Jarrulevyn suojakilpi autoosi
Jarrulevyn suojakilpi Top auto merkit
- BMW 3-sarja Jarrulevyn suojakilpi
- Jarrulevyn suojakilpi BMW 5-sarja
- Jarrukilvet MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja
- VW GOLF Jarrulevyn suojakilpi
- Jarrulevyn suojakilpi AUDI A4
- Jarrukilvet VW PASSAT
- VOLVO V70
- AUDI A6 Jarrulevyn suojakilpi
- Jarrulevyn suojakilpi VW TRANSPORTER
- Jarrukilvet SKODA OCTAVIA
- TOYOTA AVENSIS
- FORD FOCUS Jarrulevyn suojakilpi
- Jarrulevyn suojakilpi FORD MONDEO
- Jarrukilvet MERCEDES-BENZ SPRINTER
- OPEL ASTRA
- TOYOTA COROLLA Jarrulevyn suojakilpi
- Jarrulevyn suojakilpi FORD TRANSIT
- Jarrukilvet MERCEDES-BENZ VITO
- HONDA CR-V
Jarrulevyn suojakilpi viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Jarrulevyn lokasuoja – onko se todella tarpeellinen?
Jarrulevyn lokasuoja suojaa jarrulevyä sisäisesti, estäen mutaa tai vettä roiskumasta jarrulevyyn. Painosyistä tämä metallilevy on ohut. Ajan saatossa se syöpyy ja tulee vaihtaa uuteen. Tämä on valitettavasti välttämätöntä, sillä lokasuojan puutos nähdään hylkäysperusteena katsastuksessa. On myös muita syitä, miksi lokasuoja tulisi asentaa.
Jarrulevyt rasituksen alaisina
Jarrulevyt koostuvat useasta millimetristä täyttä terästä. Yksinkertaisten ja edullisten kiinteiden jarrulevyjen lisäksi saatavilla on ilmastoituja jarrulevyjä. Ne ovat ohuempia, mutta termisessä mielessä tasapainoisempia. Lämpötilan muutokset ovat suurin haaste jarrulevylle. Jarrutettaessa jarrupalat hankaavat pyöriviä levyjä vasten kovalla paineella. Tämä synnyttää usean sadan celsiusasteen kitkalämpöä.
Jos jarrulevyyn roiskuu samanaikaisesti kylmää vettä, levyyn saattaa muodostua halkeamia. Kun levy on haljennut, sitä ei voida korjata. Ennemmin tai myöhemmin se hajoaa, mikä tekee ajamisesta vaarallista. Tämän ehkäisemiseksi, kuten myös levyn ja palojen välisen raon tukkeutumisen estämiseksi, asennetaan lokasuojat.
Lokasuojien vaihtaminen
Jokainen renkaanvaihto on erinomainen tilaisuus tarkistaa jarrulevyjen lokasuojat. Jos nämä metallilevyt ovat löystyvät ruostuneen kiinnikeruuvin takia, ne kolisevat. Lokasuojat on parempi vaihtaa ennaltaehkäisevästi. Jos ne ovat pahasti syöpyneet, pulttien irrottaminen on vaikeampaa. Useimmissa autoissa ihanteellinen irrottamisen hetki on jarrulevyjen vaihto. Suurin osa työstä on jo tehty joka tapauksessa ja lokasuojiin päästään helposti käsiksi.
Yleisesti ottaen ne on kiinnitetty kahdella tai kolmella pultilla. Jos pultit ovat liian kireät, pieni määrä WD-40-öljyä tai pahimmassa tapauksissa pieni määrä lämpöä saattavat auttaa. Avoliekkiä ei tule käyttää, vaan kuumapuhallinta. Kuumapuhallinta käytettäessä on tärkeää, ettei muovi- tai kumiosia polteta. Erityisesti jarruletkut tulisi tarkistaa tällaisten korjaustöiden jälkeen.
Lokasuojien hinnat
Se mikä pätee pakoputkeen, pätee myös jarrulevyjen lokasuojiin: valmistajan kannalta sinulla on valittavissasi kalliita mutta kestäviä vaihtoehtoja sekä mahdollisuus valita edullisia osia. Näiden edullisten, helposti vaihdettavien metallilevyjen tapauksessa ei ole syytä käyttää kallista ruostumattomasta teräksestä valmistettua levyä. Lokasuojat ovat todella edullisia, mutta laadussa on eroja.
Erot piilevät pääasiassa osan istuvuudessa ja ruosteenestossa. Erittäin edullisissa, merkittömissä osissa on usein tarpeen säätää pulttien reikiä ja tasata metalli parilla hyvin suunnatulla vasaraniskulla. Muutoin metalli saattaa hangata jarrulevyä vasten. Sen lisäksi, että tämä on epämiellyttävä ääni, se myös kuluttaa levyä sekä lokasuojaa. Kaikissa edullisissa osissa on lisäksi vain musta pinnoitemaali, joka tarjoaa vain rajoitetun suojan ruostetta vastaan.
Viiden–kuuden euron mustapinnoitteisen metallilevyn sijaan suosittelemme galvanoitua versiota merkkivalmistajalta. Nämä ovat vain hieman kalliimpia, mutta kestävät huomattavasti pidempään. Näiden korkealuokkaisten osien suhteen ei istuvuudessa yleensä ilmene ongelmia.
Kokonaisvaltainen tarkistus jokaisen jarrujen korjauksen yhteydessä
Jokaisen jarrujen korjauksen yhteydessä on suositeltavaa tarkistaa myös kaikki siihen liittyvät osat. Jarrujen korjauksen tulee kulkea käsi kädessä jarrunesteen, jarruletkujen ja -vaijereiden sekä pyörä-jarrusylinterien kanssa. Jarruvaijereissa ei saa olla syöpymisen aiheuttamia naarmuja, eikä letkuissa saa olla halkeamia. Jarruneste tulee tarkistaa kosteuden kerääntymisen varalta. Jos se on jo vihertävää, se tulee vaihtaa välittömästi. Tämä on myös täydellinen tilaisuus tarkistaa myös akselien puslat, kolmiotukivarren varret, iskunvaimentimet ja ohjausmekanismi. Vaurioiden aikainen havaitseminen ehkäisee ikäviä yllätyksiä ajon aikana.