Äänitorvi autollesi

Äänitorvi Top auto merkit
- Äänitorvi BMW 3-sarja
- BMW 5-sarja
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- VW GOLF
- Äänitorvi MERCEDES-BENZ C-sarja
- AUDI A4
- VOLVO V70
- VW PASSAT
- Äänitorvi SKODA OCTAVIA
- AUDI A6
- TOYOTA AVENSIS
- VW TRANSPORTER
- Äänitorvi TOYOTA COROLLA
- FORD FOCUS
- OPEL ASTRA
- FORD MONDEO
- Äänitorvi MERCEDES-BENZ SPRINTER
- FIAT DUCATO
- HONDA CR-V
- FORD TRANSIT
Muut varaosat Sähkötekniikka
Äänitorvi viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Äänimerkki tai äänitorvi kuuluu henkilöautoissa akustiseen merkkijärjestelmään, jonka olemassaoloa lainsäätäjä edellyttää. Nämä äänimerkkien tuottamiseen tarkoitetut laitteet toimivat joko sähköisesti tai pneumaattisesti. Saksankielisessä Euroopassa tieliikenteessä sallittujen moottoriajoneuvojen akustisten signaalilaitteiden iskutilavuuden tulee lähteä 50 kuutiosenttimetristä, jotta ne voivat antaa vaaratilanteessa äänimerkin.
Äänen voimakkuutta koskeva sääntö määrää, että seitsemän metrin etäisyydellä ei saa ylittää arvoa 105 dB (A). Tämän arvon ylitys on torvien osalta kielletty, koska korkeammat äänet on varattu poliisin, palo- sekä pelastuslaitoksen ajoneuvoille. Äänitorvea saa säännösten mukaan käyttää vain toisten liikenteen käyttäjien varoittamiseen uhkaavasta vaarasta tai taajama-alueiden ulkopuolella ohittamisaikomuksen ilmoittamiseen. Kaikki muut käyttötavat katsotaan Saksassa järjestysrikkomuksiksi ja rangaistaan sakolla.
Tehtävä
Yleisimmin käytetyt moottoriajoneuvojen äänimerkit toimivat ns. Wagnerin vasaran periaatteen mukaisesti. Ääni päästetään teräskalvon välityksellä, joka on samalla myös osa mekaanista resonaattoria. Resonaattorin massa samoin kuin joustavien osien palautusvoima määrittävät perustaajuuden. Melupäästön tehokkaammaksi muokkaamiseksi on äänimerkkiin usein kiinnitetty torvi. Yliaaltojen spektri, ja siten äänenluonne, määräytyy teräskalvon muodon ja materiaalin ominaisuuksien sekä järjestelmän sisäisen eristyksen ja jousitusominaisuuksien mukaan.
Sähköisten äänimerkkien vaihtoehtona on myös sallittua käyttää paineilmatorvia, joihin kuitenkin henkilöautoissa tarvitaan ylimääräinen paineenlähde. Näitä tarjotaan ja toimitetaan kuitenkin setteinä. Äänitorvi on moottoriajoneuvoissa suunniteltu vain lyhytaikaiseen käyttöön. Kokoaminen on yleensä mahdollista suorittaa itse, koska rakennusosien yhteydessä on yleensä myös riittävät kokoamisohjeet. Verkkokaupassamme on tarjolla sekä täydellisiä kokoamissettejä että myös yksittäisiä varaosia.
Äänen voimakkuutta koskeva sääntö määrää, että seitsemän metrin etäisyydellä ei saa ylittää arvoa 105 dB (A). Tämän arvon ylitys on torvien osalta kielletty, koska korkeammat äänet on varattu poliisin, palo- sekä pelastuslaitoksen ajoneuvoille. Äänitorvea saa säännösten mukaan käyttää vain toisten liikenteen käyttäjien varoittamiseen uhkaavasta vaarasta tai taajama-alueiden ulkopuolella ohittamisaikomuksen ilmoittamiseen. Kaikki muut käyttötavat katsotaan Saksassa järjestysrikkomuksiksi ja rangaistaan sakolla.
Tehtävä
Yleisimmin käytetyt moottoriajoneuvojen äänimerkit toimivat ns. Wagnerin vasaran periaatteen mukaisesti. Ääni päästetään teräskalvon välityksellä, joka on samalla myös osa mekaanista resonaattoria. Resonaattorin massa samoin kuin joustavien osien palautusvoima määrittävät perustaajuuden. Melupäästön tehokkaammaksi muokkaamiseksi on äänimerkkiin usein kiinnitetty torvi. Yliaaltojen spektri, ja siten äänenluonne, määräytyy teräskalvon muodon ja materiaalin ominaisuuksien sekä järjestelmän sisäisen eristyksen ja jousitusominaisuuksien mukaan.
Sähköisten äänimerkkien vaihtoehtona on myös sallittua käyttää paineilmatorvia, joihin kuitenkin henkilöautoissa tarvitaan ylimääräinen paineenlähde. Näitä tarjotaan ja toimitetaan kuitenkin setteinä. Äänitorvi on moottoriajoneuvoissa suunniteltu vain lyhytaikaiseen käyttöön. Kokoaminen on yleensä mahdollista suorittaa itse, koska rakennusosien yhteydessä on yleensä myös riittävät kokoamisohjeet. Verkkokaupassamme on tarjolla sekä täydellisiä kokoamissettejä että myös yksittäisiä varaosia.
Tuote-ehdotuksia: