Kallistuksenvakaaja autoosi

Vakaaja Top auto merkit
- BMW 3-sarja Kallistuksenvakaaja
- VW GOLF Kallistuksenvakaaja
- BMW 5-sarja Vakaaja
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja Kallistuksenvakaaja
- AUDI A4 Kallistuksenvakaaja
- VOLVO V70 Vakaaja
- VW PASSAT
- SKODA OCTAVIA Kallistuksenvakaaja
- TOYOTA AVENSIS Kallistuksenvakaaja
- TOYOTA COROLLA Vakaaja
- AUDI A6
- VW TRANSPORTER Kallistuksenvakaaja
- FORD FOCUS Kallistuksenvakaaja
- OPEL ASTRA Vakaaja
- FORD MONDEO
- FIAT DUCATO Kallistuksenvakaaja
- NISSAN QASHQAI Kallistuksenvakaaja
- HONDA CR-V Vakaaja
- FORD TRANSIT
Kallistuksenvakaaja viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Turvallisesti kurveissa kallistuksenvakaajan ansiosta
Kallistuksenvakaaja on joustava osa auton alustassa. Sen tehtävänä on ehkäistä auton sivusuunnassa tapahtuvaa heiluntaa, parantaa ajo-ominaisuuksia ja optimoimalla pitoa.
Kallistuksenvakaajan tehtävä
Auton kulkiessa mutkassa sen sisempi pyörä taipuu ja ulompi pyörä puristuu keskipakoisvoiman seurauksena. Toistuva kuormituksen muutos saisi auton värähtelemään liikaa ja pyörähtämään ympäri. Tämän estämiseksi autoon on asennettu vakaajatanko. Se tuottaa vastavoiman, joka vaimentaa pyörien heilahtelua. Kallistuksenvakaaja toimii asteittain ja siksi kompensointi liike on aina optimaalinen.
Kallistuksenvakaajan rakenne ja sijainti
Kallistuksenvakaaja on pitkä kaareva tanko, joka on massiivista terästä ja yhdistää akselin vasemman ja oikean puolen. Yhteys jousitukseen perustuu kallistuksen vakaajan yhdystankoihin. Sen voimansiirto tapahtuu vääntymisen kautta.
Tanko sijaitsee auton alustassa. Se on sijoitettu usein jäähdyttimen alle. Kallistuksenvakaaja on helposti saatavilla.
Kallistuksenvakaajan viat
Murtunut kallistuksenvakaaja vaikuttaa huomattavasti auton ajodynamiikkaan. Ajoneuvo lähtee heilumaan ja pysyy hallinnassa vain vaivoin. Rikkinäisen vakaajan löysät päät hakkaavat alustaan, aiheuttaen tyypillisen nakuttavan äänen. Tätä vikaa esiintyy harvoin. Teoriassa kallistuksenvakaaja voi syöpyä tai rikkoutua haurastumisen seurauksena. Siinä tapauksessa, auto on joko hyvin vanha tai sitä ei ole tarkastettu lähiaikoina. Kallistuksenvakaaja, jossa on kumituet ovat huomattavasti alttiimpia.
Kallistuksenvakaajan vaihtaminen
Kallistuksenvakaajan vaihtaminen ei ole kovin vaikeaa. Useimmissa tapauksissa auto pitää nostaa ylös ja jousitus pitää purkaa. Tämä vaatii erityisen työkalun, ns jousipuristimen. Jos yrität poistaa jousen ilman sopivaa jousipuristinta, yritys voi päättyä kuolettavasti! Kallistuksenvakaaja kiinnittyy auton koriin kumipuslien välityksellä. Niiden purkaminen on melko yksinkertaista.
Jos kallistuksenvakaaja näyttää täysin ehjältä, kumipuslien vaihtaminen voi palauttaa täyden ajoturvallisuuden. Jos kumit ovat kuluneet, myös liitokset ovat kuluneet. Fiksut säästäjät vaihtavat mieluummin vain vaimennusosat. Suosittelemme aina kaikkien kallistuksenvakaajan osien vaihtamista. Ottaen huomioon näiden varaosien halvat hinnat, puolivillaisessa korjauksessa ei vain ole mitään järkeä.
Muut osat, jotka on vaihdettava samassa yhteydessä
Alusta kuluu aina tasaisesti. Kun auton yhdystangot ja kallistuksenvakaajat ovat kuluneet, seuraavat komponentit tulevat pian vaihdettaviksi:
- pallonivelet
- raidetangot
- Vetonivelen suojat
- iskunvaimentimet
- jousijalan tuet
Kun kallistuksenvakaajaa vaihdetaan, monet näistä osista on jo irrotettu tai tehty helposti käsiksi päästäviksi. On aina järkevää vaihtaa kaikki kulutukselle alttiit osat, kuin kevätsiivouksen tekisi. Tämä koskee myös A-tukivartta. Kyseinen komponentti on melko vakaa. Sen kumipuslat on kuitenkin syytä vaihtaa yhdessä yhdystankojen ja kallistuksenvakaajien huollon kanssa.
Kallistuksenvakaajan kustannukset
Kallistuksenvakaaja on suuri ja tärkeä osa. Sen on pystyttävä ottamaan vastaan suuria voimia turvallisesti ja kestävästi. Siksi tämä varaosan hankinnassa tulee harkita vain merkkivalmistajien tuotteita, jotka toimittavat osia myös autonvalmistajille, mistä johtuen vakaaja on kallis: voit varata 200-350 euroa tämän varaosan hankintaan. Näin saat koko sarjan kumineen. Tämä on tärkeä osa, eikä sen hankinnassa tulisi tehdä kompromisseja. Sen asennus on melko yksinkertaista ja sen voi tehdä koti työkaluilla.