Valokatkaisin autoosi

Valokatkaisin Top auto merkit
- BMW 3-sarja Valokatkaisin
- VW GOLF Valokatkaisin
- BMW 5-sarja Ajovalokytkin
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja Valokatkaisin
- AUDI A4 Valokatkaisin
- VOLVO V70 Ajovalokytkin
- VW PASSAT
- SKODA OCTAVIA Valokatkaisin
- TOYOTA AVENSIS Valokatkaisin
- TOYOTA COROLLA Ajovalokytkin
- AUDI A6
- VW TRANSPORTER Valokatkaisin
- FORD FOCUS Valokatkaisin
- OPEL ASTRA Ajovalokytkin
- FORD MONDEO
- FIAT DUCATO Valokatkaisin
- NISSAN QASHQAI Valokatkaisin
- HONDA CR-V Ajovalokytkin
- FORD TRANSIT
Valokatkaisin viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Harvinainen mutta tärkeä: ajovalon kytkin
Ajovalon kytkin oli ennen todella yleinen osa jokaisen auton kojelaudassa. Yleisesti ottaen se oli kolmivaiheinen kytkin, jolla pysäköintivalot ja ajovalot kytkettiin päälle. Nykyään useimmissa autoissa valokytkimen toiminto on yksi monista monitoimisen ohjautangon kytkimen kytkintoiminnoista.
Vanhemmissa autoissa on edelleen perinteinen kääntökytkin. Eri valot aktivoidaan erillisillä kytkimillä: takasumuvaloilla, etusumuvaloilla, varoitusvaloilla, merkkivaloilla tai sisätilan valoilla on edelleen perinteiset kytkimet. Niitä valmistetaan ja asennetaan edelleen perinteiseen tapaan.
Vääntö, veto, kääntö
Edellisen kymmenen vuoden aikana autonvalmistusala on tuottanut kaikenlaisia erilaisia valokytkimiä: painettavia painikkeita, heilurikytkimiä, vaihtokytkimiä, vetokytkimiä – sisätilojen suunnittelijoiden unelmilla ja luovuudella ei ollut tässä tapauksessa rajoja. Teknisesti valokytkin on erittäin yksinkertainen rakennelma, joka koostu moniosaisesta muovisesta kotelosta, jonka sisällä on useita kuparikontakteja.
Kytkinyksikkö avaa ja sulkee nämä kontaktit tarvittavalla tavalla. Kytkin liitetään auton johdotuksiin sen takana olevan johtosuojan avulla. Jos uudessa autossa valokytkintä ei ole asennettuna ohjaustangon kytkimen lisätoimintona, se on yleisesti ottaen rakennettu vääntö/veto-tyylisenä monitoimikytkimenä. Nämä voivat olla erittäin kalliita, riippuen auton mallista. Esimerkiksi Mercedes-Benz pyytää uudesta osasta 300 euroa. Edullisimmissa autoissa, kuten esimerkiksi Volkswagenin tai Opelin, samanlaisilla toiminnoilla varustettuja kytkimiä saa ostettua 50–70 euron hintaan.
Valokytkimen viat
Valokytkimet on pääsääntöisesti tehty kestämään tietyn määrän käyttöliikkeitä. Ne kuitenkin testataan ihanteellisten ja jatkuvien olosuhteiden alla. Kytkimen tulisi teoreettisesti kestää useita tuhansia käyttöliikkeitä, mutta käytännössä hajoaa 8 vuoden käytön jälkeen. Kytkimen kulumistapa riippuu suuresti myös sen designista. Yleiset vanhanajan vääntökytkimet hajoavat ennen pitkään, jos niiden käytössä käytetään liikaa voimaa. Muoviset osat saattavat hajota, jolloin ne eivät enää toimi. Yleisin vika johtuu kuitenkin siitä, että kosteus syövyttää kuparikontaktit, jolloin kytkin ennen pitkää hajoaa.
Valokytkinten korjaaminen
Erityisesti vintage- tai eksoottisissa autoissa uuden kytkimen ostaminen viallisen tilalle saattaa olla todellinen haaste. Tästä syystä on suositeltavaa, että kytkin tarkistetaan huolellisesti ja yritetään korjata. Jos kyseessä on moniosainen kytkin, se voidaan yleisesti ottaen avata pienellä talttapäisellä ruuvimeisselillä. Jos kontakteihin päästään käsiksi, syöpynyt kerros voidaan mahdollisesti poistaa kontakteista jarrunpuhdistusaineella, pumpulipuikoilla, pienellä harjalla tai hätätapauksissa ruuvimeisselillä. Kontaktit on myös esiväännetty, jotta ne joustavat tietyllä tapaa kytkintä käytettäessä.
Vääntymä kasvaa ajan saatossa hieman, ja kontaktit tulee tällöin vääntää takaisin. Pienellä kärsivällisyydellä ja oikeilla työkaluilla viallinen kytkin voidaan tietyissä tilanteissa saada taas toimintakuntoiseksi. Kun kytkintä avataan, on erittäin tärkeää olla varovainen, jottei muovinen kotelo tai liuska hajoa. Jos näin käy, kytkintä ei luultavasti voida enää korjata. Modernit mahdollisuudet tarjoavat kuitenkin ratkaisua tähän.
Ei-saatavilla olevien kytkinten uudelleenluominen
Muovisten osien uudelleenluominen ei enää ole vain haave. Nykyään jokaisessa suuremmassa kaupungissa on yksi tai useampi 3D-tulostuspalvelu, joka tarjoaa arvokkaita palveluita erityisesti pienemmille tuotteille, kuten kytkinten koteloille. Nämä palvelut eivät kuitenkaan ole kovin edullisia ja maksavat itsensä takaisin vain, jos kyseessä olevia kytkimiä ei enää ole saatavilla markkinoilla.
Uuden kytkimen ostaminen
Kytkimen kotelon purkaminen ja lopullinen uudelleenluonti tulostamalla tulee suorittaa vain pahimmissa tapauksissa. Useimpien autojen tapauksessa lisätarvikemarkkinoilla on myynnissä vintage-erien kytkimiä, ja tuotteita on saatavilla myös vanhempiin autoihin. Uuden valokytkimen hinta on n. 10 euroa, mutta saattaa olla myös paljon kalliimpi sen rakenteesta riippuen.