Ajovalon säätömoottori autoosi

Ajovalon säätömoottori Top auto merkit
- BMW 3-sarja Ajovalon säätömoottori
- VW GOLF Ajovalon säätömoottori
- BMW 5-sarja Valojen korkeudensäätö
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja Ajovalon säätömoottori
- AUDI A4 Ajovalon säätömoottori
- VOLVO V70 Valojen korkeudensäätö
- VW PASSAT
- SKODA OCTAVIA Ajovalon säätömoottori
- TOYOTA AVENSIS Ajovalon säätömoottori
- TOYOTA COROLLA Valojen korkeudensäätö
- AUDI A6
- VW TRANSPORTER Ajovalon säätömoottori
- FORD FOCUS Ajovalon säätömoottori
- OPEL ASTRA Valojen korkeudensäätö
- FORD MONDEO
- FIAT DUCATO Ajovalon säätömoottori
- NISSAN QASHQAI Ajovalon säätömoottori
- HONDA CR-V Valojen korkeudensäätö
- FORD TRANSIT
Muut varaosat Sähköjärjestelmä
Ajovalon säätömoottori viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Säädä ajovaloja takapainon mukaan käyttäen ajovalojen suuntausta
Ajovalojen suuntaus on tekninen ominaisuus, joka säätää ajovalojen kulmaa. Sitä säädetään manuaalisesti käännettävän nupin avulla, joka sijaitsee ajoneuvon sisällä. Jo yli 20 vuoden ajan ajovalojen säätömahdollisuus on ollut pakollista Saksassa. Aktuaattori on ajovalojen säätömoduulin komponentti.
Ajovalojen suuntaamisen toiminta
Tyhjäkäynnin aikana ajoneuvolla on optimaalinen kulma tien valaisemiseen. Kulma varmistaa, että kuljettajalla on paras mahdollinen näkökenttä ilman, että vastaantulijat sokaistuvat. Jos ajoneuvo on paljon painavampi takaa, sen takaosa on alempana. Ajovalojen kulmaa tulee säätää laskeutuneen takaosan mukaisesti. Nyt näkökenttä on parempi, mutta vastaantulijat sokaistuvat. Kompensoidakseen tätä, ajovaloja voidaan laskea ajovaloja suuntaamalla.
Ajovalojen suuntaamisen toimintaperiaate
Jotta ajovalojen kiilan pituutta voidaan säätää, sen kulmaa ja pitkittäissuhdetta ajoneuvon akseliin voidaan säätää. Tätä varten ajovalot on asennettu kääntyväksi. Aktuaattori sijaitsee tässä kääntyvässä pisteessä. Aktuaattori koostuu itse aktuaattorista, jossa on liittimet, kiinnikekohdista ja lineaarisesta aktuaattorista. Nämä painautuvat tiettyyn kohtaan ajovaloja vasten, jolloin niiden kulma muuttuu. Aktuaattoria ohjataan kääntöpyörällä, joka sijaitsee yleensä ajovalokytkimessä.
Ajovalon suuntaamisen viat
Teknisesti aktuaattorit ovat todella yksinkertaisia komponentteja. Kun ajovalon säätämisestä tuli laissa säädeltyä, jotkin valmistajat yrittivät valmistaa edullisia ratkaisuja, jotka hyödynsivät hydraulijärjestelmiä. Nämä hydraulijärjestelmät ovat todella ongelma-alttiita, minkä vuoksi niitä ei enää käytetä. Nykypäivänä standardi on sähkömekaaninen versio. Kuten kaikki sähkömekaaniset komponentit, aktuaattorin sähköiset ja mekaaniset osat voivat vahingoittua. Myös itse vipu voi hajota. Viallisen ajovalon säädön huomaa siitä, kun se toimii vain toisella puolella. Jos kumpaakaan puolta ei pystytä säätämään kääntämällä säätöpyörää, on vika yleensä kytkimessä. Toimiva ajovalojen säätö on kuitenkin välttämätön, jotta katsastuksesta pääsee läpi. Tästä syystä tämän ominaisuuden huoltoa ja korjaamista ei tule laiminlyödä, vaikka sitä käytetäänkin harvoin.
Ajovalojen suuntaamisen korjaaminen
Jos aktuaattori lakkaa toimimasta, tulee tarkistaa kontaktipinnat ja varmistaa, että ongelma ei johdu syöpyneestä liitoksesta. Tällaiset viat voidaan nopeasti korjata raaputtamalla alue puhtaaksi ja ruiskuttamalla siihen kontaktisprayta. Jos aktuaattori liikkuu vaivalloisesti tai ei lainkaan, vaikka se saa normaalisti virtaa, täytyy aktuaattori vaihtaa. Tämän irrottaminen ja asentaminen on useimmissa ajoneuvoissa melko helppoa. Vanhemmissa autoissa, joissa on ylösnostettavat ajovalot, tämän osan vaihtaminen voi olla monimutkaisempaa. Kärsivällisyydellä ja taidolla jopa harrastelijamekaanikko pystyy kuitenkin suorittamaan tämän korjaustoimenpiteen.
Ajovalojen suuntaamisen laatu
Ajovalojen suuntaamisen korjaaminen tai vaihtaminen on melko harvinaista. On hyvä idea testata ominaisuutta aika ajoin, jolloin varmistutaan siitä, että moottori pyörii vapaasti. Jos se ei pyöri kunnolla tai jumittuu, ylirasitus johtaa yleensä täydelliseen hajoamiseen.
Uusi aktuaattorin moottori maksaa vähintään 45 euroa, ja aktuaattori voi maksaa helposti yli 150 euroa. Nämä suhteellisen kalliit OEM-varaosien hinnat houkuttelevat monia tekemään kopiotuotteita, joita myydään näennäisesti edullisemmin. Ne eivät kuitenkaan ole yhtä laadukkaita kuin merkkituotteet. Jos siis koskaan tulee tarve vaihtaa ajovalojen suuntaaminen, laadukkaiden merkkituotteiden suosiminen on turvallinen ja pitkäikäinen ratkaisu. Ajovalojen suuntaamisen korjaaminen on täysin eri asia, jos ajovalot ovat Xenon-valot. Nämä ovat suurempia, raskaampia ja teknisesti monimutkaisempia kuin normaalit H4-ajovalot. Tämä näkyy myös aktuaattorin moottoreiden korkeammissa hinnoissa. Kun on kyse näistä ajovaloista, useimmissa tapauksissa vain liitostangot ovat kuluneet. Niiden vaihtaminen on helppoa ja edullista. Markkinoilla on tarjolla myös korkealaatuisia varaosia tähän tarkoitukseen, edulliseen hintaan.
Uusi aktuaattorin moottori maksaa vähintään 45 euroa, ja aktuaattori voi maksaa helposti yli 150 euroa. Nämä suhteellisen kalliit OEM-varaosien hinnat houkuttelevat monia tekemään kopiotuotteita, joita myydään näennäisesti edullisemmin. Ne eivät kuitenkaan ole yhtä laadukkaita kuin merkkituotteet. Jos siis koskaan tulee tarve vaihtaa ajovalojen suuntaaminen, laadukkaiden merkkituotteiden suosiminen on turvallinen ja pitkäikäinen ratkaisu. Ajovalojen suuntaamisen korjaaminen on täysin eri asia, jos ajovalot ovat Xenon-valot. Nämä ovat suurempia, raskaampia ja teknisesti monimutkaisempia kuin normaalit H4-ajovalot. Tämä näkyy myös aktuaattorin moottoreiden korkeammissa hinnoissa. Kun on kyse näistä ajovaloista, useimmissa tapauksissa vain liitostangot ovat kuluneet. Niiden vaihtaminen on helppoa ja edullista. Markkinoilla on tarjolla myös korkealaatuisia varaosia tähän tarkoitukseen, edulliseen hintaan.
Tuote-ehdotuksia: