Laturin jännitteensäädin autoosi

Laturin jännitteensäädin Top auto merkit
- BMW 3-sarja Laturin jännitteensäädin
- VW GOLF Laturin jännitteensäädin
- BMW 5-sarja Jännitteensäädin
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja Laturin jännitteensäädin
- AUDI A4 Laturin jännitteensäädin
- VOLVO V70 Jännitteensäädin
- VW PASSAT
- SKODA OCTAVIA Laturin jännitteensäädin
- TOYOTA AVENSIS Laturin jännitteensäädin
- TOYOTA COROLLA Jännitteensäädin
- AUDI A6
- VW TRANSPORTER Laturin jännitteensäädin
- FORD FOCUS Laturin jännitteensäädin
- OPEL ASTRA Jännitteensäädin
- FORD MONDEO
- FIAT DUCATO Laturin jännitteensäädin
- NISSAN QASHQAI Laturin jännitteensäädin
- HONDA CR-V Jännitteensäädin
- FORD TRANSIT
Muut varaosat Sähköjärjestelmä
Laturin jännitteensäädin viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Tuota sähköä luotettavasti laturin jännitteentasaajan avulla
Laturin jännitteentasaaja on osa vaihtovirtalaturia. Se käytännössä vain varmistaa, että laturin tuottama vaihtovirta muunnetaan suoraksi sähkövirraksi tasaisella jännitteellä. “Laturin jännitteentasaaja” viittaa kuitenkiin komponenttiin, joka sisältää muutakin kuin vain itse jännitteentasaajan. Koko yksikköön, joka sisältää diodeja, säätimiä ja hiiltä, viitataan myös “vaihtovirtalaturin ohjain” -nimellä. Se on kuluva osa ja melko helppo vaihtaa.
Laturin jännitteentasaajan toimintaperiaate
Jännitteentasaaja on vaihtovirtalaturin takana, vetopyörää vastapäätä. Se koostuu itse ohjaimesta, hiilestä, diodeista ja kotelosta, jossa koko yksikkö on. Lisäksi jännitteentasaajassa on virtapistoke. Jännitteentasaaja säätää aina latauskapasiteettiaan vuodenajasta riippuen. Matalemmissa lämpötiloissa akku latautuu eri tavalla kuin kesällä. Tasaaja varmistaa, että nämä lämpötilan muutokset otetaan huomioon latausprosessissa. Tämä mahdollistaa sen, että vaihtovirtalaturi lataa akkua jatkuvasti, sekä tarjoaa laitteille ja sytytykselle virtaa.
Jännitteentasaajan viat
Itse jännitteentasaaja ei yleensä hajoa. Hiilet ovat kuitenkin kuluva osa. Hiilet ovat yksi tai kaksi pinniä, jotka on valmistettu puristetusta grafiitista, joka on kiinnitetty löysästi muoviseen ohjuriin. Ne on kiinnitetty sisälle jousien avulla. Ulkopuoli luisuu pysyvästi vaihtovirtalaturissa olevan liukurenkaan päältä. Hiiliä käytetään vaihtovirtalaturin synnyttämän sähkön hajottamisessa. Tätä varten hiilien sisäpuolella oleva jousi painaa pinnejä liukurengasta vasten jatkuvalla paineella. Jossain vaiheessa hiilet kuluvat niin paljon, ettei jousen voima enää riitä. Tämä johtaa virheisiin vaihtovirtalaturin latauspiirissä.
Viallisen vaihtovirtalaturin huomaa yleensä siitä, että kojelaudassa on latauksesta ilmoittava merkkivalo tai virheviesti. Jos näin ei ole, viallisen jännitetasaajan tunnistaa, kun akku ei enää lataudu. Tuloksena valot himmenevät tai auto ei enää käynnisty.
Jännitetasaajan korjaaminen
Joissakin tapauksissa hiilikontaktit ovat vain jumissa ohjureissaan, mutta eivät oikeastaan vielä kuluneet. Tämä johtuu grafiittipinnien ja liukurenkaan kitkasta aiheutuneesta hiomapölystä. Joka tapauksessa jännitetasaaja täytyy irrottaa. Se on yleensä kiinni vaihtovirtalaturissa yhdellä tai kahdella ruuvilla. Irrota vain liitin ja ruuvaa jännitetasaaja irti. Tämä saattaa vaatia vaihtovirtalaturin irrottamista ja takana olevan kannen auki ruuvaamista, mutta useimmissa tapauksissa tämä ei ole tarpeen. Jännitetasaajan tarkistaminen on kuitenkin hyvä mahdollisuus tarkistaa myös vaihtovirtalaturin vetohihna. Jos se on kulunut tai inisee, voidaan se helposti vaihtaa samalla.
Kun jännitetasaaja irrotetaan, tulee siihen sumuttaa runsaasti jarrunpuhdistusainetta. Tätä varten kannattaa käyttää hanskoja, koska jarrunpuhdistusaine on todella rasvaa hajottavaa ainetta. Tästä syystä suora kosketus ihon kanssa on terveysriski. Kun hiilikontaktit ovat tarpeeksi paljon ulkona, voidaan jännitteentasaaja asentaa takaisin paikoilleen. Useimmissa tapauksissa tämä saa vaihtovirtalaturin toimimaan taas oikein. Jos grafiittipinni on vain muutaman millimetrin pituinen, täytyy koko jännitteentasaaja vaihtaa. Ennen vaihtamista, kannattaa tarkistaa myös vaihtovirtalaturin pyörimisjäljet. Taskulamppu on tässä hyödyllinen väline. Jos hiilikontaktit ovat jättäneet syvät jäljet kupariseen liukurenkaaseen, ei uusi jännitteensäädin kestä pitkään. Tässä tapauksessa koko vaihtovirtalaturi tulee kunnostaa. Toinen vinkki on ravistaa laturin karaa voimakkaasti sen jälkeen, kun sitä on pyöritetty käsin. Tämä mahdollistaa vaihtovirtalaturin laakereiden tarkistamisen kulumisen ja herpaantumisen varalta. Laadukkaat merkki jännitetasaajat Laturin jännitetasaaja on todella erityinen komponentti. Edullisen ratkaisun asentaminen voi johtaa vakaviin ongelmiin. Pahimmassa tapauksessa laturi voi syttyä tuleen, jolla voi olla vakavia seuraamuksia koko autolle ja sen matkustajille. Tästä syystä jännitetasaaja kannattaa ostaa aina merkkivalmistajalta, jolloin se tarjoaa maksimaalisen turvallisuuden ja suorituskyvyn.
Kun jännitetasaaja irrotetaan, tulee siihen sumuttaa runsaasti jarrunpuhdistusainetta. Tätä varten kannattaa käyttää hanskoja, koska jarrunpuhdistusaine on todella rasvaa hajottavaa ainetta. Tästä syystä suora kosketus ihon kanssa on terveysriski. Kun hiilikontaktit ovat tarpeeksi paljon ulkona, voidaan jännitteentasaaja asentaa takaisin paikoilleen. Useimmissa tapauksissa tämä saa vaihtovirtalaturin toimimaan taas oikein. Jos grafiittipinni on vain muutaman millimetrin pituinen, täytyy koko jännitteentasaaja vaihtaa. Ennen vaihtamista, kannattaa tarkistaa myös vaihtovirtalaturin pyörimisjäljet. Taskulamppu on tässä hyödyllinen väline. Jos hiilikontaktit ovat jättäneet syvät jäljet kupariseen liukurenkaaseen, ei uusi jännitteensäädin kestä pitkään. Tässä tapauksessa koko vaihtovirtalaturi tulee kunnostaa. Toinen vinkki on ravistaa laturin karaa voimakkaasti sen jälkeen, kun sitä on pyöritetty käsin. Tämä mahdollistaa vaihtovirtalaturin laakereiden tarkistamisen kulumisen ja herpaantumisen varalta. Laadukkaat merkki jännitetasaajat Laturin jännitetasaaja on todella erityinen komponentti. Edullisen ratkaisun asentaminen voi johtaa vakaviin ongelmiin. Pahimmassa tapauksessa laturi voi syttyä tuleen, jolla voi olla vakavia seuraamuksia koko autolle ja sen matkustajille. Tästä syystä jännitetasaaja kannattaa ostaa aina merkkivalmistajalta, jolloin se tarjoaa maksimaalisen turvallisuuden ja suorituskyvyn.
Tuote-ehdotuksia: