00#
63-5199

Jarrusylinteri autoosi

Valitse ajoneuvo
Haku
Jarrusylinteri - kunkin yksittäisen tuotteen paras mahdollinen laatu

Pyörän jarrusylinteri markkinoiden johtavilta valmistajilta

  • BOSCH Jarrusylinteri kokemuksia
  • FEBI BILSTEIN Jarrusylinteri kokemuksia
  • A.B.S. Jarrusylinteri kokemuksia
  • MAPCO Jarrusylinteri kokemuksia
  • VAICO Jarrusylinteri kokemuksia
  • BREMBO Jarrusylinteri kokemuksia
  • ATE Jarrusylinteri kokemuksia
  • TRW Jarrusylinteri kokemuksia
  • Osta parhaalla hinnalla täältä VALEO Pyörän jarrusylinteri
  • Osta parhaalla hinnalla täältä TOPRAN Pyörän jarrusylinteri
  • Osta parhaalla hinnalla täältä SWAG Pyörän jarrusylinteri
  • Osta parhaalla hinnalla täältä METZGER Pyörän jarrusylinteri
  • Osta parhaalla hinnalla täältä JP GROUP Pyörän jarrusylinteri
  • Osta parhaalla hinnalla täältä HELLA Pyörän jarrusylinteri
  • Osta parhaalla hinnalla täältä JAPANPARTS Pyörän jarrusylinteri
  • Osta parhaalla hinnalla täältä DELPHI Pyörän jarrusylinteri
  • OPTIMAL
  • BLUE PRINT
  • DIEDERICHS
  • ABE

Jarrusylinteri viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje

Turvallista jarruttamista auton jarrusylinterin hydrauliikan avulla

Auton jarrusylinteri on tekninen osa, joka liikuttaa jarrujen jarrupintoja. Auton jarrusylinteri löytyy sekä rumpujarruista että levyjarruista. Niiden tekniikan hyvä kunto takaa jarrutustehon turvallisen siirtymisen. Osaa ei välttämättä ole tarkoitettu kulutusosaksi, mutta se vaatii kuitenkin säännöllisen tarkastuksen. Tämä koskee erityisesti rumpujarrujen jarrusylintereitä.

Hydrauliikan voima

Auton jarrut toimivat hydraulisen voimansiirron periaatteiden mukaisesti, jotka perustuvat siihen lähtökohtaan, että nesteet eivät puristu. Näin ollen suljetussa hydraulijärjestelmässä on kauttaaltaan sama paine.
Jarrupolkimen painaminen saa pitkän, ohuen sylinterin painumaan syvälle säiliöön suhteellisen vähäisellä voimalla jarrutehostimen ansiosta, ja se liikuttaa suurempaa sylinteriä ulospäin jarrujärjestelmän loppupäässä. Tämä sylinteri siirtää voiman jarrupaloille tai -kengille. Jarrulevyn tai rummun ja jarrupalojen välinen etäisyys ja on vain muutamia millimetrejä. Ne painautuvat yhteen täydellä voimalla.

Jarrusylinterin sijainti ja rakenne

Pyörän jarrusylinterin rakenne on erilainen levyjarruissa ja rumpujarruissa, vaikka sen tehtävä ja toiminta ovat samat. Molemmissa tapauksissa se on hydraulinen järjestelmä, joka on avoin toisesta päästä ja molempiin syötetään hydrauliöljyä joustavia letkuja pitkin. Molemmissa on sisällä liikkuva mäntä, joka painuu ulospäin, kun jarrua painetaan ja joka vetäytyy sisäänpäin, kun jarrut ovat vapaana. Rumpujarrussa, jarrusylinteri sijaitsee jarrurummun sisällä. Se on pieni osa, joka kohdistaa voiman molempien puolien jarrukengille. Etujarruissa – jotka ovat aina levyjarrut - jarrusylinterin on integroitu jarrusatulaan. Se on rumpujarruissa olevaa mallia suurempi ja siinä on vain yksi hydraulinen mäntä.
Jotta hydrauliikkaöljy ei vuotaisi ulos jarrusylintereistä, ne on varustettu kumikaulustiivisteillä. Ne, sekä niiden ohjurit ovat merkittävimmät tämän komponentin heikot kohdat.

Auton jarrusylinterin vikoja

Auton jarrusylinterin akilleen kantapää on yleensä sen tiiviinä pysyminen. Kumi holkeista tulee vähitellen huokoisia. Tällöin jarruneste vuotaa ulos kohtalokkain seurauksin koko jarrujärjestelmälle. Ongelma esiintyy pääasiassa rumpujarrujen jarrusylintereissä. Vuotanut öljy heikentää jarrujen toimintaa. Rumpuun kehittyy rasvainen kerros, joka vaikuttaa jarrupalojen ja rummun väliseen kitkavoimaan. Lisäksi jarrun paine laskee ja jarruletkuihin voi tunkeutua ilmaa.
Levyjarruissa, erityisesti jarrusylinterin ohjurit ovat alttiita kulutukselle. Ne voivat turvota ruosteen vuoksi ja sen seurauksena jumittaa jarrut kokonaan. Tämä ongelma syntyi Opel Corsan ensimmäisessä mallisarjassa.

Auton jarrusylintereiden korjaus

Rumpujarruille jarrusylinterien vaihtaminen on osa normaalia huoltoa. Monet varaosien valmistajat tarjoavat korjaussarjoja rumpujarruille, jotka sisältävät jarrusylinterin. Vaikka se vaatii työtä, tämän osan ennaltaehkäisevä vaihto on kannattavaa. Vaikka integroitu jarrusylinterin olisi näennäisesti ehjä, osat on aina vaihdettava samanaikaisesti. Olisi erittäin ärsyttävää joutua purkamaan jarrut uudelleen, koska jarrusylinteri alkaa jälleen vuotaa.
Auton jarrusylinterien vaihtaminen levyjarruihin on jonkin verran monimutkaisempaa. Varsinkin ohjurit voivat juuttua liasta, kulumisesta ja korroosiosta johtuen. Irrotustyökalu yksinkertaistaa jarrusylinterin purkamista.
Teoriassa on mahdollista korjata viallinen pyörän jarrusylinteri vaihtamalla sen holkit. Mutta koska kokonaiset osat ovat erittäin halpoja, se tuskin on kannattavaa.
TÄRKEÄÄ: Auton jarrusylinterien vaihtamisen jälkeen jarrujärjestelmä on ilmattava. Tässä yhteydessä jarrunesteen laatu pitää tarkistaa.

Uuden auton jarrusylinterin kustannukset

Auton jarrusylinterien hinnat rumpujarruille alkavat 10 eurosta erillisille osille. On kuitenkin aina suositeltavaa kunnostaa jarrut kokonaan.


Tuote-ehdotuksia:
Jarrusylinteri
Takajarrusylinteri RIDEX 277W0022
  • Asennuspuoli: Taka-akseli, molemminpuolinen
  • Läpimitta [mm]: 20,64
  • Materiaali: Valurauta
  • Kierremitta: 1x M10x1.0
  • Kiinnityrreikien etäisyys [mm]: 35
  • Tila:  Täysin
277W0022 RIDEX Takajarrusylinteri auton hinta
RIDEX | 277W0022
9,50 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Jarrusylinteri
Pyörän jarrusylinteri RIDEX 277W0081
  • Asennuspuoli: Taka-akseli, molemminpuolinen
  • Materiaali: Alumiini
  • Reiän halkaisija [mm]: 20,64
  • Kierremitta: 1xM10x1
  • Kiinnityrreikien etäisyys [mm]: 35
  • Kiinnitysreikien lukumäärä: 2
  • Korvaava tuote / korvaava tiedote 2: Huohotinventtiilillä
  • Reikäympyrä-Ø [mm]: 30
  • Tila:  Täysin
277W0081 RIDEX Pyörän jarrusylinteri auton hinta
RIDEX | 277W0081
15,06 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Jarrusylinteri
Jarrun työsylinteri RIDEX 277W0053
  • Asennuspuoli: Taka-akseli, molemminpuolinen
  • Materiaali: Valurauta
  • Kierremitta: 1x M10x1.0
  • Kiinnityrreikien etäisyys [mm]: 25
  • Kiinnitysreikien lukumäärä: 2
  • Korvaava tuote / korvaava tiedote 2: Huohotinventtiilillä
  • Männän halkaisija mm: 19
  • Tila:  Täysin
277W0053 RIDEX Jarrun työsylinteri auton hinta
RIDEX | 277W0053
11,26 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Jarrusylinteri
Jarrusylinteri RIDEX 277W0005
  • Asennuspuoli: Taka-akseli, molemminpuolinen
  • Sylinterimännän halkaisija [mm]: 19,05
  • Materiaali: Valurauta
  • Kierremitta: 1x M10x1.0
  • Kiinnityrreikien etäisyys [mm]: 21
  • Kiinnitysreikien lukumäärä: 2
  • Korvaava tuote / korvaava tiedote 2: Huohotinventtiilillä
  • Tila:  Täysin
277W0005 RIDEX Jarrusylinteri auton hinta
RIDEX | 277W0005
8,76 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Jarrusylinteri
Takajarrusylinteri RIDEX 277W0072
  • Asennuspuoli: Taka-akseli, molemminpuolinen
  • Materiaali: Alumiini
  • Reiän halkaisija [mm]: 19,05
  • Kierremitta: 1x M10x1.0
  • Kiinnityrreikien etäisyys [mm]: 12
  • Kiinnitysreikien lukumäärä: 1
  • Tila:  Täysin
277W0072 RIDEX Takajarrusylinteri auton hinta
RIDEX | 277W0072
13,53 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Jarrusylinteri
Pyörän jarrusylinteri RIDEX 277W0033
  • Asennuspuoli: Taka-akseli
  • Materiaali: Valurauta
  • Kierremitta: 10 X 1
  • Kiinnityrreikien etäisyys [mm]: 31,7
  • Kiinnitysreikien lukumäärä: 2
  • Korvaava tuote / korvaava tiedote 2: Huohotinventtiilillä
  • Männän halkaisija mm: 20,64
  • Tila:  Täysin
277W0033 RIDEX Pyörän jarrusylinteri auton hinta
RIDEX | 277W0033
11,83 €
Tila:  Täysin
Jarrusylinteri
Jarrun työsylinteri ATE 24.3219-0909.3
  • Materiaali: Alumiini
  • MAPP-koodi saatavilla
  • Männän halkaisija mm: 19,0
  • Tila:  Täysin
24.3219-0909.3 ATE Jarrun työsylinteri auton hinta
ATE | 24.3219-0909.3
15,29 €
Tila:  Täysin
Jarrusylinteri
Jarrusylinteri BREMBO A 12 043
  • Materiaali: Valurauta
  • Reiän halkaisija [mm]: 17,46
  • Jarrujärjestelmä: ATE
  • Kierremitta: 10 x 1
  • tuotenumerolle: 4912
  • Kiinnityrreikien etäisyys [mm]: 21
  • Tila:  Täysin
A 12 043 BREMBO Jarrusylinteri auton hinta
BREMBO | A 12 043
8,64 €
Tila:  Täysin
Jarrusylinteri
Takajarrusylinteri RIDEX 277W0018
  • Asennuspuoli: Taka-akseli
  • Sylinterimännän halkaisija [mm]: 17,46
  • Materiaali: Alumiini
  • Reiän halkaisija [mm]: 17,46
  • Kierremitta: 10 x 1
  • Kiinnityrreikien etäisyys [mm]: 10,5
  • Tila:  Täysin
277W0018 RIDEX Takajarrusylinteri auton hinta
RIDEX | 277W0018
10,96 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Jarrusylinteri
Pyörän jarrusylinteri BREMBO A 12 179
  • Materiaali: Valurauta
  • Reiän halkaisija [mm]: 19,05
  • Jarrujärjestelmä: ATE/FTE
  • Kierremitta: 10 x 1
  • Kiinnityrreikien etäisyys [mm]: 21
  • Tila:  Täysin
A 12 179 BREMBO Pyörän jarrusylinteri auton hinta
BREMBO | A 12 179
9,11 €
Tila:  Täysin
Jarrusylinteri
Jarrun työsylinteri RIDEX 277W0025
  • Asennuspuoli: Taka-akseli, molemminpuolinen
  • Materiaali: Alumiini
  • Kierremitta: 1x M10x1.0
  • Kiinnityrreikien etäisyys [mm]: 15,9
  • Männän halkaisija mm: 20,64
  • Tila:  Täysin
277W0025 RIDEX Jarrun työsylinteri auton hinta
RIDEX | 277W0025
13,94 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Jarrusylinteri
Jarrusylinteri ATE 03.3217-1811.3
  • Materiaali: Harmaa valurauta
  • MAPP-koodi saatavilla
  • Männän halkaisija mm: 17,5
  • Tila:  Täysin
03.3217-1811.3 ATE Jarrusylinteri auton hinta
ATE | 03.3217-1811.3
19,46 €
Tila:  Täysin