ABS ohjausyksikkö autoosi

ABS-hydraulipumppu Top auto merkit
- BMW 3-sarja ABS ohjausyksikkö
- VW GOLF ABS ohjausyksikkö
- BMW 5-sarja ABS-pumppu
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja ABS ohjausyksikkö
- AUDI A4 ABS ohjausyksikkö
- VOLVO V70 ABS-pumppu
- VW PASSAT
- SKODA OCTAVIA ABS ohjausyksikkö
- TOYOTA AVENSIS ABS ohjausyksikkö
- TOYOTA COROLLA ABS-pumppu
- AUDI A6
- VW TRANSPORTER ABS ohjausyksikkö
- FORD FOCUS ABS ohjausyksikkö
- OPEL ASTRA ABS-pumppu
- FORD MONDEO
- FIAT DUCATO ABS ohjausyksikkö
- NISSAN QASHQAI ABS ohjausyksikkö
- HONDA CR-V ABS-pumppu
- FORD TRANSIT
Muut varaosat Sähköjärjestelmä
ABS ohjausyksikkö viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Kaksitoiminen turvallisuusjärjestelmä: ABS-ohjausyksikkö
ABS-ohjausyksikkö on turvallisuuden kannalta merkittävä autonosa. Se ohjaa ABS-järjestelmää, jonka tarkoituksena on ylläpitää auton hallittavuus hätäjarrutustilanteessa. Osa koostuu elektronisesta ja hydraulisesta osasta. Siihen on melko helppo päästä käsiksi ja se on helppo irrottaa. Sen korjaaminen on kuitenkin kallista. Autojen ABS-ohjausyksikköön viitataan joskus myös nimellä “hydraulinen voimayksikkö”. Rekoissa ABS-järjestelmä toimii paineilmalla.
Mikä on ABS?
ABS on lyhenne anti-lock braking system -termistä. Se on ajoneuvon jarrujen turvaominaisuus. Hätäjarrutettuksessa renkaat saattavat lukkiutua liukkaalla pinnalla tai liian kovissa nopeuksissa. Tässä piilee ongelma. Kun renkaat lopettavat pyörimisen, auto alkaa liukua eteenpäin. Tällöin kuljettaja panikoi ja jatkaa jarrun painamista shokissa, päästämättä irti jarrusta, jolloin törmäys kulkusuunnassa olevaan objektiin on väistämätöntä. ABS-järjestelmä kehitettiin estämään tämä. Se painelee kaasua lyhyissä inervalleissa, jolloin renkaat jatkavat pyörimistä. Kun tie on märkä, ABS lyhentää jarrutusmatkaa, mutta lumisissa olosuhteissa sillä on päinvastainen vaikutus. Joka tapauksessa ABS pitää auton merkittävällä tasolla hallittavissa, jolloin kuljettaja pystyy estämään törmäyksen. ABS koostuu erikoisella tavalla poratuista tai hammastetuista ABS-renkaista, joissa on anturit. Siihen kuuluu myös ABS-ohjausyksikkö, joka on liitetty jarrujärjestelmään.
Hydraulisen yksikön toimintaperiaate
Hydraulinen yksikkö koostuu sähköisestä ja mekaanisesta hydraulisesta komponentista. Sähköjärjestelmä rekisteröi jokaisen renkaan liikkeen ja käynnistää ABS-järjestelmän heti, kun ajoneuvo kulkee yli 2 km/h nopeudella. Jos auto pysäytetään kokonaan kovassa nopeudessa ja eturenkaat lukittuvat, yksikön hydraulinen komponentti päästää kaasua vapaaksi lyhyeksi aikaa. Tyypillisessä tilanteessa jarrut aktivoituvat 2-5 kertaa sekunnissa. Hydraulinen komponentti on yhdistetty jokaiseen jarrulinjaan neljän kanavan kautta, jotka kulkeutuvat jarruihin. Hydraulisen yksikön elektroninen komponentti on kiinnitetty suoraan laipoilla. Osa hydraulisista antureista on juotettu suoraan virtapiiriin. Tämä pitää signaalin matkan mahdollisimman lyhyenä.
Hydraulisen yksikön viat
Useimmiten tämä vika näkyy ABS-merkkivalona kojelaudassa, ennen kuin ABS-järjestelmä kunnolla hajoaa. Virhekoodin lukeminen yleensä paljastaa, mikä osa ABS-yksiköstä on rikki. Useimmiten se on ABS-ohjausyksikön elektroniikka. Tekniikaltaan hydraulinen komponentti on melko yksinkertainen, eikä siihen kohdistu paljoa mekaanista rasitusta. Laippakiinnikkeiset sähköjärjestelmät ovat paljon suuremmassa vaarassa, koska ne ovat niin lähellä jarrunestettä. Jopa pieni jarrunesteen vuoto saattaa osua virtapiiriin, jolloin oikosulut ja hajonneet komponentit ovat väistämättömiä. Moottorin tärinä ja itse ABS hajottavat sähkökomponentit sitten lopullisesti.
ABS-ohjausyksikön korjaaminen
Hydraulisen yksikön korjaaminen on vaikea tehtävä jopa kokeneelle juotosgurulle. Lisäksi siinä on suuret riskit. Jos ABS-järjestelmä hajoaa pieleen menneen korjauksen vuoksi, ei valmistaja ole millään tavalla siitä vastuussa. Tästä syystä, kun kyseessä on hydraulinen yksikkö tai muu yhtä turvallisuuden kannalta tärkeä komponentti, ei sitä saa alkaa korjaamaan. Vaikka nämä komponentit ovat melko kalliita hintojen ollessa 300-1200 euroa, komponentin vaihtaminen on ainoa vastuullinen vaihtoehto. Lisäksi käytettyjen osien asentamista ei suositella, vaikka myyjä antaa 24 kuukauden takuun. Tämä siitä syystä, että takuun antaminen hyvin mahdollisesti tarkoittaa sitä, että ABS-järjestelmä ei ole toiminut oikein hätätilanteessa. Et voi koskaan tietää, mitä hydrauliselle yksikölle on tehty. Tällaista riskiä ei kannata ottaa.
Hydraulinen yksikkö: vain uusia ja alkuperäisiä osia
Jos ABS-ohjausyksikön korjaaminen on ainoa mahdollisuus saada autosta vielä toimiva, on se sen arvoista. Saadaksesi hydraulisen yksikön korjattua kunnolla, tulee sinun valmistautua ostamaan uusi osa. Kaikki kompromissit tässä asiassa, esimerkiksi osan ostaminen valmistajalta, jolla ei ole OEM-lisenssiä, on vastuuton riski.
Tuote-ehdotuksia: