällä. Se on pieni osa, joka kohdistaa voiman molempien puolien jarrukengille. Etujarruissa – jotka ovat aina levyjarrut - jarrusylinterin on integroitu jarrusatulaan. Se on rumpujarruissa olevaa mallia suurempi ja siinä on vain yksi hydraulinen mäntä.
Jotta hydrauliikkaöljy ei vuotaisi ulos jarrusylintereistä, ne on varustettu kumikaulustiivisteillä. Ne, sekä niiden ohjurit ovat merkittävimmät tämän komponentin heikot kohdat.
Auton jarrusylinterin vikoja
Auton jarrusylinterin akilleen kantapää on yleensä sen tiiviinä pysyminen. Kumi holkeista tulee vähitellen huokoisia. Tällöin jarruneste vuotaa ulos kohtalokkain seurauksin koko jarrujärjestelmälle. Ongelma esiintyy pääasiassa rumpujarrujen jarrusylintereissä. Vuotanut öljy heikentää jarrujen toimintaa. Rumpuun kehittyy rasvainen kerros, joka vaikuttaa jarrupalojen ja rummun väliseen kitkavoimaan. Lisäksi jarrun paine laskee ja jarruletkuihin voi tunkeutua ilmaa.
Levyjarruissa, erityisesti jarrusylinterin ohjurit ovat alttiita kulutukselle. Ne voivat turvota ruosteen vuoksi ja sen seurauksena jumittaa jarrut kokonaan. Tämä ongelma syntyi Opel Corsan ensimmäisessä mallisarjassa.
Auton jarrusylintereiden korjaus
Rumpujarruille jarrusylinterien vaihtaminen on osa normaalia huoltoa. Monet varaosien valmistajat tarjoavat korjaussarjoja rumpujarruille, jotka sisältävät jarrusylinterin. Vaikka se vaatii työtä, tämän osan ennaltaehkäisevä vaihto on kannattavaa. Vaikka integroitu jarrusylinterin olisi näennäisesti ehjä, osat on aina vaihdettava samanaikaisesti. Olisi erittäin ärsyttävää joutua purkamaan jarrut uudelleen, koska jarrusylinteri alkaa jälleen vuotaa.
Auton jarrusylinterien vaihtaminen levyjarruihin on jonkin verran monimutkaisempaa. Varsinkin ohjurit voivat juuttua liasta, kulumisesta ja korroosiosta johtuen. Irrotustyökalu yksinkertaistaa jarrusylinterin purkamista.
Teoriassa on mahdollista korjata viallinen pyörän jarrusylinteri vaihtamalla sen holkit. Mutta koska kokonaiset osat ovat erittäin halpoja, se tuskin on kannattavaa.
TÄRKEÄÄ: Auton jarrusylinterien vaihtamisen jälkeen jarrujärjestelmä on ilmattava. Tässä yhteydessä jarrunesteen laatu pitää tarkistaa.
Uuden auton jarrusylinterin kustannukset
Auton jarrusylinterien hinnat rumpujarruille alkavat 10 eurosta erillisille osille. On kuitenkin aina suositeltavaa kunnostaa jarrut kokonaan.