Taka-akselin puslat autoosi

Taka-akselin hela Top auto merkit
- BMW 3-sarja Taka-akselin puslat
- VW GOLF Taka-akselin puslat
- BMW 5-sarja Apurungon puslat
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja Taka-akselin puslat
- AUDI A4 Taka-akselin puslat
- VOLVO V70 Apurungon puslat
- VW PASSAT
- SKODA OCTAVIA Taka-akselin puslat
- TOYOTA AVENSIS Taka-akselin puslat
- TOYOTA COROLLA Apurungon puslat
- AUDI A6
- VW TRANSPORTER Taka-akselin puslat
- FORD FOCUS Taka-akselin puslat
- OPEL ASTRA Apurungon puslat
- FORD MONDEO
- FIAT DUCATO Taka-akselin puslat
- NISSAN QASHQAI Taka-akselin puslat
- HONDA CR-V Apurungon puslat
- FORD TRANSIT
Muut varaosat Alustan osat
Taka-akselin puslat viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Pieni osa, jota tarkkaillaan katsastuksessa
Akselin laakeri on valtava kuminen pala, jonka tarkoitus on ehkäistä akselin tärinää ja iskuja välittymästä koriin. Komponentti on edullinen, mutta sen vaihtaminen on melko kallista. Hauraat ja haljenneet akselin laakerit ovat yksi syy autojen hylkäämiseen katsastuksessa. Näiden laakereiden “vaimentavan” ominaisuuden ansiosta niitä kutsutaan myös “vaimennus laakereitsi".
Missä tämä laakeri sijaitsee?
Laakerin tarkoitus on pehmentää laakeria. Täten se sijaitsee aina näiden komponenttien yhteydessä. Akselien laakereita valmistetaan nykyään kahdella tavalla. Kumipalan sisältävä laakeri on todella suosittu mekaanikkojen keskuudessa, koska se on helppo vaihtaa. Nykyään kuitenkin kumipalaisia laakereita löytyy vain muutamista ajoneuvoista, useimmiten ranskalaisissa autoissa. Akseleissa näkyy paljon enemmän pyöreitä tai lieriömäisiä laakerimalleja. Nämä komponentit, joita kutsutaan myös nimellä “lieriömäinen rullalaakeri” muotonsa vuoksi, painetaan niille tarkoitettuun kohtaan akselissa. Niiden vaihtamiseen tarvitaan tästä syystä erityisiä työkaluja.
Akselin laakerien vahingoittuminen
Akselien laakerit ovat kiinteitä osia, jotka on tehty kumista. Ne altistuvat jatkuvasti sään vaikutuksille, lämpötilan vaihteluille ja lentävälle lialle. Kuten mikä tahansa kuminen materiaali, akselin laakerit alkavat menettää kimmoisuuttaan ja niistä tulee ajan saatossa hauraita. Laakerin menettäessä kimmoisuutensa se pienenee runsaasti. Tämä johtaa siihen, ettei se enää osu niin paljon akseliin ja koriin, jolloin se alkaa paukkumaan. Ajamisesta tulee epämukavaa ja ajettaessa kuuluu kolinaa. Lisäksi ajoneuvon luisumisen riski kasvaa ja ohjauksen vakaus kärsii.
Akselien laakereiden korjaaminen
Akselin laakerilla on todella pitkä elinikä valtavan rakenteensa vuoksi. 60 000 km jälkeen on kuitenkin suositeltavaa tarkistaa laakerit. Normaalissa tapauksessa ne eivät kulu ennen kuin on ajettu noin 120 000 kilometriä.
Akselin laakerit on melko helppo vaihtaa, mutta siihen tarvitaan erityisiä työkaluja. Paikoilleen painetut pyöreät rullalaakerit on todella hankalaa irrottaa paikoiltaan. Yleisimmille laakereille soveltuva asennussarja maksaa noin 100 euroa. Tämä on kuitenkin sijoitus, jota varten kannattaa säästää tai joka kannattaa ainakin lainata. Vaihtoehtoiset, hylsyavaimia ja muttereita sisältävät vaihtoehdot johtavat usein epäonnistuneeseen korjausyritykseen.
Vaikka laakerien vaihto käyttäen sopivia työkaluja on helppoa, on se myös kallista. Kaiken lisäksi akseli täytyy löystää kokonaan. Tämä vaatii tukipalkin irrottamista, mikä on mahdollista vain erityisillä työkaluilla. Nykypäivänä tukipalkin irroittamiseen tarkoitettu työkalu maksaa alle 20 euroa. Tämän työkalun avulla sinun ei tarvitse tyytyä kakkosvaihtoehtoihin, joihin liittyy remmejä. Kun etuakseli puretaan, myös ohjaustanko yleensä irrotetaan. Oikea asento kannattaa panna mieleen sitä purettaessa. Tätä varten voidaan käyttää teippiä tai pistää muistiin kierteiden määrä. Jos näin ei tehdä, joudutaan osa kalibroimaan uudelleen asentamisen jälkeen.
Laakerien poistamisen yhteydessä ohajusjärjestelmää joudutaan purkamaan paljon. Tässä on loistava tilaisuus tarkistaa kaikki liikkuvat osat ja kumiset osat. Näin voit varmistua, että kaikki auton osat ovat kunnossa. Jos laakereiden valtavat kumielementit ovat jo vahingoittuneet, on hyvin todennököistä, että myös akselikotelot, pallonivelet ja muut kumisuojat ovat vahingoittuneet. Akselin laakerien hinta Jopa yksityiskohtaisesti suunnitellut pyöreät rullalaakerit koostuvat loppujen lopuksi vain heloista, kierteisistä nastoista ja valtavasta kumisesta palasta. Yksinkertainen design ja melko yleiset komponentit tarkoittavat sitä, että tämä varaosa on melko edullinen. Laakereita myydään aina pareina. Näiden hinta alkaa 15 eurosta. Jopa kovaa rasitusta kestävät urheiluautojen laakerit maksavat harvoin yli 100 euroa. Paranna suorituskykyä, lisää turvallisuutta Akselin laakerit parantavat ajoneuvon hallittavuutta välittömästi ja huomattavasti. Vakaus käännöksissä kasvaa, ohjausvakaus palautuu ja ärsyttävä kolina ja koputus katoaa täysin. Vaikka laakerit eivät ole teknisesti monimutkaisia, on niillä valtava vaikutus ajamiseen. Tässä ei siis kannata säästellä. Merkkivalmistajien akselien laakerit vakuuttavat helpolla asennusprosessilla, mutta ne tarjoavat erityisesti mukavuutta ja pitkää käyttöikää.
Akselin laakerit on melko helppo vaihtaa, mutta siihen tarvitaan erityisiä työkaluja. Paikoilleen painetut pyöreät rullalaakerit on todella hankalaa irrottaa paikoiltaan. Yleisimmille laakereille soveltuva asennussarja maksaa noin 100 euroa. Tämä on kuitenkin sijoitus, jota varten kannattaa säästää tai joka kannattaa ainakin lainata. Vaihtoehtoiset, hylsyavaimia ja muttereita sisältävät vaihtoehdot johtavat usein epäonnistuneeseen korjausyritykseen.
Vaikka laakerien vaihto käyttäen sopivia työkaluja on helppoa, on se myös kallista. Kaiken lisäksi akseli täytyy löystää kokonaan. Tämä vaatii tukipalkin irrottamista, mikä on mahdollista vain erityisillä työkaluilla. Nykypäivänä tukipalkin irroittamiseen tarkoitettu työkalu maksaa alle 20 euroa. Tämän työkalun avulla sinun ei tarvitse tyytyä kakkosvaihtoehtoihin, joihin liittyy remmejä. Kun etuakseli puretaan, myös ohjaustanko yleensä irrotetaan. Oikea asento kannattaa panna mieleen sitä purettaessa. Tätä varten voidaan käyttää teippiä tai pistää muistiin kierteiden määrä. Jos näin ei tehdä, joudutaan osa kalibroimaan uudelleen asentamisen jälkeen.
Laakerien poistamisen yhteydessä ohajusjärjestelmää joudutaan purkamaan paljon. Tässä on loistava tilaisuus tarkistaa kaikki liikkuvat osat ja kumiset osat. Näin voit varmistua, että kaikki auton osat ovat kunnossa. Jos laakereiden valtavat kumielementit ovat jo vahingoittuneet, on hyvin todennököistä, että myös akselikotelot, pallonivelet ja muut kumisuojat ovat vahingoittuneet. Akselin laakerien hinta Jopa yksityiskohtaisesti suunnitellut pyöreät rullalaakerit koostuvat loppujen lopuksi vain heloista, kierteisistä nastoista ja valtavasta kumisesta palasta. Yksinkertainen design ja melko yleiset komponentit tarkoittavat sitä, että tämä varaosa on melko edullinen. Laakereita myydään aina pareina. Näiden hinta alkaa 15 eurosta. Jopa kovaa rasitusta kestävät urheiluautojen laakerit maksavat harvoin yli 100 euroa. Paranna suorituskykyä, lisää turvallisuutta Akselin laakerit parantavat ajoneuvon hallittavuutta välittömästi ja huomattavasti. Vakaus käännöksissä kasvaa, ohjausvakaus palautuu ja ärsyttävä kolina ja koputus katoaa täysin. Vaikka laakerit eivät ole teknisesti monimutkaisia, on niillä valtava vaikutus ajamiseen. Tässä ei siis kannata säästellä. Merkkivalmistajien akselien laakerit vakuuttavat helpolla asennusprosessilla, mutta ne tarjoavat erityisesti mukavuutta ja pitkää käyttöikää.
Tuote-ehdotuksia: