Ilmamassamittari autoosi

Ilmamassa anturi Top auto merkit
- BMW 3-sarja Ilmamassamittari
- VW GOLF Ilmamassamittari
- BMW 5-sarja Ilmamäärämittari
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja Ilmamassamittari
- AUDI A4 Ilmamassamittari
- VOLVO V70 Ilmamäärämittari
- VW PASSAT
- SKODA OCTAVIA Ilmamassamittari
- TOYOTA AVENSIS Ilmamassamittari
- TOYOTA COROLLA Ilmamäärämittari
- AUDI A6
- VW TRANSPORTER Ilmamassamittari
- FORD FOCUS Ilmamassamittari
- OPEL ASTRA Ilmamäärämittari
- FORD MONDEO
- FIAT DUCATO Ilmamassamittari
- NISSAN QASHQAI Ilmamassamittari
- HONDA CR-V Ilmamäärämittari
- FORD TRANSIT
Muut varaosat Sähköjärjestelmä
Ilmamassamittari viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Puhdas palaminen ja matala polttoaineen kulutus ilmavirtamittarin avulla
Ilmavirtamittari on tärkeä modernien polttomoottoreiden ohjaamisen osa. Se varmistaa polttoaineen puhtaan palamisen, suojaa katalysaattoria ja auttaa säästämään polttoainetta. Ilmavirtamittaria kutsutaan usein myös massailmavirran anturiksi tai ilmamassa-anturiksi.
Massailmavirran anturin tehtävä
Hapen ja polttoaineen sekoitus viedään polttomoottoriin, jossa se räjähtää hallitusti. Kaikki ajoneuvon mekaaniset osat aina renkaisiin asti saavat virtansa tämän räjähdyksen aiheuttamasta paineesta. Jotta palamisesta syntyy mahdollisimman suuri paine, hapen ja polttoaineen sekoituksessa tulee olla juuri tietty suhde. Jos polttokammiossa on liian vähän polttoainetta ja liikaa happea, kutsutaan tätä laihaksi seokseksi. Tästä saattaa aiheutua suorituskyvyn heikkenemistä ja moottorin ylikuumenemista. Jos liikaa polttoainetta ja liian vähän happea palaa, kuluu paljon bensiiniä tai dieseliä. Tällöin palaminen on “liian rikasta”. Tämän tuloksena on runsas nokeentuminen, korkeampi polttoaineen kulutus ja vaara, että katalysaattori vahingoittuu vakavasti.
Tästä syystä moderneissa moottoreissa on massailmavirran anturi. Se määrittää jatkuvasti tarkan sisään pääsevien happiatomien määrän. Tämä arvo välitetään ohjausyksikköön. Se laksee sitten tarkan polttoaineen määrän, joka ruiskutetaan polttokammioon.
Miten ilmavirtamittari toimii?
Modernien massailmavirran antureiden joukossa on kaksi yleistynyttä mallia. Vaikka ne eroavat toisistaan paljon teknisesti, molemmat tarjoavat yhtä tarkat arvot. Nämä ovat terminen massailma-anturi ja Karman vortex ilmamassa-anturi.
Termisessä massailma-anturissa on platinasta valmistettu johto, joka lämmitetään tietyn lämpöiseksi. Läpivirtaava ilma jäähdyttää tämän johdon. Alkuperäisen/muuttuneen lämpötilan erotus määrittää sisäänottoilman ilmamassan arvon. Ohjausyksikkö laskee tämän tarkasti.
Karman votex -ilmamassa-anturi määrittelee sisääntulevan ilmavirran käyttäen ääniperusteista mittausta lämpötilan sijaan. Tätä varten hunajakennon muotoinen säleikkö tasoittaa ilmavirran ja sitten kieputtaa sitä pyörrekammiossa. Tästä syntyvät ääniaallot tunnistetaan ultraääniantureilla. Tämän pohjalta ohjausyksikkö laskee ilmamassan.
Japanilaiset autonvalmistajat olivat ensimmäisiä, jotka hyödynsivät Karman vortex -ilmamassa-anturia. Molemmat rakenteet ovat kuitenkin yhtä vakiintuneita.
Massailma-anturi sijaitsee sisääntuloaukossa ilmansuodattimen takana. Koska se on todella herkkä tunkeutuvalle lialle, ei ilmansuodattimen säännöllistä vaihtamista saa jättää tekemättä.
Ilmavirtamittarin viat
Ilmavirtamittarit ovat täysin antureilla toimivia elementtejä, eikä niissä ole liikkuvia osia. Jos erityisesti ilmansuodatinta ylläpidetään oikein, ovat ne yleensä pitkäikäisiä. Kaikkein yleisin vika ilmavirtamittarissa on sen saastuminen. Tämän voi yleensä korjata jarrunpuhdistusaineella.
Toinen vika on vahingoittunut ilmavirtamittarin kotelo. Teknisellä kielellä moottori imee “väärää” ilmaa koteloon. Tämä johtaa epätarkkoihin mittaustuloksiin, mikä saattaa ilmetä epätasaisesti käyvänä moottorina tai korkeana polttoaineen kulutuksena. Tällaisessa tapauksessa väliaikainen korjaustoimenpide on peittää vuotokohta teipillä tai epoksilla. Komponentin vaihtaminen kuitenkin tarjoaa pitkäaikaisen ratkaisun väärän ilman sisäänottoa vastaan.
Elektroniikan kontaktipintojen vahingot voivat synnyttää samanlaisia oireita, mutta ne nähdään auton vikamuistin lukemalla. Jos virtajohdot ovat vahingoittuneet, kannattaa koko moottoritila tarkistaa. Useimmiten johtojen hajoaminen johtuu eläimen puremista. Alkuperäiset osat varmistavat turvallisuuden Jos massailma-anturin puhdistaminen ei korjaa vikoja, yleensä osan vaihtaminen on ainoa vaihtoehto. Onneksi näitä komponentteja saa tunnetuilta valmistajilta edulliseen hintaan. Niiden vaihtaminen on todella yksinkertaista. Yleensä työhön riittää tylppäkärkiset pihdit ja ristipäinen ruuvimeisseli. Ilmamassa-anturin elinikä on melko pitkä. Vaihdettu massailma-anturi maksaa itsensä nopeasti takaisin säästetyn polttoaineen muodossa.
Toinen vika on vahingoittunut ilmavirtamittarin kotelo. Teknisellä kielellä moottori imee “väärää” ilmaa koteloon. Tämä johtaa epätarkkoihin mittaustuloksiin, mikä saattaa ilmetä epätasaisesti käyvänä moottorina tai korkeana polttoaineen kulutuksena. Tällaisessa tapauksessa väliaikainen korjaustoimenpide on peittää vuotokohta teipillä tai epoksilla. Komponentin vaihtaminen kuitenkin tarjoaa pitkäaikaisen ratkaisun väärän ilman sisäänottoa vastaan.
Elektroniikan kontaktipintojen vahingot voivat synnyttää samanlaisia oireita, mutta ne nähdään auton vikamuistin lukemalla. Jos virtajohdot ovat vahingoittuneet, kannattaa koko moottoritila tarkistaa. Useimmiten johtojen hajoaminen johtuu eläimen puremista. Alkuperäiset osat varmistavat turvallisuuden Jos massailma-anturin puhdistaminen ei korjaa vikoja, yleensä osan vaihtaminen on ainoa vaihtoehto. Onneksi näitä komponentteja saa tunnetuilta valmistajilta edulliseen hintaan. Niiden vaihtaminen on todella yksinkertaista. Yleensä työhön riittää tylppäkärkiset pihdit ja ristipäinen ruuvimeisseli. Ilmamassa-anturin elinikä on melko pitkä. Vaihdettu massailma-anturi maksaa itsensä nopeasti takaisin säästetyn polttoaineen muodossa.
Tuote-ehdotuksia: