Öljynpaineanturi autoosi

Öljynpaineanturi Top auto merkit
- BMW 3-sarja Öljynpaineanturi
- VW GOLF Öljynpaineanturi
- BMW 5-sarja Öljynpainekytkin
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja Öljynpaineanturi
- AUDI A4 Öljynpaineanturi
- VOLVO V70 Öljynpainekytkin
- VW PASSAT
- SKODA OCTAVIA Öljynpaineanturi
- TOYOTA AVENSIS Öljynpaineanturi
- TOYOTA COROLLA Öljynpainekytkin
- AUDI A6
- VW TRANSPORTER Öljynpaineanturi
- FORD FOCUS Öljynpaineanturi
- OPEL ASTRA Öljynpainekytkin
- FORD MONDEO
- FIAT DUCATO Öljynpaineanturi
- NISSAN QASHQAI Öljynpaineanturi
- HONDA CR-V Öljynpainekytkin
- FORD TRANSIT
Muut varaosat Sähköjärjestelmä
Öljynpaineanturi viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Pysy aina ajantasalla öljynpaineesta öljynpaineanturin avulla
Öljynpaineanturit ovat komponentteja, jotka ovat todella tärkeitä moottorin järjestelmän kannalta. Ne ilmoittavat kuljettajalle ja ohjausyksikölle sen hetkisen paineen voitelujärjestelmässä. Tämän tarkoituksena on estää vakavia vahinkoja syntymästä siinä tapauksessa, että polttomoottorin voitelu ei ole riittävä. Öljynpaineanturia sanotaan myös öljynpainemittariksi. Nimi “öljynpainekytkin” on kuitenkin väärä, eikä sitä tulisi käyttää.
Öljynpaineanturin design
Öljynpaineanturi koostuu vankasta koteloinnista. Kotelo on jaettu kahteen kammioon, joita erottaa joustava tai joustavasti kiinnitetty kalvo. Kammio on liitetty moottorin öljypiiriin ja virtaa sen läpi onton ruuvin kautta. Kalvo on kiinnitetty pieneen potentiometriin. Mitä korkeammaksi paine kasvaa, sitä voimakkaammin kalvo puristaa potentiometrin anturia, jolloin jännite muuttuu. Tämä jännitemuutos muunnetaan öljynpaineen arvoa vastaavaksi ja siirretään näkyväksi kojelaudan näytölle ja ohjausyksikköön.
Öljynpaineanturin toiminta
Moottorin öljypiiri on yleensä riippuvainen öljynpainepumpusta, joka ajaa öljyä moottorin nopeuteen suhteutettuna. Mitä nopeammin moottori pyörii, sitä korkeammaksi öljynpaine nousee, jotta liikkuvien osien voitelu on riittävää. Mekaaninen pumppu yleensä mahdollistaa vain öljynpaineen rajallisen kierrättämisen. Normaaleissa moottorin käyttöolosuhteissa tätä ei kuitenkaan tarvita. Tehokkaat moottorit kuitenkin tarvitsevat tarkemman säädön öljynpaineelle. Tämä tapahtuu paineventtiilien tai sähkötoimisten pumppujen avulla. Tavallisissa ajoneuvoissa on aina tärkeää tietää, riittääkö öljynpaine moottorin riittävään voiteluun.
Voitelun riittämättömyyden syitä
Kaikki moottorin liikkuvat osat tulee olla jatkuvasti voideltuja. Korkeiden lämpötilojen ja moottorin pyörimisnopeuden takia saattavat laakerit, akselit, männät ja venttiilit nopeasti vahingoittua, jos voitelu on riittämätön.
Voiteluainekerros saattaa kadota neljästä syystä:
Jos moottorin kanavat ovat tukkeutuneet, öljyn virtaus keskeytyy siihen. Tällöin öljynpaine laskee nopeasti.
Jos moottori kuumenee liikaa, öljystä saattaa tulla liian ohutta. Tässä tapauksessa öljy ohittaa tiivisteet, joiden tarkoitus on pitää se voitelupiirissä, ja öljynpaine laskee.
Myös jos öljypumppu on jumiutunut tai hajonnut kokonaan, öljynpainetta ei pystytä tuottamaan. Näistä syistä tulee öljynpaineanturille suorittaa aistinvarainen ja visuaalinen tarkistus. Öljynpaineanturin viat Öljynpaineanturissa voi olla kolmenlaista vikaa:
Lisäksi itse potentiometri saattaa syöpyä kosteuden kerääntymisen takia. Öljynpaineanturin korjaaminen Öljynpaineanturi on vaikeasti korjattava osa. Kontaktipintojen puhdistamisen ja tiivisteiden vaihtamisen lisäksi ei ole kovinkaan montaa korjaustoimenpidettä, jota tälle komponentille on järkevää suorittaa. Tästä syystä öljynpaineanturit yleensä vain vaihdetaan. Öljynpaineanturin korjaukseen ei useimpien ajoneuvojen kohdalla ole tiettyä ohjearvoa. Vaihtoa suositellaan kuitenkin aina 150 000 ajokilometrin välein. Laatu suojaa vahingoilta Öljynpaineanturi on tärkeä komponentti, joka saattaa epäsuorasti johdattaa moottorivian jäljille hajotessaan. Tästä syystä tätä varaosaa ostettaessa kannattaa suosia laadukkaita merkkituotteita.
- -Vuoto
-Tukkeutuminen
-Ylikuumeneminen
Jos moottorin kanavat ovat tukkeutuneet, öljyn virtaus keskeytyy siihen. Tällöin öljynpaine laskee nopeasti.
Jos moottori kuumenee liikaa, öljystä saattaa tulla liian ohutta. Tässä tapauksessa öljy ohittaa tiivisteet, joiden tarkoitus on pitää se voitelupiirissä, ja öljynpaine laskee.
Myös jos öljypumppu on jumiutunut tai hajonnut kokonaan, öljynpainetta ei pystytä tuottamaan. Näistä syistä tulee öljynpaineanturille suorittaa aistinvarainen ja visuaalinen tarkistus. Öljynpaineanturin viat Öljynpaineanturissa voi olla kolmenlaista vikaa:
- - Mekaaninen, sisäinen vika
- Hajonnut tiiviste
- Sähkövika
Lisäksi itse potentiometri saattaa syöpyä kosteuden kerääntymisen takia. Öljynpaineanturin korjaaminen Öljynpaineanturi on vaikeasti korjattava osa. Kontaktipintojen puhdistamisen ja tiivisteiden vaihtamisen lisäksi ei ole kovinkaan montaa korjaustoimenpidettä, jota tälle komponentille on järkevää suorittaa. Tästä syystä öljynpaineanturit yleensä vain vaihdetaan. Öljynpaineanturin korjaukseen ei useimpien ajoneuvojen kohdalla ole tiettyä ohjearvoa. Vaihtoa suositellaan kuitenkin aina 150 000 ajokilometrin välein. Laatu suojaa vahingoilta Öljynpaineanturi on tärkeä komponentti, joka saattaa epäsuorasti johdattaa moottorivian jäljille hajotessaan. Tästä syystä tätä varaosaa ostettaessa kannattaa suosia laadukkaita merkkituotteita.
Tuote-ehdotuksia: